ילדים מחוננים מתאפיינים ביכולות קוגניטיביות גבוהות, חשיבה מהירה, יצירתיות וסקרנות – אבל מחוננות אינה רק "מתנה": אצל רבים מהילדים, היתרונות מובילים גם לשונות חברתית, רגישות גבוהה, נטייה לפרפקציוניזם וכדומה.
מתוך ההכרה שלתלמידים אלה יש צרכים ייחודיים, במערכת החינוך קיימות תוכניות רבות. המענה המערכתי מותאם ומאפשר לקדם את ההישגים האקדמיים - ובמקביל לחזק את הביטחון העצמי ותחושת השייכות. מדינת ישראל רואה חשיבות לאומית בטיפוח דור העתיד ורואה במסלולי מחוננים השקעה עבור החברה כולה. במערכת קיים מגוון של אפשרויות לאיתור וטיפוח התלמידים במסגרות ייחודיות ובתוך בית הספר.
ילדים מחוננים אינם חלק מקבוצה הומוגנית אבל לחלק גדול מהם מאפיינים דומים - מהירות חשיבה גבוהה, סקרנות בלתי נדלית, תחומי עניין יוצאי דופן, חוש הומור, התפתחות מהירה בשפה או במתמטיקה, רבים מהם מגלים עומק רגשי ורגישות ואף מוטרדים מהיבטים קיומיים של החיים. אצל רבים מהם קיים פער בין הרמה השכלית לבין ההתפתחות הרגשית.
איך מאתרים תלמידים מחוננים לתוכניות המיוחדות של מערכת החינוך?
על פי הגדרה של הוועדה לקידום החינוך למחוננים, תלמיד מחונן נמצא באחוזון העליון של האוכלוסייה בכל הפרמטרים שנבחנים. תהליך לאיתור תלמידים מחוננים ומצטיינים מתחיל עם מבחן מחוננים כיתה ב' ומסתיים בכיתה ט', לקראת התיכון. לתוכניות הייחודיות מתקבלים תלמידים אשר עברו בהצלחה את המבחן, לפי אזור המגורים ובכפוף לראיון קבלה אישי.
המבחנים בודקים פוטנציאל חשיבתי ויצירתי אך נדרש גם ידע טכני כדוגמת קריאה מהירה בכיתה ב'. כדי להגדיל את הסיכויים לעבור את המבחן כדאי לחשוף את הנבחן לסוג השאלות במבחן ו"לישר קו" מבחינה טכנית לרמה הנדרשת. הכנה כזו תאפשר לתלמיד להיבחן בראש פתוח ובביטחון.
במה "זוכה" תלמיד שמצליח במבחן מחוננים?
במערכת החינוך בישראל קיים מגוון אפשרויות לאיתור וטיפוח התלמידים במסגרות ייחודיות ובתוך בית הספר. המסגרות מהוות סביבה לימודית מותאמת מבחינת התכנים וצוות הוראה, וזאת בהתאמה למאפיינים ולצרכים של כל תלמיד. קיימות שתי אפשרויות - מרכזי מחוננים בהם לומדים יום בשבוע וכיתות ייעודיות לתלמידים מחוננים. שתי האפשרויות מעניקות לתלמיד סביבה תומכת והבחירה במסגרת הנכונה תלויה באופי הילד, בצרכים שלו ובמקום מגוריו. המטרה משותפת: לאפשר לילדים מחוננים להתפתח בקצב שלהם, ליהנות מתהליך למידה מעשיר ומשמעותי ולזכות בתחושת שייכות.
מרכזי מחוננים: יום בשבוע של למידה ייחודית
נכון להיום קיימים כ-60 מרכזי מחוננים ברחבי הארץ. תלמידים שנמצאו מתאימים לומדים יום בשבוע במסגרת העשרה. התכנים מורכבים משלושה חלקים – קוגניטיבי, רגשי ואומנותי. התלמידים זוכים להעשרה במקביל ללימודים בבית הספר הרגיל בשאר ימות השבוע. רבים מהמשתתפים מצפים ליום הזה בכל שבוע, שעבורם הוא פתרון לצמא הקוגניטיבי וחיבור עם בני גילם החולקים את אותם תחומי עניין – "קבוצת השווים".
יתרונות הבחירה במרכזי מחוננים:
• התלמיד לא מתנתק מסביבת הלימודים. הוא נשאר חלק ממסגרת בית הספר הרגילה, עם אותם חברים, מורים וסביבה מוכרת.
• תוכנית הלימודים במרכזי המחוננים מגוונת מאוד וכוללת תחומים שבדרך כלל לא נלמדים במסגרות החינוכיות הסטנדרטיות, כמו מדעים, אומנויות, תחומי חקר וחשיבה יצירתית.
• הלימוד בכיתות קטנות מאפשר למורים לתת מענה אישי מותאם וליצור עבור כל תלמיד חוויה של שייכות בקבוצת השווים לו.
• אפשרות להרחיב את המעגל החברתי של הילד ולהכיר ילדים מחוננים נוספים, מבלי לפגוע בקשרים החברתיים הקיימים בכיתה הרגילה.
