המטבח הפך בשנים האחרונות ללב הפועם של הבית. אנחנו מבשלים ואופים בו, אוכלים בו ארוחות משפחתיות, עוזרים לילדים בשיעורי בית ומארחים מבקרים לנשנושים ושיחה קלילה. על מנת לעזור לכם להתאים את המטבח לצרכים הייחודיים שלכם, אספנו את כל הנקודות שצריך לדעת לפני שאתם מעצבים ורוכשים את מטבח החלומות שלכם.
9 צפייה בגלריה
מטבחי זיו
מטבחי זיו
לא רק חדר להכנת ארוחות אלא לב לבו של הבית - המטבח
(עיצוב: נטלי ורינת | צילום: ערן תורג'מן )

מאיפה מתחילים?

מזל טוב, החלטתם לעצב את המטבח המושלם - אך מהו המטבח המושלם עבורכם? השלב הראשון בתהליך הוא מדידה של המטבח (והאזור סביבו). אחרי שאתם יודעים מהן מידות החלל, זה הזמן להכין רשימה מפורטת ככל האפשר של הצרכים שלכם מהמטבח. החל ממוצרי חשמל ועד כמות של צלחות וסירים, הכול צריך להיכנס לרשימה שלכם.

9 צפייה בגלריה
מטבח בדירה ביבנה
מטבח בדירה ביבנה
קודם כול תחשבו מה אתם רוצים למה אתם זקוקים
(עיצוב: שוקי מאיר | צילום: רגב כלף)

9 צפייה בגלריה
מטבח בדירה ביבנה
מטבח בדירה ביבנה
התבוננו במטבח הקיים שלכם ושאלו את עצמכם מה הייתם רוצים לשנות
(עיצוב: שוקי מאיר | צילום: רגב כלף )
"חשבו איפה כל הדברים נמצאים היום, ומה מציק לכם במצב הנוכחי שדורש פתרון או שינוי", אומר גיא נתן, סמנכ"ל השיווק של מטבחי זיו, אחת מהחברות המובילות בישראל לעיצוב, ייצור ושיווק מטבחים. "הרבה אנשים מתרגלים למטבח שלא משרת אותם עד הסוף, ולא חושבים על כך שמטבח חדש צריך לפתור את כל מה שהפריע במטבח הקודם. אני ממליץ לעבור על כל חלק וחלק במטבח ולחשוב- 'האם הוא במקום הנכון? האם חסר לי משהו?' – ולפי התשובות לכתוב את הצרכים שלכם למטבח הבא".
9 צפייה בגלריה
מטבח של משפחת פפר נייברגר עמנואל ברמת אפעל
מטבח של משפחת פפר נייברגר עמנואל ברמת אפעל
המטבח משרת את כל בני ובנות הבית - חשבו מראש איזה צרכים הוא צריך למלא עבורכם
(עיצוב: מיטל אלמגור | צילום: סוזי לוינסון)
בנוסף, כדאי לצאת לדרך עם סגנון עיצובי: כפרי, מודרני, תעשייתי ועוד מגוון סגנונות שתוכלו למצוא בשוק. כמובן שאתם לא חייבים לדבוק באופן מוחלט בסגנון מסוים, אבל כדאי שתהיה לכם תמונה כללית בדמיון.

