בימים אלו ממש, נערות בכל ישראל נחשפות לעולם התכנות והמחשבים דרך הפלטפורמה שהן נמצאות בה 24/7 - טיקטוק. מתוך מטרה לחשוף את התחום כבר בגיל העשרה ולזרוע את הזרעים שיצמיחו את המתכנתות והמהנדסות של העתיד, חברת ווסטרן דיגיטל חברה לעמותת QueenB לקמפיין שרותם את המשפיעניות שכל נערה מכירה, כמו, מיה דגן, מרים גדיאל, ירדן טוויזר בושארה ועוד, ומציב בפניהן אתגרים מעולם התכנות והטכנולוגיה.
מה הוביל לבחירה בקמפיין היצירתי? ואילו כלים מקבלות נערות ברחבי הארץ באמצעות היוזמות של QueenB ושיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה כמו ווסטרן דיגיטל?

כשהמשפיענית האהובה עלייך בטיקטוק מעלה אתגר של תכנות

רונית רונן קרפול, משנה למנכ"ל ווסטרן דיגיטל ישראל ומנהלת המשאב האנושי, אומרת כי "לקראת יום הנערה במדע הגענו למסקנה כי על מנת לייצר השפעה, יש לפנות לקהל בשלב מוקדם, בגיל הנוער, המהווה צומת חשוב של קבלת החלטות מבחינת מגמה בתיכון, תפקיד בצבא ולימודים אקדמיים בהמשך הדרך. בפעילות שלנו אנחנו פונים לנערות כדי להראות להן שהן יכולות ומסוגלות להצליח גם בתחומים הטכנולוגיים - המטרה היא לייצר אצלן הכרה במסוגלות שלהן, להציע להן סולם ולעזור להן בתהליך".
3 צפייה בגלריה
רונית רונן קרפול
רונית רונן קרפול
רונית רונן קרפול
(צילום: שלומי יוסף)
כדי לפגוש את הנערות בעולם שלהן, הבחירה הייתה ליצור את קמפיין TikTech בטיקטוק, בהשתתפות משפיעניות ומגוון אתגרים שיעוררו סקרנות להשקיע את הזמן ולהכנס לעולם התוכן הטכנולוגי. "המטרה הייתה להנחיל תחושה שתכנות זה אפשרי ומעניין " אומרת רונן קרפול. "גייסנו משפיעניות שהן לא מעולם המחשבים, ממגוון אוכלוסיות ומגזרים, כדי להגיע לכל נערה בישראל. היום נערות יכולות לראות את המשפיעניות האהובות עליהן עושות ספורט, ממליצות על איפור וגם מציגות אתגרים שמדברים לכולם בנושא מחשבים. השאיפה היא שיתחברו לעולמות תוכן חדשניים וחדשים להן שלא התחברו אליהם עדיין".
דרך האתגרים, המסרים של הקמפיין הם בניית הביטחון בכך שיש להן את היכולת להצליח, ולחשוף אותן לעולם שמחכה להן, מבחינת הדלתות שייפתחו עבורן בהמשך.
"הפלטפורמה, המשתתפות, האתגרים - כולם נועדו ליצור התנסות חיובית ומהנה עבור הנערות, כדי לעזור להן לעשות בחירה מודעת ומושכלת בהמשך החיים שלא נובעת מהסללה כמו שקיימת היום", אומרת רונן קרפול.
גל אלג'ם מנכ"לית עמותת QueenB, אומרת כי "אם הנערה תיחשף לאתגר בטיקטוק ותצליח לענות עליו, זה ייתן לה משמעות. מדובר באתגרים תכנותיים לכל דבר, אשר לרוב היא לא מאמינה שהיא תעשה – ופתאום היא מצליחה בהם. היא תספר על כך לחברות, תגיד שהיא השקיעה כמה רגעים והצליחה. כל עולם המחשבים יהפוך פתאום לנגיש ואפשרי יותר".
3 צפייה בגלריה
גל אלג'ם
גל אלג'ם
גל אלג'ם
(צילום: דורי בן אלון)

במהלך השבוע הנוכחי ולקראת יום הנערה במדע, עולים האתגרים השונים כחלק מהקמפיין, כאשר ביום חמישי יעלו התשובות לאתגרים.

"ה-DNA של החברה כולל גיוון והכלה. היוזמות נועדו לעשות אימפקט בכל התעשייה"

