נשות ואנשי חינוך בישראל נוטים לצלול אל העשייה אחרי סיום התואר הראשון. עבור נשות ואנשי מקצוע מהתחום אשר שואפים לפיתוח אישי ומקצועי, עם שילוב בין אקדמיה לניסיון בשטח, התכניות השונות ללימודי תואר שני במכללת אורנים מציעות מגוון נושאים, עוסקות במגמות העדכניות ביותר בעולם החינוך ומספקות כלים להתמודדות עם האתגרים הרלוונטיים ביותר.

זוג אנשי החינוך שלמדו לתואר שני מסיבות שונות - תוך כדי גידול 6 ילדים

מיטל ואוריה גונן, זוג אנשי חינוך ממושב שדה יעקב, מגדלים משפחה בת שישה ילדים, לצד ניהול קריירות מרתקות בעולמות החינוך. מיטל למדה לתואר ראשון בחינוך מיוחד, עבדה כמורה ולאחר התואר השני קיבלה לידה תפקידי ניהול בית ספר. אוריה עבד לאחר התואר הראשון במשך שנים בפנימיות נוער וכיום, לאחר סיום התואר השני, הוא הרכז הארצי של פרויקט 'נירים בשכונות', של עמותת נירים, הפרוס ביותר מ-20 רשויות, מדימונה ועד נהריה.
מיטל מספרת כי כאשר הייתה מחנכת לתלמידי חטיבת ביניים בבי"ס לחינוך מיוחד, "ורציתי מאוד להבין יותר את גורמי הסיכון, המשמעות, הרקע, הסיבה והמאפיינים של הסיכון. היה לי חשוב לדעת יותר על מצבים שונים במשפחות בסיכון, לקבל כלים להתמודדות ודרכי טיפול, משמעות והשלכות הטיפול". מיטל למדה לתואר שני במסלול חינוך לנוער בהדרה (סיכון), "באורנים היו כנים איתי באשר לכך שהתואר לא פותח דלת ספציפית לתפקיד ספציפי", לדבריה. "הוא מרחיב ומעשיר את עולם הידע, מקנה הבנת התנהגויות תלמידים, מפתח מאוד מבחינה אישית ומקצועית. באופן כללי, התואר השני היה משמעותי עבורי כאשת חינוך, והיה כרטיס כניסה לצעד הבא, להתפתחות אישית בשטח ולתפקיד ניהולי'".
הבחירה באורנים לתואר שני הייתה קלה, "אחרי שהייתי מאוד מרוצה ונהניתי מהתואר הראשון במכללה", אומרת מיטל. "היה לי קשר חם ומשמעותי עם המרצים, הרגשתי שהמכללה מכשירה אותי באופן מקצועי ביותר, לא מתפשרת ונחושה להוציא אנשי חינוך איכותיים ומוכשרים. וגם רכשתי חברים טובים לדרך".
2 צפייה בגלריה
 חווית לימודים נפלאה באורנים
 חווית לימודים נפלאה באורנים
חווית לימודים נפלאה באורנים
(צילום: מיכל סלע)
חוויית הלימודים לתואר שני באורנים "הייתה נפלאה, עם נשות ואנשי סגל מרתקים, קורסים ברמה גבוהה, ללא פשרות. אווירה נעימה ותומכת, גיוון בקרב הסטודנטים, כל אחד בתפקידו ובחייו. המשימות בקורסים היו מאתגרות, מעשירות ומצמיחות. אורנים הוא הבית המקצועי שלי", אומרת מיטל.
בכל הנוגע לכלים פרקטיים, מיטל אומרת כי "קיבלתי כלים רבים להתמודדות ותגובות להתנהגויות שונות ובעיקר קיבלתי הבנה משמעותית יותר של האוכלוסייה, סיבות ודרכים לסייע באינטראקציה שתיטיב עימם. פעמים רבות אני נזכרת בדברי המרצים שלי, נעזרת בפועל בידע שרכשתי מהם ומקבלת השראה מחוויית הלימודים שלי בשטח עם הצוות והילדים".