משטחים - החל מעץ ועד שיש ופורצלן, לכל אפשרות יתרונות משלה

אחד המרכיבים החשובים והבולטים ביותר במטבח הוא המשטחים שתבחרו לכל חלקי החלל. "סוגי המשטחים נחלקים באופן כללי לשני סוגים", אומר נתן. "יש משטחים לדלפקים, כלומר האי, שיכולים להיות שיש מסוגים שונים או עץ מסוגים שונים. בחלקים שאינם דלפק, 99% מהמשטחים הם שיש". עם זאת, חשוב להבין שיש סוגים שונים ומגוונים של שיש, כל סוג עם תכונות שמאפיינות אותו.
9 צפייה בגלריה
לאמיס הום דיזיין
לאמיס הום דיזיין
בדקו מראש אילו משטחים כדאי לשלב מול הצרכים שלכם
(עיצוב: לאמיס הום דיזיין | צילום: ירין נטור)
"בשנים האחרונות הבולט ביותר הוא פורצלן", אומר נתן. "כמו שיש במרצפות לרצפה גרניט פורצלן, כך אפשר גם להתקין במטבחים. המחיר של פורצלן גבוה ב-50% משיש קוורץ, הידוע בתור אבן קיסר, אך הביקוש גבוה בעקבות התכונות שיש לו ואין לשיש קוורץ - עמידות לחום, שריטות וכתמים". לכן, מי שרוצה לשמור על מראה חדש לאורך זמן, נוטה לבחור במשטח פורצלן במגוון צבעים וסגנונות.

המגירות מחליפות את המדפים - הטרנד הוותיק שלא עומד להיעלם בקרוב

בכל הנוגע לארונות, מדפים ומגירות, הטרנד שהחל לפני כ-15 שנה הוא כמה שיותר מגירות. "מגירות הן נשלפות ואפשר להכניס בהן יותר תכולה. בנוסף, יש פחות עומס בעין ויותר סדר בהשוואה למדפים", אומר נתן. לדבריו, "הטרנד קיים, חי ובועט ולא צפוי לו שינוי בקרוב, כי אין יותר מידי חלופות לתמהיל של הרבה מגירות ומדפים למוצרים הבסיסיים הנמצאים בשימוש תדיר".
אם אתם חולמים לתלות סירים על ווים ולהדביק סכינים על מגנטים, "אין ספק שמדובר ברעיון חמוד שנותן אפקט ויזואלי, אבל הוא לא יכול להחליף את פתרונות האחסון לכלל הציוד וכלי המטבח", אומר נתן.
9 צפייה בגלריה
מטבח של חנה ואלי חוגג במיתר
מטבח של חנה ואלי חוגג במיתר
אין חלופות לתמהיל של הרבה מגירות ומדפים למוצרים הבסיסיים
(צילום: סוזי לוינסון)

היכן למקם את הכיור?

הברז נמצא לרוב על המשטח של המטבח עצמו (ולא באי), אך בעשור האחרון יש טרנד של ברזים וכיורים על האי. "הסיבה כפולה", אומר נתן. "מבחינה עיצובית, יש מי שרוצה קיר עם ארונות מהרצפה עד התקרה ואז המשטח שנשאר להתקין בו כיור הוא האי. בנוסף, אנשים רוצים לבשל עם הפנים למי שיושב ואוכל מולם על הדלפק, או אפילו בסלון - קצת כמו בתוכניות הבישול בו האדם במטבח פונה לקהל. במקום להיות כל הזמן עם הגב לשאר האנשים, כיור על האי מאפשר אינטראקציה מתמשכת".
9 צפייה בגלריה
מטבחי זיו
מטבחי זיו
איפה תמקמו את הכיור? זה תלוי באופן העבודה שלכם במטבח
(עיצוב: לילי שלו | צילום: סוזי לוינסון )