ווסטרן דיגיטל ישראל פעילה בשלושה מרכזי פיתוח - בצפון, במרכז ובדרום, "חלק מערכים וה-DNA של החברה הוא יצירת שינוי חברתי , קהילתי, וחלקו מתבא גם בגיוון והכלה. אנו מחפשים את הדרך לייצר אימפקט לא רק בחברה שלנו, אלא בכל התעשייה ולטווח הרחוק. חשוב לנו שגם אוכלוסיות בתת-ייצוג יוכלו להצטרף לקטר ההיי-טק, אשר מאפשר מוביליות חברתית".
החברה, אשר פועלת רבות בתחום האחריות החברתית והגיוון, ואף דורגה במקום הראשון בתחום ההיי-טק וזכתה בפעם התשיעית ברציפות בתואר "פלטינום פלוס", הדירוג הגבוה ביותר של דרוג מעלה לאחריות תאגידית בשנת 2021, הקימה גם את ה-bootcamp לצעירות חרדיות בשנת 2018, שיתוף פעולה עם המגזר החברתי (קמא-טק) והציבורי (רשות החדשנות). המודל של החברה זכה בפרסים ונמצא בשימוש אצל חברות אחרות בענף. "אם לא נגלה אחריות ונהיה פרו-אקטיביים בהנעת תהליכים – תעשיית ההייטק תמצא את עצמה באותו מצב גם בעוד מספר שנים אומרת רונן קרפול.
עמותת QueenB, אשר הוקמה לפני חמש שנים וחצי על ידי שתי סטודנטיות למדעי המחשב, יסמין דנסקי ונגה מן, שפתחו תכנית קטנה ללימודי מחשבים עבור נערות בתמיכת האוניברסיטה העברית, כוללת היום מאות קורסים, סדנאות, קייטנות, האקתונים ותוכניות ברחבי הארץ, בהם סטודנטיות מתנדבות מלמדות נערות החל מכיתה ח' ועד י"ב.
ווסטרן דיגיטל משתפת פעולה עם QueenB כבר מספר שנים באמצעות תרומה, התנדבות, ליווי ושיתוף פעולה ישיר ואף הייתה החברה הראשונה שבה הוקם מוקד פעילות דו לשוני. השנה, בנוסף לקמפיין המדובר, החברה תשקיע בהקמת תשתיות והרחבת הפעילות של העמותה בחברה הערבית. "יש בקהילה הזו הרבה פוטנציאל וביקוש, ולא תמיד קיימות תשתיות", אומרת רונן קרפול. "בהנגשת לימודי התכנות אצל נערות ערביות, ניתן לייצר role modeling ולתת מענה לביקוש שקיים. כלכלית, חברתית ואנושית - זהו הצעד הנכון ליישום".
3 צפייה בגלריה
יוצאות לדרך חדשה
יוצאות לדרך חדשה
יוצאות לדרך חדשה
(צילום: גלעד ארצי)

"אנחנו לא אומרות שזה קל - צריך ללמוד, אבל אנחנו כאן כדי לתת לנערות את הכלים"

אלג'ם מספרת כי במקביל לצמיחה המסחררת של פעילות העמותה, "השיטה והמתודולוגיה המשיכה לנבוע מהבנה שאנחנו קהילה של נשים צעירות ונערות". לדבריה, הייחוד של התכנית נשאר מאז ועד היום - "אנחנו מדברות בשפה של נערות בכיתה ח', עושים 3 שעות בכל שבוע בקבוצות קטנות. המודל הוא תנועת נוער, הן מתחילות בח' וממשיכות עד י"ב, עושות מחויבות אישית, חוזרות בתור סטודנטיות לקהילה שלנו".
גם מי שנכנסת לתחום, אומרת אלג'ם, "נתקלת בפערים מול הגברים. זה המצב גם באקדמיה, וגם מבחינת מציאת משרה אחרי הלימודים. הקהילה של QueenB כוללת תמיכה, הכוונה ועזרה במציאת המשרה, השכר והתנאים הנכונים - תוך כדי לימודים. זה מעגל שמזין את עצמו וקהילה שכל הזמן גדלה, של נשים ונערות בלבד".
שיתוף הפעולה הראשון של העמותה עם חברת הייטק היה עם ווסטרן דיגיטל, מה שהפך למסורת של שיתוף פעולה בתכניות עצמן וכעת גם בקמפיין המשותף בטיקטוק. "החברות מבינות ש-QueenB עושה משהו חשוב והכרחי. אנחנו אומרים לנערות שזה אפשרי. זה לא קל, צריך ללמוד, אבל אנחנו כאן כדי לתת להן את הכלים", אומרת אלג'ם. "יש דרישה של משאבים וזמן, אלו תהליכים שלוקחים שנים. מה שתעשייה התחילה להבין, המדינה עדיין לא מבינה - צריך להשקיע את רוב המשאבים בחינוך, להתחיל הרבה קודם. הסבה בגיל מאוחר היא פתרון לא מספיק".

"אני רואה נערות שהתחילו מתפיסה של 'אני לא יכולה' והיום אומרות 'זה קל לי' "

בקי מיאר, סטודנטית בתואר שני להנדסת חומרים בת"א ומדריכה בתכניות של QueenB, מספרת כי "בכיתה ח' הייתי בטוח שאלמד תקשורת ומגדר, ואחרי הצבא התעסקתי במשאבי אנוש, לפני שהחלטתי ללכת לכיוון של הנדסה. היו רגעים קשים בתואר, וראיתי לצידי גברים עם תוצאות פחות טובות אבל עם יותר ביטחון".
עבורה, QueenB הוא אמצעי חשוב להשרשת הביטחון בשלב מוקדם יותר. "חשוב שהנערות האלו יגיעו לבחירת המגמה בתיכון עם ביטחון מספיק ביכולות שלהן". מיאר מנהלת את מוקד תל-אביב-יפו של העמותה כבר 3 שנים, הפעיל בשלושה מרכזים ברחבי העיר. "אני רואה נערות שלומדות במגמות מדעיות, שהתחילו בתפיסה עצמית של 'אני לא יודעת' והגיעו ל'זה קל לי'. בלי QueenB זה לא היה קורה. ברגע שהיו אמיצות לקחת את הצעד, הן הבינו שהן יכולות היום אנחנו מדברים על שכר ותנאים בשילוב עם עשייה חברתית משמעותית, שממלאת אותך".
אלג'ם מסכמת ואומרת כי "אמורים אצלנו תמיד שעדיף לתרגל אומץ על פני שלמות. נכון, יש קושי בדרך, אבל צריך להתמודד".