שנתיים לאחר התפרצות מחלת העכברת (לפטוספירוזיס) בחודשי הקיץ של 2018, שוב מתעורר חשד להופעת המחלה בהיקף חריג בישראל.
בשבועות האחרונים הגיעו למרכז הרפואי שיבא בתל השומר חמישה מטופלים עם סימפטומים של מחלת העכברת. תוצאות הבדיקה שלהם צפויות להתקבל בימים הקרובים. על פי דיווחי החמישה – כולם ביקרו בנחל ג'ילבון שברמת הגולן.
2 צפייה בגלריה
מזג אוויר נחלים מזוהמים שלט בכניסה למפל גילבון
מזג אוויר נחלים מזוהמים שלט בכניסה למפל גילבון
ארכיון. חשד להופעה מחודשת של מחלת העכברת
(צילום: ענת זיסוביץ')
"הציבור חייב להבין רגע לפני תקופת החגים שכפי שזה נראה כרגע בילוי במקום עלול לסכן את המבקרים בו", אומרים גורמי מקצוע. כל המטיילים אושפזו בבית החולים, ושניים מהם עדיין מאושפזים בבית החולים שיבא בתל השומר.
על פי גורמים שמכירים את הפרטים, בבית חולים נוסף בארץ אותר מקרה של עכברת לאחרונה. משרד הבריאות עודכן בפרטים כמעט לפני שבועיים. ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה לטענות.
"זוהי מחלה שמועברת משתן של בעלי חיים בדרך כלל", מסבירה פרופ' מרים וינברגר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) ויו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות.
"הם מזהמים את הסביבה, ובין השאר הם יכולים לזהם מקורות מים. בצפון הבעיה הייתה בעיקר של בקר שרעה וזיהם סביבו מקורות מים. בשנה שעברה המים הזדהמו בקלות. יש לציין כי כמעט לכל בעל חיים יש את החיידק. בהתפרצות הגדולה לפני שנתיים הזיהום נעשה על ידי מקורות מים. כעת נראה שגם הפעם בקר מעורב במקרים, אך זוהי השערה בלבד".
2 צפייה בגלריה
נחל עיון
נחל עיון
כבר במאי במשרד הבריאות הזהירו: רמות זיהום חריגות בנחלים בצפון
(צילום: שי קורן רשות הטבע והגנים)
לדבריה של פרופ' וינברגר, "המחלה יכולה להיות קלה או מאוד קשה. היא יכולה להיות דומה לשפעת קשה, ובאחוז קטן של החולים זה מסתבך מאוד ועלול להתפתח לפגיעה רב-מערכתית עד כדי מוות. מה שעלול להיפגע הוא הכבד. זו מחלה שעלולה להימשך הרבה זמן ובפגיעה הרב-מערכתית מעורבות הכליות. בסך הכול זו מחלה מאוד נדירה בישראל, וניתן למצוא אותה בעיקר במדינות מתפתחות".
כאמור, ב-2018 נרשמה התפרצות חריגה של המחלה בישראל, כאשר מעל ל-250 בני אדם נחשדו כמי שנדבקו בה ומעל ל-40 נדבקו בה בפועל.
על פי משרד הבריאות, "רוב האנשים שנחשפים לחיידק לא יפתחו כלל את מחלת העכברת, ואילו אלו שיפתחו את המחלה יחוו בדרך כלל תסמינים קלים. מחלת עכברת קשה כוללת חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, דימום בלחמית העין, כאבי בטן, שלשולים והקאות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת".
בתוך כך, יש לציין כי כבר בחודש מאי הודיע משרד הבריאות כי בדגימות מים במספר נחלים בצפון אותרו ממצאים העלולים להצביע על רמות זיהום חריגות, שעלולות להוות סיכון למתרחצים. הנחלים מפניהם הזהיר המשרד: זאכי, אל על, הירדן מגשר מעיין ברוך דרומה, מג'רסה, בריכת המשושים וגם נחל ג'ילבון.