השינוי בצריכת הקפה של הישראלים לא התרחש ביום אחד. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מעניינת שקרתה במקביל - מצד אחד התפתחות הקפה העשיר ומלא הטעמים בבתי הקפה, ומצד שני הצרכנים שלמדו לדרוש איכות, לזהות את הפולים ולאמץ בלנדים אהובים בקפסולות. ישראלים רבים הפכו למומחים לקפה - לכל אחד הטעם האהוב עליו, רמת החוזק והחום, עם קצף או בלי.
עם התפתחות הרשתות החברתיות והשמיים הפתוחים שגרמו לכולנו לטוס ליעדים רבים בעולם ולתעד הכל, נחשפנו יותר ויותר לתמונות של כוסות קפה שונים ומגוונים מבתי הקפה הטרנדיים ביותר, והבנו שלקפה אותו אנו מכירים יש טעמים רבים וכל אחד יכול למצוא את האהוב עליו. חברת פאוזה קפה מקבוצת מי עדן הוקמה בישראל לפני כשני עשורים וחצי ומאז ועד היום החברה עדה לשינוי בצריכת הקפה שלנו הישראלים, לזהות את המגמות העולמיות ולייבא לישראל את החידושים בעולמות הקפה.
רועי רוזנבלום, מנהל הפעילות של חברת פאוזה קפה מקבוצת מי עדן, מרחיב בשיחה עם ynet: "פאוזה קפה הוקמה לפני 25 שנים, כשעולם הקפה הישראלי היה בחיתוליו וכלל בעיקר קפה שחור וקפה נמס. הצמיחה של פאוזה קפה התרחשה במקביל לצמיחת טרנד הקפה בישראל. לאורך השנים כנציגים של מותג הקפה האיטלקי המוביל בעולם LAVAZZA וכיבואנים של מגוון מכונות קפה לשימוש ביתי ולעסקים היינו עדים לתהליך השינוי בצריכת הקפה שעבר על הצרכן הישראלי. זה החל בשימוש בקפה מגורען, עבר לשימוש במכונות קפסולות וכיום השלב הבא הוא קפה טחון טרי תוך שילוב מגוון הולך וגדל של סוגי חלב. לאורך השנים למדנו וזיהינו את ההעדפות והשינויים בצריכת הקפה של הישראלים, ואנו מקפידים להיות החלוצים בהטמעת חדשנות ומתן מענה לצרכים המשתנים של הקהל הישראלי".
צריכת הקפה של הישראלים בעלייה מתמדת, אבל יש עוד לאן לשאוף
הישראלים שותים בממוצע 3 כוסות קפה ליום, כמות מכובדת אבל רחוקה מהאיטלקים ששותים כמות כפולה מאיתנו, הצרפתים שלוגמים כמעט פי 3, ובראש הדירוג תושבי פינלנד, ששותים פי 5 כוסות קפה ביום, יותר מאיתנו.
עם זאת, צריכת הקפה בישראל נמצאת בעלייה שרק הולכת וגוברת בשנים האחרונות, במיוחד בצריכה ביתית - על פי נתוני סטורנקסט, מכירות מוצרי הקפה ברשתות השיווק זינקו ב-2020 ב-11.1%, לאחר צמיחה של 4.8% ו-4% בשנים שקדמו לה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ואז הגיעה הקורונה

הקורונה שפרצה לחיינו לפני כמעט שנתיים סגרה את בתי הקפה, המסעדות ומקומות הבילוי. כתוצאה מכך, הישראלים הבינו שאם הם רוצים ליהנות מהקפה הטעים שאליו התרגלו - הגיע הזמן להכניס אותו הביתה, על ידי מכונות קפה משודרגות. אחד המשפטים הכי נפוצים בשיחות סביב החלטות שנעשו בהקשר של קורונה, הוא "קנינו מכונת קפה, כמו של בית קפה".
לדברי רוזנבלום השפעת הקורונה הורגשה בפאוזה קפה בשני ערוצים שהציגו מגמות הפוכות: "מחד, עסקים שעברו למודל עבודה מהבית ולכן צריכת הקפה שלהם ירדה באופן משמעותי, ומנגד אנשים שעברו לעבוד מהבית לא רצו להתפשר על איכות הקפה שהם שותים מהבית ורכשו מכונות קפה ביתיות".

