יום לפני שישראל נכנסת לסגר כללי, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה פרופ' זאב רוטשטיין אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי הוא סבור שיש לפתוח בוועדת חקירה לאחר מיגור מגפת הקורונה. לדבריו, הטיפול במגפה "גרוע ומתקרב בממדים שלו למלחמת יום כיפור". מנכ"ל הדסה גם טוען כי "אם לא נעשה כלום, כמו אחרי הסגר הראשון, אני לא רואה שום סיבה שנתוני ההדבקה לא יעלו שוב אחרי הסגר".
"כרגע אנחנו נמצאים במצב שחלבנו את הפרה לתוך סיר גדול והסיר נשפך. הסיבות כך שהסיר נשפך ימלאו כנראה דפים ארוכים של תחקיר", אמר רוטשטיין.
1 צפייה בגלריה
תמונת פרופ' זאב רוטשטיין
תמונת פרופ' זאב רוטשטיין
פרופ' זאב רוטשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סגר מלא במתכונת שהתקבלה הלילה בממשלה, הוא נכון, יעיל ובלתי נמנע? "אנחנו כבר בתוך הסגר אז חבל לבכות על חלב שנשפך וצריך כרגע לכבד את הסגר. אם אתה שואל אותי על יעילות הסגר, אז יש לנו בעיה קשה מאוד שאנחנו סוגרים אנשים בריאים עם אנשים מאומתים וככל שאנחנו סוגרים אותם יותר ולזמן ארוך, אנחנו גורמים להדבקה בין דורית ולהדבקה בתוך המשפחה, ובתוך אותה חברה סגורה.


"יש יתרון בסגר, שהוא מונע מגעים והם אלה שמעבירים את הנגיף מאחד לשני, ויש חיסרון שאנחנו יוצרים מגעים הדוקים בתוך התא המשפחתי בין אנשים בריאים לאנשים חיוביים - כלומר מגדילים את ההדבקה. אז מעבירים את מרכז הכובד לתוך המשפחה אבל מקטינים את שיעורי ההדבקה בגלל הקטנת המגעים".


רוטשטיין טען כי אפשר להוריד את מספר הנדבקים ליום בסגר ארוך והדוק, אך השאלה לאן זה מוביל אותנו. "מה קורה ביום שאחרי? איך נמנע את אותו מצב שכבר היינו בו, שאחרי הסגר הראשון ירדנו למספר מועט של עשרות נדבקים ביום ולאחר מכן חזרנו חזרה לרמות הדבקה גדולות יותר? בכל השיח התעלמנו לחלוטין מכך שהקורונה הזאת מועברת בעיקר על ידי מפיצי על".


על רקע טענות ועדויות של בתי חולים על קריסה, מנכ"ל הדסה התייחס למצב אצלו ואמר כי חסרים משאבים. "בית חולים שמכיל סדר גודל של אלף מיטות ויש בו פחות ממאה חולים בוודאי שיכול להמשיך לטפל בקורונה, אבל צריכים לזכור שזה על חשבון דברים אחרים. אחד הדברים שמגבילים את הטיפול בקורונה זה תקציבים וכוח אדם. רופאים ואחיות שנלחמים על חייו של כל חולה, בין אם בקורונה או לא, זקוקים למשאבים לעשות את זה, כמו שחיילים לא יכולים להגן עלינו בלי תחמושת וזה אין לנו. אילו היו לנו משאבים היינו יכולים לגייס כמו שהוצע, את המתנדבים ואת הפנסיונרים, את הסטודנטים לרפואה לשנה שישית, עוזרי אחיות, בוגרות בית הספר לסיעוד - אבל אין לנו את המשאבים".

לדבריו, "אין לנו את היכולת אפילו לשלם את המשכורת של החודש הזה. זה קשה לעלות את זה על הדעת, אנחנו למרות הכל נחושים לתת לתושבי ירושלים ולעם ישראל את כל הטיפול הרפואי שיש עד אחרון החיילים שיש בחזית".


רוטשטיין טען כי ילדים מדביקים פחות, וכי מפיצי העל הם עיקר הבעיה. "יש לנו מעט מאוד ילדים, הם נוטים שלא לחלות ואם הם חולים בקורונה זאת בדרך כלל מחלה קלה. לפי מה שקראתי בדו"חות מהעולם, ילדים פחות מדביקים מבוגרים. ההדבקה נעשית על ידי מפיצי על, הם שורש הבעיה, אם לא נעשה כלום כמו שלא עשינו כלום אחרי הסגר הראשון אני לא רואה שום סיבה שנתוני ההדבקה לא יעלו אחרי הסגר".
אז המספרים יעלו שוב אחרי הסגר? "זה מה שקרה בסגר הראשון לדאבוני הרב. הבעיה הכלכלית לא פחות חמורה מהבעיה הרפואית, אבל אם לא נעצור את ההדבקה בין מפיצי העל הרי שאין סיבה בעולם שלא נגיע לגל שלישי".


לסיום התייחס מנכ"ל הדסה לטיפול הלקוי, בעיניו, במגפה. "אני מניח, כאזרח ישראלי שאוהב את המדינה ונלחם עליה, שתהיה ועדת חקירה כי הנושא הזה הוא גרוע ומתקרב בממדים שלו למלחמת יום כיפור. למה לא התכוננו ולא היינו מוכנים? למה בתי חולים הורעבו ולמה לא פעלנו בתכנית סדורה? למה שבעה חודשים אחרי התחלת האפידמיה הנוראית הזאת אנחנו עדיין לא מסוגלים להרים מספר בדיקות מעבדה שיעצרו את המגפה?
"באפידמיה יש הרבה שאלות שאין להן תשובה ולכן אנחנו צריכים להסתכל קדימה ויום אחרי המלחמה הזאת נשב ונחשוב איך נמנע מגפות אחרות שעלולות לבוא עלינו. כרגע אנחנו זקוקים לתכנית מידית לעצור את האפידמיה ואת זה לא השכלנו לעשות בשבעת החודשים האחרונים".

חולדאי: "אין היום מנהל לקורונה"

גם ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, מתח היום ביקורת על תפקוד הממשלה במשבר. בריאיון לאולפן ynet אמר חולדאי כי "כל בעל עסק עם דירקטוריון היה מפטר את המנהל שלו, את הממשלה שלא מסוגלת לנהל כבר חצי שנה את המשבר הזה, ומנהלת את זה כמו ג'ימבורי. כל ערב מחליטים מה יקרה מחר בבוקר וכך לא מנהלים משבר כזה".

לדבריו, "צריך לפטר את הממשלה, את השרים ואת אלה שמנהלים. אין מנהל היום לקורונה, אין היום רמטכ"ל שיש תחתיו צבא שיתקוף את הקורונה, זה כל הסיפור".
חולדאי התייחס לעתידו הפוליטי ואמר: "הודעתי שאם יהיו בחירות בתקופה הקרובה אני אהיה שם, אבל היות ואני חקלאי, אני יודע שקודם צריך לעזור ולשתול, ולקטוף פירות זה מאוחר יותר. מוקדם מדי לדבר".
-האם תשלח פקחים בסגר הזה כמו אז לרדוף עסקים, אזרחים? "תראה, עסקים סגורים, לכן אני לא אשלח. מעולם לא התעמרתי בעסקים, אזרחים פונים אליי שכולם יתנהגו לפי ההוראות וזה תפקידי. תפקיד לא נעים אבל אעשה זאת".





-