ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס הבוקר (יום ב') להצפות שגבו מעל 180 קורבנות בגרמניה ובבלגיה, שלפי מדענים נגרמו כתוצאה ישירה של התחממות כדור הארץ ומשבר האקלים. בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית: "סוגיית משבר האקלים היא בעיית אמת עולמית, ממשלת ישראל מתייחסת אליה ככזו ובזמן הקרוב נביא פעולות לביצוע".


במקביל, פנתה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, במכתב לראש הממשלה בקריאה דחופה לקדם את ההכרזה על משבר האקלים כמצב חירום וכאיום אסטרטגי על מדינת ישראל. השרה כתבה בין היתר: "בתוך פחות מחודש, נשברו שיאי טמפרטורות בקנדה וצפון ארה"ב שגבו את חייהם של מאות בני אדם, ולמעלה מ-180 קורבנות נספו בשיטפונות בגרמניה ובלגיה בסוף השבוע האחרון, כשבשטח עוד מאות נעדרים. קיים קונצנזוס רחב בקרב מדענים ומומחי אקלים לפיו אירועים אלו הם רק פתיח למה שצפוי לנו בהמשך, ועלינו להיערך בדחיפות להשפעות שינויי האקלים על מנת להגן על קודם כל על חיי אדם, אך גם על איכות חיינו ואיכות הסביבה בה אנו חיים".
בריאיון לאולפן ynet התייחסה זנדברג למכתב ששלחה: "ביקשתי להכריז על מצב חירום אסטרטגי, מי שעוקב אחרי נזקי מזג האוויר בעולם בימים האחרונים לא יכול להישאר אדיש לכך שמשבר האקלים הוא איום ממשי, שמצריך ממדינות ברחבי העולם ועל אחת כמה וכמה מצריך מישראל - להיערך אליו בצורה ממש אסטרטגית, כאיום על הביטחון הלאומי. אנחנו רואים הצפות, אנחנו רואים כיפת חום בקנדה ובארה"ב".

היא התייחסה גם לפגיעה בישראל כתוצאה ממשבר האקלים: "מדינת ישראל נמצאת במקום רגיש מבחינה אקלימית, אפילו יותר, בגלל המיקום הגיאוגרפי שלנו ליד הים ובגלל האזור היבש שלנו. צריך להבין, זה מצב חירום שהוא ידוע מראש, ואנחנו צריכים להיערך אליו, להתכונן אליו על מנת שלא נראה מראות כמו באירופה אצלנו וכביכול לא נדע מאיפה זה בא, אבל בעצם כן נדע כי אנחנו כבר מודעים למשבר האקלים".
לדבריה, מדינות רבות בעולם כבר הכריזו על מצב חירום אקלימי. זנדברג: "בוודאי ובוודאי שישראל צריכה לעשות את זה. כשאני נכנסת למשרד להגנת הסביבה הבטחתי לשים את משבר האקלים בראש סדר העדיפויות של המשרד וגם הבטחתי לפעול על מנת שממשלת ישראל כולה תכיר בזה, כי זה לא רק ענין של המשרד להגנת הסביבה, זה עניין של המטה לביטחון לאומי, זה עניין לקבינט המדיני-בטחוני, ולכן הבקשה שלי מראש הממשלה היא שנפעל יחד כדי לעשות את זה".
1 צפייה בגלריה
אנשים מבלים בחוף הים בתל אביב
אנשים מבלים בחוף הים בתל אביב
לוהט בישראל. מבלים בחוף הים בתל אביב
(צילחום: מוטי קמחי)
היא הזכירה מחקרים שנערכו בעבר, לפיהם העלייה בטמפרטורות בישראל בעשורים האחרונים גבוהה מזו שבמדינות אחרות בעולם. "העולם כולו נאבק, רוצה לעצור את ההתחממות הגלובלית על מעלה וחצי עד 2050", היא אמרה. "בישראל כבר הגענו להתחממות של מעלה וחצי כבר לפני כמה שנים, ב-2017. אנחנו עכשיו בעיצומו של גל חום קיצוני ואנחנו יודעים שהעלייה בטמפרטורות היא גורם תמותה משמעותי בקרב קשישים. אירועי מזג אוויר קיצוני זה לא רק השיטפונות האלה, אירועי מזג אוויר קיצוני זו גם ההתחממות שראינו בקנדה בארה"ב וכאמור, ישראל נמצאת במקום רגיש במיוחד ולכן הגיע הזמן שלנו כממשלת ישראל לעלות מדרגה, קודם כל בהכרה שלנו בעוצמת המשבר ובדחיפות לטפל בו ולאחר מכן גם בהיערכות".
השרה זנדברג הודתה שישראל לא ערוכה כרגע למשבר האקלים. "ישראל לא הכירה עדיין במשבר האקלים כאיום אסטרטגי ברמה של הביטחון הלאומי", היא אמרה. "קודם כל, כדי להיערך למצב, אתה צריך קודם כל להכיר בו. וזו הקריאה שלי, קודם כל להכיר בעובדה שמדובר כאן במשבר בסדר גודל לאומי ואגב גלובלי. במקרה הזה זה מצב חירום ידוע מראש ולכן טוב נעשה אם נקדים להיערך אליו".