מגפת הקורונה השפיעה ללא היכר על חיינו, ובמשך חודשים ארוכים אף מנעה מאיתנו את היכולת לטוס לחו"ל. פתאום, החופשה שחיכינו לה כל השנה מעבר לים הפכה לחלום בלתי מושג. בעקבות הגעת החיסונים ודעיכת המגיפה, באוגוסט 2020 נפתחו מחדש השמיים והחיו מחדש את חלום הטיסה לחו"ל.
בספטמבר 2021 החלום הזה קיבל זריקה משמעותית (מי אמר בוסטר?), בעקבות החלטת משרד הבריאות, לפיה מחוסנים במנה שלישית או מחוסנים במנה שנייה לפני פחות מחמישה חודשים לא יידרשו בבידוד לאחר החזרה ממדינות כתומות. ההחלטה הובילה להסתערות מחודשת על נתב"ג ולזינוק של עשרות אחוזים בהזמנת טיסות לחו"ל. כל זאת עוד לפני שהזכרנו את העובדה שהדולר בשפל היסטורי, מה שמסייע להוזיל חלק גדול מהחופשות בחו"ל ותורם לעלייה בביקושים.
ועדיין, למרות שרבים מאיתנו מרגישים בעננים (הרבה לפי שהם עולים על המטוס), הקורונה עדיין כאן. גם כאשר התחלואה בישראל יורדת, במקומות אחרים בעולם היא עולה – ולהיפך, מה שמצריך מאיתנו להיערך מראש לתרחישים השונים. כך תוכלו להיערך בצורה הטובה ביותר לנסיעה, ולקבל את המענה הטוב ביותר גם במקרה של הידבקות או בידוד.

האם ביטוח נסיעות לחו"ל מכסה הוצאות הקשורות לקורונה?

כדי לענות על השאלה הזו, חשוב להבין מה כוללים הכיסויים של ביטוח נסיעות לחו"ל.
ביטוח הנסיעות הסטנדרטי אמור להעניק כיסוי לטיפול רפואי בעת השהייה בחו"ל, לרבות הוצאות עבור בדיקות, תרופות, אשפוזים וניתוחים. אפילו טיפולי חירום לשיניים כלולים. ביטוח הנסיעות לחו"ל אמור לכסות גם את עלויות הטיפול הרפואי בעקבות הידבקות בקורונה בחו"ל, לרבות עלות בדיקת הקורונה ועלויות האשפוז.

העיקר הבריאות. אבל מה לגבי הכיס?

הבנו כבר שביטוח נסיעות לחו"ל מכסה את ההוצאות הרפואיות, גם במקרה של קורונה. אך לצד הוצאות אלו, מצב של הידבקות בקורונה או כניסה לבידוד עלול בסופו של דבר לגרום לנו לשלם ביוקר עבור הוצאות שאינן קשורות באופן ישיר לטיפול הרפואי: כך למשל הידבקות בקורונה לפני הטיסה, אינה בהכרח מחייבת את חברות התעופה או את בתי המלון להחזיר לכם כסף במקרה של ביטול החופשה. לשם המחשה, לא ניתן לבטל או לשנות את מועד הטיסה בכרטיסי הטיסה הבסיסיים של חברות הלואוקוסט. המשמעות היא פשוטה: בהתאם למדיניות של כל חברה, יתכן שתאלצו להסתפק בהחזר חלקי. במקרה הגרוע תאלצו לשלם את מלוא מחיר חופשה, גם אם כלל לא יצאתם אליה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: depositohotos )
ומה לגבי עלויות השהייה הנוספת בחו"ל, בעקבות הידבקות או בידוד שלכם או של אחד מבני המשפחה? בהיעדר כיסוי ייעודי תצטרכו לממן מכיסכם את השהייה הנוספת, שיכולה להתארך בשבועות ארוכים. וכאשר מדובר בשהייה משפחתית, ההוצאה הנוספת יכולה להיות משמעותית.
נכון, כאשר מדובר בחופשה אפשר לבחור את יעד הנסיעה בהתאם לרמת התחלואה במדינה הנבחרת. אך בשל גלי התחלואה הדינאמיים, גם במדינה ירוקה תחלואת הקורונה עלולה לגדול במהירות, בצורה שתגרום לכם לשקול את ביטול הנסיעה אחרי שכבר ביצעתם הזמנה. בנוסף, הקורונה עלולה להרים את ראשה גם אחרי שכבר נסעתם - ולהגדיל את הסיכוי שלכם להידבק או להיכנס לבידוד במהלך השהייה ביעד. לכל אלה עשויות להיות השפעות ישירות ומשמעותיות על הכיס, גם אם ניסיתם להיערך מראש.
לאור כל אלה, איך אפשר לשמור על הכיס מפני הקורונה כשנוסעים לחו"ל?

