עד לפני שנה וחצי מעטים שמעו על אפליקציית זום. אך כשהקורונה נכנסה לחיינו והרעידה את יסודות הבית, העבודה, המשפחה, ומה לא, נאלצנו כמו כולם להתחיל לאמץ שיטות של עבודה מהבית, קניות אונליין ו/או לימודים מקוונים. ההתחלה, איך נאמר, קרטעה, ואם ניקח לדוגמה את מערכת ההשכלה הגבוהה, הרי שעד היום היא מתקשה לעבור לחלוטין לשיטת הלמידה ההיברידית, המשלבת בין לימודים מקוונים ללימודים פיזיים.
בים הערפל הזה אליו נקלעו מוסדות האקדמיה במהלך השנה וחצי האחרונות הייתה סוג של נקודת אור, מקום עליו לא השפיעה כמעט הקורונה (לשמחתם של הסטודנטים הרבים הלומדים בו). "האוניברסיטה הפתוחה הגיעה למשבר הקורונה הכי מוכנה שרק אפשר", מעידה פרופ' אינה בלאו, דיקנית הפיתוח וטכנולוגיות למידה, וראש התכנית לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה באוניברסיטה הפתוחה. "לא נאלצנו כמו כולם ליישר קו עם הקורונה ולהתחיל להתנסות בלמידה מקוונת, שכן אנו עושים זאת 30 שנה. האוניברסיטה הפתוחה עובדת בשיטה המקוונת עוד משנות ה-90 וכבר בשנת 2015, כשאף אחד לא שמע כמעט על אפליקציית זום, היו לנו תארים שלמים שנלמדו באמצעותה", היא מסבירה.
זה ממש לא מקרי שבאוניברסיטה זיהו את אפליקציית זום, כמו גם פלטפורמות דיגיטליות אחרות, לפני כולם, שכן באוניברסיטה הפתוחה פועל מרכז שה"ם לטכנולוגיות למידה, שייעודו הוא לזהות טכנולוגיות שונות בהן ניתן לעשות שימוש באקדמיה. "העבודה השוטפת שלנו היא לאתר ולזהות את אותן טכנולוגיות שלא תמיד מוכרות, בראשית הדרך, ולבדוק האם וכיצד אפשר להטמיע אותן במערך הלימודים האקדמיים הדיגיטלי שלנו", היא מציינת. "השימוש בהן עזר ועוזר לנו לעבור את תקופת הקורונה בצורה חלקה וללא פגיעה בסטודנטים."
הטכנולוגיות משמשות אתכם למערך שיעורי האון ליין הפורמליים עם המנחים?
"לא רק. הטכנולוגיות מוטמעות בכל הסביבה הלימודית של הסטודנטים שלנו. דוגמה לכך היא למשל מעבר מספרים מודפסים לספרים דיגיטליים הזמינים לסטודנטים. דוגמה אחרת היא קורסים שלמים שהפכו לדיגיטליים לגמרי עם תכנים, סימולציות, סרטונים וסביבות למידה המאפשרות אינטראקציה בין המנחה והסטודנטים או בין סטודנט לבין סטודנט אחר. הסטודנטים מציגים דרך הפלטפורמה עבודות ותוצרים, מקיימים דיונים וכיו"ב. אם נחזור לדוגמת הזום, במקום להרצות, שיעור נפתח על ידי המנחה בחדר כללי ולאחר מכן הסטודנטים מתפצלים, בדיוק כמו בעולם האמיתי, לחדרי למידה קבוצתיים. המנחה מסתובב בין קבוצות הסטודנטים האלו ומספק משובים ועזרה לפי הצורך. לאחר מכן חוזרים לחדר המרכזי בו מציגים תוצרים ומקיימים דיון.
כך קורה גם בפלטפורמות וידאו בין השיעורים, בהן הסטודנטים והמנחים יכולים להעיר הערות על גבי הסרטון ולהתייחס לשאלות ספציפיות של סטודנטים שעולות בהקשר לחומרי לימוד מצולמים או הקלטות שיעורים. במבחן התוצאה, הסטודנטים מגיעים מוכנים יותר למפגשים עם המנחה לאחר שהם כבר למדו, חוו ויצרו תוצרי למידה איכותיים. למיטב ידיעתי אנו היחידים בארץ שמבצעים את הפעולות האלו ונחשבים גם למתקדמים מאוד ביחס למוסדות אקדמיה בחו"ל", מדגישה פרופ' בלאו.
3 צפייה בגלריה
קורסים שלמים שהפכו לדיגיטליים באוניברסיטה הפתוחה
קורסים שלמים שהפכו לדיגיטליים באוניברסיטה הפתוחה
קורסים שלמים שהפכו לדיגיטליים באוניברסיטה הפתוחה
(צילום: האוניברסיטה הפתוחה)

