פעם היה נהוג לומר שחברים יש רק באגד. אותם חברים לא היו רק נהגי אוטובוס אלא גם שותפים מלאים בחברה וברווחיה. היו תקופות בישראל שנהג אוטובוס היה מקצוע מכובד וסמל סטטוס. מאז עברו שנים רבות ומעמדם של נהגי האוטובוס, ושל נהגי התחבורה הציבורית בכלל, הלך ונשחק.
שעות עבודה ארוכות ללא הפסקה, אלימות מצד נוסעים, עייפות, לחץ ועצבנות – זוהי מנת חלקם של נהגי אוטובוסים רבים. לא פלא שיש מחסור חמור בנהגים, מה שלא מאפשר לשפר את התחבורה הציבורית בישראל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות התאגדות נהגי התחבורה)
הדרך היחידה להחזיר עטרה ליושנה, אומר ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל, היא לקדם את הנהג בתור מקצוע, ולא כעיסוק כפי שהוא מוגדר נכון היום. לפרט הקטן הזה לכאורה, יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת על החברה ועל כלכלה הישראלית, טוען גנון - מהפקקים, ההרוגים בכבישים ועד יוקר המחייה.
בישראל יש כיום כ- 15 אלף נהגי תחבורה ציבורית, שעובדים בחברות של קווי שירות ובחברות היסעים. נהגים אלו אחראים על כ- 85% מהיקף הנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל. גנון היה אחד מהם, במשך 20 שנים הוא עבד כנהג וראה כיצד החברות משקיעות באוטובוסים משוכללים ומשודרגים, אבל מזניחים את המשאב האנושי – הנהגים עצמם.
"הנהגים הם כרטיס הביקור של כל חברה. חוויית הנסיעה מתנקזת לאדם שמחזיק בהגה. אבל כבר 50 שנים אף אחד לא משקיע בהם. האינטרס היה תמיד להביא נהגים זולים ולהשקיע בהם כמה שפחות", אומר גנון ומסביר שהכרה במקצוע נהג תחבורה ציבורית היא בעלת חשיבות עליונה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות התאגדות נהגי התחבורה)
"כשאנחנו הוצאנו רישיון נהיגה על אוטובוס, אף אחד לא הסביר לנו שהנוסע הוא לקוח ושהנהג הוא נותן שירות. יש לזה משמעות. נהגי התחבורה הציבורית חתומים על תקנות תעבורה שלא השתנו מאז שנות השישים. מעולם גם לא עברנו השתלמויות. חשוב לזכור שאוטובוס זה כלי מסוכן יותר מאקדח. לאנשים עם רישיון לנשק יש הכשרות ריענון תקופתיות, ולנהגי אוטובוס - לא".
לפני 5 שנים החליט גנון לפרוש מעבודתו, להתגייס למען חבריו, ולסייע בקידום המקצוע ולשיפור תנאי נהגי התחבורה הציבורית על ידי הקמה של ארגון עובדים. וועדי עובדים בחברות השונות תמיד היו, הוא מסביר, אבל עיקר הפעילות שלהם התרכזה תמיד בענייני שכר, ופחות במהלכים לקידום המקצוע.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות התאגדות נהגי התחבורה)
גנון חיפש גוף שייצא איתו למסע להקמת ארגון עובדים משלים, "מן ארגון בוטיק שרואה את העובד במרכז", הוא מסביר. אחרי שפנה למספר ארגוני עובדים שלא הראו עניין, גנון יצר קשר עם ההסתדרות הלאומית שהתלהבה מרעיונותיו והחליטה לעמוד לצדו למען הגשמת חזונו. "ההסתדרות הלאומית היא ארגון גדול עם המון ניסיון ועם יועצים מקצועיים. ביחד התחלנו ליצור ענף מקצועי לנהגים, לשים את הנהג במרכז".
