כבר עשור ששכונת כפר סבא הירוקה היא אבן שואבת עבור רבים המבקשים איכות חיים גבוהה במרכז הארץ.
איכות הבנייה בשכונה גבוהה, על־פי סטנדרטים ותקנים של בנייה ירוקה (ומכאן שמה). היא מושכת אליה משפחות צעירות ומשפרות דיור עם יכולת כלכלית גבוהה מהממוצע, הבוחרות לגדל את ילדיהן בסביבת חינוך טובה ובקרובה למרכז, ומספקת להם את מירב השירותים בתחומיה ובמרחק הליכה,
שני מתחמים ישנם בשכונה, הממוקמת בחלק הצפון־מערבי של כפר סבא: מתחם כס/80, הממוקם מערבית וצפונית לתחנת הדלק של סונול ברח' מנחם בגין עד לצומת רעננה צפון, ומתחם כס/60, הממוקם מערבית וצפונית לבית החולים מאיר, המשכה של שכונת סביוני הכפר עד לכביש 4 (גהה) ועד לכביש מנחם בגין. בין שני המתחמים מחבר גשר תחתי.
2 צפייה בגלריה
מתחם 80, כפר סבא הירוקה
מתחם 80, כפר סבא הירוקה
מתחם 80, כפר סבא הירוקה
( צילום: אלכס לובימוב (הדמיה) + ערן דן (צילום רחפן))
השכונה מאוכלסת ברובה, ופרויקטים ספורים נמצאים בהקמה. עם סיום האכלוס היא צפויה לכלול כ־5,100 יח"ד. אוכלוסייתה כוללת קשת גילאים, ממשפחות צעירות לצד משפרי דיור וכן משפחות שילדיהם בגרו ועזבו את הבית. התפלגות האוכלוסייה בשכונה מצביעה על אחוז גבוה של גילאי ה־30, לצד גילאי ה־50 ומעלה.
השכונה נהנית מנגישות תחבורתית מצוינת - היא צמודה למחלף כפר סבא (כביש 4), משם ניתן להגיע במהירות לכביש 5; וכביש 531 - שדרכו ניתן להגיע במהירות ובקלות לכביש 6. הרכבת נמצאת כ־10 דקות נסיעה מהשכונה; וממחלף כפר סבא יש תחבורה ציבורית סדירה לתל אביב, ערי המרכז והשרון, ירושלים ואזור הצפון.
אפשרויות התעסוקה בקרבת השכונה רבות ומגוונות, תחילה אזור התעשייה וההייטק המתפתח בסמוך לצומת רעננה־כפר סבא, שבו פועלות חברות הייטק מקומיות ובינלאומיות מובילות. כמו כן השכונה ממוקמת בצמידות לצומת רעננה צפון ולאזור התעשייה רעננה, שנמצא אף הוא בתהליך התפתחות. מקור תעסוקה גדול נוסף הוא בית החולים מאיר שמדרום לשכונה. גם קרבתה של השכונה לצירי תנועה ראשיים ולתחנת הרכבת מאפשרת גישה למקורות תעסוקה רחוקים יותר.
לרשות הילדים עומד מספר גדול של מוסדות ציבור ושירותים, כגון, גני ילדים, בתי ספר, שבט צופים ומגרשי ספורט.
כפר סבא הירוקה נהנית מפארק רחב ידיים, מתקנים ושטחים ירוקים לפעילויות בילוי וספורט, לצד גני שעשועים וגינות רבות. לאחרונה נפתח קאנטרי קלאב, שביצעה הזרוע הביצועית של קבוצת שפונדר פדלון - חברת פדלון לבנייה.
קניון כפר סבא הירוקה, הממוקם במתחם 80 בשכונה, מושך אליו קהל רב מהשכונה ומחוצה לה. בקניון חנויות מגוונות, רשתות האופנה הגדולות, מסעדות, בתי קפה ומתחמי בילוי, בנק, דואר, סופרמרקט, פארם, גני ילדים, בית רופאים, סניפים של קופות החולים, תחנת דלק, מגדל משרדים ועוד.
דמרי סנטר, הממוקם בקרבת הפארק במתחם 80 בשכונה, כולל גם הוא חנויות ומסחר, מסעדות ובתי קפה, מתחמי פנאי ובילוי, סופרמרקט, קליניקות של רופאים ועוד. במרחק נסיעה קצר מהשכונה ניתן להגיע למרכז העיר, שם נמצאים מוסדות ציבור ושירותים רבים נוספים, ביניהם קניון ערים, קניון G, מרכזי תרבות ומתחם גן העיר.

