משבר האקלים מכה בעולם בעוצמה, אבל בניגוד להפצרתו של מזכ"ל האו"ם לשאוף לאפס פליטות עד 2050, ממשלת ישראל צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב יעד של 85% בלבד בהפחתת פליטות גזי חממה ביחס למצב בשנת 2015. ההחלטה קובעת גם יעד ביניים לשנת 2030 של הפחתה של 27% בפליטות.
בהודעה שפורסמה בצהריים (יום ו') נכתב כי "עד לשנת 2050 תעבור ישראל לכלכלה דלת פחמן ומשגשגת, תוך התמודדות עם משבר האקלים המאיים על האנושות כולה". על ההצעה חתומים ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג.
2 צפייה בגלריה
התנועה זורמת באיילון בזמן הסגר השלישי
התנועה זורמת באיילון בזמן הסגר השלישי
הפחתה של 96% בזיהום מתחבורה
(צילום: עידן ארבלי)
עוד נכתב בהודעה כי ייתכן והיעד יהיה שאפתני יותר: "מדינת ישראל מכירה בחשיבות ההגעה ליעד של אפס פליטת גזי חממה עד 2050 בהתאם להסכם פריז ומחויבותיה הבין-לאומיות, ולמען מניעת חציית רף ההתחממות הגלובלית של מעלה וחצי צלזיוס. מכאן, שהממשלה תבחן מעת לעת את יעדי ההפחתה שהציבה לעצמה בהחלטה זו. אישור החלטה זו מהווה יישום של המחויבות הבינלאומית של ישראל במסגרת אמנת האקלים של האו"ם. בכך מצטרפת ישראל לעשרות מדינות שכבר החליטו על חזון ואסטרטגיה לכלכלה דלת פליטות, בהובלת ארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, קנדה, יפן וסין".
ההחלטה מקדמת יעדים מרכזיים ל-2050: הפחתה של 96% פליטות גזי חממה מסקטור התחבורה, הפחתה של 85% מסקטור החשמל, ושל 92% בתחום הפסולת העירונית.

כדי לעמוד ביעד להפחתת גזי חממה לשנת 2030, מציעה ההחלטה לקבוע שורה של יעדים במגזרים האלה, לרבות: הפחתת פליטות גזי חממה שמקורן בתחום הפסולת המוצקה עד לשנת 2030 בהיקף של 47% לכל הפחות ביחס לפליטות שנמדדו בשנת 2015, אשר עמדו על 5.5 מיליון טון. הפחתה בשיעור של 71% בכמות הפסולת העירונית המוטמנת עד לשנת 2030 ביחס לכמות הפסולת העירונית שהוטמנה בשנת 2018, אשר עמדה על כ-4.5 מיליון טון.
עוד הוחלט על הגבלת כמות פליטות גזי החממה מרכב חדש, שמשקלו הכולל עד 3.5 טון, הנרשם החל משנת 2030, לכמות השווה לעד 5% מכמות פליטות גזי החממה הממוצעת לרכב חדש, שמשקלו הכולל עד 3.5 טון, הנרשם בשנת 2020. החל משנת 2026, כל האוטובוסים העירוניים החדשים אשר ירכשו יהיו רכבים נקיים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרים ידונו בתוכנית ביום ראשון
(צילום: יונתן זינדל)
סעיף נוסף עוסק בהפחתת פליטות גזי חממה שמקורן בייצור החשמל עד לשנת 2030 בהיקף של 30% לכל הפחות ביחס לפליטות שנמדדו בשנת 2015, אשר עמדו על 37.6 מיליון טון. קביעת יעד שלפיו עד לשנת 2030 תעמוד העצימות האנרגטית המושקעת בהפקה של תוצר לאומי גולמי בסך 1 מיליון שקל על 122 מגוואט שעה. בנוסף הוחלט על הפחתת פליטות גזי חממה מסקטור התעשייה עד לשנת 2030 בהיקף של 30% לכל הפחות ביחס לפליטות בשנת 2015, אשר עמדו על 12 מיליון טון.
עוד נקבע, כי שרת האנרגיה תפעל לקביעת יעדים לאנרגיה מתחדשת לשנת 2050 בתוך 12 חודשים מאישור החלטה זו וכן קביעת מנגנון שמטרתו להבטיח שמדיניות הממשלה תהיה בהלימה ליעדי האקלים הלאומיים של ישראל ולפיתוח יעיל ודל פחמן של המשק. בנוסף, משרדי הגנת הסביבה, האנרגיה, התחבורה, הכלכלה והתעשייה והפנים יובילו הקצאת תקציב ייעודי לשם יישום היעדים ל-2030, שיכלול בין השאר השקעות ברכש אוטובוסים חשמליים, קידום פריסת עמדות טעינה, השקעה בהפחתת פליטות גזי חממה בתעשייה, בעסקים וברשויות המקומיות ועוד. זאת, תוך שיתוף פעולה עם נציגי השלטון המקומי והתעשייה.