עבור נשות ואנשי חינוך המתלבטים בנוגע לתואר שני, מיטל אומרת כי "תואר שני בעולם החינוך חשוב מאוד בעיניי. הוא מפתח, עוזר בהתמודדות עם סוגיות ודילמות מהשטח, מסייע להתבגרות מקצועית ומקדם לעבר תפקידים בכירים יותר".
עם השנים הפכה מיטל למנהלת בחינוך הרגיל וכיום היא מנהלת בי"ס לחינוך מיוחד, המיועד לתלמידים עם הפרעות נפשיות, פוסט אשפוזיים.
"אני מרגישה שלאורך כל השנים, הלימודים באורנים היו עבורי בור המים המלא ממנו שאבתי את הידע המקצועי וככל שעבר זמן רכשתי ניסיון וידע שנבנה על ידע - וכך התקדמתי והתפתחתי".
אוריה מספר כי "כל חיי הבוגרים עבדתי בתחום החינוכי הבלתי פורמלי, לרוב עם נוער בסיכון. למען האמת, מרגע שסיימתי את התואר הראשון חשבתי שלעולם לא אחזור ללימודים אקדמיים. התעסקתי בעשייה ואמרתי שאני חמוש מספיק מבחינת ידע ואקדמיה".
במקביל, בת הזוג מיטל התחילה ללמוד לתואר שני. "בשלב ההוא עדיין אמרתי לעצמי שהיא צריכה את התואר כדי להתקדם אבל אני לא צריך. שיניתי את דעתי מהר, כי הרגשתי שמשהו חסר לי - להיות מחובר לעולם של ידע, להתעדכן באג'נדות ובשיטות. לדעתי נשות ואנשי חינוך, כמו רופאים ואנשי מדע, צריכים להתעדכן ולקרוא כל הזמן. שמעתי מאשתי על חוויית הלמידה, היא סיפרה שהיא מקבלת כלים פרקטיים והחלטתי ללמוד באותו מסלול".
אוריה מודה כי "הפוזיציה שלי בכניסה לתואר הייתה שחצנית מעט- אחרי הכל הייתי כבר עם ניסיון בשטח של מנהל פנימייה, וחשבתי שאני לא יודע אם יצליחו לחדש לי, גם אם אין לי את הידע המדויק במונחים אקדמיים. הייתה תחושה שהאקדמיה היא אולי מגדל שן מנותק. אני שמח להגיד שטעיתי בגדול".
אוריה מספר על סגל אקדמי עם ניסיון מהשטח וגם מהאקדמיה, "מהר מאוד התמסרתי ללימודים, הרגשתי שאני מקבל הרבה ועד היום יש הרבה דברים במה שאני עושה וכלים שאני משתמש בהם, שלמדתי בתואר".
עבור מי שמתלבט האם להצטרף לתואר שני, אוריה אומר כי "אני תמיד אומר שכדאי ללכת ללמוד, זה מוסיף וחוויה אקדמית תמיד יכולה לקדם. אורנים הוא מוסד אקדמי מאוד ייחודי, עם נשות ואנשי סגל שהם חוד החנית, גם ברמה האישית וגם מבחינת ידע, הבנה, חדשנות ויצירתיות". כל אחד מהם יודע להתבונן על סוגיה חינוכית, לנתח את הבעיות והקשיים וזה הופך את הלימודים למרתקים, לדבריו. "את שני התארים סיימתי בהצטיינות על אף שיש לי לקות למידה של דיסלקציה, מה שמראה על מערכת תומכת ומובילה לסקרנות ומוטיבציה. בכל מקום בו הושטתי יד, הושיטו לי יד בחזרה".

"תמיד ידעתי שבשלב מסוים בחיים אהיה מורה"

יעל צפדיה, ממצפה אביב, עבדה במשך 12 שנים בתור כלכלנית בחברה ביטחונית, לפני שיצאה לחופשת לידה והרגישה שהגיע הרגע לעשות שינוי. "תמיד ידעתי שבשלב מסוים בחיים אהיה מורה", אומרת צפדיה. "מבחינתי זה היה בגדר חלום, ידעתי שיבוא יום שאגשים אותו. עשינו החלטה משפחתית משותפת, שאני עושה את זה, עם הרבה תמיכה ודחיפה מהבית, בעיקר מבעלי".