הרחבות מיוחדות לתקופת הקורונה

למרות שהרובד הבסיסי של ביטוחי הנסיעות לחו"ל מכסה את ההוצאות הרפואיות גם במקרה של הידבקות בקורונה, הוא לא מכסה את ההוצאות הבלתי מתוכננות שנלוות אליה. על מנת להגן על עצמכם גם כלכלית בעקבות הידבקות או בידוד, השיקו חברות הביטוח הרחבות קורונה מיוחדות.
מטרת הרחבות הקורונה היא להגן על הכיס מפני האילוצים שעלולים להיגרם בעקבות הקורונה:
כניסה לבידוד לפני הנסיעה - הרחבת הקורונה מעניקה לרוב החזר של עד $500 דולר עבור כרטיס הטיסה. חשוב לדעת: הכיסוי ייכנס לתוקפו במידה שהכניסה לבידוד היא 3 ימים לפחות אחרי רכישת הביטוח.
ביטול הנסיעה - נדבקתם בקורונה בישראל לפני הנסיעה לחופשה? הרחבת הקורונה יכולה להעניק לכם החזר הוצאות בגובה אלפי דולרים עבור הוצאות הנסיעה השונות (כגון כרטיסי הטיסה, הנסיעות ועלות המלונות שהוזמנו) בכפוף לתנאי הפוליסה - ובהנחה שמיציתם את זכויותיכם מול ספקי הנסיעה השונים.
כך למשל הרחבת "מגן קורונה" של ביטוח הנסיעות הפניקס smart travel, המעניקה החזר מקסימאלי בגובה $6,000 עבור הוצאות הנסיעה - $2,000 מתוכם עבור כרטיסי הנסיעה. כיסוי זה תקף במקרה של הידבקות בקורונה שבוע לפני הנסיעה, או חשד להידבקות.
הארכת השהות בחו"ל - במקרה של הידבקות בקורונה או כניסה לבידוד, הרחבת הקורונה תכסה את ההוצאות הכרוכות בשינוי כרטיס הטיסה והוצאות לינה מעבר לתקופת הביטוח.
מה חשוב לבדוק? במקרה של הארכת השהייה בעקבות כניסה בידוד, חלק מהרחבות הקורונה כוללות תקרת כיסוי. המשמעות היא שלא יינתן כיסוי מעבר לתקרה, גם כאשר מדובר בבידוד ממושך. לכן כדאי לוודא שהרחבת הקורונה כוללת החזר יומי ללא מגבלת לילות - עד לתום תקופת הבידוד.
לשם המחשה, הרחבת "מגן קורונה" של הפניקס smart travel כוללת החזר בגובה של עד $100 ללילה לכיסוי הוצאות במקרה של בידוד, ללא מגבלת לילות, עבור השהייה הנוספת מעבר לתקופת הביטוח המקורית: אם למשל תקופת הביטוח המקורית היא 20 ימים ובעקבות הבידוד היא התארכה ל- 30 ימים, יינתן החזר יומי עבור 10 הימים הנוספים.
מה עושים במקרה של אשפוז? עלויות האשפוז ישולמו על ידי ביטוח הנסיעות לחו"ל ובמקביל, הרחבת הקורונה של הפניקס smart travel מעניקה עד $1,500 לכיסוי הפסד הוצאות ששולמו עבור הלינה.
לצד כל אלו, כוללת הרחבת הקורונה של הפניקס החזר של עד $3,000 לשינוי כרטיסי הטיסה של המבוטח והמלווה.
הודעה על סגר במדינת היעד – חלק מהרחבות הקורונה בביטוח נסיעות לחול כוללות החזר הוצאות עבור עלויות מילוט במקרה של הודעה על סגר במדינת היעד: הרחבת "מגן הקורונה" של הפניקס smart travel מעניקה החזר הוצאות בגובה $250 עבור יציאה מהאזור בו הוכרז סגר תוך 48 שעות.

האם כל אחד יכול לרכוש הרחבת קורונה?

