בזמן שבהרי ירושלים ובסביבותיה פועלים יקבים רבים, ישנו אחד בלבד בתחומי עיר הבירה, והוא נושא שם מחייב: "יקבי ירושלים אגודה חקלאית שיתופית". היין, בעל המסורת המקומית, מיוצר ומבוקבק כיום בצפון העיר, ומרכז המבקרים שלו פועל באחד המקומות הכי סמליים בעיר - טחנת הרוח מונטיפיורי בשכונת משכנות שאננים.
בגלגולו הראשון הוקם היקב על ידי משפחת מנדלסון בעיר העתיקה, ובשנת 1951 עבר לשכונת בית ישראל. כעבור 25 שנה, בשנת 1976, השתקע היקב במיקומו הנוכחי. עם הזמן ניהול היקב עבר לידיו של שלמה מנדלסון, שנפטר בפתאומיות בשנת 2004, ומשפחתו התקשתה להמשיך ולהפעיל אותו לאחר לכתו.

החבר שהרים את הכפפה

עופר גואטה, לקוח עסקי שהיה חברו הקרוב של שלמה, הרים את הכפפה. גואטה, שבאותה עת היה חסר כל ניסיון בהפעלת יקב, קיבל פנייה ממשפחת מנדלסון עם בקשה ברורה - רכוש את היקב וגרום לו להמשיך ולפעול, גואטה התלבט מאוד ובסופו של יום נעתר לבקשת המשפחה מנדלסון ורכש את היקב.
3 צפייה בגלריה
מרכז המבקרים של היקב
מרכז המבקרים של היקב
מרכז המבקרים של היקב
(צילום: שירלי פוקס)
"אני חקלאי ממושב בני ראם", מגולל גואטה את סיפור התקשרותו ליקב. לאחר פטירתו של שלמה, משפחתו פנתה אליי בבקשה לממש את צוואתו, על מנת שהיקב ימשיך לפעול. ילדיו סיפרו לי שאבא היה מזכיר אותי תמיד בערבי שבת ושהם מבקשים שארכוש את היקב, וכך קרה".

כל ההתחלות קשות

גואטה החל במסע שלו בעולם היין. את שם היקב שינה ל"יקבי ירושלים אגודה חקלאית שיתופית", ומכאן החל לעבוד במרץ וללמוד את התחום תוך כדי תנועה. "היו קשיים רבים, חבלי לידה בעולם שאיני מכיר", הוא מספר. “היקב הפיק 300 אלף בקבוקים בשנה בלבד, והיה עליי לעשות שינוי דרסטי כדי להרים אותו. גייסתי שורת מומחים מהענף, עבדנו על כל פרט מסביב לשעון, ולאחר עבודה רבה ומאומצת, תודה לאל, הפכנו לאחד מהיקבים הגדולים והמובילים בארץ".
3 צפייה בגלריה
יקב מעוטר שזוכה להכרה בינ"ל
יקב מעוטר שזוכה להכרה בינ"ל
יקב מעוטר שזוכה להכרה בינ"ל
(צילום: שירלי פוקס)
"יקב זה עסק מורכב", הוא מדגיש, "אבל ראיתי בזה שליחות, בעיקר עבור המשפחה של שלמה ז"ל, שעד היום היא חלק בלתי נפרד וחשוב מהיקב. בנוסף היה חשוב לשמר את היקב היחיד בירושלים, ולמרות ההבנה המינימלית שהייתה לי בהתחלה, היום אני שולט בכל פרט, ובכנות, אני עדיין לא מעכל את ההצלחה".

ההכרה בתחרויות בינלאומיות

במרוצת השנים זכה היקב במגוון מדליות דוגמת מדליית הזהב שקטף בתחרות TERRAVINO הבינלאומית ליין ווינדמיל פרוג'קט רזרב קברנה סוביניון 2018. הזכייה מצטרפת לרצף זכיות, דוגמת צמד מדליות זהב בתחרות ״אשכול הזהב״ היוקרתית ליין פרימיום רוזה 2021, שזכה בתואר שנתיים ברציפות, וכן מדליית זהב ליין רזרב שרדונה 2021 מפרויקט המצוינות של היקב The Windmill Project, סדרת היינות היוקרתית והמוצלחת שהושקה לפני כשנה. תחרויות בינלאומיות נוספות שבהן השתתף היקב הן ״מונדוס וויני״ בגרמניה ו״דיקנטר״ באנגליה.״אני מסופק מאוד מההצלחה ומההכרה הבינלאומית. זה מחמם את הלב ונותן הרבה כוחות להמשיך ולעבוד מסביב לשעון כדי לייצר יינות משובחים ומוצלחים".
3 צפייה בגלריה
בעלי היקב, עופר גואטה
בעלי היקב, עופר גואטה
בעלי היקב, עופר גואטה
(צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)
החיבור האישי לירושלים
״כשאני בא בשערי ירושלים, אני מתרגש", מספר בחיוך גואטה. "ירושלים היא כמו יין, משתבחת עם השנים, מחברת בין אנשים, משאירה טעם של עוד ומביאה הרבה אור. מרכז המבקרים הוא דוגמה לחיבור: הוא פועל בטחנת הרוח במשכנות שאננים, המסמלת את התפתחות היישוב היהודי והיציאה מחוץ לחומות העיר העתיקה, הטחנה הוקמה על ידי מונטיפיורי ב־1857, מעל בריכת הסולטן הצופה להר ציון, מגדל דוד וחומות העיר העתיקה, שם החלה דרכו של היקב. את המרכז הקמתי כדי להתקרב לשורשי היקב ולזמן מבקרים למפגש של עבר ועתיד עם השכונה והעיר, תוך טעימת יין ירושלמי משובח".
מה אתה מאחל לירושלים?
"שתמשיך להיות בית חם, מחבק ואוהב עבור כולם. שתוסיף להיות מרתקת, מהפנטת ולהתפתח בצעדי ענק. חג שמח ירושלים שלי, חג שמח ירושלים של כולם".
מרכז המבקרים במשכנות שאננים פתוח לציבור הרחב ומציע מגוון יינות מול נוף עוצר נשימה של השכונה הציורית וחומות העיר העתיקה.