צפדיה יצאה לדרך חדשה, "עזבתי את הקומפורט זון, המוכר והבטוח- והלכתי להגשים", היא מספרת. היום היא אחרי שנת הלימודים הראשונה בתואר שני במסלול M.Teachהמיועד למי שמגיע מתחומים אחרים ועושה הסבה להוראה, כך שהוא כולל גם תעודת הוראה. "את השנה השנייה אני מתחילה במקביל לסטאז'. ההתנסות שלי בשנה הראשונה הייתה בבית הספר בו אני ממשיכה השנה בסטאז' - אני מחנכת כיתה ז' ומלמדת מתמטיקה בכיתות חטיבת ביניים וכיתת מצוינים".
התועלת העיקרית והמשמעותית בהסבה להוראה, אומרת צפדיה, "היא העובדה שאת מגיעה עם ניסיון חיים שאין אותו בגיל 20. הגיל עושה את שלו ובנוסף יש לי ילדים ויש לי ראייה על איך שאני רוצה להתנהג לתלמידים - כמו שאני רוצה שהמורים של הילדים שלי יתנהגו אליהם".
עבורה, "אורנים הוא מקום מעולה לעשות בו את התהליך הזה. המרצים הם אנשים שראו שטח ויש להם ניסיון. יש שילוב בין האקדמי למעשי. בעולם המתמטיקה היו מרצים מדהימים שעזרו לי בעיקר בהטמעת הדרך ללמד את החומר".
בנוסף, צפדיה מספרת כי הלימודים וההתנסות במהלך השנה הראשונה "מכינים אותך להתמודדות עם צוותי בית הספר, ההנהלה, המורים והתלמידים. מקבלים במסלול שלי כלים מדהימים". בנוסף, צפדיה אומרת כי "אהבתי לראות שבאורנים מסתכלים רחוק אל העתיד שלנו – מכוונים ומכינים אותנו להיות רכזי שכבה, רכזי מקצוע, ולתפקידי ניהול בבית הספר. זו אג'נדה שאפתנית שאהבתי".
בכל הנוגע לאופי השונה של העבודה בבית הספר, צפדיה מספרת כי "במקום עבודה אחר יש ימי חסד, אבל בבית הספר את קופצת למים ב-1 בספטמבר, עם ניסיון או בלי ניסיון, עם כלים או בלי כלים - תתחילי לשחות".
עבור המתלבטים האם לעשות הסבה להוראה, צפדיה אומרת כי "אם זה בוער במישהו, מי שנהנה מלגעת בנשמות של ילדים או נוער, שילך על זה בכל הכוח. עבורי זו מתנה וזכות גדולה".

תכניות מתעדכנות מול אתגרים משתנים - התואר השני באורנים שואף לפיתוח אישי ומקצועי

בפקולטה ללימודים מתקדמים במכללת אורנים לומדות ולומדים כ-700 סטודנטיות וסטודנטים, מתוכם 80% נשים. כמעט לכל הסטודנטיות והסטודנטים המגיעים ללימודים יש תעודת הוראה וניסיון במערכת, לאחר שעבדו בתפקידים שונים בבתי הספר, בחינוך הפורמלי ובחינוך הבלתי פורמלי. הפקולטה מורכבת מ-9 תכניות שונות, מתוכן 8 תכניות לתואר שני M. Ed ותכנית אחת לתואר מוסמך בהוראה, המיועדת למי שרוצה לשלב תואר שני עם תעודת הוראה .
2 צפייה בגלריה
 מכללת אורנים
 מכללת אורנים
מכללת אורנים
(צילום: נעם מרדו)
מה מאפיין את תכניות הלימודים לתואר שני עבור אנשי חינוך? ומהי החשיבות של תואר שני עבורם?
פרופ' לילך לב ארי, דיקנית הפקולטה ללימודים מתקדמים במכללת אורנים, אומרת כי הפקולטה מעודכנת בכל השינויים המתרחשים במערכת החינוך, בעקבות המעורבות העמוקה של סגל המרצות והמרצים בחברה ובמערכת החינוך, יחד עם הסטודנטים והסטודנטיות המתמודדים כבר לא מעט שנים עם אתגרים משתנים.