עשרות אלפי שעות למידה מקוונת – לאורך כל היום

בסמסטר האחרון שודרו באוניברסיטה הפתוחה 76 אלף שעות למידה בזום, עלייה של 176% מהשנה הקודמת. בשבוע ממוצע נרשמים כרבע מיליון ביקורים בסביבת הלמידה המקוונת, כך עולה מסיכום שנת הלימודים האקדמית החולפת.
הסטודנטים והסטודנטיות נכנסים לאתרי הלמידה בכל שעות היממה, אפילו בשעות הקטנות של הלילה. לראייה, בין השעות 02:00-03:00 לפנות בוקר נרשמו בממוצע השנה כ-230 ביקורים באתרים השונים – עדות לגמישות המרבית הקיימת בלימודים באוניברסיטה הפתוחה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: jossnat, chalrumpon onnongwa - שאטרסטוק)
ומה בנוגע לסטודנטים עצמם? ובכן, הגמישות הרבה בלימודים, גם בעיצומו של משבר הקורונה, איפשרה ומאפשרת גם לתלמידי תיכון וגם לחיילים להתחיל את התואר הראשון מוקדם ולהתברג הן באקדמיה והן בשוק התעסוקתי. זה מסביר את העלייה של 31% במספר הסטודנטים בתכנית אקדמיה בתיכון בשנה החולפת, כמו גם את העובדה שבאוניברסיטה הפתוחה למדו השנה חיילים וחיילים משוחררים רבים - 911 חיילים בזמן שירות חובה ו-1,310 חיילים משוחררים.

אקדמיה של העולם החדש: הוראה ולמידה מבוססות נתונים

כמוסד אקדמי הדוגל במתן הזדמנות שווה לכל אדם, צעיר כבוגר, האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לכולם למצוא גם את תחום הלימוד האקדמי המעניין אותם ביותר. מדי שנה פותחת האוניברסיטה הפתוחה מסלולי לימוד חדשים המתכתבים עם המציאות בשטח. "אלמנט מיוחד המאפיין את הממד הטכנולוגי של האוניברסיטה הפתוחה הוא ביצוע אנליטיקת למידה המביאה להוראה ולמידה מבוססי נתונים", מוסיפה פרופ' בלאו. "באמצעות האנליטיקה שאנו מבצעים אנו יכולים לדעת בכל רגע נתון מה מצבם הלימודי של הסטודנטים, האם וכיצד צריך לעזור להם ללמוד בצורה איכותית יותר על מת להגיע להישגים גבוהים יותר. אם אנו רואים ירידה בביצועים, אנו יכולים ליזום אליהם פניות בהצעת עזרה בלימודים. הכל נעשה מאחורי הקלעים. המטרה היא לעזור לתלמידים להצליח בזמן אמת וזה שמוביל לאחוזי הצטיינות גבוהים של סטודנטים וסטודנטיות אצלנו."
3 צפייה בגלריה
פרופ' אינה בלאו, דיקנית הפיתוח וטכנולוגיות למידה, וראש התכנית לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה באוניברסיטה הפתוחה
פרופ' אינה בלאו, דיקנית הפיתוח וטכנולוגיות למידה, וראש התכנית לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה באוניברסיטה הפתוחה
פרופ' אינה בלאו, דיקנית הפיתוח וטכנולוגיות למידה, וראש התכנית לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה באוניברסיטה הפתוחה
(צילום: אלבום פרטי)
"יתרה מכך", מוסיפה פרופ' בלאו, "הדבר עוזר למרצה לזהות תרגילים שכולם נכשלו בהם או סרטוני וידאו לא מוצלחים ולשפר את הדברים מיידית. בנוסף, לפני מספר שנים סידרנו את כל חומרי הקורסים עבור הסטודנטים בשיטת הרצפים בה החומר מונגש להם שלב אחר שלב בצורה קלה ויעילה. כלל הפעולות הללו מאפשרות לאוניברסיטה הפתוחה להביא את תלמידיה להישגים האקדמיים הטובים ביותר, גם בשגרה וגם בחירום."
האוניברסיטה הפתוחה מתבדלת בשיטות הלמידה הייחודיות שלה. הסטודנטים יכולים להחליט אם ללמוד קורס אחד או מספר קורסים במהלך הסמסטר (ההרשמה באוניברסיטה הפתוחה היא לסמסטר), להחליט אם למקד את הלימודים בתחומים מסוימים או ללמוד תואר רב-תחומי, לבחור את קבוצת הלימוד המתאימה לסגנון הלמידה שלהם ולתנאיהם האישיים, ללמוד מכל מקום ובכל זמן את חומרי הלימוד האיכותיים והידידותיים, ולהיעזר במפגשי הנחיה במגוון ימים ושעות באחד ממרכזי הלימוד הפרושים ברחבי הארץ או במפגשי הנחיה מקוונים.
הירשמו גם אתם ללימודים שמשתלבים במסלול החיים שלכם! הקליקו להשארת פרטים