הרכבים החשמליים כובשים בסערה את שוק הרכב הישראלי והבינלאומי. מותגים בינלאומיים מצליחים כמו טסלה ו-AIWAYS מוצאים את דרכם ללב הצרכן הישראלי, ובהתאם עולה שיעור הרכבים החשמליים הנוסעים על הכבישים ברחבי המדינה.
מעבר ליתרונות הברורים מבחינת עלויות והתועלת הסביבתית, הגיע הזמן להבין האם הרכבים החשמליים בטיחותיים יותר על הכביש. כיצד משפיעה נקודת הכובד השונה על הבטיחות? ומה בנוגע למיתוס לגבי התלקחות הסוללות?
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

משקל גדול מגדיל סיכון, אך מרכז הכובד הנמוך וחלוקת המשקל מספקים יציבות

רכבים חשמליים לרוב שוקלים יותר מרכבים המונעים על מנוע בנזין, בעקבות הסוללות שלהם, מה שמשפיע על מרחק העצירה ועלול להגביר את הסיכון לפגיעה חמורה ביותר בעת תאונה. לעומת זאת, מרכז הכובד של הרכב החשמלי נמוך יותר בעקבת מיקום הסוללות בתחתית, מה שמשפר את היציבות ולפיכך מפחית את הסיכון להתהפכות.
בנוסף, משקל הסוללות לרוב מחולק באופן שווה בכל הרכב, כך שרכבים חשמליים יכולים לפנות במהירות ובחדות גדולות יותר מרכבים מסורתיים, מה שמפחית את הסיכון לאובדן שליטה על הרכב.

המומנט המיידי משפר את היכולת להימנע מסכנה

אחד המאפיינים הייחודיים והיתרונות המרכזיים של רכב חשמלי הוא אספקת מומנט באופן מיידי מהמנוע לגלגלים, מה שמאפשר האצה מהירה לטובת תמרון והיחלצות מסכנה במקרים רלוונטיים (עקיפה או סטייה ממכשול). עם זאת, האצת הרכב המהירה יכולה להיות מנוצלת גם שלא לצורך, מה שעשוי להפתיע את הנהגים האחרים ולהגדיל את הסיכוי לתקריות בכביש.
החרדה מהתרוקנות הסוללה וזמן הטעינה הארוך (יחסית) מובילים לנהיגה רגועה יותר
מבחינה פסיכולוגית, נהגים החוששים מכך שהסוללה תיגמר לפני ההגעה ליעד, נוהגים במהירות המותרת ובאופן רגוע ומתון יותר, כדי לשמור על טווח נסיעה ארוך ככל האפשר.
בנוסף, זמן הטעינה של רכב חשמלי, אשר אורכת הרבה יותר זמן מתדלוק רכב המונע בדלק, מחייבת את הנהג לנוח ולהתרענן לפני היציאה המחודשת לדרך, מה שמגביר את הבטיחות הכללית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

פחות בלאי לבלמים, יותר שליטה על הרכב לאורך זמן

רכבים חשמליים משתמשים בבלימה רגנרטיבית, כך שהנהג או הנהגת מפעילים את הבלמים, האנרגיה המופקת מהבלימה מטעינה את הסוללה. בלימה מסוג זה מפחיתה את הבלאי של מערכת הבלמים וכך עוזרת למנוע תאונות הנגרמות בעקבות תקלה או כשל, משפרת את ביצועי הבלימה ובנוסף גם מסייעת לשמירה על השליטה ברכב לאורך זמן.

פעולה שקטה יותר - סכנה להולכי הרגל, יתרון לנהגים

אולי לא חשבתם על זה, אך השקט של המנוע החשמלי עלול להגביר את הסיכון עבור הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך, שלא שומעים את הרכב החשמלי כשהוא מתקרב. התקנות האירופאיות, למשל, מחייבות את יצרניות הרכבים השקטים להשמיע צלילים מלאכותיים מרכב אשר נוסע במהירויות נמוכות, כדי לספק סימן אזהרה למשתמשי הדרך.
מצדו השני של המטבע, המנוע השקט מקל על הנהגים לשמוע רעשים על הכביש, כמו סירנות של רכבי ביטחון או הולכי רגל, ולהגיב יותר במהירות וביעילות, מה שמגביר את רמת הבטיחות.

