(קרדיט: יח"צ א.ר.ם)
מתי בפעם האחרונה נזקקתם לרופא אף אוזן גרון? בפעם הבאה שתרצו לטפל בבעיה שפוגעת לכם באיכות החיים, יכול להיות שתאלצו להמתין יותר מחודש וחצי עד לתור הפנוי הבא. מבדיקה שנערכה בחודש ינואר 2023, עולה כי הזמן הממוצע לקביעת תור אצל רופא אף אוזן גרון בקופת חולים מכבי עומד על 49 ימים, בקופת חולים כללית יש להמתין 25 ימים ובקופת חולים לאומית זמן ההמתנה עומד על 14 ימים. לבסוף, בקופת חולים מאוחדת התור הפנוי הבא נמצא במרחק 6 ימים ממועד קביעת התור.
מהן האפשרויות של הסובלים מבעיות הדורשות רופא אף אוזן גרון? ומה הופך את מוקד א.ר.ם Urgent לאופציה אשר הולכת וצוברת פופולאריות?

שירות מהיר מהמומחים הטובים בישראל, במוקד המומחים היחיד בישראל לאף אוזן גרון

עד היום, ישראלים עם בעיות באוזניים, או בכל תחום אחר בא.א.ג, נאלצו לבחור בין פנייה לקביעת תור דרך קופת החולים ולהמתין בחלק מהמקרים יותר מחודש וחצי, פנייה למוקד של קופת החולים בו אין מומחה לאף אוזן גרון, מה שעלול להוביל לאבחנה מוטעית ולטיפול לא מתאים, ללא ידע ומכשור נאותים, או להגיע לחדר המיון, שם צפויה המתנה של שעות ארוכות ואחריה קבלת טיפול על ידי רופאים מתמחים, מסורים ובעיקר עייפים ועמוסים.
היום, בכל בעיית אף אוזן גרון דחופה (או פחות דחופה) כבר לא צריך להמתין ימים ושבועות לתור בקהילה או להגיע לחדר המיון. מוקד א.ר.ם Urgent, המוקד הרפואי היחיד המתמחה בתחום הא.א.ג (אף אוזן גרון), פעיל בכל ימות השבוע (כולל שישי-שבת) ומציע שירות רפואי מיידי על ידי רופאים מומחים.
1 צפייה בגלריה
חדר מרפאה
חדר מרפאה
המרכז הרפואי א.ר.ם
(צילום: יח"צ א.ר.ם)
המוקד מספק מענה טיפולי למגוון בעיות רפואיות: כאבים, דלקות חריפות, דימום, חתכים בלשון, סחרחורות, ירידה פתאומית בשמיעה, גופים זרים, פריקת לסת, צרידות חריפה, אוזניים אטומות, בדיקות לפני נסיעה לחו"ל ועוד.
השירות במוקד ניתן בשפות עברית, אנגלית וערבית, כך שהוא מתאים גם לתיירים הנתקלים בבעיות באף אוזן גרון, במהלך שהותם בישראל.
המוקד, אשר הוקם לפני שנתיים ושירת מאז אלפי מטופלים, הוא חלק מא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון הפועל משנת 2009 כמרכז רפואי מקיף וכוללני לאף אוזן גרון, ראש-צוואר, פה ולסתות, הכולל רופאים בכירים ומכשור ברמה הגבוהה ביותר.

"החזון הוא להעניק את השירות הטוב, המהיר והנגיש ביותר לכלל האוכלוסייה"

