האם הרווחים האסטרונומיים אותם הניבו בעלי קרקעות במתחם שדה דב עומדים לחזור בתוכנית נוספת וגדולה בגוש דן? אם אתם בעלי זכויות קרקע במתחם חוף התכלת בהרצליה, קרוב לוודאי שהתשובה הזו חיובית לגביכם, זאת לאור אישורה ב-27.12.22 של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ת"א.
התוכנית (הר/2200 א’) ביוזמת עיריית הרצליה תוכננה על ידי האדריכל דני קייזר. היא משתרעת על שטח של כ-2,000 דונם מצפון לגבול עם ת"א, מערב לכביש 2 עד הים ודרומית לאזור התעשייה בהרצליה. התוכנית מאפשרת הקמה של כ-12.5 אלף דירות, 512 אלף מ"ר לתעסוקה, 134 אלף מ"ר למלונאות ו-69 אלף מ"ר למסחר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ליעד עובד - אוולי גרופ)
הוועדה המחוזית הדגישה בהחלטתה כי מדובר בתוכנית חשובה ביותר אשר תשלב בין רובע עירוני תוסס לצד שמירה על שטחים נרחבים לצרכי ציבור ורצף של שטחים ירוקים שיתבטאו בין היתר בשטח לפארק חופי גדול. הוועדה הגדירה את התוכנית חוף התכלת כתוכנית כוללנית והטילה על הוועדה המקומית הרצליה לקדם תוכניות מפורטות מכוח תוכנית זו.
לדברי גיל לזר, שמאי מקרקעין המתמחה ברצועות החוף של המדינה, "התוכנית אושרה ב-27.12.22 כתוכנית כוללנית וכעת אנו נמצאים לקראת שלב הכנת תוכניות הבינוי המפורטות והחלוקה למתחמים (פרצלציה). מדובר על הליך שצפוי להיות מהיר מאוד ולארוך שנים בודדות תוך זינוק במחירי הקרקע. למעשה אנו צופים שקרקע מופשרת ליחידת דיור תהיה שווה בסוף התהליך בסביבות 2.7-2.8 מיליון ₪, בעיקר עקב העובדה שאלו הקרקעות האחרונות שזמינות לבנייה בהרצליה, כך שמחירי דירות 4-5 חדרים במקום יעלו למעלה מ-5 מיליון ₪."
מי שמציעה כעת לציבור הרחב לקחת חלק בהבטחה הנדל"נית הגדולה אחרי שדה דב - מתחם הממוקם מול הים באזור היוקרתי של המרינה של הרצליה היא משפחת צלליכין הידועה, מבעלי ריף נדל"ן, המשווקת כעת זכות ליחידה ברצועת החוף - יחידות קרקע של 111 מ"ר. בחברה מציינים כי חלון ההזדמנויות הינו בין אישור התוכנית (מה שכבר קרה) לבין מתן תוקף שיכול לארוך עד 36 חודשים ואז תתרחש הכפלה במחיר ויותר, דבר הנתמך בתקן השמאי המומחה גיל לזר.
3 צפייה בגלריה
  חוף התכלת, הרצליה
  חוף התכלת, הרצליה
חוף התכלת, הרצליה
(צילום: ליעד עובד - אוולי גרופ)
ריף נדל"ן נמצאת בבעלותה של משפחת צלליכין, אחת המשפחות הוותיקות ביותר בתחום שיווק הקרקעות בישראל. אם השם הזה נשמע לכם מוכר אז מסתבר שהקשבתם טוב בשיעורי ההיסטוריה בבית הספר כי משפחת צלליכין הייתה אחת מ-12 משפחות הבילויים אשר בנו את העיר ראשון לציון. השושלת מתחילה עם יהודה אידל צלליכין אשר נולד ברוסיה, בעיר שקלוב. בשנת 1882 הצטרף יהודה אל קבוצת הבילויים ויחד איתם עלה לארץ. עם בואו לארץ ישראל, עבד יחד עם חבריו הביל"ויים במקווה ישראל בחקלאות ובשנת 1884 נשא לאישה את הביל"ויית חסיה בנינסון והשניים בנו את ביתם במושבת ראשון לציון. צלליכין היה מן הראשונים שקיבלו עליהם את הנתינות הטורקית ואדמות רבות נקנו על שמו בשל נתינותו - אדמות בן שמן, רוחמה, נחלת יהודה ועוד. נוסף על כך, בהיותו מומחה באבחון טיב הקרקע, שאלו רבים בעצתו לפני שקנו אדמה.
