איך מצליחים ליצור שקט נפשי ויציבות עבור בני הגיל השלישי בתקופה מאתגרת שכזו? ברשת הדיור המוגן פרוטיאה הוחלט להתמיד בשגרת הפעילויות המגוונות, לצד שמירה קפדנית על ביטחון הדיירים ויצירת חוסן נפשי אצל הדיירים וצוות העובדים גם יחד.
בנוסף, הבתים השונים של פרוטיאה נרתמו למאמץ הלאומי וסיפקו דיור זמני ללא עלות לתושבי העוטף בגיל השלישי, יחד עם סיוע למשפחות מפונות ותרומות לחיילים.
ביטחון ובטיחות מעל לכל
דורית ליברמן, מנהלת שירות סוציאלי דיור מוגן, פרוטיאה בכפר, מספרת כי "מיד עם פרוץ המלחמה נערכנו מידית להגן על שלום דיירינו. ארגנו את המרחבים המוגנים, ציידנו אותם, עודכנו הרשימות השמיות ונבחרו אחראים לכל ממ"ק. תרגלנו עם הדיירים הליכה למרחבים המוגנים ווידאנו שכל דייר, מטפל זר ואיש צוות יודע לאיזה מרחב מוגן לפנות בשעת אמת". ליברמן מוסיפה כי "אנו פועלים על פי הנחיות פיקוד העורף וכיתת הכוננות הצמודה אלינו אשר מגיעים לסיורים קבועים ותכופים ומשרים אווירת בטחון על הדיירים. כל הפעולות נעשות בשקיפות מלאה ובהתדיינות עם ועד הדיירים והיו"ר, כפי שנעשה גם בימי שיגרה. בנוסף, אנו בקשר עם בני המשפחה של הדיירים ומדווחים להם על ההתארגנות שלנו לצורך שמירת ביטחונם של הדיירים".
גם בפרוטיאה בהר, צוות העובדים הכשיר את המרחבים המוגנים הציבוריים והדירתיים, "ולאחר הישמע אזעקה, אנחנו מסיירים בין המרחבים כדי לוודא שאין נפגעים חרדה", מספר יחיאל ניסנהולץ, מנכ"ל פרוטיאה בהר.
5 צפייה בגלריה
כפר פרוטיאה
כפר פרוטיאה
פרוטיאה בהר
(קרדיט: פרוטיאה)
שומרים על השגרה ועל החוסן הנפשי של הדיירים
לדברי ניסנהולץ, "בתקופת המלחמה המשכנו את תכניות היום-יום השגרתיות, והוספנו מפגשים וסדנאות להגברת החוסן הנפשי של הדיירים והצוות". לדבריו, "השגרה חיונית לשמירה על רמת הסקרנות והחיוניות של הדיירים". השגרה היום-יומית של הדיירים כוללת סל שירותים רחב ומקיף, לרבות השגחה ומתן תמיכה רפואית, חברתית, סיעודית ופיזית, מתן כלים להתמודדות עם בדידות, פעילויות פנאי, חוגי פעילות גופנית, אירועי תרבות, תזונה בריאה, שירותי משק ועוד.
אופיר סיני, מנהל שירות סוציאלי, מחלקות אשפוז ותומך, פרוטיאה בכפר, מספר כי "בימים הראשונים למלחמה הצוות התכנס כמעט בכל יום והוחלט שעל מנת לשמר תחושת יציבות, מוגנות וחוסן המשכנו (בהתאמות מתבקשות) בשגרת פעילות מלאה ואף הוספנו פעילויות בסופי שבוע על מנת שהדיירים יהיו עסוקים, עטופים, ביחד ושירגישו את כוחה של הקהילה". אל הפעילויות השגרתיות, הכוללות חוגי ספורט, חוגי העשרה, יצירה, אומנות, הרצאות ופעילויות מוסיקליות, בוצע עיבוי של ערוץ טלוויזיה פנימי המאפשר צריכת תרבות בדירות, ונעשתה חשיבה מחוץ לקופסא בכדי להיענות לבקשות הדיירים: חגיגת ימי הולדת, עריכת סעודות משותפות, עריכת אירועים אישיים עם בני משפחה, פעילות הפגתית של ריקודי עם, קפה ועוגה פתוח בלובי הכפר.