חשוב לבחור מכשירי חשמל בתוך תהליך העיצוב ולא בסוף

הרוב המוחלט של הלקוחות משנה את נקודות החשמל של תכנית החשמל המקורית בהתאם לצרכיו – ולכן חשוב מאוד לנתח את התוכנית ולהשוות אותה לצרכים העתידיים שלכם. "הצוותים בסניפים של מטבחי זיו נותנים תכנית חשמל ואינסטלציה בה הלקוח צריך לעשות שינויים", אומר נתן. "90% משנים את מיקום נקודות החשמל".
נתן ממליץ לבחור מוצרי חשמל כחלק מתהליך העיצוב ולא אחרי קבלת המטבח המוגמר, "על מנת לוודא של המוצרים נכנסים לנישות ולמיקומים שלהם. תהליך ההתאמה האישית במטבחי זיו כולל התאמה של מידות המטבח למוצרי החשמל ולכן חשוב לבחור אותם מוקדם ככל האפשר. אין דבר יותר מתסכל מלקנות מוצר יקר ולגלות שהוא לא משתלב במיקום שייעדנו לו".
9 צפייה בגלריה
מטבחי זיו
מטבחי זיו
מומלץ לקבוע בשלב מוקדם של התכנון את מיקום המכשירים החשמליים על מנת שניתן יהיה להתאים את נקודות החשמל
(עיצוב: לילי שלו | צילום: סוזי לוינסון )
אחת הפרקטיקות השולטות בשנים האחרונות בנוגע למכשירי חשמל במטבח הוא מיקום של התנור והמיקרוגל אחד ליד השני או אחד מעל השני. "בנוסף, כמעט ואין תנורים תחתונים", אומר נתן.

אי במטבח - סטנדרט של נוחות בבית המודרני

העיצוב הנפוץ של מטבחים כיום שונה מהמטבח של פעם - אם בעבר המטבח היה בתוך חדר נפרד, היום הוא נמצא בחלל משותף עם הסלון וחדר המגורים. "התוצאה של עיצוב שכזה הוא שחסר לנו קיר בבית", אומר נתן. "אם בעבר היה לנו מטבח בצורת ח', היום אפשר רק ר'. הפתרון של אי נותן מענה למספר צרכים: משטח עבודה נוסף, הפרדה כלשהי בין המטבח לשאר החלל, מקומות ישיבה על הדלפק ומקומות אחסון למטבח עצמו. היום אנשים משתמשים יותר מתמיד במחשב נייד ולכן יכולים לעבוד מכול מקום, כמו מהמטבח, כשהם ישובים ליד האי יחד עם הילדים שמכינים שיעורי בית – משמע המטבח הוא המרכז החדש של הבית, והאי הוא המרכז החברתי של המטבח".

רגע אחרי שגיבשתם את העיצוב - זה הזמן לתת לחברת המטבחים לעשות בקרה

סיימתם לעצב את מטבח החלומות שלכם? מעולה! רגע אחרי שקיבלתם את כל ההחלטות, זה הזמן להתרווח על הספה בבית, ולתת לנציגי חברת המטבחים לוודא שהכול 'יושב במקום'. חברות המטבחים המובילות מיישמות הליכי בקרה בין סיום התכנון לבין תחילת העבודות בפועל.
"הנציגים של מטבחי זיו עושים סימולציות כדי לגלות התנגשויות ותיקונים נדרשים, כמו הנמכת תקרה לא טובה או המידות שהוגדרו למכשירי החשמל. לנגר פרטי אין מחלקת בקרה שכזו, ואז מגלים לפעמים כשלים אחרי שהמטבח נבנה. חברה רצינית יודעת לעשות את כל ההתאמות מראש למטבח כולו".
שיטת העבודה הייחודית של זיו כוללת הפרדה בין המעצב/ת האחראים על הפן העיצובי, לבין הסופרווייזרים שמבצעים בקרה ושיפור טכני של העיצוב לאחר מכן. "בצורה כזו הלקוחות זוכים לעיצוב מיטבי בצורה מקסימלית - פעם אחת ויזואלית ופעם אחת מבחינת מיקסום טכני", אומר נתן. "הבקרה נועדה למנוע טעויות ככל האפשר - הכול על מנת שמטבח החלומות ייצא לפועל בדיוק כמו שהלקוח רוצה".
9 צפייה בגלריה
מטבח של משפחת ליפשיץ
מטבח של משפחת ליפשיץ
עיצוב מיטבי בצורה מקסימלית - פעם אחת ויזואלית ופעם אחת מבחינת מיקסום טכני
(צילום: סוזי לוינסון)