יהודה צלליכין אף נמנה עם חמשת הראשונים שהציעו לברון רוטשילד להתחיל להחזיר לו את כספי הסיוע שלו במטרה להיות לבעלי משק עצמאיים, ובמשך הזמן רכש בעצמו קרקעות והיו לו שדות, כרמים ופרדסים בראשון לציון, ברחובות ובגדרה. גאולת אדמות ארץ ישראל בה החל אבי המשפחה יהודה הפכה ברבות השנים לחברה משפחתית משגשגת ובעלת מוניטין אמין במיוחד. "לאורך השנים המשפחה הפשירה ומכרה קרקעות לקבלנים בלבד ולא לצרכן סופי", מספרת רינה צלליכין העומדת בראש קבוצת החברות של המשפחה.
"בשנים האחרונות החלטנו כעיקרון אסטרטגי לשווק פרויקטים אטרקטיביים במיוחד עבור הצרכן הסופי, כאלו שרק משפחה עם ניסיון ומוניטין של קרוב ל-140 שנה בשוק יודעת לזהות ולאתר. אנו משווקים כיום את שני היהלומים שבכתר בכל אדמת המדינה: תל אביב - שדה דב, והרצליה – חוף התכלת. אלו לא אדמות חקלאיות להפשרה תוך עשר שנים במקרה הטוב אלא כאלו הנמצאות בתוכניות מתקדמות. על אחת אנו כבר משלמים היטלי השבחה (שדה דב) והשנייה אושרה. אלו לא עסקאות שמתאימות מבחינת הון עצמי לכל הציבור לכן אנו ממוקדים בקהלים אליהם אנו פונים.
3 צפייה בגלריה
פרויקט שדה דב היוקרתי, גם הוא נמצא בשיווק
פרויקט שדה דב היוקרתי, גם הוא נמצא בשיווק
פרויקט שדה דב היוקרתי, גם הוא נמצא בשיווק
(צילום: ליעד עובד - אוולי גרופ)
"כמו כן אנו עובדים מול הלקוחות בשקיפות מלאה ובהתאם לתקן 22 המאפשר לרוכשים לקבל את כל האינפורמציה באשר למצב התכנוני והמשפטי של הקרקע כמו גם שומת מקרקעין."
מה עוד מייחד אתכם מעבר למוניטין המשפחתי המרשים, האמינות והשקיפות?
"בעיקר העובדה שבכל פרויקט שאנו משווקים אנו נכנסים כאחד מבעלי הזכויות. המשמעות היא שאנו לא בורחים לשום מקום ואנו משאירים לעצמנו תמיד חלק גדול מהקרקע בבעלותנו. זה מראה עד כמה אנו מאמינים בקרקע שאנו משווקים. כמו כן, הסכמי שיתוף לרוכשים המתווים בעצם חוקים וכללים המקובלים מראש על ידי כלל הרוכשים. העיקרון העומד מאחורי הסכמי השיתוף הוא שאין לאף רוכש יתרון על פני רוכש אחר וכאשר הקרקע תופשר לבנייה, הזכויות במקום יחולקו בין כולם שווה בשווה. דבר נוסף וחשוב מאוד נוגע להגדלת זכויות- גם במידה והזכויות על הקרקע גדלו אנו לא מנצלים זאת לטובתנו ומחלקים את יתרת הזכויות האלו בין הרוכשים, ללא הסכם עודפים."
אז לבסוף, מה צריכים לדעת אנשים המתעניינים בהשקעה בקרקעות בחוף התכלת?
"שדווקא היום הדבר החשוב ביותר הוא עם מי אתה רוכש את הקרקע, ועל איזה הסכם שיתוף אתה חותם עד סוף התהליך. אנו חותמים לאורך השנים בהסכם השיתוף הגדול ביותר בחוף התכלת, ולאחרונה בוטלו היטלי ההשבחה על הקרקע במהלך שקודם על ידי משרד עו"ד מוסרי, חביב ושות' אשר מלווה את ריף נדל"ן ולקוחותיה. מכיוון שאנו מדינת עיר (מדינה בה רצועות החופיות מועטות יחסית) משפחת צלליכין מזהה את שלושת רצועות החוף האחרונות, שדה דב בתל אביב חוף התכלת בהרצליה ורובע הים בחדרה כפנינות נדל"ניות אחרונות בקו החוף של המדינה."