אם חשבנו שהיכולות הקוגניטיביות שלנו יורדות עם הגיל, מתברר שזה ממש לא מחויב המציאות. החדשות הטובות הן שאימון קבוע בתוכנת למידה ייעודית, לצד פעילות גופנית וחברתית, יכולים לתמוך בשמירה על תפקוד מיטבי בגיל השלישי.
"המוח הוא מרכז הבקרה של הגוף וחשוב לשמור עליו ולחזק אותו. ככל שאנחנו מתחזקים את עצמנו קוגניטיבית מגיל צעיר, כך יש לנו חוסן רב יותר להתמודד עם נזקי החיים והזמן, ואחת מהדרכים לחזק את המוח היא ללמוד דברים חדשים ולהפעיל אותו", כך אומרת ד"ר קרן אבירם, המנהלת המדעית של אפקטיבייט. מדובר בשיטת אימון מקוונת ייחודית לבני 55 ומעלה, המתמקדת בחיזוק הזיכרון, שפועלת להעצים את תפקודי המוח, לחדד את המחשבה, לפתח מיקוד ולשפר את איכות החיים. שאלנו את ד"ר אבירם מספר שאלות:
איזה מיתוס את יכולה לנפץ לגבי המוח בגיל השלישי?
"לא כל היכולות הקוגניטיביות שלנו יורדות עם הגיל, למשל אינטליגנציה שמבוססת על השכלה ומיומנויות שקשורות בתחום העיסוק, נשמרות לאורך השנים. יש אפילו דברים שעם הזמן משתנים לטובה, כנראה מהסיבה שהמוח מפעיל את המשאבים שלרשותו בצורה אחרת, למשל הסתכלות יצירתית על בעיות וסכסוכים - לא סתם פנו לזקני השבט לפתרון בעיות. מיתוס נוסף הוא שבגיל מבוגר המוח שלנו איננו גמיש, בעוד מחקרים מראים שהמוח שלנו משתנה לאורך כל החיים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מדוע חשוב לעשות פעילויות יזומות לשמירה על היכולות הקוגניטיביות?
"היכולת הקוגניטיבית שלנו משפיעה ישירות על התפקוד היומיומי, על החיים החברתיים ועל הבריאות. אם אנחנו שוכחים ללכת לבדיקות או לקחת תרופות, אנחנו פחות בריאים. אם קשה לנו לעקוב אחר שיחה מרובת משתתפים, אז אנחנו מרגישים פחות חלק מהסביבה.
"אנשים מדווחים לרוב על ירידה בזיכרון, אך שינויים ביכולת הקוגניטיבית חולשים על תחומים רבים. למשל ירידה במהירות תגובה תשפיע על נהיגה, ירידה בקשב מתמשך תשפיע על התמדה במטלה, ירידה ביכולת לבצע מספר מטלות במקביל תשפיע על יכולתנו לעבד מידע בעולם הדיגיטלי".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
כיצד אפשר לשמור את היכולות הקוגניטיביות שלנו בגיל מבוגר?
"חשוב מאוד לשמור על אורח חיים בריא, לעשות פעילות אירובית ולאכול בריא. ארגון האלצהיימר ממליץ על תזונה ים תיכונית ועל פעילות אירובית יומיומית כמו הליכה. כמובן, חשוב מאוד לישון טוב, וקיים אפילו קשר בין חיי חברה פעילים לשמירה על היכולות הקוגניטיביות שלנו, כך שיש סיבה למסיבה.
"כמו כן חשוב להמשיך לאתגר את המוח בלמידה חדשה, למשל ללמוד לנגן על גיטרה או ללמוד שפה חדשה. אנחנו באפקטיבייט ממליצים על שלושה אימונים שבועיים בתוכנת אימון קוגניטיבי, שהיא מגוונת, מהנה ומספקת מענה להפעלה מוחית בנוחות מהבית".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

מה ההבדל בין אימון מוחי בתוכנה לפעילות מוחית מאתגרת אחרת, כמו סודוקו או תשבצים?
"כשאנחנו מתמודדים לראשונה עם אתגר מוחי כמו משחק סודוקו, אנחנו מאמצים את המוח, אך עם הזמן המוח לומד את המשחק והוא פחות מאתגר אותנו, לכן הוא פחות יעיל ככלי לשימור וחיזוק הקוגניציה. בדומה לכך אימון ראשון בחדר כושר עם משקולת של 2 ק"ג יכול להיות מאתגר, אבל אם נמשיך להתאמן לאורך זמן עם אותן משקולות, נרגיש שהמשקל הזה פחות יעיל כאימון גופני.
"לעומת הסודוקו, תוכנת אפקטיבייט לאימון קוגניטיבי לומדת את המשתמש ומתאימה את עצמה אליו, ובכך ממשיכה לאתגר את המוח ו'מוסיפה משקל לאימון'".
אפקטיבייט הינה תוכנה לאימון מוחי לבני 55 ומעלה שפותחה בשיתוף נוירופסיכולוגים וחוקרי מוח.
ניתן להתנסות באימון ניסיון באתר:
או ליצור קשר בטלפון: 079-910-8190