שתף קטע נבחר

"החילונים אשמים בכך שמצנזרים נשים"

הוניגמן, פוקס, קסטרו, סטודיו סי, אגד כל אלה ועוד הסכימו שלא להראות נשים במודעות הפרסום שלהם בירושלים. בעוד המאבק נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי בעיר ממשיך, המפרסמים ממשיכים לנקוט בצנזורה עצמית וחברות השלטים חוששות מוונדליזם. המוחים: "נוקיע כל חברה שתמשיך לצנזר נשים"

רשימת הקלון של החברות שמצנזרות דמויות נשים בירושלים כוללת שמות מכובדים: בנק הפועלים, הוניגמן, פוקס, קסטרו סטודיו סי, אגד, רנואר, HOT, פלאפון, קופ"ח כללית, קופ"ח מכבי ודפי זהב. ויש עוד רבים אחרים. יתכן אף שמדובר ברוב המפרסמים הגדולים.

 

 

החברות הללו, העלו ומעלות ברחבי הארץ שלטי פרסומת שכוללים דמות אישה, אך בירושלים, תלו או התירו לתלות שלטי פרסומת אחרים, עירומים מנשים. במקומן, השתמשו בתחליפי אישה: חצי גוף, כמו במקרה של הוניגמן וקסטרו, גמד, כמו במקרה של בנק הפועלים, חפץ או דוגמן ממין זכר.

 

צילום: אורי אילון

 

 

תחת האיצטלה של כיבוד מנהגי האחר ופלורליזם, המפרסמים נושבים עם הרוח, והרוח רעה היא. החברות נכנעות לדרישות הסף של חברות השילוט בעיר, שמסרבות לאפשר לנשים להתנוסס בחוצותיה פן יבולע לשלטים מידי חרדים קיצוניים. לרוב לא מדובר בדרישה חרדית אלא ב"התחשבות מראש", קרי צנזורה עצמית. רוב הלקוחות של המפרסמים הן נשים? אז מה. הן יבינו. ובכן לא עוד.

 

החלה מחאה. היא נבטה בקבוצת פייסבוק והתגנבה גם לאמצעי התקשורת בעולם. אפילו ראש עיריית ירושלים נדרש להתייחס לנושא והצהיר כי לא ירשה הדרת נשים והשחתת שלטים המציגים אותן.

 

האם כל זה הביא לתוצאות דרמטיות בשטח? לא כרגע. מי שמוכן לנקוט באלימות הוא זה שמנצח, נכון לרגע זה. בשביל לקלקל מרקם חיים נורמלי, בו מוצגים נשים וגברים בשלטים ברחבי העיר, מספיק קומץ קיצונים עם אבן ביד אחת וכוונות תלישה ביד שנייה, וחברות שילוט שמכופפות את הראש. למרות המחאה, המפרסמים, ממשיכים לא לעשות דבר, למעט לשפוך מלים יפות.

 

בסטודיו סי שהסירו דמות אישה מפרסומיהם בירושלים וזכו לביקורת מסרו כי: "סטודיו C הינו מותג נשי שתומך ופועל לבריאות האישה באשר היא. אנו נדרשים למצוא פתרונות שיאפשרו פנייה ונגישות לכל הנשים".

 

הוניגמן, ש"חתכה" לסנדי בר את הראש בשלטי חוצות ירושלמיים מסרה כי "הצגת קמפיין הוניגמן המדיר את תמונת הפרזנטורית בירושלים בניגוד לקמפיין הארצי, נכפתה עלינו על ידי חברת שילוט החוצות 'זהר חוצות'. האפשרות האחרת במסגרת הזמן דאז הייתה להימנע מפרסום בכלל. כיוון שלא רצינו למנוע מלקוחותינו הירושלמיים חשיפה לקמפיין, הוחלט בסופו של דבר לפרסם. בקמפיין הבא, במידה ונוגבל מראש, נשקול אם להציג את מודעות הקמפיין עם הפרזנטורית בירושלים".

 

ברשת פוקס, לא שינו את דעתם. צרכן התלונן ל-ynet שבסניף ברמות נעם טור מככב, בעוד שבר רפאלי נעדרת. בפוקס ממשיכים לטעון: "קניון רמות אכן משרת את אוכלוסיית האזור חילוניים וחרדים גם יחד. כרשת הפונה לכלל הציבור בישראל, פוקס מגלה התחשבות באוכלוסיה החרדית ואיננה מפרסמת תמונות שאינן מקובלות במגזר החרדי באזורים הרלוונטיים. אף אחד לא דרש מאתנו לתלות או להסיר תמונות מסוימות בחנויות מסוימות ,זוהי רגישות שאנו מגלים כלפי הציבור בישראל תוך התחשבות באורח חייהם".

 

ומקסטרו נמסר: "כל קמפיין נבחן לגופו של עניין".

