העתיד של מדינת ישראל טמון בבני הנוער של היום, שמחר יהפכו לבוגרים. החברות השותפות במאגר הגז הטבעי לוויתן - שברון מדיטרניאן לימיטד, ניומד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) ורציו אנרגיות, רואות באותם בני נוער כמפתח לעתיד טוב יותר ותומכות במגוון תוכניות ופעילויות עבורם.
ההפקה ממאגר לוויתן הביאה איתה בשורות רבות למדינת ישראל ולאזרחיה, ובהן גם הפחתת זיהום האוויר ופליטות גזי חממה שנובעים מהמעבר מהפחם המזהם לגז טבעי. תושבי אזור חוף הכרמל והיישובים השכנים חיו שנים בצל זיהום האוויר מהתחנה הפחמית בחדרה, והם מהנהנים הראשונים מהמעבר לגז טבעי.
שלוש החברות מפעילות כל אחת בנפרד תוכנית השקעה חברתית עצמאית בכל רחבי הארץ, וכחלק משותפותן במאגר לוויתן החליטו להתמקד בסיוע קהילתי־חברתי משותף לתושבים באזור חוף הכרמל והסביבה, שמתגוררים מול אסדת לוויתן המרוחקת 10 ק"מ מקו החוף.
3 צפייה בגלריה
פעילות עמותת הגל שלי בכפר הנוער כפר גלים.
פעילות עמותת הגל שלי בכפר הנוער כפר גלים.
פעילות עמותת הגל שלי בכפר הנוער כפר גלים.
(צילום: תומי הרפז)
תמיכה בפעילות לחינוך ימי לבני ובנות נוער מג'אסר א־זרקא, סיוע בקידום חינוך דיגיטלי לחניכי כפר הנוער ימין אורד והעצמת בני נוער באמצעות תוכנית ייחודית שמפעילה עמותת "הגל שלי" הן רק כמה מהתוכניות להעצמת בני נוער, שבהן תומכות החברות.
לדוגמה, התוכנית החינוכית שייסדה תנועת הנוער העובד והלומד בכפר ג'אסר א־זרקא, "הים של כולנו", מיועדת לקדם את המודעות החברתית בקרב בני הנוער בכפר ששוכן על החוף, בדגש על שימור המסורת המקומית והחיבור אל הים.
בני הנוער שפועלים במסגרת התוכנית נהנו בשנה האחרונה בשלב ראשון משיעורי שחייה, לאחר שהתברר שלמרות העובדה שהם גדלים ומתחנכים בקרבת הים, רבים מהם לא למדו לשחות באופן מסודר, ומתנסים בפעילות שיט בהדרכת משותפת של אנשי הנוער העובד והלומד ופעילים חברתיים מקומיים. פעילות זאת מצטרפת לפעילויות לשימור מפרץ כפר הדייגים שבכפר ולפעילות חינוכית סדירה מטעם הנוער העובד והלומד בכפר ובשיתוף עם בני נוער יהודים וערבים מהאזור. "בזכות הפעילות הזאת, התחברתי יותר לים וקיבלתי הרבה ביטחון עצמי", אומר שארד אמל עמאש מג'אסר א־זרקא, שמדריך במקום.

העצמה אישית וכלים דיגיטליים

פרויקט "אוריינות דיגיטלית", שמופעל בכפר הנוער ימין אורד, הוא נדבך נוסף בתוכנית ההשקעות החברתיות של השותפות במאגר לוויתן. סגרי הקורונה הציבו בפני כולנו אתגרים רבים, ובכפר הנוער שניצב במרומי הכרמל, ליד היישוב ניר עציון, התוודעו לאתגרים מורכבים עוד יותר. מאות חניכי כפר הנוער, עולים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, ששבו ברובם לבתיהם ברחבי הארץ, נאלצו ללמוד ולהתנהל בעולם הדיגיטלי שנכפה עלינו. מלבד הקשיים שחוו רבים באוכלוסייה עם הסגרים, הבינו בימין אורד, כי לרבים מבני ובנות הנוער אין גישה קבועה למחשב, וכי מיומנותם לשימוש בכלים הדיגיטליים מוגבלת מאוד.
3 צפייה בגלריה
פעילות הנוער העובד והלומד בג'אסר א־זרקא
פעילות הנוער העובד והלומד בג'אסר א־זרקא
פעילות הנוער העובד והלומד בג'אסר א־זרקא
(צילום: תומי הרפז)
ביחד עם אגודת הידידים של הכפר, שבסיסה בתושבי חוף הכרמל והאזור, הם החליטו לשנות את התמונה. בשנתיים האחרונות מתקיימת תוכנית למידה דיגיטלית, שמטרתה הטמעה ושילוב כלים דיגיטליים בתוך מערכת הלימודים הקבועה והסדירה, ולצורך כך כל תלמיד בכפר מקבל מחשב נייד לשימוש אישי. מחשבים אלה נרכשו גם בסיוע השותפות במאגר לוויתן, והם ניתנים לתלמידים עם סיום לימודיהם בכפר, לאחר שאלה עברו תהליך למידה משמעותי. "הלימודים סייעו לי להכיר טוב יותר את העולם הדיגיטלי, להתחבר אליו ולהתכונן לעולם שבחוץ. לא מובן מאליו שיש לנו את זה, ומעודד אותי מאוד ללמוד ולהתפתח. אני משתמשת בו להכנת שיעורי בית באופן קבוע, מגישה דו"חות למעבדה, ומרגישה הרבה יותר מוכנה לעתיד", אומרת אליסה (17), הלומדת במגמת מדעים בימין אורד.
עמותת "הגל שלי" מקיימת אף היא פעילות מעצימה לבני ובנות נוער בשני מוקדים באזור חוף הכרמל - בכפר הנוער כפר גלים ובמעגן מיכאל. הרעיון הייחודי שפיתחו אנשי "הגל שלי" הוא להיעזר בתעצומות שנדרשות לגלישת גלים לצורך העצמת נוער ומניעת נשירה מבתי הספר. "הקמנו את העמותה מתוך אמונה, שכל נערה ונער יכולים לקבל הזדמנות אמיתית להאמין בעצמם ולצלוח כל אתגר. עם קרוב לעשור של עשייה אנו גאים בגלים הרבים שהעשייה הזו מייצרת", אומר ירון וקסמן, מייסד ומנכ"ל העמותה.
הפרויקטים הללו מצטרפים לתמיכה בפרויקטים נוספים, כמו תוכנית למדריכים צעירים בכפר הנוער מאיר שפיה, מלגות לסטודנטים בתחומי ההנדסה, האנרגיה והסביבה ועוד תוכניות שנתמכות בידי השותפות בלוויתן.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אוריינות דיגיטלית בכפר הנוער ימין אורד
פרויקט אוריינות דיגיטלית בכפר הנוער ימין אורד
פרויקט אוריינות דיגיטלית בכפר הנוער ימין אורד
(צילום: ימין אורד)
"שלוש החברות השותפות במאגר לוויתן רואות לעצמן זכות לעבוד עם הקהילה באזור ולשתף פעולה עם שורה ארוכה של ארגונים בפרויקטים חברתיים וסביבתיים. אנחנו מאמינים בחשיבותם של שיתופי פעולה עם הקהילה, דיאלוג מתמיד ושקיפות, שמאפשרים לתושבי האזור ולכלל אזרחי ישראל להנות מפירות הגז הטבעי", אומר עמיר בן־דוד משברון מדיטרניאן לימיטד, שמנהלת עבור שלוש החברות את ההשקעות החברתיות המשותפות.