עם פריחת מנועי החיפוש נולדה לה גם בדיחה ספק מצחיקה ספק כואבת: "מה המקום שהכי כדאי להסתיר בו גופה? העמוד השני בתוצאות החיפוש של גוגל". משעשעת או לא, הבדיחה הזו עדיין מייצגת נאמנה את המאבק על תשומת הלב של הגולשים: כדי שהמסר הפרסומי יעבוד הוא חייב להיות במקום הכי נגיש ומרכזי, זה שכמעט ולא מצריך מאמץ עבור הגולשים להגיע אליו. מדורת השבט כבר לא נמצאת רק בטלוויזיה ובעיתון, באתרי החדשות או במנועי החיפוש – אלא גם ברשתות החברתיות.
בישראל, ישנם כשישה מיליון ישראלים עם חשבון פייסבוק, יותר מחצי מהאוכלוסייה – ועוד לא דיברנו על אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב וטוויטר. הרשתות החברתיות הן כלי עבור מפרסמים להגיע לגולשים ולכן גם שם תוכלו למצוא תוכן ממומן.
בחשבונות של ynet ו"ידיעות אחרונות" רשתות החברתיות, תוכן במימון מסחרי מקודם לצד מה שמכונה "תכנים מערכתיים" – פוסטים וקידומים שלא עומד מאחוריהם אף שיקול מסחרי. זה נעשה תמיד עם גילוי נאות, ובלי לשכוח את השיקולים חדשותיים – כדי שבשום מצב לא יחול בלבול בין התוכן החדשותי לפוסט או סטורי מסחריים. כדי שתדעו איך לזהות את זה, יצרנו מדריך פשוט להתמצאות.
5 צפייה בגלריה
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמאות לתוכן שיווקי בחשבונות של ynet ברשתות החברתיות
5 צפייה בגלריה
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
איך זה נראה ברשתות?
כשעולה פוסט מסחרי בפייסבוק ובאינסטגרם – תמיד יופיע בו הכיתוב "paid sponsorship" ("חסות בתשלום") ו/או הכיתוב "בשיתוף" בגוף הטקסט לצד תיוג הגורם המסחרי מאחורי התוכן. בשום מצב לא עולה תוכן במימון מסחרי ללא תיוג הולם, שמאותת לכם שהוא כזה.
גם בטיקטוק יש מגוון כלים לקידום ממומן – כפתורים, ומה שמכונה "קריאה לפעולה". יש סימון "sponsored" ברור לתוכן ממומן שעולה. בטוויטר, התוכן יעלה לצד התווית "Promoted", או לחילופין – המילה "בשיתוף", ולצדה התיוג.
5 צפייה בגלריה
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמה לקידום ממומן ברשתות החברתיות
משפיענים ותוכן ממומן
הגענו לנשק הסודי של מפרסמים בקרב על אהדת הקהל: שימוש במשפיעני רשת, דמויות עם עוקבים ונוכחות ברשתות שמושכים בדיוק את הקהל שהמפרסם רוצה להגיע אליו. השימוש במשפיענים הוא רחב ומגוון: אם הפנייה היא לבני ובנות נוער, המשפיען יהיה כוכב פופ או יוטיובר בגילאים הרלוונטיים. קהל של פודיז? המשפיען הנבחר יהיה כנראה בשלן שכבש את הרשת או שפית מצליחה.
קצת בדומה לאתרי תוכן גדולים ורשמיים, גם המשפיענים יודעים שכדי לשמר את קהל העוקבים שלהם, הם חייבים להצהיר על תוכן ממומן. לרוב תמצאו תוכן ממומן באינסטגרם – בסטוריז ובפוסטים, עם הכיתוב "בשיתוף" + תיוג החברה שמממנת את התוכן או שימוש בפיצ'ר "paid partnership" בפוסטים. לעיתים יופיעו פוסטים שמשותפים למשפיען ולמותג עצמו, או שהתיוג יהיה בסוף טקסט הפוסט עצמו.
5 צפייה בגלריה
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמאות לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות
דוגמה לקידום ממומן בטיקטוק
חמישה טיפים שיעזרו לכם לזהות תוכן ממומן ברשתות:
1. סימון "sponsored content" – בדקו האם הכיתוב הזה מופיע בחלקו העליון של פוסט בפייסבוק או באינסטגרם. הוא שם? מדובר בתוכן במימון חיצוני.
2. חפשו את המילה "בשיתוף" באתר וברשתות החברתיות – אם היא מופיעה זה סימן שמישהו שילם כדי שהתוכן יעלה . לרוב, מיד אחריה יהיה שם הגורם המממן או תיוג שלו, אם זה ברשתות.
3. מילים נוספות שמעידות על תוכן ממומן ברשתות השונות – "promoted","sponsored". לכל פלטפורמה חברתית יש את הביטוי שלה.
4. ב-Youtube, לעיתים קרובות יוטיוברים יודו למפרסם או יציינו את שמו במפורש בסרטון – ולרוב יוסיפו את שמו ולינק לעמוד שלו בתיאור הסרטון.
5. שימו לב – יש פעילות גולשים נושאת פרסים? ככל הנראה, מי שמחלק את הפרס גם מימן את הפעילות.