פרויקט LOVE 2: מענה לצורך בדירות קטנות

פרויקט LOVE של קבוצת שפונדר פדלון, ששלב א' שלו אוכלס לפני כשנתיים, הוא מהבולטים בשכונת כפר סבא הירוקה. עד כה אוכלסו במסגרתו 114 יחידות דיור בשלושה בניינים, לצד תוספת לפרויקט ניצנים בירוקה, שכלל 76 יחידות ושאוכלוס בשנת 2018. בסך הכול יזמה הקבוצה בשכונה הירוקה 190 יחידות עד כה. בימים אלה שוקדת הקבוצה בתכנון פרויקט נוסף בשכונה - LOVE 2 - שעתיד לכלול עוד ארבעה בניינים בני 10 קומות ו־144 דירות חדשות בסך הכול.
רועי פדלון, בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת שפונדר פדלון, מציין: "הביקושים הגבוהים למגורים בשכונה מאז תחילת השיווק שלה - במיוחד מצד תושבים צעירים או מצמצמי דיור מרעננה שגילו כי בין המחירים של דירות חדשות ברעננה לדירות חדשות בכפר סבא הירוקה היו פערים גדולים, לצד הגירה חיובית של משפחות צעירות מתל אביב - הביאו לעליית מחירים משמעותית של הדירות בתוך זמן קצר מאוד. כך בתוך שלוש שנים בלבד הדירות בשכונה התייקרו ביותר מחצי מיליון ₪ וכיום המחירים זהים לאלה שבשכונה המקבילה ברעננה. פרויקט LOVE נמצא במיקום מעולה בשכונה ומונגש באמצעות גשרונים במרחק הליכה לפארק, לשני מרכזים מסחריים חדשים, קופות חולים, בתי ספר וגני ילדים ומתאים לאופי האוכלוסייה. הגשרונים שמאפיינים את השכונה יוצרים סביבה בטוחה להורים ולילדיהם ומאפשרים ניתוק מוחלט בין המרחב הציבוריים לכבישים. בחרנו להמשיך ולהקים דירות נוספות בשכונה כחלק מהאמונה שלנו בעיר כפר סבא ובשכונה הירוקה בפרט, שמיצבה את עצמה כבולטת והמבוקשת באזור כולו. מלבד הקמת שלב ב' של הפרויקט, הזרוע הביצועית סיימה לפני כחודש ומסרה בהצלחה את מתחם הקאנטרי החדש של רשת הולמס פלייס. המשמעות היא מענה מלא לצורכי תושביה והכול במרחק הליכה של דקות בודדות ובמסלול בטוח, תוך מינימום מפגש עם תנועת כלי רכב. לא בכדי השכונה הפכה להיות מאוד מבוקשת לכלל שכבות האוכלוסייה, ממשפחות צעירות ועד הגיל השלישי. כדרך קבע היא מדורגת במדד השכונות המבוקשת בארץ, ונהנית מאוכלוסייה במעמד סוציו אקונומי גבוה".
פרויקט LOVE 2, בתכנון האדריכל יגאל שמיע, ממוקם במתחם 80, צפון-מערבית לתחנת הדלק ברחוב מנחם בגין עד לצומת רעננה צפון. הוא כולל ארבעה בניינים בני 10 קומות ו־144 דירות חדשות. מדובר בפרויקט מתמשך של הקבוצה, שעד כה בנתה חמישה בנייני מגורים למשפחות, התואמים את אופי השכונה. בימים אלו בוחנת הקבוצה לייעד את הפרויקט בשלמותו לשכירות ארוכת טווח.
עם סיום בניית הפרויקט, תשלים קבוצת שפונדר פדלון בנייתן של 372 יחידות דיור סך הכול בכפר סבא הירוקה.
אוכלוסיית היעד בפרויקט LOVE 2 הינה של משפחות צעירות, משפרי דיור ומצמצמי דיור. כך, לפי התוכנית, כ־132 דירות (כ־90% מהפרויקט) תהיינה דירות 3 חדרים בשטח של 72 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר. יתר הדירות הן מסוג דופלקס, בנות 5 חדרים ובשטח של 146 מ"ר.
את הבחירה להתמקד בעיקר בהקמת דירות קטנות בפרויקט הנוכחי, מסביר רועי פדלון, כי "בשנת 2015 הבחנו בביקוש הולך ומתעצם לדירות שלושה חדרים באזור. באותה העת עבדנו על הפרויקט הראשון בשכונה, שבו מתוך 76 דירות, 72 היו דירות 3 חדרים, ובפרויקט השני מתוך 114 יח"ד, 106 היו דירות 3.5-3 חדרים. דירות 3 חדרים בשכונה מושכרות כיום בין 6,000 שקל, ל־6,500 שקל. דירות גן קטנות בכ־7,000 ₪ ודירות הדופלקס בכ־10,0000 ₪ וצפונה".

