שנתיים ושמונה חודשים אחרי האסון ששינה את פניה של מדינת ישראל, נפתח לראשונה בפני הציבור, במרכז להנצחה מורשת ומחקרי המודיעין (מל"מ) בגלילות פרויקט הנצחה ותיעוד חסר תקדים בהיקפו: "השיבה לאוקטובר". התערוכה, שהוקמה במימון אגף המודיעין (אמ"ן) משתרעת על פני כ-600 מ"ר ומספקת הצצה נדירה, קשה והכרחית אל נבכי תוכנית ההשמדה של חמאס, ומעמתת את המבקרים עם הכישלון המודיעיני מחד, והגבורה העילאית של אותו בוקר מאידך.
הסיור מתחיל באיורים שלווים של עוטף עזה ב-6 באוקטובר, הכנות לשבת ולחג, ילדים משחקים במדשאות הקיבוצים וצעירים רוקדים בפסטיבל הנובה - כולם מתנפצים באחת בשעה 6:29. משם, יורדים המבקרים אל חלל אפלולי עשוי בטון, המדמה את רשת המנהרות של חמאס בעזה, וצועדים אל תוך סיוט שהפך למציאות.
אחד הגילויים המטלטלים במיצב חושף את עומק ההונאה של ארגון הטרור בשנים שקדמו לטבח. "הפגנות השיבה" על גדר הגבול היו למעשה מסווה מתוחכם. בחסות ההמון, סומנו פיזית נקודות תורפה ופריצה בגדר, שדרכן חדרו מאוחר יותר אלפי מחבלי הנוח'בה. בין המסמכים המוצגים בולט מכתב בכתב ידו של יחיא סינוואר עם תוכנית ה-7 באוקטובר.
בתערוכה מוצגים פריטי שלל רבים, מפות ומרשמי קרב, ספרי הדרכה ופסקי הלכה הקוראים לג'יהאד, פקודות למחבלים והוראות לשימוש נגד אזרחים. אלה ניצבים בסמוך לכלי הרכב ששימשו לפשיטה: טנדר של טויוטה ואופנועים שהוסבו בעזה לכלי מלחמה קטלניים.
המסע מסתיים מול קיר זיכרון עוצמתי, הנושא את תמונותיהם ושמותיהם של הנרצחים, הנופלים והחטופים.
המקום הפתוח לביקורים לציבור הרחב. הכניסה מותרת מגיל 20 ומעלה.
הביקור מחייב תיאום מראש והרשמה בטלפון 03-5497019 שלוחה 2 או פניה במייל mlm@intelligence.org.il.
שעות הפעילות: ימים א'-ה' בשעות 16:00-9:00.







