חוגי העשרה ופנאי הם חלק בלתי נפרד מפעילות אחה"צ של הילדים, ותרומתם להתפתחותם רבה. תקופת הסגרים והגבלות הקורונה יצרו צמא בקרב הילדים והוריהם וחל גידול בהרשמה לחוגים, זאת כשרוב הילדים ובני הנוער משתתפים לפחות בחוג אחד, אך יש רבים שמשתתפים בשני חוגים או יותר.
אין ספק, כי החוגים מרחיבים את האופקים, תורמים ליצירת קשרים חברתיים ולחיזוקם, לשיפור יכולות ולחיזוק הביטחון העצמי, אך גם כאן לא כדאי להעמיס, וכדאי להשאיר מקום לאחר סיום מסגרות החינוך הפורמליות גם לזמן איכות עם המשפחה והיכן שמתאפשר להירשם במשותף, הורים וילדים לחוג.

2 צפייה בגלריה
 זמן לפעילות הורים וילדים - משפחות של אלופים במתנ"סים. צ
 זמן לפעילות הורים וילדים - משפחות של אלופים במתנ"סים. צ
זמן לפעילות הורים וילדים - משפחות של אלופים במתנ"סים. צ
(צילום: אביעד ויצמן)



"200 המתנ"סים ו־1,000 שלוחותיהם בכל רחבי הארץ מספקים לקהילה מערך חוגים רחב ומגוון מאוד, לצד מיזמים ותוכניות ספורט ייחודיות", אומר טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים הארצית. "אחד מהמיזמים החשובים שלנו הוא שיתוף הפעולה עם חברת 'תלמה' בפרויקט 'משפחות של אלופים', הפועלת בעשרות יישובים. במסגרת התוכנית, מתקיימת פעילות ספורטיבית משותפת של הורים וילדים, אשר תורמת למשפחות ומאפשרת ליהנות מזמן איכות משותף רחוק מהמסכים. באמצעות הפעילות הספורטיבית והמפגש המשפחתי, הילדים מתחזקים לא רק בהיבט הפיזי, אלא גם בהיבט החברתי. בזכות התוכנית הנהדרת הזו, אנו מצליחים להגיע לאוכלוסיות חדשות ולקרב אותן אל הקהילה, בצד חיזוק התא המשפחתי והעלאת המודעות לאורח חיים בריא וספורטיבי".

אז איך בוחרים חוג?

ראשית על ההורים לזכור שהם יכולים לסייע, לכוון ולייעץ לילדיהם בבחירת החוגים, אך בסופו של דבר ההחלטה צריכה להתבסס על רצון הילדים, כמובן, בהתאם לגילם וליכולותיהם. חוגים נועדו להעשרה וללימוד, אך גם להנאה ולאינטראקציה חברתית. יש ילדים שיעדיפו להתמקד במשהו שהם טובים בו ממילא, אחרים יעדיפו חוג שיחשוף אותם לתחום חדש, ויש שיצטרפו בעיקר מפני שחבריהם נמצאים בחוג. הסיבות כולן ראויות.
לכן אין צורך לבחור בהכרח חוג שמתאים לתחומי הפעילות שהילד טוב בהם, אלא חוג שיתרום לו ושהוא מעוניין בו. עוד מומלץ לא למתוח ביקורת על בחירת הילדים. אם ההורים חשים שהבחירה בחוג כזה או אחר היא שגויה, הם יכולים לעודד את הילדים לשיח כדי לנסות להבין את השיקולים שלהם ולסייע להם להבין את שיקולי ההורים. עם זאת, לנוכח הישיבה הממושכת של ילדים רבים כיום מול מסכים, בשיחה עם הילדים כדאי לשים דגש על חוג ספורט אחד לפחות.
"מלבד הפעילות הפיזית, התרומה של פעילויות הספורט והחוגים באה לידי ביטוי גם בפיתוח כישורים, כמו עבודת צוות וכבוד הדדי, ומחזקת ערכים רבים נוספים. אלפי הילדים והילדות שמתאמנים במסגרת ספורט תחרותי ולצידם מאות אלפים בספורט העממי ובתוכניותינו השונות, הם העדות לתנופה האדירה בתחום הספורט", אומר כפיר כהן, מנהל תחום ספורט ואורח חיים בריא בחברה למתנ"סים.
2 צפייה בגלריה
  טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים
  טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים
(צילום: רמי זרנגר)
בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, אומר בגאווה, שהשנה היא שנת שיא בהרשמות לחוגים ומציין לטובה את הדינמיות של המנהלות והמנהלים במרכזים הקהילתיים. "אנו גאים לראות כיצד בכל שנה המתנ"סים מרחיבים את היצע החוגים ומתאימים אותם לצורכי הקהל בהתאם לטרנדים, כגון חוגי מיוזיקלס ונינג'ה. כל זאת לצד חוגי מדעים, טכנולוגיה, שחמט ואומנות וכמובן, חלק הארי של החוגים, חוגי הספורט שנהנים השנה מרוח גבית של הצלחות הנבחרת הישראלית באולימפיאדה, כשהמתנ"סים פועלים להצמיח אלופות ואלופים חדשים".

מרחק, מומחיות ועלות – שיקולים חשובים

מלבד ההיבט של בחירת נושא החוג, יש סוגיות טכניות במהותן, שעומדות לפתחי ההורים וצריך לשקלל אותן באפשרויות הבחירה: בידקו היכן מתקיים החוג, מהו מרחק הנסיעה או ההליכה אליו, האם ניתן להתרשם משיעור ניסיון, מי המדריך ומהי מומחיותו, מה העלות החודשית והאם יש הוצאות נלוות (ביגוד, ציוד, הסעות).
עלות החוגים במתנ"סים נמוכה בדרך כלל בכ־20%-30% משל מפעילים פרטיים, ונעה לרוב בין 250-140 שקל לחודש, תלוי במספר ימי הפעילות בשבוע, בזמן הפעילות (שעה או 45 דקות) ובעלות הציוד. לא פחות חשוב מכך, החוגים במתנ"סים מתקיימים בפיקוח מלא.

הבחירה עם הילד היא הזדמנות חינוכית

לכן חשוב לבדוק מטעם מי החוג, האם הוא של המתנ"ס או מטעם גורם פרטי, וכן את העמידה בכל התקנות וההנחיות. עוד חשוב לוודא, שהילדים מבוטחים ומה כוללת הפוליסה. כדאי גם לדעת מראש את תנאי ההחזר, במקרה שהילד רוצה לבטל את השתתפותו, ומהי מדיניות ההחזרים בשל השלכות הקורונה.
אומנם המגוון בחוגים הוא רחב, ובכל שנה מתווספים עוד ועוד תחומים שקורצים לילדים, אך מובן שלא ניתן להשתתף בכולם. לאחר שקיבלתם את כל המידע, זה הזמן לשבת יחד בבית עם הילדים ולקבל יחד החלטה. כדאי להתייחס לתהליך הבחירה המתבצע במשותף עם הילד כהזדמנות חינוכית כשלעצמה.