העבודה ההיברידית היא לא תופעה חולפת, והיא צפויה להוות מצב קבוע לטווח הרחוק. זו המסקנה המרכזית שהארגונים והעובדים צריכים להגיע אליה, אחרת לא יצליחו להתאים את עצמם לעולם העבודה של המחר. המעבר החד של כלל הארגונים במשק לעבודה מהבית, ולאחר מכן לעבודה היברידית ברובה, רק האיץ תהליכים שהחלו לפני כן.
את הקושי בהתמודדות עם המצב החדש היה אפשר לראות בבירור בהיעדר מדיניות ברורה בכל הנוגע לעבודה מהבית מצד המעסיקים, ועזיבה המונית של עבודות מצד העובדים, במקרים רבים ללא אופק ברור למציאת עבודה חדשה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: iStock)
ג'ף קאן, מייסד ומנכ"ל Fluenzy, משווה את עולם העבודה החדש למצב בו הצדדים לא מדברים את אותה שפה, מה שיוצר נתק ואי הבנה. מה הוביל את קאן להקמת חברה השואפת להיות 'האמאזון של העבודה ההיברידית'? וכיצד ניתן להטמיע את המציאות החדשה באופן האפקטיבי ביותר?

"הבנתי שהטכנולוגיה רק עושה את החיבור בין המכשירים - אבל לא יוצרות את הקשר בין האנשים עצמם"

כאשר הקורונה הכתה בכל העולם והסגרים שלחו את כולנו לעבוד מהבית, קאן היה כבר בתוך תהליך ארוך שנים של יצירת חיבור בארגונים. "התפקיד שלי ב-Broadsoft העולמית, היה לעזור לחברה להיות מאוחדת ואחידה. החברה ניהלה 26 משרדים מסביב לעולם וקנתה בכל שנה 4-5 חברות, עד שבשלב מסוים ראשי החברה הרגישו שאין בה תרבות ארגונית אחת".
התוצאה היתה מינויו של קאן לתפקיד חדש לחלוטין, 'סמנכ"ל לענייני טרנספורמציה', מתוך מטרה לגרום לכל חלקי החברה להרגיש שהם מאוחדים. "בסופו של דבר, אם אתה לא הולך למשרד ושותה קפה ויוצא להפסקת סיגריה עם החברים לעבודה - מה הופך את העובד לשייך לאותה מערכת?" שואל קאן. "הבעיה שלי היתה מסובכת יותר, משום שלא מדובר על מספר משרדים באותה מדינה, אלא משרדים בתרבויות שונות".
בין היוזמות שקאן הוציא לפועל, "שכנעתי אותם לעשות שיחת ועידה בינלאומית בוידיאו, עם מאות אנשים, כדי לאפשר לחברה לדבר עם עצמה. חיברתי אנשים מכל מיני מקומות לשיחות, כדי שירגישו מאוחדים. ואז נפל לי האסימון, שהתקשורת הבין-אישית הופכת לגלובלית, והבנתי שהטכנולוגיות עושות רק את החיבור בין המכשירים, אבל הן לא יכולות ליצור בקשר בין האנשים. הבנתי שצריך לבנות משהו יותר עמוק".
קאן התחיל לעבוד עם מומחים מכל העולם ליצירת אסטרטגיה עבודה בריאה מרחוק. "למרות מה שאנחנו אולי חושבים, אנחנו לא יכולים להיות בכמה מקומות במקביל. אם אנחנו מאבדים את הריכוז, אנחנו מאבדים פרודוקטיביות. גם בעבודה מרחוק, אנשים צריכים הכרה חברתית, את קשר העין מבן השיח שלנו. אנחנו זקוקים לזה כמו אוויר, מים ואוכל. מי שעובד יותר מידי מרחוק, מרגיש יותר שחיקה, ניתוק, מחלות, כאבים - הכל כתוצאה מבדידות וחוסר קשר אנושי".

"אנחנו במרתון מבחינת עולם העבודה - הקורונה היתה אירוע דרסטי במסלול"

בכל הנוגע להשפעות הקורונה על עולם העבודה, קאן אומר כי "העולם התחיל ללכת לכיוון של עבודה מרחוק עוד לפני הקורונה, אבל המשבר הוביל להאצה חריגה. האתגר הוא לגרום לאנשים להבין שהשינוי הולך להשפיע על החיים שלנו, לא רק בעבודה, אלא גם בתחבורה, בחינוך. כל אחד צריך להסתכל על זה מהזווית שלו ולהבין איך זה עומד להשפיע עליו ועל האנשים החשובים לו, בטווח הרחוק. אפילו ברמה של החלטה על תכנון הדירה הבאה, מבחינת תכנון מרחב לעבודה מהבית". קאן מוסיף כי "צריך להבין שאנחנו במרתון של שינויים מבחינת מערכת העבודה - העבודה ההיברידית היא שינוי מתמשך שימשיך להתפתח".

