אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית, דלקתית, שעלולה להביא נשים שסובלות ממנה, לכדי סבל אמיתי מכאבים עזים. "האנדומטריום היא רקמת רירית רחם דלקתית. אנדומטריוזיס הוא מצב בו אותן רקמות דלקתיות נודדות אל מחוץ לחלל הרחם ומוצאות את עצמן בכל הגוף", מסבירה ד"ר ליאורה שכטר, מומחית לרפואת משפחה, מומחית לרפואת כאב, מנהלת תחום הכאב בקופת חולים "מאוחדת" ומנהלת מרפאת כאב בהרצליה מדיקל סנטר. "כתוצאה מכך, אותן רקמות דלקתיות נמצאות גם במקומות אחרים בגוף, מקומות בלתי צפויים למדיי. תאי רקמות אלה משתרשים במקומות אליהם הגיעו ומפתחים מערכת אספקת דם ותאים עצביים היכן שנחתו".
"תאי רירית רחם אלה מפרישים הורמונים ומקבלים הוראות מהמוח." מסבירה ד"ר שכטר. "הרקמה הדלקתית מפרישה וגורמת לכאבים קשים ובמקרי קיצון, אף עלולה לגרום גם להיעדר פריון. הכאב עלול להיות עז ולפעמים מקרין לרגליים, כאבי שרירים או שרירים מכווצים, שיוצרים לחץ וכאב בגלל מושבם של אותם פצעים בסמיכות לעצבים", היא מסבירה.
תאי האנדומטריום מגיבים לכל שינוי הורמונלי. חלקם יגיבו לא רק בתקופת המחזור, אלא גם בזמן ביוץ, עד למצב שבו הכאב נמשך לאורך כל החודש. גם הניתוחים הקיימים יכולים להוות רק הקלה זמנית כי המחלה עצמה ממשיכה להתקדם כל העת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: כפיר זיו)
אופי הכאב משתנה מאישה לאישה ולכן גם הטיפול בכאבים חייב להיות בהתאם לרמת המעורבות העצבית אצל כל אישה. קנביס רפואי עשוי להיות פתרון טוב להפחתת עוצמת הכאב והשבת איכות החיים למטופלות עם אנדומטריוזיס.

קנאביס רפואי כפתרון לכאבי האנדומטריוזיס

ד"ר שכטר מספרת שבהתחלה נטתה להמליץ למטופלותיה על חיזוק גוף נפש, שהוא כה קריטי לחולות באנדומטריוזיס. "עם חלוף הזמן, הבנתי שקנאביס רפואי, בעיקר אצל הסובלות באופן קיצוני, הוא הדרך הטובה להפחית את הכאב ולהעניק איכות חיים למטופלות", היא אומרת.
ד"ר שכטר מסבירה עוד, שעבור נשים צעירות היא מעדיפה להמליץ על השימוש במשאף SyqeAir, כדי להפחית אצלן את השפעת האפקטים הפסיכואקטיביים הנלווים, ולאפשר חיים פעילים.

עדי שלמון, מטופלת אנדומטריוזיס: "אין לי את הערפל הזה במוח, שהיה לפני כן, כשעישנתי"

