לפני כשנתיים, באמצע מרץ 2020, נכנסה ישראל לסגר ראשון בגלל מגפת הקורונה והמדינה נסחפה לשנתיים ארוכות, ששינו והשפיעו על מערכת הבריאות, על החברה ועל המערכת הכלכלית. לאחר כמה חודשים, כשהיה ברור שהמגפה כאן כדי להישאר, החליטו ענת ואמנון שעשוע להקים את "הבית לסולידריות חברתית", חברה לתועלת הציבור, שקמה מתוך תחושת אחריות אזרחית וסולידריות חברתית, במטרה לעזור לעסקים קטנים וחדשים לשרוד את התקופה הכלכלית הלא פשוטה, בעיקר עבור מי שרק פתח את שעריו ולכן לא היה זכאי לקבל סיוע , שחולק לעסקים באותה עת.
"משפחת שעשוע, מייסדת הקרן, החליטה לתרום 100 מיליון שקלים לעסקים קטנים בישראל במסגרת 'הבית לסולידריות חברתית', מספרת עדי אטון לפידות, מנכ"לית שותפה יחד עם ענבר שעשוע בר ניר, ומתמחה בפילנתרופיה שיש בה חיבור וזיקה לעולם החברתי.
5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: עדי אטון-לפידות וענבר שעשוע בר-ניר
מימין לשמאל: עדי אטון-לפידות וענבר שעשוע בר-ניר
מימין לשמאל: עדי אטון-לפידות וענבר שעשוע בר-ניר
(צילום: באדיבות הבית לסולידריות חברתית)
אטון- לפידות מספרת שהאתגר היה גדול. "ההקמה והתנהלות של הארגון בחירום היו מאתגרים. עבדנו רק ענבר ואני, מהבתים הפרטיים שלנו, בעת הסגרים. גייסנו מתכנת שיבנה את האלגוריתם כשההתנהלות כולה הייתה בתחושת חירום", היא אומרת ומסבירה שהקרן הפילנתרופית של ענת ואמנון שעשוע משמשת בשגרה, כקרן שתורמת לעמותות.
"בשונה מהפעילות השוטפת, הפעם המיזם היה בסימן סיוע כלכלי דווקא לבעלי עסקים ולא לארגונים חברתיים והסכום היה עצום ולכן הקמנו גוף נפרד ויצאנו למחקר קטן כדי לבדוק - מי צריך את הכסף. הגענו למסקנה שבמשבר הזה, בעלי העסקים הקטנים הם בחזית, הם אלו שאין מי שידאג להם בשעה הזו של המשבר, בעיקר עסקים מתחילים שנפתחו ממש לפני הקורונה ולא היו יכולים להציג נתונים לטובת קבלת מענקים שהמדינה הציעה באותה העת ולא חסכו "ליום גשום" שלצערנו נמשך כבר למעלה משנתיים".
5 צפייה בגלריה
מי דואג לעסקים הקטנים?
מי דואג לעסקים הקטנים?
מי דואג לעסקים הקטנים?
(צילום: Shutterstock)
כך קם "הבית לסולידריות חברתית" ומיזם WE19 יצא לדרך בקול קורא בתקשורת. "פנו אלינו כ-8000 בעלי עסקים קטנים מתחילים, שהם 10% מהעסקים המתחילים בארץ באותה תקופה", היא אומרת ומסבירה את השיטה: "המיוחד במיזם הזה, הוא שלא אנחנו החלטנו מי יקבל את הסיוע. העסקים עצמם בחרו מתוך הרשימה של סך המגישים. נבחרו 2340 עסקים קטנים, להם חולקו מענקים של 30 אלף שקלים, שהוענקו לעוסקים פטורים ו-50 אלף שקלים לעוסקים מורשים, חברות בע"מ ושותפויות. הכסף ניתן בפעימות, כשבין פעימה לפעימה, דיווח העסק את שעשה עם הכסף ובמידה והשימוש בכסף אכן היה לטובת צמיחת העסק-אושרה לעסק קבלת הפעימה הבאה ".

"בסופו של דבר זה הוביל ליצירת קהילה מגובשת של בעלי עסקים"

אפשר היה לחשוב שעסקים יבחרו על פי "תורת המשחקים" את הסיפורים שנשמעים להם פחות מרגשים או מוצלחים על מנת לזכות בעצמם במענק, אבל לא כך היה. "בתום המהלך גילינו שנבחרו דווקא עסקים מעוררי השראה", אומרת אטון-לפידות. "אנשים בחרו סיפורים עם סיפור מרגש ועם הרבה אימפקט חברתי מעבר לאדם עצמו שמנהל את העסק, למשל מעצבת תכשיטים שמגדלת שישה ילדים או קייטרינג שמעסיק נוער בסיכון. כך נוצרה סולידריות אמיתית בין בעלי העסקים, וצמחה לה קהילה מגובשת של המשתתפים במיזם ורצון של בעלי העסקים לדעת מה קורה עם העסקים שאותם בחרו, לכן הקמנו עבורם קבוצת פייסבוק סגורה שיוכלו להתעדכן, לסגור מעגל, לחזק קשרים ולהחזיר לקהילה. מבחינת הזוכים, אלה כלל לא היו מענקי רווחה והם התגאו בכסף שקיבלו ובכך שהציבור בחר בהם".
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
מחזירים לקהילה
(צילום: shutterstock)