בין חסידי הקפסולות לחובבי הפולים הטחונים

לצד מגמה חזקה וברורה של גידול בשוק קפסולות הקפה, יש מי שלקח את חווית הקפה הביתי צעד אחד קדימה ורכשו מכונה שטוחנת פולי קפה בבית, כדי ליהנות מקפה טרי בכל שעה. מגמה זו, שהיא חלק מהאבולוציה של צרכן הקפה הישראלי ותואמת את המגמות העולמיות, מורגשת בעיקר בשנתיים האחרונות. לדברי רוזנבלום, "הלקוחות הפרטיים מעוניינים לשדרג את איכות הקפה, הטעם והארומה ולכן רבים מהם מעדיפים קפה טרי שנטחן בזמן הכנת המשקה. מכונה טוחנת מאפשרת לצרכן להתאים לעצמו בלנד בהתאם להעדפה של חוזק/ארומה/מקור, בלי להתפשר על קפסולות שבתוכן יש קפה שכבר נטחן ואיבד חלק מהארומה והטריות".
פאוזה היא הנציגה הישראלית של חברת מכונות הקפה האיטלקית Philips Saeco, הנמכרת ביותר מ-90 מדינות מסביב לעולם, ונחשבת ליצרנית המובילה בעולם בתחום ייצור מכונות הקפה האוטומטיות על בסיס פולים טחונים, והמובילה בישראל בתחום.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גם במקומות העבודה הבינו - העובדים הישראלים לא מוכנים להתפשר על הקפה שלהם

עם החזרה ההדרגתית לשגרת עבודה משרדית אחרי הסגרים והמגבלות, אנו עדים לשינוי בתחום הקפה גם במקומות העבודה. מקומות העבודה דואגים לקפה איכותי עבור העובדים שלהם, והמטבחון עם הקפה השחור והנמס מתחיל להיראות כמו חלק מהיסטוריה נשכחת. מגמת הקפה האיכותי חודרת למקומות העבודה, לא רק בהייטק - כל משרד היום מתהדר במכונת קפה עם קפסולות, או מכונה שטוחנת קפה טרי. העסקים מבינים כי הפסקות קפה הן המקום בו העובדים חושבים יחד על הפתרון המושלם לבעיה שהם מתמודדים איתה, יוצרים קשרים ומשפרים את הפרודוקטיביות והריכוז.
רוזנבלום מספר כי הם מקבלים בכל יום פניות רבות מחברות עסקיות שמעוניינות לשדרג את חווית הקפה לעובדים שלהם: "מתוך הניסיון שלנו, אנו מסבירים לעסקים על היתרונות של מכונות טוחנות: מבחינת העובד, קפה איכותי בעל ארומה עשירה 'כמו בבית קפה'. מבחינת העסק, חיסכון גדול מאוד בעלויות, עם עלות קטנה בחצי מקפסולות, בחישוב לפי עלות לכוס. בתקופה בה עסקים מחפשים כיצד להוזיל עלויות לצד התועלת המוגדלת מצד העובד, המגמה רק הולכת ומתעצמת".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רוזנבלום מוסיף כי "אנחנו מאמינים שבעלי העסקים צריכים להתמקד בניהול העסק שלהם, ולכן אנו מציעים שירות ONE STOP SHOP הכולל התאמה של מכונת קפה לצרכי העסק ואספקה של קפה איכותי עד לבית העסק. מוקד השירות שלנו נותן מענה ללקוחות מסביב לשעון במגוון ערוצי התקשרות – טלפון, ווטסאפ, דוא"ל וסמס. מערך ההפצה של החברה פועל בפריסה ארצית והטכנאים הניידים שלנו מגיעים לכל נקודה בישראל בהתראה קצרה".

אתגר הבוקר: כוס מים לפני הקפה של הבוקר

עבור רבים מאיתנו, המחשבה הראשונה כשאנחנו קמים בבוקר היא לגימה מכוס קפה חמה וטעימה. רגע לפני הקפה, וכדי שתוכלו להתחיל את הבוקר הבא עם חיוניות, יש לנו טיפ חשוב בשבילכם: לשתות כוס מים לפני הקפה של הבוקר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחת הסיבות המרכזיות היא הגוף מיובש אחרי שצם כל הלילה, וקפה הוא חומר משתן, כך שהוא מייבש את הגוף עוד יותר. עוד סיבה היא החומציות של הקפה שמשפיעה על החומציות בבטן - כך שאם שותים קפה על ביטן ריקה, הדבר עשוי להוביל לבעיות בעיכול ולירידה בכמות המינרליים החיוניים לגוף. הפתרון המיטבי הוא לשתות כוס מים מינרלים לפני הקפה, כדי להעלות את רמת הנוזלים בגוף. על פי המחקרים, הרגל כזה מוביל לשיפור בריכוז בהמשך היום. באופן כללי, עדיף תמיד לאזן בין מים וקפה, כדי לשמור על חיוניות ובריאות לאורך כל היום.
אז אנחנו מאתגרים אתכם להצטרף ל"אתגר הבוקר" שהולך ותופס תאוצה – כוס מים כשפוקחים עיניים ורק לאחריה לשתות את כוס הקפה הראשונה.