כפר סבא היא אחת הערים הוותיקות בשרון אם לא הוותיקה ביותר, עיר שתמיד נחשבה כאחת הערים האיכותיות בישראל. בעשור האחרון אחיותיה הצעירות ממנה, רעננה והוד השרון תפסו קצת יותר כותרות ממנה על מפת הנדל"ן המקומית, אך נדמה שבשלוש שנים האחרונות כפר סבא חוזרת לעניינים לצד ערים כמו חדרה, קדימה והקריות שמתפתחות גם הן בנוסף להוד השרון ורעננה המבוקשות. יצאנו לבדוק מקרוב מה קורה היום עם שוק הנדלן מקומי בעזרת אהרון ברודנר מחברת א.ב מוראנו המתמחה בשיווק קרקעות מופשרות למכירה ושטחי מסחר בכל הארץ ולקבל תשובות:
"היכן כדאי להשקיע כיום בשטחי מסחר וקרקעות למגורים בישראל?"
אהרון ברודנר: "אזור השרון מבוקש ביותר כרגע, ערים כמו הוד השרון, רעננה, וכפר סבא למשל בה יש תוכנית בנייה מסודרת עם חזון של הגעה לכ-150,00 תושבים עד שנת 2035 ושכונות כמו כפר סבא הירוקה המציעה שטחי מסחר חדשים וקרקעות מופשרות להשקעה המייצרים הזדמנויות השקעה עבור משקיעי נדלן וכמובן מספקים פתרונות דיור למשפחות המחפשות איכות חיים אמיתית באזור השרון היוקרתי. ערים חזקות נוספות על מפת הביקושים הן קדימה, חדרה, רחובות והקריות".
"זה אומר שגם בכפר סבא נתחיל לראות בנייני מגורים רבי קומות דחוסים זה לצד זה?"
א.ב מוראנו: " דווקא לא, קברניטי העיר למדו את הלקחים מערים אחרות בהן באמת נדחסו בנייני מגורים רבי קומות שיצרו עומס רב מדי הן על תשתיות התחבורה, על היציאות והכניסות לעיר והן פגעו באיכות החיים של התושבים החדשים בעיר. כפר סבא יצרה תוכנית בנייה ששומרת על הצביון שלה, תשמר את אחוז העצים והגינות הרב שבה ולא תפגע בנוף העירוני המתחדש בעיר. בתוכנית שכבר יצאה לדרך מקימים בניינים של 3, 9 ו-11 קומות בעיקר למגורים ואת הבניינים הגבוהים יותר של עד 30 קומות לשמור לאזורי התעסוקה והמסחר. תוכנית כס/1/80/א של הועדה המקומית לתכנון ובניה כפר סבא זכתה כבר באישור מחוז המרכז במשרד הפנים וקבעה אזורי מגורים, אזורי נופש וספורט, אזורי מסחר ועוד".
"מה סוד הקסם של כפר סבא ואיך היא מתכוונת לשחזר את ההצלחה משנות ה-80?"
"הרבה לפני שמשקיעי הנדלן ומשפחות גילו את הוד השרון למשל, שזכתה לתנופת פיתוח רצינית בעשור האחרון ואפילו לפני רעננה הנחשבת יוקרתית יותר למגורים, כפר סבא הייתה עמוד התווך של אזור השרון ונחשבה לעיר האיכותיות ביותר בשרון. זה נובע בעיקר מעיר שנבנתה בצורה חכמה והתבססה על אוכלוסייה איכותית, תשתיות מעולות, עיר שידועה בחינוך המצוין שלה, בתיכונים ובתי הספר המעולים שלה שהוציאו תלמידים רבים שזכו להשתלב בעמדות מפתח במדינה, עיר שידועה בתרבות שלה ובמוסדותיה וכיום היא זוכה לתנופה מחודשת".