הקורונה הלכה, הסיוע לעסקים נשאר

הפעילות של "הבית לסולידריות חברתית" לא תמה עם חלוף המגפה. "אנחנו מרגישים את הצורך הקיים בשטח. הקורונה אמנם הסתיימה במצבה החירומי אבל לעסקים קטנים רבים חשוב להמשיך לצמוח גם אחרי בשנים של משבר כלכלי של אחרי הקורונה", אומרת ענבר שעשוע בר ניר, מנכ"לית שותפה ב"בית לסולידריות חברתית" ובעלת ניסיון בניהול פרויקטים ממוקדים באוכלוסיות בסיכון. "מבחינתנו בעלי העסקים הקטנים הם יזמים שגם צריכים להיות מסוגלים לחלום קדימה וגם לפתח את העסק הלאה".
שעשוע בר ניר מספרת, שאם בחלק הראשון חולקו 100 מיליון שקלים, שהושקעו כבר בעסקים, עכשיו יעמדו עוד כ-35-40 מיליון שקלים, שיחולקו ליותר מ-1,000 עסקים קטנים – חדשים וותיקים – שלנוכח פני התקופה יזדקקו לעזרה. "אלה מענקי צמיחה שיוכלו להרים את העסק ולהגדיל אותו", היא אומרת ומוסיפה: "זו התרומה שלנו לכלכלה הישראלית, שהעסקים הקטנים הם נדבך חשוב בה. החזון שלנו הוא לאפשר צמיחה של עסקים, תוך כדי שיתוף פעולה עם עסקים קטנים אחרים".
בתחילת החודש הושקה ב"בית לסולידריות חברתית" אפליקציה חדשה לבעלי עסקים קטנים, WeR1. "החלטנו לחקור ולהבין למה עוד זקוקים בעלי העסקים מלבד סיוע כלכלי. ההשראה שלנו הייתה הקהילה המדהימה של בעלי העסקים שהתגבשה, והבנו שהעסקים הללו זקוקים למעטפת רחבה יותר, לכלים, ייעוץ והכוונה. האפליקציה נועדה לחזק את קהילת בעלי העסקים ולקדם את שיתוף הפעולה ביניהם. זה אימפקט חברתי כפול – אנחנו נתנו מענק תמיכה לעסק וכאשר אותו בעל עסק השקיע חלק מהמענק לתשלום עבור שירותים של עסק אחר נוצר מעגל תמיכה קהילתית, אשר ייצר לכל אחד מהעסקים יותר הכנסות. על זה בדיוק חשבנו גם כשהקמנו את האפליקציה, שבאה מתוך הקהילה ומתוך צורך שעלה מהשטח", אומרת שעשוע בר-ניר.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

We are One – WeR1, האפליקציה של בעלי העסקים הקטנים בישראל

"האפליקציה החדשה הושקה ביום העצמאות, תאריך שלדעתנו מאוד סמלי לעשייה שלנו ולקהל שלנו. זו למעשה פלטפורמה נגישה למען בעלי העסקים שמהווה סל שירותים שווי כסף לעסקים, מעבר למענקים שממשיכים כמובן להינתן", מספרת אטון לפידות.
האפליקציה כוללת מאגר יועצים איתם יוכלו להתייעץ בעלי העסקים, מגוון מנטורים שילוו חלק מהעסקים שיקבלו מענק ויחפצו בליווי צמוד, וקורסים ללא עלות וכלי לימוד נוספים שיעזרו ברכישת מיומנויות לניהול העסק. כמו כן, היא מכילה מאגר עסקים אמינים, שמהווים למעשה את הקהילה, ובאמצעות הפלטפורמה הייחודית שמציעה האפליקציה יוכלו לקדם שיתופי פעולה, החלפת ברטרים בין העסקים והתייעצויות וטיפים של בעלי עסקים אחד לשני".
5 צפייה בגלריה
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
(צילום: באדיבות הבית לסולידריות חברתית)
"כארגון ללא מטרות רווח, החזון שלנו הוא להמשיך את מתן השירותים ללא עלויות, לתת מענה לפיתוח של העסקים ובסופו של דבר, לחזק את קהילת העסקים הקטנים, באופן שבו תמשיך לצמוח, לפרוח ולהתפתח מעבר לגבולות הפעילות של 'הבית לסולידריות חברתית'", הן מסכמות.
הורידו את אפליקצית WeR1 והצטרפו גם אתם לקהילת בעלי העסקים הקטנים בישראל ותקבלו כלים וטיפים לניהול העסק שלכם