ברוב החברות המבטחות רכישת הרחבת קורונה מותנית ברכישת כיסוי המאפשר קיצור או ביטול הנסיעה מסיבות רפואיות. לעומת זאת, ישנן חברות המאפשרות לנוסעים לרכוש הרחבת קורונה ללא התניה זו. אין לכם צורך בכיסוי לביטול או קיצור נסיעה? חפשו את אותן חברות שמאפשרות לרכוש הרחבת קורונה ללא התניה, גם אם הן מועטות: חבל לשלם יותר על כיסוי אם הגעתם למסקנה שאין לכם צורך בו.
מה מכסה ההרחבה, במקרה שרק אחד מבני המשפחה נכנס לבידוד?
נניח שמשפחה בת 5 נפשות נוסעת לחו"ל, ואחד מבני המשפחה צריך להיכנס לבידוד. למרות שרק בן משפחה אחד נכנס לבידוד, העלויות עבור הארכת השהייה ודחיית מועד הטיסה חלות על כולם. האם הרחבת הקורונה בביטוח נסיעות לחו"ל מכסה את כל בני המשפחה, במקרה שרק אחד מהם נכנס לבידוד או אובחן בתור חולה קורונה?
החדשות הטובות הן שבביטוח הנסיעות הפניקס smart travel התשובה חיובית: במידה שהמשפחה רכשה את הרחבת הקורונה עבור כל בני המשפחה ואחד מהם זכאי לקבל החזר הוצאות, כל שאר בני המשפחה זכאים אף הם. המשמעות היא שכיסוי העלויות יחול על כל בני המשפחה, גם אם רק אחד מהם נכנס לבידוד או אובחן כחולה קורונה. עיקרון זה חל גם על החזר הוצאות בתקופת טרום הנסיעה וגם על החזר הוצאות בתקופת השהות במדינת היעד, לרבות הוצאות ביטול הנסיעה, הוצאות הארכת השהייה ושינוי מועד הטיסה.
זאת כמובן מעבר לכיסוי ההוצאות הרפואיות על ידי הרובד הבסיסי של ביטוח נסיעות לחו"ל.
חליתי בקורונה בזמן הנסיעה. מה עושים?
אם בעבר היה צריך להתקשר למוקד הנסיעות לחו"ל כדי להפעיל את ביטוח הנסיעות לחו"ל, היום העזרה נמצאת אצלכם בכיס. בעידן שבו האפליקציות מקלות עלינו בכל תחומי החיים, למה שהן לא יושיטו לנו יד כשצריך עזרה בארץ זרה? ליתר דיוק, למה שאנחנו לא נושיט יד לנייד ונקבל סיוע בלחיצת כפתור?
התובנה הזו הובילה לפיתוח אפליקציית smart travel אחרי הכל, אם אפשר להזמין מונית או לנווט ליעד בלחיצת כפתור, הגיע הזמן שתהיה אפשרות לקבל מגוון שירותים רפואיים בלחיצת כפתור - גם בחו"ל.
השירות באפליקציית smart travel ניתן ע"י Air Doctor, פתרון כחול-לבן חדשני שמחבר בין מטיילים לרופאים פרטיים בכל העולם. למי שעדיין לא מכיר, Air Doctor הוא שירות זוכה פרסים שעובד עם חברות הביטוח וחברות הנסיעות הגדולות בעולם.
האפליקציה מאפשרת לבצע מגוון פעולות: צריכים לראות רופא? smart travel היא האפליקציה היחידה שמעבר לאיתור רופא בקרבת מקום, מאפשרת לקבוע תור ישירות מתוך האפליקציה: ניתן לקבוע תור למרפאה ואפילו להזמין רופא עד אליכם לבית המלון, או למקום בו אתם שוהים. במידת הצורך אפשר גם לקבוע שיחת ווידאו עם רופא, לעיתים בעברית ולעיתים בשפה אחרת. לא משנה באיזו דרך תבחרו לראות רופא - במרפאה או במלון, בצורה פרונטאלית או ווירטואלית, במידת הצורך תוכלו לקבל הפניה או מרשם.
איך משלמים עבור ביקור הרופא? זהו, שלא צריכים לשלם. בעזרת האפליקציה הפניקס משלמת ישירות עבור הבדיקה או הביקור אצל הרופא - בלי שאתם תצטרכו לשלם, להגיש מסמכים ולחכות להחזרים.
צריכים לבצע בדיקת קורונה בחו"ל? בהמשך יהיה ניתן להיכנס לאפליקציה ולאתר את מיקום ומועדי הבדיקות הקרובים ביותר.

מתכננים לטוס לחו"ל? בדקו מהן ההנחיות העדכניות

גלי הקורונה הדינאמיים ברחבי העולם עשויים להוביל לשינויים בהנחיות היציאה לחו"ל והחזרה לארץ. בנוסף, כל מדינה מעדכנת את הנחיות הקורונה בהתאם למצב התחלואה. כך למשל מדינות רבות ברחבי אירופה ניצבות בפני גל התחלואה הרביעי, ומתמודדות עם עלייה משמעותית בתחלואה. על פי ארגון הבריאות העולמי, נכון לנובמבר 2021 אירופה הוא המוקד העולמי של המגיפה, ובהתאם למציאות זו נשקלים שינויי מדיניות ונקיטת צעדים מחמירים כמו סגרים לצורך הורדת רמת התחלואה.
בשל הדינאמיות של התחלואה וההנחיות המשתנות, לפני שיוצאים לחו"ל חשוב לוודא שמדינת היעד לא כלולה ברשימת המדינות האדומות, ולבדוק מהן הוראות השהייה העדכניות בתחומיה. חשוב לעקוב גם אחרי ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות ליציאה מהארץ, כדי למנוע הפתעות לא נעימות ברגע האמת.
כל עוד הקורונה היא חלק בלתי נפרד מחיינו, חשוב לרכוש הרחבת קורונה - לא לפני שבודקים מה היא כוללת והאם היא מעניקה מענה מספיק מקיף לצרכים שלכם. ולא פחות חשוב - במציאות שמשתנה מדי יום, מה שנכון היום לא בהכרח יהיה נכון מחר. לכן יש להתעדכן בהנחיות השונות ובכיסויים העדכניים הכלולים בהרחבת הקורונה.