כפר סבא: תוכנית אב אסטרטגית עד 2030

זה כשני עשורים שהמחסור בקרקעות זמינות לבנייה למגורים מורגש בכפר סבא. עתודות הקרקע הגדולות נוצלו, והעירייה מבקשת לצרף לתחומי העיר שטחים חקלאיים בצפון ובצפון-מזרח העיר. בין היתר נעשה ניסיון לכלול בתחומיה את מכללת בית ברל ולהפוך בכך לעיר אוניברסיטאית. במקביל מגובשת בימים אלו תוכנית אב אסטרטגית לתכנון עירוני בכל תחומי החיים בעיר עד לשנת 2030.
בסוף העשור הראשון של המאה ה־21 החלה בניית השכונה הירוקה בסמוך לסביוני הכפר, שכונת עלייה ושיכון ותיקים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לסוף פברואר 2022 מתגוררים בכפר סבא 101,669 תושבים.
בעיר מקודמת התחדשות עירונית באמצעות מינהלת עירונית ותוכניות מיתאר עירוניות, הכוללות שטחי מגורים ופיתוח מתחמי מסחר תעסוקה ונדל"ן. כפר סבא עוברת בשלוש השנים האחרונות תנופת התחדשות ובנייה חסרות תקדים, והיא מחזיקה במדיניות כוללת להתחדשות עירונית היוצרת בהירות תכנונית. בין העקרונות של העירייה במתווה הפיתוח של העיר - הבטחת חיוּת בעיר לאורך כל היממה באמצעות עירוב שימושים למגורים, למסחר ולמוסדות ציבור, המשכיות המרחב הציבורי ברחבי העיר ויצירת סביבה תוססת, המשלבת גינון ומרחבי שהייה, תמהיל דירות מגוון עבור כלל האוכלוסייה תוך שמירה על הערכים ההיסטוריים של העיר.
לאחרונה אושרה להפקדה בותמ"ל תוכנית שקידמה רשות מקרקעי ישראל – כפר סבא צפון – שכונת המוביל, להקמת שכונה בת 3,500 יח"ד לצד שטחי מסחר תעסוקה ודיור מוגן. התוכנית עוסקת בהקמת שכונה חדשה בשטח של כ־646 דונם בחלק הצפון־מזרחי של כפר סבא, אשר כוללת תמהיל מגורים מגוון בהיקף של כ־3,500 יח"ד, כ־50,000 מ"ר לתעסוקה, כ־15,000 מ"ר למסחר וכ־400 יח"ד לדיור מיוחד. עוד בשכונה פארק, אשר לאורכו שדרה מסחרית ראשית עם שימושים מעורבים של מסחר, תעסוקה ומגורים ושטחים ציבוריים פתוחים.
רמת החיים בכפר סבא היא מהגבוהות בארץ והיא נחשבת כאחת מהערים המבוקשות ביותר למגורים בישראל. העירייה בשיתוף מינהלת ההתחדשות העירונית מקדמות כיום תהליכי התחדשות עירונית, התואמים את אופייה הירוק של העיר ונעשים בשיתוף התושבים עצמם.
בעיר מספר מתחמי תעסוקה ומסחר הולכים ומתפתחים – מתחם בצומת כפר סבא-רעננה בקרבת תחנת האוטובוסים, תחנת הרכבת החדשה על כביש ארבע ובגבולות כביש 531 החדש, וכן מתחם תעסוקה ומסחר במזרח העיר, בצמוד לכביש 531 ולכביש 6.

פרופיל שכונתי - כפר סבא הירוקה


מחיר ממוצע ל־3 חדרים: כ־2 מיליון שקל
סה"כ יחידות דיור: כ־5,100
נגישות תחבורתית: קרבה לכבישים 4, 531 ו־6, ו־10 דקות נסיעה לתחנת הרכבת
פנאי: פארק גדול, מתקנים ושטחים ירוקים לפעילויות בילוי וספורט, גני שעשועים וגינות ציבוריות
מסחר: כפר סבא הירוקה, דמרי סנטר
חינוך: גני ילדים, בתי ספר יסודי

דבר המומחים

עו״ד אילן שרקון: "כפר סבא הירוקה היא השכונה הגדולה ביותר בכפר סבא ויחסית שכונה חדשה. מדובר בשכונה שהוכרה כשכונה ירוקה, אשר מיועדת לחסוך במים, לעודד הליכה רגלית במקום נסיעה ברכב, לנצל אנרגיה מתחדשת ולעודד מיחזור של חומרים שונים. כמו כן בשכונה שבילי אופניים, פארקים, קניון ומרכזי תרבות. השכונה נמצאת בצמוד לכביש 4 מחד, ומנגד קרובה לבית החולים מאיר ולמרכז כפר סבא, ולכן חשיבותה הרבה"
שמאי מקרקעין ועו"ד חיים מסילתי: "השרון בכלל וכפר סבא בפרט הופכים למבוקשים יותר ויותר עבור מי שמחפשים חיים בסגנון כפרי מחד וקרבה לעיר הגדולה מאידך. בכפר סבא הירוקה יכול הדייר ליהנות מאיכות חיים המושתתת על ידידות סביבתית (שבסופו של דבר חוסכת גם כסף), לצד היכולת להגיע בנקל לעיר הגדולה. כפר סבא, שכנתה של רעננה, סגרה בשנים האחרונות את הפערים בין הערים, וכפר סבא הירוקה היא אחת מהשכונות המעידות על כך".