מחלות לב הן גורם התמותה מספר שתיים בישראל ובעולם, מיד אחרי סרטן. דרך הטיפול הטובה ביותר היא גילוי מוקדם של מחלה טרשתית שקטה, כבר בשלביה ההתחלתיים על ידי קבלת תמונת מצב מדויקת של עורקי הלב. הבדיקה המומלצת, האמינה והמתקדמת ביותר, היא בדיקת CT לב הנקראת גם צנתור וירטואלי הנערכת בבית החולים הפרטי רפאל ויכולה להציל את חייכם.

בדיקת CT לב מייצרת תמונת תלת מימדית ברזולוציה גבוהה במיוחד, של העורקים הראשיים (הנקראים העורקים הכליליים) המספקים דם וחמצן ללב. בדומה לבדיקת CT רגילה, היא איננה פולשנית ונעשית ללא החדרת צנתר ובקרינה מופחתת פי 10 מבעבר.
קרן נתנזון מספרת: "אל בית החולים ניגשתי לביצוע הבדיקה אחרי תקופה עמוסה ומלחיצה מבחינה בריאותית. מלבד העובדה שהגעתי לגיל 45, גיל בו לפתע אירועי הלב החלו לפקוד חברות וחברים במעגל הקרוב יותר, כולל מקרים טרגיים, ישנו אצלי רקע גנטי שתמיד חייב להילקח בחשבון. סבי מצד אמי נפטר מדום לב בגיל 54, וכשהתווספו לכך לחצים לא ברורים בחזה, (כנראה תסמיני פוסט קורונה בה חליתי) - זה היה הרמז שכדאי לבדוק ולעומק. קל לדמיין את ההקלה שחשתי עם קבלת התשובה שהכל כשורה, ושלפחות לשנים הקרובות, אין סיבה לדאגה".
2 צפייה בגלריה
קרן נתנזון ותוצאות הבדיקה
קרן נתנזון ותוצאות הבדיקה
קרן נתנזון ותוצאות הבדיקה
(צילום: ירון שרון)
הבדיקה נערכת תחת צום של 8 שעות ומיד אחרי שיחה עם הקרדיולוג של בית החולים רפאל, נכנסים אל מכשיר ה CT המתקדם מבית פיליפס המבצע סריקה תוך צילום סיבובי לאחר הזרקת חומר ניגודי. מדובר במכשיר מהדור החדש עם רוחב כיסוי מקסימלי ממנו מתקבלות תמונת 256 פרוסות של הלב - נתון חשוב מאד עבור קבלת תמונה באיכות משופרת. במשך דקות ספורות בלבד עוקבים אחרי ההוראות בתוך הקפסולה. את הבדיקה מפענח פרופסור אלי קונן, רדיולוג לב בכיר ברפאל ומנהל אגף דימות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.תוך יממה ועד 48 שעות הוא מעביר את תוצאות הפיענוח עם תשובה מפורטת והנחיות להמשך. השירות הוא VIP, קל, מהיר ומפחית חרדות, כשהזמינות היא מיידית ולמעשה בביקור של כשעה בלבד נחסכים כל ההליכים הביורוקרטיים המתישים מול קופת החולים, רופא המשפחה, קביעת התורים, ההמתנה הארוכה, קבלת התוצאות ומשם ההמתנה לפענוח רופא מומחה. זמן יקר שיכול להיות גם קריטי.
אז מי צריך לעשות CT לב (צינתור וירטואלי) - ובמה עדיפה הבדיקה הזו על הבדיקות המקובלות האחרות?
"הבדיקה מתאימה לכל מי שיש לו חשד למחלת לב איסכמית או טרשת בעורקים ומומלצת לבעלי היסטוריה משפחתית", מסביר פרופ' קונן, "גורמי סיכון נוספים שצריכים התייחסות הם משקל עודף, גיל מעל 45, לחץ דם גבוה, סוכרת, רמת שומן גבוהה בדם ועישון. כוחו של ה CT לב הוא לשלול את ההיצרויות, אך במידה ויש, לאבחן אם ההיצרות היא חסימתית או לא, ובכך להימנע מצנתור. זה מרגיע את הנבדק, נותן מפת דרכים לרופא המטפל בו - באם טרשת קלה או בינונית ניתן לרשום תרופות ולשנות את אורח החיים, ובמקרה הצורך להחליט גם על צנתור פולשני".
2 צפייה בגלריה
(צילום: ירון שרון)
הבדיקה בבית החולים רפאל בתל -אביב הינה פרטית ובעלי ביטוח פרטי יכולים לקבל החזרים מחברות הביטוח בהתאם לתנאי הפוליסה. לכמה זמן זה תקף? מחקרים מראים כי הסיכון ללקות בהתקף לב בשנים שלאחר בדיקת CT של הלב שתוצאתה הייתה תקינה, הוא אפסי במהלך 6-10 השנים שלאחר מכן. "אז הנבדק יוצא בלב שקט, תרתי משמע", סיכם פרופ' קונן.