תרנגולים נערמים אחד על השני ונופלים לקרקע, נדחסים בכוח ומפגינים אותות מצוקה. אלו המראות הקשים שעולים מהתיעוד, שצולם בחודש יולי בלול כלובים של תרנגולים המיועדים לבשר. התיעוד, המציג עובדים מפנים תרנגולים למשאית שתיקח אותם לשחיטה, צולם בלול ענק במושב בנגב, המחזיק 280 אלף תרנגולים.
לאחרונה אישר משרד החקלאות לבעלים של הלול לאחסן אותם בכלובים, שיטת החזקה שלא קיימת בארץ בתעשיית הבשר. לפי משרד החקלאות, ההיתר לכליאת תרנגולים בכלובים ניתן ללול אחד לצורך בחינת הנושא עד לקבלת החלטה סופית ביחס לשיטת הכליאה.
לטענת משרד החקלאות, טרם התקבלה החלטה סופית האם שיטת הכליאה תאושר באופן גורף בתעשיית הבשר בישראל. לדבריו, ההיתר שניתן ללול הכלובים לפעול הוא בזמן שהמשרד עוד בוחן את השיטה. בחוות דעת של המשרד המפרטת את החסרונות שיש בכליאת התרנגולים בכלובים נכתב כי "מערכות הכלובים המודרניים מצוידות במערכות אוטומטיות לשינוע עופות ללא מגע יד אדם, כך שנחסכת מהם העקה שכרוכה בהתעסקות עמם בעת התפיסה והעברה לארגזים לצורך הובלתם לשחיטה".

5 צפייה בגלריה
מתוך חוות הדעת של משרד החקלאות על לולי הכלובים
מתוך חוות הדעת של משרד החקלאות על לולי הכלובים
מתוך חוות הדעת של משרד החקלאות על לולי הכלובים
(צילום מסך)
5 צפייה בגלריה
לול תרנגולים לבשר
לול תרנגולים לבשר
עובד מחזיק תרנגול
(צילום: צוות חקירות עמותת אנימלס)
בתלונה שהגישה המחלקה המשפטית של אנימלס למשרד החקלאות, על עבירות צער בעלי חיים בלול, נכתב בין השאר כי "התקנות בישראל הנוגעות לתפיסת תרנגולים בשלב ההובלה מצומצמות, אך על אף מיעוט האיסורים הקבועים בתקנות ההובלה הצליחו העובדים בלול כלובי הסוללה להתעלם מרובם".
5 צפייה בגלריה
לול תרנגולים לבשר
לול תרנגולים לבשר
עובדים בלול
(צילום: צוות חקירות עמותת אנימלס)
מעל 200 מיליון תרנגולים מוחזקים מדי שנה בתעשיית הבשר בישראל בלולים סגורים ללא כלובים. התרנגולים סובלים ממניפולציות גנטיות, מנכויות, מצפיפות, זוהמה ועוד. אבל, בשונה מהתרנגולות בתעשיית הביצים, התרנגולים בתעשיית הבשר לא מוחזקים בכלובים, ויש להם אפשרות לממש מעט התנהגויות טבעיות – ללכת, למתוח איברים, לדרוך על הקרקע ולנבור בה. התוכנית של משרד החקלאות מאיימת להגביל עוד יותר את יכולתם לנוע ולמנוע מהם לחלוטין גישה לקרקע.
לדברי אנימלס, החלטת משרד החקלאות לא רק שמהווה פגיעה קשה בתרנגולים שאינה מתיישבת עם חוק צער בעלי חיים, אלא גם נעשתה בניגוד לכללי מנהל תקין. לאחר פניות רבות של העמותה אל משרד החקלאות בהן נתבקש כי לא תתקבל החלטה לאשר אכלוס של לולי כלובים מבלי שינתן לעמותה הזדמנות לטעון נגד ההחלטה, נתקבל לבסוף מענה לפיו לא יינתן אישור לאכלוס לולי כלובים טרם עריכת ניסוי לבחינת רווחתם של התרנגולים.
5 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
למרות התחייבות זו, התגלה לעמותה כי משרד החקלאות החליט לאשר אכלוס של לול כלובים, מהלך שלדברי העמותה היווה הטעיה ויצירת עובדות בשטח על ידי הדרג הפקידותי שמשנות מדיניות שלא כדין.
לפני כחודשיים, אנימלס יצאה בקמפיין הפונה אל שר החקלאות אלון שוסטר, בקריאה שיעצור את ההחלטה של המשרד. עד כה, מעל 12,000 אזרחים חתמו על העצומה, שתוגש לשר.
כמו כן, אנימלס עתרה לבית המשפט המחוזי בלוד על מנת שימנע ממשרד החקלאות להמשיך לתת היתרים לכליאת התרנגולים בכלובים. דיון שהתקיים הסתיים במחיקת העתירה בהסכמה בעקבות המלצת בית המשפט, זאת לאחר שמשרד החקלאות הצהיר כי הוא עדיין בוחן את השיטה וכי לא ייתן היתרים ללולים נוספים לכלוא תרנגולים בכלובים עד לקבלת החלטה סופית בנושא. בית המשפט נתן תוקף של פסק דין להתחייבות משרד החקלאות שלא ישנה את המצב בלי לתת לאנימלס הודעה מראש.
שירה הרצנו מאנימלס אמרה: "ההתנהלות של משרד החקלאות לאורך כל הפרשה האומללה הזו מלאה הסתרות וסתירות, אבל לדבר הזה אפילו אנחנו לא ציפינו: בעוד שמשרד החקלאות מספר לנו שהפינוי של התרנגולים נעשה ללא מגע יד אדם, התיעוד של צוות החקירות שלנו חושף התעללות בתרנגולים כאילו היו חפצים שמותר לזרוק, להעיף, למחוץ ולהפיל. משרד החקלאות טוען שהשיטה הזו אמורה לחסוך מהתרנגולים את הסטרס של הפינוי אל השחיטה, בזמן שבמציאות התרנגולים המסכנים מנפנפים בכנפיים ומראים סימני מצוקה קשים. לא ברור אם משרד החקלאות משקר או שאין לו מושג מה קורה מתחת לאף שלו, מה שבטוח הוא שאסור לתת ללול הזה לפעול. הגשנו תלונה על עבירות צער בעלי חיים ואנחנו דורשים לסגור לאלתר את מתקן העינויים הזה".
5 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "החומר הועבר ליחידת האכיפה של המשרד (פיצו"ח), על מנת לבדוק האם נעשו עבירות על החוק בצילומים שצירפתם, כיוון שבסד זמנים הקצר שניתן לנו לתגובה, לא ניתן היה לצפות בכמות החומרים הגדולה שהועברה. יצוין כי 'מגע ידי אדם' בתהליך הוצאת העופות מהלול, אינו מהווה עבירה על החוק, וכי המדינה הבהירה בתגובתה לבית המשפט כי הוצאת העופות נעשית 'כמעט ללא מגע אדם'".
שר החקלאות אלון שוסטר לא מסר תגובה.
מערכת ynet ניסתה ליצור קשר עם בעלי הלול, אך לא התקבל מענה.