"אחת התכניות המתמודדות עם אתגר עכשווי ודינמי במיוחד היא התכנית להוראה לנוער בסיכון ובהדרה", אומרת פרופ' לב ארי. "מדובר בתכנית מאוד גמישה וקשובה לאתגרי השעה, לרבות המפגש הבין-תרבותי בכיתות. התכנית אף מתייחסת לבעיות ספציפיות ומערכות חינוך במגזרים ואזורים שונים בישראל".
פרופ' לב ארי מדגישה כי התכנית מאפשרת לסטודנטיות ולסטודנטים לחקור ולאחר מכן ליישם שינוי במוסדות ובמערכות, ומצד שני כוללת הרבה התנסויות בשטח. "שילוב בין התיאוריה המתאימה למוסד אקדמי, לבין היכרות מקרוב עם ההתמודדויות החינוכיות הפורמליות והבלתי פורמליות, תוך כדי סיורים, מפגשים ולמידה הדדית בין הסטודנטיות והסטודנטים ליצירת שינוי בחברה מגוונת".
עוד תכנית אשר מתמודדת עם האתגרים מתוך שאיפה לחולל שינוי היא התכנית לניהול וארגון מערכות חינוך. "התכנית מתמודדת עם שלוש זירות של חינוך", אומרת פרופ' לב ארי. "הזירה הפורמלית של ניהול בתי ספר, ניהול, ריכוז ופיתוח פדגוגי של בתי ספר, ופיתוח קהילה".
מאז הקמת התכנית, המכללה שואפת לעודד את הסטודנטיות והסטודנטים לקחת חלק באירועים במערכת החינוך, לחקור אותם, לבחון אותם מחדש דרך המחקרים ולחולל שינוי אמיתי עבור התלמידים, למשל דרך הכשרה פדגוגית עכשווית מעודכנת יותר.
על רקע הנשירה של אנשי חינוך מכל הדרגות מהמערכת, התכנית של אורנים רואה במנהיגות נושא מרכזי לבית הספר, "התכנית מחפשת את מי שמוכן להטמיע מודל של שינוי באמצעות קווי פעולה בתוך בית הספר ומחוצה לו, מתוך ידיעה ותכנית פעולה מבוססת", אומרת פרופ' לב ארי.
גורם נוסף שיכול לחולל שינוי מהותי במערכת הוא תפקיד היועצת החינוכית. "התכנית לייעוץ חינוכי היא תכנית מפוארת המאפשרת לבוגרות למנף את המחקרים מעבר לתרומה התיאורטית לטובת שיפור תפקידה ותפקודה של היועצת החינוכית במערכות חינוכיות משתנות", אומרת פרופ' לב ארי. "אני רואה ביועצות כוח נשי שיכול להזיז הרים, בעזרת אנשי הסגל של המכללה, אשר מחוברים לשטח ולאתגרים הנוכחיים של היועצים".
בכל הנוגע להתמודדות של התכנית לתואר שני עם השינויים בדרכי הלמידה, פרופ' לב ארי מספרת כי "התכניות מאוד רגישות ללמידה אחרת ולמידה מרחוק. התכניות שואפות לשלב היבטים חווייתיים, ימי עיון, מפגשים מיוחדים, לצד זמן קצוב ומסודר ללמידה מרחוק, למידה חליפית". הלמידה מרחוק לא נעשית רק בזום, אלא במגוון טכניקות שנועדו להפוך את הלמידה למעניינת יותר.
"האוכלוסייה בתואר שני שונה לחלוטין מתואר ראשון", מעידה פרופ' לב ארי. "הם מגיעים עם ניסיון, ולכן אנחנו מנסים לתת להם חוויה משמעותית, יחד עם לימודים ברמה אקדמית גבוהה. יש תכניות שמאפשרות הגשה של תזה ולא רק עבודת גמר. קיימת מחויבות גבוהה מאוד לכללים אקדמיים מחקריים, ומצד שני מנסים שלא להיות במגדל השן. השאיפה שלנו היא להדליק מחדש את הניצוץ ולתת את הכוח לשנות עבור אותם אנשי חינוך ותיקים ש'ראו כבר הכל'. אנחנו מצליחים ומאוד גאים בכך".
לפרטים נוספים על תוכנית התואר השני במכללת אורנים ולקביעת פגישת ייעוץ אישית , היכנסו >>