ראשי ערים ומתכנני ערים רבים הבינו כי מדובר באחת הרעות החולות של תכנון הערים בישראל - הקמת ישובים חדשים ללא תכנון מתאים מייצרת 'ערי שינה', אשר כבר קיימות בישראל. תושבי ערים רבות - לרוב ערי לוויין הממוקמות לצד ערים מרכזיות - נוסעים בכל בוקר למקום העבודה ונשארים שם 10-12 שעות, כאשר במהלך היום הערים מהן הם מגיעים נותרות שוממות, ערי רפאים שתושביהן שבים אליהן בשעות הערב. במקומות אלו בדרך כלל גם יש מחסור במקומות בילוי ותרבות, כך שמי שבוחר לצאת מהבית בשעות הערב יעדיף שלא לעשות זאת במקום המגורים ויצאו לעיר אחרת.
תכנון אורבני נכון יציע לתושבים נגישות למקומות עבודה, מקורות בילוי ומסחר ואת כל מה שנדרש כדי לקיים חיים מלאים מסביב לשעון.
5 צפייה בגלריה
(התמונה להמחשה בלבד)
(התמונה להמחשה בלבד)
(התמונה להמחשה בלבד)
(צילום כהן פליקס ונדלן נדלן)
לקח נוסף אותו הבינו גורמי המקצוע ומקבלי ההחלטות, הוא שגם במרכזי הערים יש צורך בעירוב שימושים. בישראל ישנן ערים תוססות בהן אזורי תעשיה ומשרדים פעילים ביום ושוממים בלילה, מה שיוצר חוסר איזון.
תוכנית המביאה איתה עירוב שימושים גורמת למקום להיות תוסס מסביב לשעון - לאורך היום בעבודה ותעסוקה, לצד מגורים קרובים המאפשרים נוחות בפיזור ובאיסוף ממסגרות חינוכיות וזמן נסיעה קצר למקום העבודה - ובערב חיי חברה, תרבות, מסעדות והופעות - והכל קרוב לבית.

הייחודיות של מתחם ה-1000 ומתחם האגמים בראשון לציון

מתחם אגמים ומתחם ה-1000 הנבנה בימים אלו באזור המערבי של העיר ראשון לציון, מציעים סגנון חיים עירוני ונגיש של עירוב שימושים, אשר כולל 1.7 מיליון מ"ר מסחר ותעסוקה. המתחם מיועד ל-100,000 עובדים ויש בו 5600 יח"ד, 22,000 תושבים ו-160,000 מ"ר למסחר ולמלונאות.
השילוב בין המתחמים הסמוכים מביא לידי ביטוי סינרגיה אורבנית לצד מרכז בילוי ופנאי.
5 צפייה בגלריה
 (התמונה להמחשה בלבד)
 (התמונה להמחשה בלבד)
(התמונה להמחשה בלבד)
(צילום כהן פליקס ונדלן נדלן)
מתחמי הקניות במתחם אגמים יתנו מענה רחב לתושבי מתחם האלף ולעובדי המשרדים במתחם, המגיעים מערים ברדיוס של עשרות קילומטרים, מאשקלון ועד חדרה.
מתחם אגמים מציע פעילות 24/7 של מסחר, משרדים, מלונאות, פנאי ובידור, המציעה חווית משתמש לכלל המשפחה במרחק הליכה מהבית.
גופי ענק שהבינו את פוטנציאל המתחם האלף ובחרו להעביר את המשרדים שלהם אליו, לצד הפעילות שוקקת החיים של מתחם אגמים, יביאו 'טוויסט 'מרענן לאזור.
אזור מתחם האגמים הוגדר על ידי משרד התיירות כמרכז תיירותי בראשל"צ, הכולל מסלולי טיול, שמורות טבע, רצועת חוף ים באורך של כשבעה קילומטר, המושך מטיילים, חובבי ספורט ימי ועוד.

