"אם יוצאים, מגיעים למקומות נפלאים", כתב פעם ד"ר סוס, ומעבר למשמעות הפשוטה של המילים, ישנו רובד עמוק יותר, שנוגע לקושי האנושי בהתחלה של דברים חדשים.
אנחנו רגילים להתנהל בשגרת חיינו בצורה מסוימת, כמעט אוטומטית, וזה נוח לנו. אלא שבשלב כלשהו אנחנו מתחילים להרגיש, שמשהו השתנה ו"זה לא כמו פעם". פתאום אנחנו שוכחים היכן הנחנו את משקפי הראייה או צרור המפתחות, לעיתים אנחנו לא בטוחים שנעלנו את הדלת או כיבינו את להבת הגז, גם הנהיגה שלנו לא ממוקדת כשהייתה, והתחושה היא שאנחנו נדרשים לדריכות ולמאמץ מנטלי רב יותר, ושתגובותינו איטיות יותר.
3 צפייה בגלריה
( צילום: יח"צ)
גם למגפת הקורונה הייתה השפעה על היכולת המנטלית. הסגרים שבאו בעקבות המגפה הביאו להסתגרות ושהייה בבית, וכפועל יוצא לירידה בחשיפה לדברים ופחות איתגור של היכולות הקוגניטיביות בשל מיעוט התקשורת עם הסביבה. מעבר לכך, חלק מאלו שחלו והחלימו, מציגים עדויות לירידה ביכולות המנטליות, כמו זיכרון וריכוז, זאת כתוצאה מההשפעות ארוכות הטווח של הנגיף ("לונג־קוביד").
שנים רבות היה מקובל לחשוב שהמוח האנושי מתפתח רק בשנות החיים הראשונות של האדם, ובבגרות ניתן לצפות להאטה בפעולות המוחיות ובתגובות במגוון תחומים. אלא שמחקרים בעשורים האחרונים מצביעים על כך שהמוח שלנו הוא איבר גמיש, ובעזרת אימון מתאים ונשנה, ניתן לחדד אותו ולהרחיב את מנעד האפשרויות שלו בכל גיל.
ניתן לדמות את המוח לרשת כבישים. הכבישים הראשיים ומרובי המסלולים הם ברירת המחדל שלנו. אנחנו מכירים את הדרך בעל־פה, לאחר שנסענו בה אינספור פעמים, ואנחנו לא מאותגרים במהלכה. אולם מה קורה כשאנחנו סוטים מהמסלול ונכנסים לכביש חדש שמעולם לא נסענו בו? אם נתמיד לנסוע בו, נלמד אותו ואת סביבתו בהדרגה, עד שהוא יהפוך לערוץ נסיעה נוסף ושגרתי בדרכנו. המוח האנושי עובד באופן דומה. הוא מפתח ובונה מסלולים אוטומטיים. אם לא נדאג לאתגר אותו, הוא יתפקד באופן אוטומטי, יפסיק לתחזק את עצמו וידעך בהדרגה.
3 צפייה בגלריה
( צילום: יח"צ)

אז איך אפשר "לצאת ולהגיע למקום נפלא"?

הכירו את "אפקטיבייט" - תוכנת אימון, המסייעת לייצר את הנתיבים החדשים הללו במוח. בדומה לשריר חלש שמאמנים כדי לחזקו, כך באמצעות סדרת תרגילים ייעודית בדרגות קושי ומהירות משתנות ומותאמות אישית - ניתן לשמר את יכולות המוח ואף לחזק אותו.
"לעומת משחקים כגון סודוקו, התוכנה לאימון קוגניטיבי לומדת את המשתמש ומתאימה את עצמה אליו, ובכך ממשיכה לאתגר את המוח לאורך זמן", מסבירה ד"ר קרן אבירם, המנהלת המדעית של אפקטיבייט. לדבריה, מדובר בשיטת אימון מקוונת ייחודית לבני 55 ומעלה, המתמקדת בחיזוק הזיכרון ופועלת להעצים את תפקודי המוח, לחדד את המחשבה, לפתח מיקוד ולשפר את איכות החיים. התוכנה דורשת מהמתאמן להגיב בתוך חלון זמן מוגדר, ובכך מאמנת מהירות עיבוד ומהירות תגובה. "מי שבכל זאת נהנה לפתור סודוקו או תשבץ, יכול לאתגר את עצמו על ידי הקצבת זמן לפתרון", מוסיפה ד"ר אבירם.
3 צפייה בגלריה
לוגו החברה
לוגו החברה
לוגו החברה
פרט לאימונים הייעודיים, התוכנה משלבת סרטונים ללימוד אסטרטגיות וטכניקות זיכרון, המועברים על ידי ערן כץ, שיאן גינס בזיכרון ומחברם של מספר רבי מכר בתחום. סרטונים אלו מאפשרים תרגול ושימוש מיידי בחיי היומיום.
שירותי בריאות כללית בחרה את אפקטיבייט לתוכנת האימון המוחי היחידה עבור מבוטחיה, שזכאים לחודש ניסיון ו־30 אחוז הנחה למגוון מסלולי האימון. 

ניתן להתנסות באימון לדוגמה באתר החברה
www.effectivate.co.il
לפרטים נוספים: 079-9108190


"יכולות הקשב שלי השתפרו"

"ככל שהתבגרתי, שמתי לב שיכולת שליפת השמות התחילה לרדת. החלטתי להקדים תרופה למכה ולאתגר את המוח והזיכרון כדי לשמר את היכולות הקוגניטיביות שלי ככל שניתן". כך מספרת אורנה, בת 56 תושבת פתח תקווה, לשעבר מורה למדעים ומחשבים, כיום תומכת טכנית. אורנה פנתה למודעה של אפקטיבייט והחליטה לרכוש מינוי לתוכנה. "אני נהנית מאוד מהשימוש בתוכנה, מהאינטראקטיביות שלה ומהעלאת דרגת הקושי כשנדרש. השימוש פשוט והפך להיות חלק מטקסי הבוקר שלי ביחד עם התעמלות וארוחת בוקר", מוסיפה אורנה ומציינת, כי היא מתאמנת ארבע־חמש פעמים מדי שבוע. "אני מתחברת במיוחד למשחק בשם מיקוד כפול, שמאתגר אותי בקליטת המרחב ובמהירות. התוכנה עוזרת לי, אני מרגישה שיפור ניכר בשליפת שמות אל מול פרצופים. יכולות הקשב שלי גם השתפרו. אני כבר בשנת המינוי השנייה, ומשתדלת לא לוותר על אימון".