סיני מוסיף כי "נערכו קבוצות שיח עם העובדות הסוציאליות בנוגע למצב ואוורור רגשות, והגיעו מתנדבים מתחום בריאות הנפש לעבודה בקבוצות טיפוליות. חלק מדיירינו עברו אירועי חיים טראומטיים וקשים מנשוא, ניצולי שואה, דיירים שעברו פרעות, שהשתתפו במלחמות ישראל וסייעו להקמת המדינה. התחושות שעולות בקרבם והצפה של טראומות עבר הם דבר שעל הצוות הסוציאלי להתמודד איתו כעת ביתר שאת. לרבים מדיירינו יש נכדים בצבא (לצערנו נכד אחד נהרג במות גיבורים בשבת השחורה של ה-7/10) ומיותר לציין שהדאגה השוררת בקרבם היא עצומה. אנו מתגברים את השיחות וביקורי הבית אצלם, תומכים ומתעניינים".
בנוסף, גויסו מתנדבים מתוך קהילת הדיירים לביצוע שיחות טלפון יזומות כדי להתעניין בשלומם של דיירים בודדים יותר, ועידודם לקחת חלק בפעילות הכפר. "אנחנו מנהלים גם קבוצת ווטסאפ לכלל הדיירים עם הסמנכ"לית של הדיור לצורך העברת מידע שוטף בנוגע לשגרה וחירום", מוסיפה ליברמן.
גם בפרוטיאה בהר מונו דיירים כאחראי בניינים שתפקידם לעקוב אחר דיירים המגיעים למרחבים המוגנים ולדווח לעובדות הסוציאליות על מצוקות אפשריות.
לבסוף, נעשו בבתים של רשת פרוטיאה התאמות גם בשגרת העבודה של הצוות, על מנת לספק טיפול מיטבי לכל הצרכים התפעוליים והרגשיים בתקופה זו, תוך הקשבה ורגישות גם לצרכי הצוות. הצוות עובו ומספקים זמינות של 24/7 בכל הפעילויות, על מנת להגביר את תחושת הביטחון של הדיירים.
"המאמץ להשאיר את הפעילות כסדרה ואף להרחיב אותה בסופי שבוע, נובע מהתחושה כי הדבר מקנה יציבות, בטחון, שקט נפשי לדיירים ואף לבני משפחותיהם", אומרת ליברמן. "אנחנו שואפים לגרום לדיירים להרגיש שהם מקבלים מעטפת הגנה ובטחון בביתם כאשר השגרה שלהם נשמרת ובימים אלה הם ממעטים לצאת מהכפר וכל השירותים מונגשים להם במלואם".
בפרוטיאה קלטו את בני הגיל השלישי מהעוטף
במהלך השבועות האחרונים קלטו בפרוטיאה בהר ללא עלות זוג קשישים עם מטפלת זרה אשר שרדו את המתקפה על קיבוץ ניר עוז. "הזוג נכנס לדירה נוחה ורחבה והם מקבלים שירות מלא ותשומת לב מקצועית", מספר ניסנהולץ. "בעקבות הטראומה שחוו, הם מעדיפים את השקט והשלווה, ואנחנו מאפשרים להם את זה".
5 צפייה בגלריה
פרוטיאה בכפר
פרוטיאה בכפר
פרוטיאה בכפר
(קרדיט: פרוטיאה)
בפרוטיאה בכפר קלטו כבר בשבוע הראשון של המלחמה 6 משפחות מאזור העוטף ומצפון הארץ. "קלטנו אותם לדיור התומך שלנו, דיור שמותאם ונגיש לכלל צרכיהם", מספרת ליברמן. "מדובר באנשים בגיל השלישי, חלקם עם מוגבלות פיזית משמעותית, חלקם מלווים על ידי בני זוגם או מלווים בעובדים זרים. הישובים שמהם קלטנו הם ברור חיל, שדה ניצן, אורים, ישע, מבטחים וצוריאל. כבר בימים הראשונים היה ניתן לראות את האפקט החיובי של שהות הנקלטים בכפר שלנו. האווירה הכפרית והרגועה נתנה להם קצת מנוחה לאחר המתח שחוו. דיירי הכפר קיבלו את הנקלטים בצורה מקסימה, הם אופים עבורם עוגות ומאפים, מגיעים לבקר אותם באופן קבוע, מסייעים בארוחות ועוד. בנוסף, הנקלטים משתתפים בפעילויות הכפר, נהנים מהתנדבויות של אנשים יקרים מחוץ לכפר (שיחות עם מטפלת, עיסוי ועוד), מקבלים פנסיון מלא מבחינת ארוחות, מטיילים בכפר וצורכים שקט נפשי".