הפתרון ליצירת ערים פעילות - חיזוק ערים קיימות ולא הקמת ערים חדשות

נראה כי הפתרון הנכון ליצירת ערים פעילות 24/7 ולא ערי שינה אינו נמצא בבנייה של ערים חדשות, אלא בפיתוח של הערים הקיימות וציפוף הבניה, עם בניינים רב-שימושיים המכילים מסחר ובילוי בקומות הרחוב ומעליהם משרדים ומגורים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
גם בינוי מגדלים בהם מתקיימים שימושים מעורבים וכל השירותים הנדרשים הפך בשנים האחרונות לפתרון אידאלי בת"א וברמת גן. כאשר מרכזי הבילוי והתרבות קרובים, תושבים נזקקים פחות לכלי רכב, כמות הפקקים פוחתת וכך גם זיהום אוויר. הפחתת הזמן המבוזבז בפקק מובילה למצב בו האנשים פרודוקטיביים יותר, יצרניים יותר ופחות לחוצים.

ומה במבט לעתיד? "עוד עשור אנשים ירצו להישאר קרוב לבית 24 שעות ביממה"

במבט לעתיד, אומר פליקס כהן, מנכ"ל קבוצת כהן פליקס, "סביר מאוד שבעוד כעשור אנשים לא יהיו מוכנים לצאת מהטריטוריה שלהם, ויעדיפו עבודה בסמוך למגוריהם, צמודה לאזורי פנאי ובילוי בתוך העיר שלהם. עירוב שימושים חכם יוביל לפעילות 24 שעות ביממה, כך שלתושבים לא תהיה סיבה לצאת מהעיר".
לדברי שי מוגרבי, בעלים נדל"ן נדל"ן, אומר כי "התפתחות אזורי תעסוקה למסחר במקביל להתרחבות העיר, היא דבר נכון ומתחייב. עד כה נבנו הערים באופן שבו ראשית הושלמו המגורים והפיתוח הצמוד, כאשר אזורי התעסוקה, המסחר ותשתיות התחבורה הגיעו בשלב מאוחר יותר. היום כבר מבינים את החשיבות של תשתית הרכבת הקלה, חיבורים מהירים לכביש 431/איילון - אין יותר מרכזי מהלוקיישן הזה של מתחם אגמים. המודל הנכון הוא בניה במסגרת עירוב שימושים שבסינרגיה מושלמת גורם למעגל חיים שמזין את עצמו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
לדברי מוגרבי, "מתחמים אלו הם ההוכחה לעולם המשתנה ולעידן החיים החדש של עירוב שימושים ונגישות. שני המתחמים, גם מתחם ה-1000 וגם מתחם האגמים, עונים על הצרכים של התושבים ומכילים בתוכם את מה שהתושבים זקוקים לו לאורך כל שעות היממה. ממבני חינוך לילדים, מקומות עבודה ועד מקומות בילוי ומסחר. אנשים כבר לא צריכים לצאת מהעיר או לנסוע שעות ארוכות במהלך היום, אלא יכולים להיות בסביבתם הקרובה, ליהנות מחיי משפחה וצמיחה, בלי לבזבז כספים ושעות על נסיעות".

פרויקט "מול האגם" – הזדמנות נדלנית בלב המתחם השוקק העתידי של ראשון לציון

החברות כהן פליקס ונדל"ן נדל"ן זיהו את הפוטנציאל האדיר של מתחם ה-1000 עוד כשהאזור היה דיונות, והאמינה בפרויקטים שרק הולכים ומתעצמים ורשמו עליית מחירים של מאות אחוזים. "לקוחות שהלכו איתנו והאמינו בנו, היום קוצרים את הפירות מהרווחים", אומר מוגרבי.
"בכל הפרויקטים אנו בוחרים את אנשי המקצוע והאדריכלים מהשורה הראשונה ומציבים סטנדרט בלתי מתפשר של תכנון ובנייה", לדבריו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מאחורי פרויקט "מול האגם" של החברה, אשר משווק בימים אלו בשלב ה-Pre-sale, עומד האדריכל משה צור, זוכה פרס רכטר לאדריכלות.
בסיכום הכולל, כהן פליקס ונדלן נדלן מקדמות פיתוח של שטחי בילוי ופנאי בשטח מסחרי המשתרע על כ-22 דונם בסמיכות למתחם ה-yes planet והסופרלנד.