"התושבים חושבים שקנסות החנייה הם המחלבה העיקרית של העיר? סוגיית הנדל"ן חמורה הרבה יותר", כך מצהיר יאיר צברי, שהכריז על התמודדותו לתפקיד ראש העיר תל אביב־יפו.
יאיר צברי נולד ברחוב הירקון 9, סמוך לכרם התימנים, בן למשפחה מרובת ילדים. הוא מכיר וחי את העיר ותושביה כל חייו, ומתכוון לשים דגש מיוחד על אחד הנושאים הבוערים כיום – תחום הנדל"ן למגורים: "מחירי הדירות הולכים ומאמירים, בוודאי בתחומי תל אביב, ויש מי שמנצל זאת כדי לעשות עוד רווח על גבי התושבים", הוא אומר. "מכירת דירה בעיר היום הפכה להיות אחת מהפרות החולבות של המערכת העירונית וגרוע מכך - אין דרך לדעת על איזה סכום יעמוד החיוב במועד העסקה. כדי לסבר את האוזן: מכירת דירה בשטח של כ־70 או 80 מ"ר במרכז תל אביב יכולה להיות מחויבת בהיטל השבחה בשיעור של למעלה מ־250 אלף שקל. מי שבידו האמצעים להילחם בקביעה, יצליח לא פעם להוריד את הסכום לכמה עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף פחות. אבל לרוב האנשים אין מושג, אין יכולת והם בכלל לא מבינים מה עליהם לעשות. במחלקות העירייה הרלוונטיות מנסים למקסם את הרווח, ונכון להיום, על רקע לא מעט פרויקטים של התחדשות עירונית, למשל, הדרישות לתשלום מרקיעות שחקים". לדבריו, יש המון עררים שהוגשו כנגד שומות שכבר הונפקו, ואין קביעות ברורות שיכולות להעניק לבעלי הדירות ודאות. "הדבר לא רק עולה הרבה כסף לפרט, הוא גם משקיע על ביצוע או אי ביצוע של עסקאות. מדובר בנושא שחייב טיפול שורש. מאות עררים הוגשו בנושא ואי הוודאות חוגגת", מלין יאיר צברי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היטל ההשבחה הוא תשלום שמשלם בעל נכס עבור עליית השווי של הנכס עקב אישור תוכנית, מתן הקלה או מתן אפשרות לשימוש חורג בנכס. שיעור ההיטל הוא מחצית מההשבחה, ואת גובה ההשבחה קובעת הרשות המקומית באמצעות שמאים. ניתן להגיש ערר על גובה ההיטל, אך מדובר בהליך ארוך ומורכב, ויש להסתייע במהלכו באיש מקצוע.
"כראש העיר אני מתכוון להעניק לתושבי העיר ודאות בכל הקשור לחיובים של היטלי ההשבחה מחד, ולקבוע שיעור נמוך בחיוב על־פי פרמטרים קבועים. המגמה הנוכחית, שבה מנסים רק להעלות את גובה ההיטלים על־פי מגוון חישובים, צריכה להיפסק. לא יכול להיות שאנשים מקבלים חיוב של מאות אלפי שקלים ואחרי מאבק, שלא כולם יכולים לנהל, מופחת הסכום למי שלא ויתר לעשרות אלפי שקלים בודדים", מסביר יאיר צברי ומוסיף כי, "לא יכול להיות שהתהליכים הללו נמשכים שנים ארוכות, ולא יכול להיות ששנה או שנתיים אחרי שדירה כבר נמכרה, פתאום יקבל המוכר מכתב דרישה לתשלום עשרות אלפי שקלים תוספת, כי זו ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר, ללא יכולת לערער עליה. הפרשנות היום להשבחה היא תמיד כלפי מעלה. אני מצהיר כי אפעל לשים לזה סוף".
2 צפייה בגלריה
יאיר צברי
יאיר צברי
יאיר צברי
עם אותו הלהט, יאיר צברי מתכוון לחולל שינוי בנושאים רבים נוספים שייטיבו את חייהם של תושבי העיר הלבנה. אחד מהם הוא הכרזתו על מהפכה, שתאפשר חנייה חופשית באדום־לבן. "מי שיצר את מצוקת החנייה בתל אביב הוא ראש העיר הנוכחי, שהפקיע חניות לטובת שבילי אופניים וכבישים. כשאהיה ראש עיר אעצור את זה", אומר יאיר צברי ומצהיר, כי בכוונתו גם לבטל את האכיפה האלקטרונית באמצעות הסרת המצלמות העירונית ואף לבטל גרירת כלי רכב של תושבים, פעולות, שלדבריו, "משליטות טרור על התושבים".
בתחום החינוך מתכנן יאיר צברי מהלך חיוני של צמצום מספר התלמידים בכיתה באמצעות הוספת כיתות לימוד. "עם תקציב עירוני שעומד על כחמישה וחצי מיליארד שקל בשנה, לא ייתכן שילמדו 40 תלמידים בכיתה. 22 שנה שלא נעשה דבר כדי לשנות את המציאות הזו", הוא אומר ומוסיף, כי כדי לענות גם למחסור החמור בגני ילדים, בכוונתו לבנות גנים נוספים ברחבי העיר. "היום הורים שולחים את הילדים לגן מרוחק שאינו באזור מגוריהם, וזה לא הגיוני. מלבד הוספת גנים, חובה לתגבר את המערכת גם בסייעות".