נעה מנלה, מנכ"ל א.ר.ם, אומרת כי "החזון מאחורי הקמת המרכז כולו היה לשלב את כל מה שטוב ברפואה הציבורית (עבודת עמיתים, התעדכנות מתמדת, למידה משותפת, חינוך רפואי ומחקר) עם כל מה שטוב ברפואה הפרטית (רופאים שנבחרו בקפידה, זמן רופא-מטופל, מכשור מעולה, עצמאות ניהולית) וכך להעניק את השירות הטוב, המהיר והנגיש ביותר לכלל האוכלוסייה, וזאת תודות להסכמים עם כל חברות הביטוח ושלוש קופות חולים.
"א.ר.ם Urgent היא יוזמה שנולדה כשזיהינו צורך מהשטח – הגיעו אלינו פניות יום יומיות לקבלת תורים לרפואה ראשונית. בא.ר.ם פעילים רופאים בכירים עם "התמחויות על" ועם מרפאות מלאות, מה שיצר קושי גדול להיעתר לבקשות הרבות. לאור זאת, עלה צורך בביסוס שירות חדשני שמטרתו להעניק טיפול קליני מעולה, באמצעות רפואת א.א.ג ראשונית מהיום להיום על ידי רופאים מומחים", אומרת מנלה.
נועם מנלה, מנכ"ל א.ר.םנעה מנלה, מנכ"ל א.ר.םצילום: אפרת בן יוסף
"בשורה התחתונה", אומר ד"ר שי שניידר, מנהל מוקד א.ר.ם Urgent, "בתי החולים והרופאים בקהילה מתמודדים עם עומסים גבוהים, כך שבסופו של דבר מוקד כמו א.ר.ם Urgent יכול להקל על העומס ולשפר את השירות עבור כלל האוכלוסייה". בחלק מהמקרים, הרופאים בקהילה מפנים את המטופלים למרכז הרפואי א.ר.ם לביצוע בדיקות, אבחון וטיפול עם המכשור המתקדם הקיים במרכז.
השירות המיטבי מתבטא ברופאים מומחים וברשת ביטחון קלינית של הרופאים הבכירים ביותר בתחומם בכל "התמחויות העל" בא.א.ג, מכשור מרפאתי מעולה ומערך אבחוני מקצועי, עליו נרחיב בהמשך.
היבט הנגישות של המוקד בא לידי ביטוי בזמינותו הגבוהה של השירות והאפשרות לקבוע תורים 'מהיום להיום' ובעובדה כי המחיר לביקור כולל את הטיפול המיידי הנדרש, בעלות המוכרת להחזר ע"י כל חברות הביטוח בשיעור של עד 80%, בהתאם לפוליסת הביטוח.
בכל הנוגע להיבט האנושי, אומרת מנלה, "הרופאים במוקד מקפידים על יחס אנושי, הסבר מפורט וסבלנות, וזאת גם תודות לעובדה כי לכל מטופל מוקדש זמן בהתאם לנדרש, ולא מספר דקות בודדות כפי שמחייבת המציאות בקהילה או בבית החולים. מרפאת המוקד מתנהלת על פי תורים שנקבעו מראש (באמצעות קביעה מרחוק או שיחה עם נציג) כך שאין המתנה ארוכה, והמעטפת השירותית כוללת גם מתאמ/ת רפואי/ת מאירי פנים ומסורים".
על פי מדיניות המוקד, "כל מטופל מקבל את כל הזמן שהוא צריך", אומר ד"ר שניידר. "התורים אינם מוגבלים למשך זמן קצר ומדוד ואנחנו לא מקריבים את איכות השירות והטיפול בשביל לקבל כמות גבוהה של מטופלים. כל מטופל זוכה לבירור מקיף ויסודי, כדי לקבל תמונה מלאה, הערכה נכונה ואבחנה מדויקת לצורך טיפול יעיל ומדויק".
ד"ר שי שניידרד"ר שי שניידרצילום: אפרת בן יוסף

One Stop Shop לכל הצרכים האבחוניים והטיפוליים, כולל המשך טיפול במרכז הרפואי א.ר.ם