מערך הכוחות בעולם התעסוקה משתנה - ונוצרת שפה חדשה

כאשר הוא נשאל על המצב הנוכחי של שוק התעסוקה, קאן מסביר את השינוי בעולם העבודה לאורך ההיסטוריה: "כשהעבודה היתה מבוססת על חקלאות, עבדנו מהחווה שלנו והיינו הבעלים של העבודה שלנו. בעידן התעשייתי, העובד הפך להיות שייך לבוס. היום, בעידן המידע, יש שינוי בתפיסה של 'מי שייך למי'. העידן הנוכחי מביא איתו שינוי מהותי במערך הכוחות, שמוביל לשינוי בשפה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: iStock)

קאן מסביר כי "המונחים שהמעסיק היה משתמש בהן, והמונחים שהעובד היה משתמש בהן, הם אחרים. זה מגיע לרמה של ניסוח סעיפים בחוזה, תפיסות של קניין רוחני בנוגע לתוצרים". קאן נותן בתור דוגמה "אם עובד חולה, המעסיק יודע שהוא צריך לנוח בבית. בעולם היברידי בו עובדים מהבית קשה לעקוב אחרי דבר כזה. אפילו יחסים תעסוקתיים של גמישות ותנאים, עוברים שינוי מהותי בימינו".
אחת המגמות של השנתיים האחרונות ברחבי העולם היא עזיבה המונית של עובדים, "אנשים שמרגישים שהם צריכים לעשות טיים-אאוט, חשיבה מחדש של מה אני רוצה לעשות, איפה אני רוצה, כמה אני רוצה ומה יותר חשוב לי בחיים - עבודה, משפחה, תחביבים. אפילו איפה אני רוצה לגור, היום בעידן בו אפשר לעבוד מרחוק", אומר קאן. "הכסף פחות משחק תפקיד עבורם. הם רוצים שכר, אבל גם איזון. וזה גרם להרבה אנשים להתנתק ממקום העבודה, בלי למצוא מקום עבודה חדש עד שיעשו את אותה חשיבה מחדש".
הבעיה הגדולה במשק, לדעת קאן, "היא שהרבה חברות עדיין לא יודעות שהשפה השתנתה. קראתי ממש לאחרונה ידיעה על כך שאפל, המתמודדת עם בעיות רבות בכל הנוגע להעסקה ועבודה מהבית, הודיעה על מדיניות החזרה למשרד במילים A date to be determined. 'תאריך ייקבע בהמשך'. כלומר, הם הודו שאין להם תאריך יעד מוגדר לחזרה. עכשיו כשהם אמרו את האמת - זה משפר את השקט הנפשי אצל העובדים. אפל, בתור אחת החברות הגדולות בעולם, אומרת 'אנחנו לא יודעים מה להגיד לכם, אבל נעבוד יחד על התשובה'. צריך להבין שמדובר בחברה שמשקיעה מיליארדים בהקמת משרדים, והיום מבינה שעובדים רבים אולי לא יחזרו לשם לעולם".
קאן מוסיף כי "חברות רבות מתעסקות בפיצ'רים של המוצר ולא בקשר האנושי. המוצלחות שבהן התחילו להבין שצריך גם מוצר וגם קשר אישי. מיקרוסופט, למשל, מוכרת תוכנה אונליין ובו זמנית מציעה מומחה שיסביר וידריך ויוודא שהלקוחות יצליחו להשיג את מטרותיהם".
3 צפייה בגלריה
(צילום: iStock)

"המטרה שלנו: לעזור לכולם לדבר באופן שוטף את השפה החדשה"