עדי שלמון, בת 41 מירושלים, היא מורה ואמא לשני ילדים - בן ובת. מגיל 14 היא סובלת מאנדומטריוזיס אבל אובחנה רק לפני כ-4 שנים. "יותר מ-20 שנות איחור באבחון", היא אומרת ומספרת שכנערה, מהרגע שנכנסה לתקופת מחזור, הייתה מגיעה למצבי התעלפות.
"שנים רבות טופלתי בעזרת גלולות, שמשמשות כמעצור להתפתחות המחלה. לפני כעשור התחתנתי והתחלנו לחשוב על ילדים. לא הצלחנו להיכנס להריון והתחלנו בטיפולי פוריות. ילד ראשון נולד ועדיין אף אחד לא זיהה את המחלה בשמה, ולמרות ההקלה בכאבים בעת ההיריון, המשכתי לסבול בזמן מחזורים". בעת הניסיונות להרות בשנית, אחת מטכנאיות האולטרסאונד אמרה לעדי שהיא מזהה אצלה אנדומטריום. למרות שכל זה היה כתוב, עדיין לא הייתה אבחנה רשמית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: פרטי)
עדי נכנסה שוב להיריון ומצב הכאבים החמיר באופן קיצוני והכאבים הפכו יומיומיים. "היה אולי שבוע בחודש שהיה נטול כאבים", היא מספרת. בדיוק אז נפתחה מרפאת אנדומטריוזיס בבית החולים הדסה והיא טופלה על ידי ד"ר אורי דיאור, שמטפל בה עד היום. "זו הייתה הפעם הראשונה שמישהו באמת הקשיב לי", היא אומרת ומספרת שד"ר דיאור בדק אותה בעדינות והציע טיפולים הורמונליים שונים, שלצערה לא סייעו.
לפני כ-3 שנים עברה עדי ניתוח להסרת נגעים וזה אכן הקל את המצב. בגלל שהמחלה ממשיכה להתקדם כל העת, הכאבים החזקים חזרו ולא היה דבר שעזר לה מלבד משככי כאבים חזקים.
במצב של כאבים בלתי נסבלים כמעט, כל הזמן, שמעה עדי מחברה שקנאביס עזר לה מאד. "שמן לא רציתי, בגלל ניסיון רע במשפחה ושמעתי מחברה שסבלה מכאבים רבים, שהמשאף של חברת סאיקי עזר לה. מאז שאני משתמשת בו, הורדתי מאד את כמות משככי הכאבים ואני לא לוקחת תרופות חזקות כלל", היא אומרת.
עדי עובדת כמורה, והעובדה שהיא יכולה להשתמש במשאף לפני שיעור, בחדר המורים, מורידה ממנה לחץ רב. "אין לי את הערפל הזה במוח, שהיה לפני כן כשעישנתי וגם אין את הצורך למצוא פינה רחוקה ולהסתתר", היא אומרת, "בזכות המשאף אני יכולה לסמוך על כך שהמינונים יהיו מדויקים, ההשפעה זהה בכל פעם שאני שואפת ואני יודעת מה תהיה ההשפעה. אני יודעת לתזמן במדויק שימוש לפני פעילות עם הילדים. המשאף תמיד איתי, זה נטול ריח או עשן. זה נוח אמין ודיסקרטי", היא אומרת.

משאף SyqeAir (סאיקי אייר) הפחתה מקסימלית בעוצמת הכאב במינימום תופעות לוואי

חברת המדטק הישראלית Syqe (סאיקי), פיתחה טכנולוגיות פורצות דרך למתן מינון מדויק של קנאביס רפואי. מוצר הדגל של החברה הוא המשאף הרפואי SyqeAir, לטיפול מהיר, מדיד, עקבי ובטוח בקנאביס רפואי בשאיפה. השאיפה מביאה להפחתה מהירה בעוצמת הכאב, ואילו המינון המדויק מאפשר התאמה אישית, ושיעור תופעות לוואי נמוך בהרבה מזה של קנאביס בדרכי מתן אחרות, במיוחד לאחר סיום תקופת התאמת המינון, וכן שמירה על מינון נמוך לאורך זמן. זאת בשונה מהשימוש בתפרחות ובשמנים, שבהם לא ניתן להשיג מינון מדויק בכל שימוש והמינון עשוי לעלות עם כל שנה שעוברת ולחשוף את המשתמשים לתופעות לוואי פסיכואקטיביות. המשאף יכול להוות את הפתרון האולטימטיבי לנשים שרוצות להפחית את עוצמת הכאב ובמקביל להמשיך לעבוד, לטפל בילדים, ליהנות מחיי חברה ועוד, בצל המחלה. המשאף נבדק מחקרית ונמצאה הפחתה בעוצמת הכאב במטופלים עם כאב עצבי כרוני לצד שיעור תופעות לוואי נמוך בהשוואה לדרכי המתן האחרות של קנאביס שהודגם במחקרים אחרים.
המשאף מייתר את פעולת העישון, את נזקי העישון, המכשיר דיסקרטי, קל לתפעול ולא מחייב מציאת פינת עישון מרוחקת. אפשר להכניס אותו לתיק ולצאת מהבית. המשאף מוכן לשימוש מידי והתפעול מתבצע בלחיצת כפתור.
משאף SyqeAir מאושר לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל, לבעלי רישיון לקנאביס רפואי למחסנית Sativa T20/C4 ולתפרחות : T20C4 T10C2, T15C3.
סבסוד מלא ניתן למטופלים שמוכרים כנכי צה"ל דרך משרד הביטחון. נפגעי תאונות עבודה ופעולות איבה מקבלים סבסוד דרך הביטוח הלאומי. בהיותו מכשיר רפואי, משאף SyqeAir גם מוכר בפוליסות ביטוח פרטיות. ניתן לרכוש את המשאף בבתי המרקחת המורשים.
השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין ולהתוויות המאושרות ע״י משרד הבריאות. נבדק מחקרית. אין באמור משום המלצה רפואית.