מה עוד חשוב לדעת על מרכזי המחוננים?
• הלימודים מתקיימים בשעות הבוקר, בדומה לשעות הלימודים בבתי ספר אחרים.
• מנהלי מרכזי המחוננים מתאמים את ימי הפעילות עם בתי הספר הרגילים של כל ילד ודואגים שלא ייקבעו טיולים, מבחנים או פעילויות אחרות ביום זה.
• תלמידים ממשפחות שאינן יכולות לשלם שכר לימוד זכאים למלגות סיוע מטעם האגף למחוננים ומצטיינים.
כיתות מחוננים ייעודיות בבתי הספר
אפשרות שנייה היא מעבר ללימודים בכיתות ייחודיות למחוננים, בתוך בתי ספר רגילים. כיתות מחוננים הן קטנות יחסית לכיתות רגילות, המורים בכיתות בעלי הכשרה וניסיון מתאימים, ועוברים השתלמויות קבועות בתחום. הלימודים בהתאמה אישית, כוללים העמקה והרחבה של תכנית הליבה והאצה בתחומי ידע מגוונים.
יתרונות בכיתת מחוננים:
• תוכנית לימודים מותאמת אישית, המאפשרת העמקה, פיתוח אישי והעשרה רציפה לאורך כל ימות השבוע.
• צוות הוראה מקצועי ומנוסה, הוכשר לעבודה עם תלמידים מחוננים ומבין את צרכיהם הייחודיים.
• לימודים עם "קבוצת השווים" - סביבה חברתית תואמת מבחינה אינטלקטואלית, בעלת תחומי עניין משותפים.
• מסגרת יציבה ושגרתית – בכל השבוע מתקיימים הלימודים באותו בית ספר, ללא צורך בשילוב בין מסגרות שונות.
כדי להשתלב בכיתות מחוננים בחטיבה ובתיכון יש לעבור בהצלחה מבחן מחוננים. הצלחה במבחן בכיתה ב' אינה מספיקה.
תלמידים המעוניינים להשתלב בתוכניות שאינן באזור מגוריהם, יש להגיש בקשה מיוחדת שתידון בכפוף למקום פנוי ולעמידה בתנאי הקבלה.
תוכניות נוספות
בית ספר וירטואלי - קורסים אקדמיים של היחידה לנוער שוחר מדע באוניברסיטת תל אביב בשיתוף המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
אקדמיה בתיכון - שילוב לימודים אקדמיים עם הלימודים בתיכון.
אלפא - תוכנית מחקר בתחומים מדעיים. הציון בעבודת המחקר מוכר כ-5 יחידות במדעים.
אודיסאה - תוכנית העמקה במדעים, וחשיפה לתעשיית ההיי-טק והביוטכנולוגיה. התלמידים צוברים קרדיט אקדמי והתוכנית מוכרת כמקצוע בבגרות.
נבחן צעיר, תוכנית האצה - תוכניות לימודים המאפשרות להיבחן בבחינות הבגרות מוקדם מהמועד בבית הספר.
פסגות - תוכנית המאפשרת לתלמידים מוכשרים מרקע כלכלי-חברתי חלש ליהנות מתוכנית טיפוח מגוונת ולממש את הפוטנציאל שלהם למצוינות. המיזם בשיתוף עמותת "חינוך לפסגות".
איך אדע מה מתאים לילד שלי?
אין תשובה אחת נכונה. בחירת המסגרת החינוכית לילד מחונן היא החלטה שצריכה לקחת בחשבון את יכולותיו הלימודיות, את אופיו, הצרכים הרגשיים והחברתיים שלו, והאפשרויות הקיימות באזור המגורים. יש תלמידים שפורחים בסביבה מאתגרת וזקוקים ללמידה אינטנסיבית ומתמשכת, ועבורם כיתת מחוננים עשויה להתאים יותר. לעומתם, לתלמידים שמחוברים חברתית לשכונה, כאלו שמרגישים נוח יותר במסגרת לימודים מוכרת, ואלו שאינם זקוקים ללימודים אינטנסיביים – אולי מתאימה העשרה שבועית במרכז מחוננים.
לפני קבלת החלטה, מומלץ לבקר במרכז המחוננים או בבית הספר, להתייעץ עם הצוות החינוכי או אנשי מקצוע שמכירים את הילד – וזאת כדי לבחור את המסגרת שתאפשר לשמור על איזון בין אתגר, שייכות ורווחה רגשית.
אפשר לעבור בין התוכניות השונות גם אחרי הבחירה הראשונה וזאת בכפוף להתאמה, למקום פנוי ולעמידה בתנאי הקבלה. כך שכל תלמיד יכול למצוא את הסביבה שמתאימה לו.
לסיכום
טיפוח תלמידים מחוננים נותן מענה לצרכים המיוחדים אך גם השקעה לאומית. כדי שנמשיך להיות מדינה מובילה ביצירתיות וחדשנות אנחנו צריכים לטפח את מי שיהיו המובילים של מחר.
פנו כאן: 03-7701033