השם של החברה אותה הקים קאן, fluenzy, הלוקחת השראה מהמילה Fluency, מרמז על האופן בו המייסדים תופסים את המטרה שלה. "אנחנו ראינו שינוי בשפה בין המעסיקים לעובדים וההיפך. עבורנו, אם אתם רוצים להצליח בתור עובדים, בני אדם, הורים, מנכ"לים או ראשי צוות - אתם צריכים לדבר באופן שוטף, או fluent, את השפה החדשה של העבודה ההיברידית".
לדבריו, אפל בהצהרה החדשה שלה "מוכנה להקשיב לעובדים ולהגיד להם - לא שמענו אתכם בצורה נכונה, מבינים שיש שפה אחרת, ועד שנלמד את השפה והמונחים הרלוונטיים לעולם של היום, נדחה את החזרה למשרד וקביעת מדיניות לטווח רחוק".
Fluenzy, לדבריו, "שואפת לתת כלים למעסיקים, לעובדים ולחברות שמנסות לתת פתרונות, לעשות חיבור ליועצים ולכלים הקיימים בתחום, כדי לעזור לכולם להיות בתור השפה החדשה של העולם ההיברידי". בעזרת הכלים ש-Fluenzy מציעה, "העובדים יוכלו להיות מוכנים לעולם ההיברידי החדש, והמעסיקים יוכלו לגייס ולשמר עובדים באופן אפקטיבי יותר".
קאן מודע לכך שהארגונים לא יכולים לבצע שינוי משמעותי תוך זמן קצר. "בסופו של דבר, ללמוד שפה חדשה לוקח זמן. אבל שימוש ב-Fluenzy נותן למעסיק את התדמית בתור מוביל מחשבה בעבודה היברידית. זה מציג אותו בתור מי שהבין את הקושי והאתגר של העובד בחיפוש אחרי איזון, ושהארגון עושה את כל שביכולתו כדי להגיע לשפה משותפת".

המפתחות בדרך ליצירת שפה משותפת: ידע עדכני, כלים רלוונטיים והכשרה מותאמת אישית

"עבור מי שרוצה ללמוד שפה, ההמלצה היא לתרגל אותה בשטח", אומר קאן. "אז כדי שהעובדים והמעסיקים יוכלו להיות Fluent בעבודה היברידית, אנחנו מספקים להם הכשרה אונליין על ניהול עובדים, יצירת איזון עבודה-בית ועוד. ניתן גם להתחבר ליועצים מומחים, דרך מערכת יועצים הבנויה כמו Fiverr, עם קשרים ליועצים בעלי מומחיות בכל מיני נושאים".
Fluenzy שואפת גם להתאים את המוצרים הטכנולוגיים הנכונים לטובת שימוש אופטימלי שלהם. "חברות נוטות לרכוש פתרונות בתחום, בלי לקבל ייעוץ, ובלי להכשיר כראוי את העובדים. אבל צריך לזכור שלא כל מוצר מתאים לכל אחד. המטרה שלנו היא לבנות מרקטפלייס, כמו אמזון, שמציע את מגוון הפתרונות תחת קורת גג אחת".
קאן מספר גם על הסכם עם חברת תוכנה אמריקאית, ""שעוזרת לכם לגלות מהם האתגרים, החולשות והחוזקות שלך בעבודה היברידית, ולפי זה ממליצה איזה קורסים לקחת, איזה יועצים מתאימים ומהם המוצרים המומלצים. כל עובד יכול לקבל את חבילת השירותים המתאימה ביותר לצרכים שלו".
הקסם של Fluenzy- חשיפה בערוץ הנכון, ברגע הנכון, לקהל הנכון
על מנת להיחשף לקהל הנכון בנקודת הזמן האופטימלית, Fluenzy ממקמים את הפנייה שלהם במקומות בהם אנשים נתקלים בקשיים עם תפעול העולם ההיברידי, כמו בעיות בחיבור לאינטרנט, או בשימוש בכלים טכנולוגיים. "זו הדלת שלנו לשוק, שם אנחנו מציגים את התוכן למעסיק ולעובדים גם יחד. הרעיון הראשוני הוא להפוך את ספקי השירותים למומחים לעובדה היברידית, שמכוונים לפתרון. זה המקום הטוב ביותר להגיע אל הקהל. אם אנחנו מספקים תוכן מועיל לספקיות השירותים הדיגיטליים, זה מועיל להן, לקהל שלהן וגם לנו ביצירת קהל לקוחות".

זה הזמן לקחת חלק מההצלחה של 'האמאזון של עולם העבודה החדש'

Fluenzy בחרה לפנות לגיוס המונים לטובת פיתוח המוצרים שלה, "משום שאנחנו חושבים שהקהל הרחב יכול להבין את הפוטנציאל שאנחנו מציעים", אומר קאן. "אנחנו מאמינים שעבודה היברידית כאן להישאר ותשנה את העולם, ומציעים הזדמנות להיות חלק מ'האמאזון של העבודה ההיברידית'. לדעתנו האנשים בשטח, אלו שמושפעים מעולם העבודה החדש ביום-יום, הם אלו שמבינים את גודל הפוטנציאל ויהיו מוכנים להשקיע עוד בשלב בו השם עדיין לא מוכר, אך מציע הזדמנות להשפיע על העתיד של עולם התעסוקה. להיות מושקע בחברות שיהיו במרכז וייתנו ערך לעולם העתידי הזה".