במאה ה־21 בני הגיל השלישי מציבים מטרות ומגשימים חלומות בכל תחומי החיים – ממפגשים תוססים ופעילות ברשתות החברתיות, דרך טיולים חובקי עולם ועד ספורט אתגרי. בדרך כלל בני גיל זה אף צברו במהלך השנים הון מסוים, ויש מי שמבקשים לייעד אותו לנכדים כדי לאפשר להם התחלה נוחה לחיים. לעיתים זה משום שהילדים כבר מסודרים ולעיתים הסבים והסבתות לא בטוחים שלילדיהם תהיה היכולת לדאוג לנכדים בבוא הזמן.
יש מגוון דרכים שבהן מסייעים סבים וסבתות לנכדים, למשל ברכישת דירה או נכס שבבוא העת יחולקו ביניהם, או באמצעות פתיחת תוכנית חיסכון ייעודית בבנק. על מנת לחלק את הרכוש בעתיד - יש הבוחרים לערוך צוואה, המפרטת מה יירש כל אחד מהנכדים אחרי לכתם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: My Social)
אפשרות נוספת היא השקעה בשוק ההון. להשקעות בשוק ההון יש פוטנציאל רווח גבוה, לצד הסיכון שהינו חלק אינטגרלי מכל צורת השקעה. "ללקוחות בגיל השלישי יש בדרך כלל יותר הון מאשר לצעירים, וברוב המקרים הוא אינו 'צבוע' למטרה מסוימת בטווח הזמן הקצר", כך אומר אודי לוטנברג, מנכ"ל חברת ההשקעות וידאה, מקבוצת בנק לאומי. "אנחנו לא ממליצים להיכנס לשוק ההון אם הכסף נדרש בשנה־שנתיים הקרובות, וזאת בשל התנודתיות בשוק זה. נדרשות לפחות מספר שנות השקעה כדי להשיא תשואה משמעותית. בטווח יחסית קצר אף אחד לא מבטיח שהסכום יהיה מספק בנקודת היציאה, ושיעור התשואה עליו תלוי באירועים זמניים כמו מלחמות, משברים כלכליים וכדומה".
מי שבוחרים בהשקעה בשוק ההון ככלי לייצר לנכדיהם הון התחלתי, חשוב שיזכרו כי מדובר בהשקעה שאינה נטולת סיכון, אך ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר, כך הסיכון מצטמצם. בנוסף, כאשר נעזרים באנשי מקצוע, ניתן לבחון מה רמת הסיכון אותה יכול המשקיע לספוג, ולבנות את תיק ההשקעות בהתאם. כמו כן, מדיניות השקעה המתבססת על מוצרים עוקבי מדד, יוצרת פיזור רחב בין מספר רב של ניירות ערך, ומסייעת לתיק ההשקעות להיות מאוזן ולשמור על יציבות יחסית גם במצבים קיצוניים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: My Social)
בניגוד לרכישת נכס המחייבת הון התחלתי גבוה יחסית, פתיחת תיק השקעות מנוהל כבר אינה מחייבת הון של כמה מאות אלפי שקלים. כך, בוידאה, חברת ניהול תיקי השקעות מקבוצת לאומי, ניתן לפתוח תיק השקעות אפילו עם סכום של 50 אלף שקלים.
מי שבוחרים באופציה של פתיחת תיק השקעות ככלי לייצר הון התחלתי לנכדיהם יכולים כמובן לעשות זאת באופן עצמאי, אך חשוב לזכור כי ניהול תיק השקעה מחייב הבנה בשוק ההון, ויכולת לעקוב אחר התנודות בו ולהגיב בהתאם. בחירה בגוף מקצועי שינהל את התיק, מבטיחה כי הוא יתנהל על ידי גורמים מקצועיים ומורשים, שינהלו אותו בהתאם לדרישת וצרכי הלקוחות ומפנה את הזמן לעסוק בנושאים אחרים.
3 צפייה בגלריה
אודי לוטנברג' מנכ"ל וידאה
אודי לוטנברג' מנכ"ל וידאה
אודי לוטנברג, מנכ"ל וידאה
(צילום: כפיר סיון)
"יש לנו לקוחות רבים שמעדיפים לדבר עם אדם לפני ובמהלך תהליך ההשקעה", אומר לוטנברג, "הפלטפורמה שלנו דיגיטלית וזמינה תמיד, אך השירות שלנו היברידי, והמשקיעים יכולים להיעזר באיש מקצוע כשהם רוצים בכך. חשוב להדגיש, שהכסף נשאר בחשבון הבנק של הלקוחות, ובכל בנק שיבחרו".
אז אם אתם סבים וסבתות כבר היום או עומדים להפוך לכאלה בעתיד הקרוב, השקעה אחראית בשוק ההון יכולה להיות דרך מצוינת למקסם את ההון שברשותכם ולאפשר לנכדים ולנכדות שלכם התחלה נוחה יותר לחייהם הבוגרים. 