יש חברות ששינו באופן דרמטי בכל העולם את הקטגוריה שלהן: אמזון, אובר, נטפליקס ועוד. בעולם תיווך הנדל"ן עושה זאת בשנים האחרונות חברת התיווך הבינלאומית eXp שמשנה את המודל שבו עובדים סוכני נדל"ן למודל משתלם ומתקדם הרבה יותר.
החברה נוסדה בארה"ב ב־2009, הונפקה בבורסה ב־2013, נכנסה לנאסד"ק ב־2018 והחלה לפעול בישראל ביוני האחרון כחלק ממהלך רחב ובינלאומי הכולל כניסה לשווקים חדשים ברחבי העולם, שיגדיל את נוכחותה ל־19 מדינות. ברבעון השני של 2021 נכנסה החברה לפעילות גם בספרד וברבעון הראשון לברזיל, איטליה והונג קונג המצטרפות לארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, ועוד מדינות. החברה היא הצומחת ביותר בתחום תיווך הנדל"ן בעולם וחצתה את רף 60,000 סוכני נדל"ן ברשת שלה, צמיחה של 85% לעומת יולי שעבר.
הסיבה לצמיחה היא ש־eXp פועלת במודל ייחודי מבוסס ענן, שמפחית את עלויות התפעול שלה ושל הסוכנים שלה, מאפשר תגמול טוב יותר לסוכנים ומספק להם תמיכה מקצועית, מעמיקה ויומיומית. eXp שמה את סוכני הנדל"ן במרכז ומציעה להם מודל עמלות משתלם יותר, שיתוף ברווחים, ותגמול במניות החברה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
על פי מבנה הפעולה של החברה, רוב ההכנסות מעמלות התיווך נשארות בידי הסוכנים וישנו גם סף שנתי של עמלות שכשהסוכנים מגיעים אליו, הם זוכים לסטטוס בכיר יותר, והתגמולים שלהם גדלים משמעותית. סוכנים אשר עוזרים לחברה לגדול על ידי גיוס סוכנים נוספים גם מתוגמלים על ידה בנדיבות.
eXp היא חברת PropTech המשלבת באופן עמוק היבטים טכנולוגיים באופן הפעילות שלה. במודל של eXp אין משרדים פיזיים ואין זכיינים מקומיים, מלבד נציגות החברה בכל מדינה. מאגר המידע והשירותים העצום של החברה בענן שאליו מחוברים סוכני eXp מסייע להם באופן שוטף לנהל את עסקיהם בצורה אופטימלית ומציע מגוון של פתרונות וכלים דיגיטליים. הוא כולל בין השאר:
מערכת ניהול לקוחות (CRM) מתקדמת ונוחה שמסייעת במעקב אחרי לידים, הפניות ומכירות, ומתחברת לרשתות חברתיות ולמערכת העולמית של eXp; סיוע למכירות באמצעי שיווק דיגיטליים ויצירת לידים למכירה; קורסים והכשרות על מכירת נדל"ן ממומחים בעלי ניסיון מרחבי העולם; הפניות לנכסים למכירה ברחבי העולם ואפשרות לנטוורקינג ושיתופי פעולה עם סוכנים של eXp במדינות רבות בעזרת פלטפורמה תלת ממדית מתקדמת; ושימוש בעיצוב המוכר של eXp עבור כלי שיווק מכרטיסי ביקור ועד מודעות מכירת נכסים.
ההצלחה של eXp בעולם באה לידי ביטוי לא רק בהתרחבות המואצת שלה, אלא גם בנתונים הכספיים שלה שפורסמו בדוח הרבעון השני של 2021: הכנסות שיא של למעלה ממיליארד דולר, המבטאים עלייה של 183%, עלייה של 133% ברווח הנקי ל־79.9 מיליון דולר, ועלייה של 164% במספר העסקאות שסגרו סוכני החברה ל־115,431. בעקבות התוצאות הללו קפץ מחיר המניה בנאסד"ק ב־36%, שווי החברה חצה את סף 7 מיליארד הדולרים, ולראשונה חולק דיבידנד גם לסוכני eXp שהם בין מחזיקי המניות.
את פעילות eXp ישראל מוביל המנכ"ל מאיר גלוזברג, בעל ניסיון עשיר של יותר מ־20 שנה בתחום הנדל"ן בקנדה ובישראל. הוא בעל תואר שני מאוניברסיטת יורק בטורונטו, ייסד את התאחדות המתווכים הארצית "דרך ארץ" ועומד בראשה, וחבר הוועד המנהל של לשכת המסחר ישראל קנדה. הנהלת eXp ישראל כוללת גם את תום בר און, בכיר קלר וויליאמס ישראל לשעבר שלו היכרות עמוקה עם שוקי הנדל"ן של ישראל וניו יורק שמונה למנהל בקרת כספים ועסקאות, ואופק בוטבול, בעל ניסיון רב בהכשרת סוכני נדל"ן ב־Re/Max ישראל לשעבר ובעל היכרות עמוקה של רזי המקצוע, שמונה למנהל השמה ופיתוח עסקי.
2 צפייה בגלריה
מאיר גלוזברג
מאיר גלוזברג
מאיר גלוזברג
(צילום: יח"צ)
מאז תחילת פעילות החברה בישראל בחודש יוני הצטרפו לחברה עשרות סוכני נדל"ן מנוסים. בין הסיבות שהם מציינים להצטרפותם: המבנה הארגוני של החברה, המאפשר התרחבות עסקית נוספת במקביל לפיתוח האישי; השקיפות, מהירות הגדילה של החברה, ומודל החברה שמהווה פלטפורמה חדשנית ויעילה שנותנת ערך מוסף ועתיד התפתחותי ומתגמל למקצוע התיווך.
הקונספט הווירטואלי של eXp מייתר את הצורך במשרדים, אולם עם התרחבות פעילות החברה בישראל, מטה החברה החל לפעול במשרדים בשדרות רוטשילד בתל אביב. מאיר גלוזברג, מנכ"ל eXp ישראל, ציין: "אני גאה להיות חלק מהחברה הצומחת ביותר בעולם הנדל"ן ולהוביל את הפעילות שלה בארץ. אני צופה שגם בישראל נגיע לשיעורי צמיחה דרמטיים בהיקף הסוכנים של eXp כמו בשאר העולם בזכות הערך המוסף שאנו מציעים להם. המודל שלנו מאפשר לסוכני eXp לבנות להם עתיד רווחי יותר ואפשרויות צמיחה בין לאומיות".