השילוב של המוקד והמרכז הרפואי "מספק שירות One Stop Shop המכסה 99% מהצרכים האבחוניים והטיפוליים של הפונים אלינו".
אמצעי אבחון וטיפול:
CBCT - לאחרונה רכש המרכז מכשיר CBCT מותאם א.א.ג עם פליטת קרינה מינימלית (כ-15% בלבד, מרמת הקרינה של מכשיר CT רגיל) – הפרקטיקה הקלינית של רפואת א.א.ג עם מכשיר מסוג זה הינה פריצת דרך ברמה הארצית, אומרת מנלה, ונדרשו לשם כך פעולות רבות ומורכבות, הן מבחינה רגולטורית והן ברמת הפרקטיקה, אך התוצאה מוכיחה את עצמה – העובדה כי מכשיר כזה עומד לרשות הרופאים ומאפשר אבחון אד הוק, כאשר התסמינים הם בשיאם, וברמת חשיפה מינימלית לקרינה - היא לחלוטין "Game Changer".
מכון שמיעה – אותו העקרון עומד בבסיס ההחלטה גם כאן - רבים ממטופלינו, לרבות אלה המגיעים לא.ר.ם Urgent, נדרשים לבדיקות שמיעה. כל מי שניסה לקבוע תור לבדיקת שמיעה, יודע כי מדובר בחודשים של ציפייה. על מנת לאפשר תהליך אבחוני וטיפולי מיטבי, החלטנו להרים את הכפפה גם במקרה זה, "ומיד לאחר חג הפסח, אנחנו פותחים מכון לבדיקות שמיעה, כך נסגור את מעגל המכשור האבחוני הנדרש בתחום", אומרת מנלה.
מכשירי אנדוסקופ ומיקרוסקופ חדשניים מהטובים הקיימים בעולם, ומכשור עזר כנ"ל.
Specialty Practice Group – מדובר במודל עבודה של רופאים מומחים בתחומים משיקים, המשתפים פעולה ביניהם. מודל זה מאפשר יעילות קלינית מירבית לפיה "במידה ורופא מוקד רואה מטופל עם בעיה כרונית, יש לו יכולת לחבר את המטופל למומחה באותו התחום הספציפי, בכדי לקבל מענה ממוקד, ביופסיה או ניתוח", אומר ד"ר שניידר. "המוקד לא נותן רק פלסטר ומענה מקומי ושולח את המטופל לדרכו". במובנים רבים, במוקד ובמרכז הרפואי א.ר.ם קיים יתרון הדומה להתנהלות בבתי החולים, "בשונה מהקהילה, בה רופאים לא תמיד בקשר עם הרופאים המטפלים בבתי החולים". מסביר ד"ר שניידר וממשיך, "לדוגמא מטופלים רבים מגיעים למוקד עם צרידות ממושכת. היו כבר מקרים בהם מטופלים עברו בדיקה אנדוסקופית וזיהינו נגע, במיתרי הקול, שיכול להיות סרטני. במקרה כזה, היתרון של מוקד החירום הוא האפשרות להפנות את המטופל באופן מיידי, לרופא המומחה הרלוונטי במרכז הרפואי א.ר.ם, להמשך טיפול בהקדם ועם זמני המתנה קצרים. היה כבר מטופל שהגיע למוקד א.ר.ם Urgent עם תלונה שכיחה, שהיה יכול להמתין איתה במשך שבועות רבים, עד למועד התור בקופת החולים - וסיים בחדר ניתוח עם אבחנה של נגעים ממאירים".
מעצמים זרים בגרון, דרך ירידת שמיעה פתאומית ועד זיהוי נגעים הדורשים ניתוח
מקרים נפוצים המגיעים למוקד מתרכזים בבעיות שמיעה. "יש אנשים שחווים ירידת שמיעה פתאומית", אומר ד"ר שניידר. "מדובר במצב הדורש טיפול מיידי, אך רבים לא מודעים לכך. הם מתעוררים בוקר אחד עם ירידה משמעותית בשמיעה באחת האוזניים, ומחליטים שזה בסדר לחכות לתור שקבעו בקופת החולים. מבחינה רפואית, האבחנה במצב כזה חייבת להיות בחלון זמן של עד שבוע, על מנת שהמצב לא יוביל לירידה בלתי הפיכה בשמיעה. במקרים כאלו, אנשים נוטים לחשוב שזה לא מספיק דחוף בשביל לגשת לחדר מיון, אבל המצב יכול להגיע לנכות של ממש ואף חרשות".
מוקד א.ר.ם Urgent נתקל גם במקרים שהיו יכולים להסתיים בחדר ניתוח, אך נפתרו בהצלחה בפעילות קלינית במרפאה, הודות למיומנות של הרופאים, שיתוף הפעולה ביניהם והמכשור המתקדם והמעולה. "היה לנו מקרה של אישה, שחתיכה של כוס פלסטיק שבורה נתקעה עמוק בגרונה" מספר ד"ר שניידר. "העצם הזר הוצא בהצלחה לאחר מאמצים רבים ובשיתוף פעולה של שני רופאים. במקרה אחר, "מכשיר השמיעה של אישה מבוגרת התפרק לתוך האוזן שלה ורופא המוקד שלף את המכשיר בעדינות, מבלי לפגוע במבנה העדין של האוזן ומבלי לפגוע בעור התוף".
המוקד מקבל גם מקרים פחות "הירואיים", כמו ניקוי הצטברות שעווה באוזניים ודלקות תקופתיות – גם אם הבעיות אינן בגדר 'חיים ומוות', אין סיבה להזניח את גופנו או את איכות חיינו.
לסיום, מנלה מספרת כי "יצא לנו לקבל פרחים ושוקולדים גם על טיפול בא.ר.ם Urgent, שהוא טיפול חד-פעמי. מתברר שאנשים מרגישים אסירי תודה גם במקרים נקודתיים, אחרי שקיבלו שירות איכותי, מקצועי ואנושי מהרופאים ומהצוות המטפל וזה מרגש אותנו מאוד".
המרכז הרפואי א.ר.ם מקיים חיבור מתמיד עם הרפואה בקהילה, האקדמיה - המרכז הרפואי א.ר.ם מסונף לאוניברסיטת בן גוריון בנגב, מוביל ומשתתף במחקרים ומארח ומנחה סבבים של סטודנטים לרפואה להכשרתם הראשונית בתחום הא.א.ג. לפני כחודש, זכה המרכז בפרס הצטיינות יתרה (מקום ראשון מתוך כ 55 מחלקות) על פעילות זו מטעם אוניברסיטת בן גוריון.
רופאי המרכז מקיימים, בתדירות קבועה, מפגשים רב-תחומיים (הנקראים "א.ר.ם טררם") הכוללים את צוות א.ר.ם כולו - רופאים מומחים מתחום הא.א.ג וגם מומחים מתחומים משיקים כמו: פה ולסת, אלרגיה, אנדוקרינולוגיה, רדיולוגיה, רפואת הפה וכד'. "באופן שכזה, הרופאים מבטיחים ראייה הוליסטית באשר למטופל ולבעיות שלו", מעיד ד"ר שניידר.
בנוסף לכל אלה, הקים א.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון עמותה לקידום חדשנות באף אוזן גרון ופעיל במקביל בתחומים נוספים שאינם למטרות רווח.