לפעמירטון קצר בטיקטוק מצליח לעצור אותנו לרגע ולהאיר נושא חשוב. כך קרה השבוע, כשסרטון של הטיקטוקר - מואמן ג'אבר, הפך ויראלי עם יותר מחצי מיליון צפיות והעלה על סדר היום את נושא הבטיחות בחציית פסי רכבת. הסרטון הוויראלי הוא חלק משבוע שלם של פעילות אינטנסיבית לכבוד שבוע הבטיחות של רכבת ישראל, אשר מערב את כל שכבות הארגון בפעילות מקיפה שמטרתה אחת: להציל חיים.
רכבת ישראל מסיעה כ-600 רכבות נוסעים ביום, 50 רכבות משא ביום וכ-300 אלף נוסעים ביום בתקופה האחרונה, מה שמהווה נתון שיא של כל הזמנים. במקביל לתפעול השוטף, החברה נמצאת בפיתוח מתמיד - בניית הקו המזרחי המחבר בין חדרה דרך טייבה וטירה לראש העין, קו 431 מראשון לציון לירושלים ועבודות תשתית גדולות נוספות שמערבות אלפי עובדים וקבלנים. "כדי שכל זה יקרה בצורה הבטוחה ביותר, החברה משקיעה רבות בעולמות הבטיחות", מסביר אל"מ במילואים יוסי בן שמחון, סמנכ"ל בטיחות, ביטחון ואיכות סביבה של רכבת ישראל. "פעילויות להגברת הבטיחות מתקיימות לאורך כל השנה, אבל פעם בשנה אנחנו מקדישים שבוע שלם במטרה להעלות מודעות ולייצר תרבות ארגונית של שמירה על בטיחות"/
"חיבור לאנשים צעירים"
הסרטון של מואמן ג'אבר, הטיקטוקר הפופולרי שזכה לכינוי "הזמיר מהטיקטוק", לא נבחר במקרה. "בחרנו בו כי הוא יודע איך ליצור קשר ישיר עם הציבור", אומר בן שמחון. הבחירה בטיקטוק ובמואמן נועדה להנגיש את הוראות הבטיחות מצילות החיים בצורה קלילה, מהנה ומייצרת הזדהות. המסר המרכזי מופנה למשתמשי הדרך - נהגים והולכי רגל - ועוסק בסכנות במפגשי מסילה-כביש.
"הסרטון הצליח בגלל שני דברים, לדעתי" מנתח בן שמחון. "קודם כל, הנושא של חציית פסי רכבת הוא חשוב מאוד ואנשים מבינים את זה. מעבר לכך, העברת המסר באמצעות מואמן יצרה חיבור לאנשים צעירים, וזה נפלא".
49 מפגשים בין כבישים לפסי רכבת, מצלמות מסביב לשעון
לרכבת ישראל 49 מפגשי מסילה-כביש פעילים. "בעבר היו מעל 200, החברה פועלת באופן מתמיד לצמצום החיכוך באמצעות מעקפים או גשרים", מספר בן שמחון.
כל המפגשים מצולמים 24/7 ומשודרים למוקד הבטיחות של רכבת ישראל. "יש מקרים בהם נהגים לא מרוכזים, או נהגים שממהרים, אשר פורצים את המחסום כדי לא להמתין מספר דקות ברמזור", מתאר בן שמחון. אם בעבר היו תאונות קשות של עשרות הרוגים כשרכבת נכנסה ברכבים על המסילה, היום, בזכות המצלמות ופעילות המוקד, נמנעות הרבה תאונות. "הפעולה הראשונה של מוקד הבטיחות בזיהוי רכב על המסילה היא יצירת קשר ישיר לנהג הרכבת עם הוראה לעצור באופן מיידי, משום שבשלב זה, נהג הרכבת עדיין לא רואה את הרכב", מפרט שמחון.
מהמטה לשטח - שבוע הבטיחות מקיף את כל מתחמי הרכבת
שבוע הבטיחות של רכבת ישראל הוא הרבה יותר מסרטון ויראלי. השנה, חלק מהמטרה של האירועים הייתה לחבר את אנשי ההנהלה והמטה לשטח. "יש מנהלים שעובדים שנים רבות בבניין המטה וזו הפעם הראשונה שהם יוצאים מהמשרד ומתחברים לעובדים בשטח; למסילאי, לנהג, לפקח, לעבודות התשתית - הם קיבלו הזדמנות לראות מקרוב איך עבודת המטה המשרדית, מתחברת לשמירה על הבטיחות בשטח", אומר בן שמחון.
בכל אחד מהמתחמים והתחנות של הרכבת, הקדישו יומיים מרוכזים בהשתתפות כלל העובדים והמנהלים. היום הראשון התמקד בעולמות הבטיחות - הוא כלל סיור היכרות לאורך המסילות, הצגה של תרחישי תאונות שהיו בעבר והצגה מיוחדת בנושא. היום השני עסק באיכות הסביבה וכלל בין היתר סדנת מחזור. במקביל לפעילויות הללו, מתקיימות תרומות דם, הדרכות מד"א וביום האחרון של השבוע ייערך אירוע סיכום לכל הנהלת הרכבת.
ערך החיים מעל הכל
בפנייה לציבור הנהגים, בן שמחון מדגיש כי "כאשר אתם חושבים לפרוץ מחסום ולהתפרץ למסילה, חשוב לזכור שערך הבטיחות וחיי האדם גוברים על כל דבר אחר. ערך החיים הרבה יותר חשוב מהמשימה שאתם ממהרים אליה, בין אם מדובר על להביא את הילד מהגן או להספיק לישיבה".
בנוסף, בן שמחון אומר כי לרוב, הציבור מודע לכללים, אך עדיין קיימת נטייה לעגל פינות. "למשל, בני נוער שמגיעים לתחנות וקופצים למסילה וחוזרים לרציף, נוסעים שמעשנים בתוך קרונות בניגוד להוראות, או אנשים שטוענים סוללות של אופניים חשמליים בניגוד להוראות. עם זאת, חשוב לציין כי מדובר במקרים בודדים ביחס לכמות הנוסעים העצומה".
על מנת לצמצם את התופעות המסוכנות, רכבת ישראל עוסקת בהסברה באמצעות מסכים בתחנות, הקרנת סרטונים במהלך הנסיעה, אכיפה באמצעות מאבטחים בכניסה לתחנות, פקחי תנועה ודיילים לאורך הרציפים ובתוך הקרונות וכמובן, בעזרת מצלמות. "בחלק גדול מהמקרים, עוצרים את מי שעבר על הכללים וקוראים למשטרה", מדגיש בן שמחון.
שבוע הבטיחות של רכבת ישראל מוכיח שאפשר לחבר בין סרטון ויראלי בטיקטוק לבין עבודת עומק מקיפה בשטח וחיבור ההנהלה הבכירה לקידום הבטיחות. כי בסופו של דבר, המטרה אחת: שכולנו נגיע הביתה בשלום.