"השאלה היא איפה כדאי למשקיעי הנדלן להשקיע היום בנדלן מסחרי ובקרקעות מופשרות"
א.ב מוראנו: " קודם כל מבחינת משקיעי נדלן, חשוב להבין שכיום קרקעות למכירה בכפר סבא למשל, בחדרה או בקריות, על אף היותה יקרה יחסית לישובים בפריפריה, עדיין יכולה להימצא במחירים זולים בהרבה מאלו שמציעות ערים רוויות. דבר נוסף הוא כפי שציינו, לאתר את המקומות בהן כבר קיימות כבר תוכנית מאושרת לבנייה כמו תוכנית כס 80 בכפר סבא הבינה שעליה לספק לתושבים לא רק חוויית מגורים, חינוך ותרבות אלא גם לספק את הדברים הנוספים שמושכים משפחות לגור בעיר, כמו תחבורה נוחה בדמות 2 תחנות הרכבת העוברות בעיר למשל, מתחמי קניות כמו מתחם G ומתחמי קניות ומסחר חדשים מספקים לתושבים את כל המתקנים והתנאים למגורים נוחים בעיר".
"מה השתנה בשנה וחצי האחרונות בעקבות הקורונה בשוק הנדלן המקומי?"
"אין ספק שהקורונה יצרה כמה מגמות ברורות בשוק הנדלן המקומי והעולמי כאחד. הדבר הבסיסי שקרה הוא רצון עז של משפחות לברוח מהערים הצפופות והמסוכנות יותר למחייה ולמגורים כפי שנוכחנו לדעת במגפה האחרונה. בארצות הברית, בישראל ובכל העולם חלה נהירה של משפחות לפרברים, שם הן יכולות ליהנות ממרחב נשימה שאין בערים המרכזיות. אם לקחת את זה לכאן, משפחות של אנשי הייטק למשל מבינות שהן יכולות באותו כסף לגור בעיר פרבר איכותית כמו כפר סבא, רעננה או הוד השרון ואינן צריכות לגור בתל אביב. מגמת המעבר לעבודה מהבית תורמת לכך ולכן הביקוש לקרקעות בערים האיכותיות האלה רק עולה משנה לשנה לאחר הפנמת המצב החדש שנוצר בעולם על ידי הקורונה."
1 צפייה בגלריה
(צילום: Canva)
"אז מחירי הקרקעות רק הולכים לעלות בשנים הקרובות?"
א.ב מוראנו: " נגעת בנקודה כואבת. מחירי הדיור בישראל ככל הנראה לא עומדים לרדת בקרוב. כולם יודעים שיש בעיית מחירים בישראל ושמחירי הדירות רק עולים כל שנה והקורונה רק החמירה את זה. עבור משקיעי הנדלן זו בשורה טובה אבל משפחות רבות, משפרי דיור וכדומה, זה אומר שהמלחמה על הדירה עדיין בעיצומה, אך רבים סוף סוף מבינים שאין טעם לחכות ולשבת על הגדר בתקווה שמחירי הנדלן ירדו בתקופה הקרובה. מי שצריך דירה לא יכול לחכות שהמחירים ירדו ומי שמחפש קרקע להשקעה למטרת השגת תשואה נאה בעתיד, גם כן מבין שאם יחכה עוד כמה חודשים או שנים, ייתכן ויגלה שאנו נכנסים לעוד תקופה של עליית מחירים דרסטית בשוק הנדלן המקומי ושעכשיו זה הזמן הכי טוב להתחיל לברר ולהיכנס לעסקת השקעה חכמה בתחום הנדלן".
"אז ערי השרון כפר סבא, הוד השרון ורעננה וערים כמו רחובות, חדרה והקריות הן פתרונות השקעה כאלה?"
א.ב מוראנו: " בוודאי, אם המשקיעים מחפשים ערים איכותיות שלא מיצו את עליית המחיר ומספקות את רמת החיים הטובה ביותר, אין ספק שכפר סבא, חדרה, רחובות והקריות מספקת את כל החבילה למשקיעי הנדלן ולמשפחות כאחד ומי שירכוש קרקע מופשרת או שטח מסחרי להשקעה באחת הערים הללו לאחר הקורונה, כאשר העולם חוזר לעניינים, יקטוף את פירות ההשקעה עוד כמה שנים."