הרכבים החשמליים החדשים כוללים את מיטב מערכות הבטיחות

רכבים חשמליים חדשים של המותגים המובילים בעולם כוללים מערכות בטיחות מתקדמות כמו בלימת חירום אוטומטית, אזהרה בסטייה ממסלול, קרוז קונטרול אדפטיבי וניטור 'נקודות עיוורות'. בעקבות זאת, לא צריך להתפשר על בטיחות כאשר מחליטים לקנות רכב חשמלי.

חשש לשריפה ברכב - הסכנה קיימת, אך הבדיקות מחמירות והסיכון עדיין קטן

אחד המיתוסים לגבי בטיחות רכבים חשמליים הוא סכנת התלקחות של הסוללות, בעקבות מקרים שעלו לכותרות במשך השנים ועוררו חשש בקרב הצרכנים.
סוללות ה-Li-ion, המותקנות ברכבים החשמליים, הן אכן דליקות. במקרים (נדירים) של חשיפה ממושכת לתנאים קיצוניים, או במקרה של נזק או קצר, יש פוטנציאל להתלקחות. עם זאת, נכון להיום ישנם מאות מיליוני מוצרים מבוססי סוללות Li-ion (כולל מחשבים וטלפונים סלולריים), אך מקרים של שריפות הם נדירים במיוחד.
בשורה התחתונה, סוללות מהוות פחות סכנה בהשוואה לרכבים עם מנוע בעירה פנימית המונע על ידי דלק, אשר עלולים לחוות דליפה של דלק או להתלקח במהלך תאונה. ברכב חשמלי, לעומת זאת, מערך הסוללות כולל הגנות בטיחותיות מובנות כדי למנוע שריפות, והן מפוזרות בתחתית הרכב כך שיש פחות סכנה להתפשטות השריפה. כתוצאה מכך, ניתן לכבות התלקחות ברכב חשמלי הרבה יותר בקלות, בהשוואה לשריפה של דלק אשר עשוי להתפשט במהירות לחלקים אחרים ברכב.

מוסיפים שכבה של שקט נפשי - כך תבחרו ביטוח לרכב החשמלי שלכם

אחת הדרכים לשמירה על שקט נפשי מיטבי בכל הנוגע לרכב החשמלי שלכם, היא לבחור בביטוח רכב המותאם לצרכיכם.
אחת מהחברות החלוצות בתחום הביטוח לרכב חשמלי היא ענקית הביטוח הפניקס, אשר משמשת בתור המבטחת הרשמית של טסלה ו-Aiways בישראל. בתור שותפה רשמית של טסלה, ומתוך הבנת החשיבות הרבה של רמת הבטיחות והטכנולוגיה המתקדמת של המותג, טסלה מפעילה בישראל את תכנית InsureMyTesla בשיתוף עם הפניקס, התכנית כוללת בין היתר שירות על ידי מומחים בלבד, חדש תמורת ישן ומחיר משתלם במיוחד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
הפניקס אף מציעה פתרונות מותאמים אישית בתחום הביטוח המקיף לרכב כגון ביטוח ייחודי לרכב שני במשפחה, ביטוח זמני לנהג נוסף ועוד.
לקוחות החברה נהנים גם מאפליקציית ביטוח רכב נוחה דרכה אפשר לבצע מגוון פעולות בשירות עצמי דרך ממשק נוח ואינטואיטיבי.
בשורה התחתונה, השקט הנפשי בכל הנוגע לרכב החשמלי שלכם נמצא בביטוח מקיף ייעודי ומותאם אישית.
עומדים לחדש את ביטוח הרכב? לפרטים נוספים על ביטוח הרכב של הפניקס לדגמים חשמליים, היכנסו>>