כיום ארגון נהגי התחבורה הציבורית מונה 9,000 חברים השייכים למספר חברות תחבורה ברחבי הארץ, והם אינם משלמים דמי חבר נוספים עבור חברותם בארגון. אחד ההישגים המשמעותיים מאז הקמת הארגון לפני חמש שנים, היה העלאת שכר המינימום של נהגי התחבורה הציבורית מ-39 שקלים בשנת 2017 ל-50 שקלים החל מה-1 בינואר 2023.
מדובר בעלייה של 17% בשכר – הישג שהוא לא פחות מהיסטורי. גונן משוכנע שאילולא הסיוע ושיתוף הפעולה של ההסתדרות הלאומית, ההסכם שנחתם עבור נהגי התחבורה הציבורית בישראל לא היה קורם עור וגידים, והנהגים היו ממשיכים לעבוד בשכר רעב.
יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי: "נהגי האוטובוס עושים עבודת קודש. המאמץ הנפשי והפיזי הכרוכים בעבודה הקשה הזו מחייבים שכר ראוי. על המדינה לדאוג לכל עובדיה, מהקטן ועד לגדול. אני גאה בכל העוסקים במלאכה ובייחוד בישראל, שעמל במשך חמש שנים על מנת לקדם את ההתאגדות ולסייע לשאר חבריו הנהגים".

מה ההסתדרות הלאומית יכולה לעשות בשבילכם?

על פי חוק ההסכמים הקיבוציים, לכל אדם מותר להתאגד במקום עבודתו. להתאגדות במקום העבודה יש חשיבות רבה, כיוון שהיא יכולה לסייע בהשגת מטרות משותפות. וועדי עובדים עולים לכותרות בדרך כלל במקרים של שביתות ועיצומים, אבל אין לטעות – להתארגנות של עובדים יש תפקיד חשוב בכל מקום עבודה בעל היקף גדול של עובדים.
וועדי העובדים פועלים לרוב על מנת להגן על העובדים ועל זכויותיהם מול המעסיק ולדאוג לרווחתם ולצרכיהם, אם אלו צרכים חברתיים כמו אירועי תרבות וימי כיף, ואם אלו צרכים משפטיים הנוגעים להעסקתם.
מרבית העובדים במגזר הציבורי והפרטי מתאגדים בסיוע של אחד מארגוני העובדים הפועלים כיום במשק. לארגונים אלו יש את הסמכות לנהל משא ומתן קיבוצי מול המעסיק על מנת לקבוע תנאי העסקה.
בשנים האחרונות ההסתדרות הלאומית סייעה בעשרות התאגדויות עובדים ועמדה בחזית מאבקים חשובים לשיפור תנאי העסקה, בין היתר של נהגי התחבורה הציבורית, של מלווי נכי צה"ל ושל עובדי חברת פריגת. ההסתדרות הלאומית שימשה בכל המקרים הללו כאוזן קשבת ופעלה למען חיזוק העובדים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות התאגדות נהגי התחבורה)
ההסתדרות הלאומית היא אחד הארגונים הוותיקים בישראל, היא הוקמה על ידי זאב ז'בוטינסקי בשנת 1934 ופועלת לאור ערכיו בעבור זכויות העובדים בעשרות חברות במגזר העסקי מכל תחומי המשק. ההסתדרות הלאומית חרטה על דגלה את הגשמת מטרות העובדים המאוגדים במהירות וביעילות ובשיתוף פעולה חיובי עם כל הצדדים.
ההסתדרות הלאומית היא ארגון העובדים השני בגודלו בישראל, והיא מציעה מטריה רחבה של שירותים לרווחת העובדים: ליווי משפטי, ייעוץ פנסיוני, סיוע בקידום מקצועי, מניעת אפליה, סיוע במעונות יום, הצטרפות לקולקטיב חברתי צרכני המעניק הטבות ומבצעים, הלוואות בתנאים נוחים, טיפולי שיניים ועוד.
זקוקים לסיוע בהקמת וועד עובדים? מלאו את טופס ההרשמה באתר ההסתדרות הלאומית >>
או צרו קשר בטלפון: 8882*