מסייעים מכל הלב למשפחות המפונים ולחיילים
בנוסף לקליטת דיירים, בפרוטיאה בהר מסייעים ל-19 משפחות שפונו משדרות ונקלטו בצימרים של מושב שורש הסמוך. "העזרה מתבטאת בהענקת ארוחת בוקר ל-90 איש, מתן אפשרות לילדים להשתמש בברכת השחייה ולהורים להשתמש בחדר הכושר שלנו", מספר ניסנהולץ. הדיירים של פרוטיאה בהר נרתמו למאמץ ותרמו לרכישת בגדים למשפחות, העניקו מתנות לילדים ואף עורכים איתם קבלת שבת בכל יום שישי.
"מעבר לכך, הנהלת הכפר הציעה לאסוף מוצרים חיוניים לחיילים ולנזקקים בעוטף, והדיירים נענו להצעה בשמחה. כל הדיירים והצוות נענים לכל אתגר של מתן עזרה לכל מפוני העוטף ויוצאים מגדרם להעניק עוד ועוד", אומר ניסנהולץ.
בפרוטיאה בכפר, למשל, המורות לאמנות של הכפר השתלבו במיזמים ארציים וסחפו אחריהן את הדיירות לסריגת כובעי צמר לחיילים ויצירה של בובות לילדי העוטף.
פרוטיאה בים תושק בסוף 2024 על חוף הים בראשון לציון
על רקע הפעילות הנוכחית בשמירה על שגרת הדיירים וסיוע למפונים, בפרוטיאה פועלים במרץ לקראת השקת בית הדיור המוגן הבא של הרשת.
5 צפייה בגלריה
כפר פרוטיאה
כפר פרוטיאה
פרוטיאה בים.
(קרדיט: פרוטיאה)
פרוטיאה בים, הממוקם על חוף הים של ראשון לציון, צפוי להיות מאוכלס בסוף 2024. נכון להיום, ההרשמה למתחם בעיצומה ועשרות ישראלים כבר שריינו לעצמם דירות הצופות לים, עם איכות חיים ללא פשרות גם בגיל השלישי. הדירות של פרוטיאה בים עוצבו מתוך מחשבה על הדור החדש של בני הגיל השלישי, בכל הנוגע לחלוקה של הדירות והגודל שלהן.
5 צפייה בגלריה
כפר פרוטיאה
כפר פרוטיאה
פרוטיאה בים
(קרדיט: פרוטיאה)
בדומה לשאר הבתים של הרשת המובילה, גם בפרוטיאה בים הדיירים צפויים לקבל מעטפת מקיפה של שירות, ביטחון רפואי, סיעודי, גופני, כלכלי וחברתי. התכנית התרבותית צפויה להיות מגוונות ואיכותית, בהתאם למסורת של פרוטיאה.
בימים אלו, חשוב במיוחד להשתייך לקהילה פעילה ותומכת, המספקת עזרה הדדית, במקום המספק ביטחון, שייכות ועזרה מסביב לשעון. בפרוטיאה בים, בדומה לשאר הבתים של הרשת, הדיירים צפויים לקבל זאת, והרבה מעבר לכך.
בית חדש נוסף - פרוטיאה באלקנה נבנה בהתאמה לציבור הדתי לאומי
בית חדש נוסף של פרוטיאה נבנה ביישוב אלקנה בהתאמה לציבור הדתי לאומי, החל ממפרט הדירות אשר יכללו כיורים כפולים ומרפסת סוכה, ועד השטחים והציבוריים והדירות שיוכלו לארח את בני המשפחה בשבתות ובחגים. קהילת הדיירים העתידית של הבית באלקנה הולכת ונבנית בימים אלו.
5 צפייה בגלריה
פרוטיאה באלקנה
פרוטיאה באלקנה
פרוטיאה באלקנה
(קרדיט: פרוטיאה)
עוד לפני השקת הבית באלקנה, קבוצת שפונדר, בעלת רשת פרוטיאה, שיתפה פעולה עם מועצת אלקנה וחילקה בעזרת
צוות מתנדבים מארזי שי לבני ובנות הזוג של אנשי כוחות הביטחון והמגויסים בצו 8.
פורסם לראשונה: 18:12, 26.11.23