לפני כמה שבועות, באחת מהפוגות הקורונה, התכנסו במכללה הטכנולוגית רופין סטודנטיות וסטודנטים מכל הארץ. צעיר חרדי מצפת שלומד הנדסת תוכנה, צעירה מדימונה שלומדת כימיה, בן למשפחת עולים שלומד להיות הנדסאי גז טבעי, צעיר בדואי מרהט שלומד ביו־טכנולוגיה. הם וחבריהם החליטו, למרות הקשיים הרבים שכל אחד מהם חווה, ללמוד במכללות טכנולוגיות. את הדרך אל התואר הם עושים בסיועה של עמותת הזנק, ששמה לה למטרה לסייע לצעירים מעוטי יכולת ולבעלי קשיי לימודים.
פרויקטי הזנק מופעלים בשותפות עם חברת שברון, שתומכת בהם כחלק מתפיסת האחריות החברתית שלה. החברה תומכת גם במכללה הטכנולוגית רופין, שבה פועל מרכז לימודים טכנולוגי, במטרה לטפח כוח עבודה ישראלי במשק האנרגיה והגז הטבעי, ולקדמו לעבודה בתעשייה הזו שחיונית כל כך לכל דבר בחיינו.
שברון רואה חשיבות רבה בהשקעה חברתית בישראל ובשמירה על סטנדרטים גבוהים של אחריות תאגידית. מרבית עובדיה בארץ הם ישראלים, והיא פועלת כיום לגייס עובדים שיצטרפו לחבריהם העובדים על אסדות הגז שהיא מפעילה בישראל. שברון ממשיכה כיום לקיים דיאלוג עם מספר בעלי עניין שמייצגים תפיסות ורבדים שונים של הציבור הישראלי, כדי להבין טוב יותר את צורכי הקהילה ולהתאים את תוכנית ההשקעות החברתיות שלה. במקביל היא ממשיכה שותפויות מתמשכות שייסדה נובל אנרג'י, שפעלה בארץ כ־20 שנה, ונרכשה לפני כשנה על ידי שברון.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אולפני צילום שאול מימון)
המרכז ברופין הוקם בשיתוף המכללה ובסיוע נובל אנרג'י בישראל בשנת 2014, וזוכה לשם מרכז שברון־רופין לאנרגיה וגז טבעי. "כיום מרבית הישראלים מכירים בחשיבות הגז הטבעי כמקור אנרגיה מקומי, שמאפשר לנו עצמאות אנרגטית ומסייע באופן משמעותי להפחתת זיהום האוויר. גם כיום, כשהמדינה שואפת להגדיל את היקף הייצור באנרגיות מתחדשות, אין תחליף אנרגטי אמיתי לאספקת היקף הצריכה העצום של אנרגיה בישראל, ובכל העולם מתייחסים אל הגז כמקור אנרגיה מרכזי בתקופת המעבר הזאת", אומר אינג' יהודה רודל, ראש החוג להנדסאי אנרגיה וגז טבעי במכללת רופין. "משק הגז הטבעי וכך גם חברות לאנרגיה מתחדשת זקוקים לכוח עבודה ישראלי מיומן, וכזה כמעט שלא היה בנמצא בישראל".
כדי להגדיל את מספר המומחים ואנשי מקצוע במגזר הגז הטבעי והאנרגיה בישראל יש צורך בלימודי מקצועות הגז והאנרגיה - ולשם כך פותחה השותפות עם רופין. "בשנים האחרונות הוכשרו במכללה מאות סטודנטים ואנשי מקצוע, מתוכם עשרות בתוכנית הדו־שנתית להנדסאי אנרגיה וגז טבעי. והתוצאות מרשימות - מרבית בוגרי התוכנית להנדסאים עובדים כיום במשק האנרגיה בישראל, וכמה מהם גויסו לעבודה בשברון", אומרת רינה קמני, מנכ"לית המכללה.
השותפות הזאת מקבלת משקל נוסף בזכות השותפות שיש לשברון בתוכניות עמותת הזנק לעתיד. תוכניות הזנק, ובהן "הזנק להנדסאים", שמופעלת במכללות טכנולוגיות כמו רופין, ו"הזנק לתעשייה", שמופעלת בתיכונים, נותנות מענה לצרכים חברתיים ולאומיים ופועלות לשוויון הזדמנויות בחינוך ולהכנסת אוכלוסיות מוחלשות ומודרות למעגל העבודה בתחומים טכנולוגיים מובילים הנדרשים לתעשייה הישראלית.
"בזכות השותפות החשובה עם שברון וגופים נוספים, אנו משנים מסלול חיים לבני נוער וצעירים וצעירות מכל המגזרים בפריפריה ומקדמים את המוביליות החברתית־כלכלית שלהם. התוכניות מונעות נשירה מהלימודים, מטפחות העצמה אישית ומשלבות צעירים בקריירה בתעשייה", אומרת שרון חזקיה, מנכ"לית הזנק לעתיד. "תוכנית הזנק להנדסאים מגיעה להישגים יוצאי דופן במניעת נשירה מהלימודים באוכלוסיות עם פוטנציאל הנשירה הגבוה ביותר – 12% נשירה לעומת 35% נשירה בממוצע ארצי".
2 צפייה בגלריה
(צילום: המכללה הטכנולוגית רופין)
צ', שמשתתף בתוכנית "הזנק להנדסאים", הוא אחד מהסטודנטים המצטיינים ברופין, ובאחרונה קיבל מהזנק ומשברון מילגת לימודים. הוא גדל בנתניה למשפחת עולים שהתמודדה עם מורכבות הקליטה, ובתום שירותו הצבאי נרשם ללימודי הנדסאים ברופין.
"החלטתי לקחת אחריות על החיים שלי, בחרתי במסלול חדש של גז טבעי, כי זה העתיד. אני חולם להתחיל את החיים ברגל ימין, לצאת מהמצב הכלכלי הקשה שלי ולהיות כמו כולם", סיפר. "כמעט ויתרתי, אבל למזלי, מצאתי בתוכנית בית חם ותומך שהציל אותי. בזכות האמונה שלהם והתמיכה הלימודית והמקצועית, הפכתי למצטיין בלימודים ובטוח שאעבוד ואפרנס בכבוד את עצמי ומשפחתי לעתיד. היום אני מרגיש מלך העולם".
ביני זומר, מנהל קשרי חוץ וממשל בשברון מדיטרניאן לימיטד, מסכם ואומר: "שברון הציבה לנגד עיניה את החינוך הטכנולוגי, פיתוח כוח עבודה מקומי ותמיכה בקידום התעסוקה והכלכלה כחלק מהנושאים המרכזיים בתחום ההשקעה החברתית שלה בישראל. בימים אלה אנחנו בוחנים את הרחבת התמיכה גם לתחומים נוספים, ובהם פרויקטים לפיתוח טכנולוגיות חדשניות בתחום האנרגיה והסביבה. אני גאה בכך ששברון ממשיכה במחויבות ארוכת השנים להצמיח דור חדש של עובדים בתעשייה". 