כחברת תרופות ישראלית־בינלאומית, משבר הקורונה היווה הזדמנות עבור טבע להוכיח את מחויבותה לשיפור הבריאות ואיכות חיי מטופליה ברחבי העולם, ולייצר שינוי חיובי, בעזרת שיתופי פעולה עם ממשלות, אקדמיה, עובדים וספקים, בתחומי השפעתה ובכל מקום שבו ניתן להביא לידי ביטוי את יכולותיה וערכיה.
החדשנות, שמלווה את טבע מאז הקמתה ב־1901 בירושלים, היתרגמה במשבר הקורונה לזכייתה, באמצעות חברת הבת סלא, במכרז משרד הבריאות להובלת הפן הלוגיסטי של מבצע החיסונים. ההצלחה בחיסון של מיליוני ישראלים בכ־400 נקודות קצה ובזמן קצר היא פרי עבודת צוות מקצועית, יצירתית וחסרת תקדים שעמדה מול אתגרים ייחודיים.

פורצים דרך להצלחת מבצע החיסונים

ההיערכות לקליטת החיסונים בהתרעה קצרה, תוך אספקה סדירה של הצרכים התרופתיים בשעת חירום ויציאה למבצע רכש נגד הזמן ולמול מדינות נוספות, הייתה האתגר הראשון. המשכו, באחסון החיסונים בחוות מקפיאים ייחודית (בטמפרטורה של 70°-), שאיפשרה ניהול תהליך סדור, מבוקר ובטוח, המותאם לצרכים ולקצב ההתחסנות בישראל, וכלה בפיתוח מארזים מקוריים, עד לרמת בקבוקון החיסון הבודד, שאיפשרו להגיע לכל נקודת קצה ולמרותקי בית, ללא בזבוז או פחת של חיסונים יקרי מציאות.
סיפור ההצלחה הפך את ישראל ואת טבע למוקד משיכה בינלאומי למשלחות דיפלומטיות וצוותי תקשורת זרים, שביקשו ללמוד מהניסיון שצברה החברה, אשר הוכיחה שוב כי היא חלק חשוב מתשתיות הבריאות של ישראל, בחירום ובשגרה. היום טבע ערוכה לספק לישראל "רשת ביטחון" לייצור סטרילי של עשרות מיליוני חיסונים בפרק זמן קצר, בכפוף לדרישה ממשלתית והרשאה מהחברה היצרנית, בעלת הפטנט.
2 צפייה בגלריה
חיסונים במרכז הלוגיסטי בשוהם
חיסונים במרכז הלוגיסטי בשוהם
חיסונים במרכז הלוגיסטי בשוהם
(צילום: אלעד מלכה)

עידוד מחקר ופיתוח תרופתי ישראלי

"לצד האתגרים, טבע השיקה את 'טבע אקדמיה', תוכנית לקידום מחקר ופיתוח תרופות מקור בתחומי האונקולוגיה, האימונותרפיה, מערכת העצבים המרכזית ומערכת הנשימה. במסגרת התוכנית, השקנו כ־25 שיתופי פעולה חדשים לפיתוח תרופות חדשניות עם מעבדות וחוקרים משש אוניברסיטאות מובילות בישראל", אומרת ד"ר דנה בר־און, מנהלת קשרי אקדמיה במחקר והפיתוח הגלובלי של טבע. "כמו כן הקמנו את Bio-Innovators, פורום ייחודי לסטודנטים מצטיינים (דוקטורנטים ופוסט), שמאפשר חונכות, למידה והעשרה על ידי אנשי טבע, לצד פיתוח מיזמים בעולמות מדעי החיים וביומד, המשתתפים בתחרות BIO-MIX, שטבע יזמה ומובילה".

להרחיב השפעה מיטיבה

המשבר הלאומי הוביל את טבע להרחיב את התמיכה בקהילה – עובדיה, מטופליה ואזרחי המדינה. מתוך הבנה לצרכים המשתנים הגדילה טבע את תרומתה לארגוני בריאות, במקביל לפעילותה השוטפת כספקית מרכזית לבתי החולים. "לצד ניהול מדויק של הייצור המקומי, בין היתר, של תרופות החיטוי לצוותים הרפואיים, דאגנו להשיג חומרי גלם, תרופות ועירויים בזכות מינוף מערך הקשרים והיכולות הגלובליות של טבע, הגמישות המחשבתית, הנועזות והחוצפה הישראלית ובעיקר בזכות אנשי טבע שעבדו מסביב לשעון", אומר ארז כהן, מנהל חטיבת בתי החולים בטבע ישראל.
2 צפייה בגלריה
מעבדות טבע בכפר סבא
מעבדות טבע בכפר סבא
מעבדות טבע בכפר סבא
(צילום: יח"צ)
"בשנת 2020 הגדלנו את היקף התמיכה בקהילה להתמודדות עם משבר הקורונה באמצעות תרומות מוצריות וכספיות, בשווי של יותר מ־6 מיליון שקל בישראל לבדה", אומרת עמליה אדלר וקסמן, מנהלת תחום ה־ESG הגלובלי בטבע. "נרתמנו לנושאים בריאותיים (גוף ונפש), שזיהינו כקריטיים ומשיקים לתחומי הפעילות ולאוכלוסיות יעד משמעותיות עבורנו, בפרט בני הגיל השלישי ומטופלים מקבוצות סיכון. בין היתר, תרמנו לתוכנית החירום של מד"א כ־100 תיקי כונן, תמכנו בפרויקט להפגת הבדידות בגיל השלישי של ג'וינט־ישראל אשל, והמשכנו בפעילויות הייחודיות במסגרת הדאגה לבני משפחה מטפלים יחד עם עמותת CareGivers IL. זו חלק מהראייה הרחבה שלנו כחברה, שתפקידה לשפר איכות חיים ולהוביל את הדרך".

שמירת הסביבה וצמצום השפעה סביבתית

"למרות האתגרים, סיימנו עבודה מעמיקה לגיבוש אסטרטגיית ה־ESG הגלובלית והגדרנו יעדי סביבה חדשים ושאפתניים. בשלוש השנים האחרונות, ובהשקעה של כ־18 מיליון שקל, צמצמנו ב־20% את צריכת האנרגיה הכוללת באתרי טבע בישראל, את צריכת המים ב־17% והפחתנו ב־16% את טביעת הרגל הפחמנית שלנו", מציינת אדלר־וקסמן.

מובילים לאיכות חיים

חדשנות, יצירתיות, אכפתיות ומחויבות לשׁלוֹמוּת (Well Being) הביאו את טבע לפרוש רשת ביטחון הדוקה אף יותר סביב עובדיה במהלך הקורונה. ההחלטה של טבע, ששום עובד לא יאבד את מקום עבודתו או ייצא לחל"ת, מתן אפשרות לעבודה מהבית ו/או בקפסולות, תוך הקפדה מחמירה על ההנחיות בכל האתרים כדי לאפשר עבודה סדירה ובטוחה, ומתן חופשה בתשלום לכל עובד שנבצר ממנו לעבוד, הייתה ייחודית בכל קנה מידה במשק הישראלי.