 

לא השתנה מאומה; שלט של "חצויה" רק עם יון תומרקין

שלוש חברות שלטי חוצות עמדו במוקד האש: זוהר חוצות, אריאל וכנען. כולן הואשמו שהן אלה שמעודדות הדרת נשים מהשלטים. ניסים חסון מזוהר חוצות לא הכחיש זאת, ומעדכן: "לא השתנה מאומה, עם שיא העצבים אני אומר לך את זה, כי אני מוקיר ומעריך נשים הכי הרבה בעולם.

 

"אני רוצה לשנות את העולם, אבל זה לא קל, הנה, השחיתו לי פוסטר של סטודיו C בראשל"צ ובאשקלון, צבעו לי את קמפיין קסטרו האחרון בזפת. אנחנו זכיינים בירושלים רק שנה, אבל אמרו לנו שזה מה שמקובל פה".

 

אז אתה ממשיך לפרסם בירושלים ללא נשים?

 

"כן. סטודיו C מעלים עכשיו קמפיין בירושלים עם דובי במקום אישה, HOT מעלה מודעות של חצויה אז אני שם רק את יון תומרקין, לא את השחקניות. ברנואר שמתי רק את עוז זהבי, ופרסומות לסרטי קולנוע מציגות רק את השחקן".

 

בינתיים, נראה שרק גורם אחד החליט להקשיב לקול המחאה ולדרוש שינוי מהותי. המרכז הלאומי להשתלות, שדמויות הנשים סורסו מקמפיין כרטיס אדי שלהם שהוצג על גבי אוטובוסים. במרכז הסירו את הקמפיין בירושלים מוקדם מהצפוי ודורשים כעת מחברת כנען פרסום בתנועה, חברת המדיה שמחזיקה בזיכיון לפרסם, בין היתר, על גבי אוטובוסי דן בת"א ועל גבי אוטובוסי אגד בי-ם, להעלות על אוטובוסי ירושלים את הקמפיין המלא, רחמנא ליצלן.

 

באדיבות פשקעוויל

 

 

דבורה שרר דוברת המרכז הלאומי להשתלות מספרת: "הוצאנו פוסטר אחיד, ובו תמונות של נשים וגברים מחזיקים כרטיס אדי קרוב לפנים. ערב לפני עליית הקמפיין לאוויר בי-ם, קיבלנו טלפון מכנען חברת פרסום בתנועה. התבקשנו להוריד את התמונות של הנשים מהפרסום כי הם 'חוששים שאזרחים מסוימים יגרמו נזק לאוטובוסים'.

 

"זו פשוט הנחיה של כנען. אני מתנצלת באופן אישי ובשם המרכז, אם מישהו נפגע. לנגד עיננו עמדה העברת המסר. כרגע אנחנו מבקשים מכנען שיתלו על גבי האוטובוסים את הפוסטר שאנחנו העברנו להם, שכולל נשים".

 

"המוצר שלי נקי מנשים"

אוהד גיבלי סמנכ"ל שיווק של כנען פרסום בתנועה, שוקל את הבקשה של המרכז. "אני בודק אם יש אוטובוסים שבוודאות לא נכנסים לשכונות החרדיות ומקווה להתמקד בהם".

 

גיבלי מודה שהחברה שלו דורשת ממפרסמים להסיר כל זכר לנשים מהאוטובוסים של אגד בירושלים."אני לא רוצה לקחת את הסיכון ", הוא טוען, "אני לא מוכן לשים על האוטובוסים קמפיינים שמשלבים תמונה או איור של אישה. לא כופה על אף אחד שום דבר, כל חברה יכולה להחליט אם זה מתאים לה או לא".

 

אם כך, למרות המחאה, המוצר שלך יישאר "נקי מנשים" באזור ירושלים ובני ברק?

 

"נכון, המוצר שלי באזור ירושלים ובני ברק נקי מנשים. זה מה שאני יכול להציע כרגע מבחינה כלכלית. כל דבר אחר יכול להפוך את העסק ללא מרוויח. חברות השילוט הן חברות עסקיות. אני מבחינתי הייתי מעלה בחורות ערומות למודעות על גבי האוטובוסים. אבל כרגע, זה המצב.

 

"אנחנו חס וחלילה לא תומכים במצב הזה, אלא ניזוקים ממנו. ברגע שהועלו בעבר קמפיינים כאלה, תוך שעות ספורות השחיתו חרדים קיצוניים את השילוט, הסירו, ואפילו שרפו אוטובוס. זה קורה בי-ם, בני ברק ואשדוד. להבדיל משילוט נייח, האוטובוסים של אגד עוברים תמיד בשכונות חרדיות, כך שאין ברירה".

 

בעזרת GPS תמונת האישה תיעלם בשכונה חרדית

גיבלי הוא גם איש בשורה. עוד שנתיים שלוש, הוא מקווה, יהיה לו פיתרון טכנולוגי, "בעזרתו נוכל להימנע ממצבים כאלה", הוא טוען. "מסכים אלקטרוניים. זה העתיד של הפרסום על גבי אוטובוסים. השלטים מבוססים על מערכת GPS, כך ברגע שאתה נכנס לאזור מסוים, אתה פשוט מחליף את המסר".

 

עצוב.

 

"זה מנסיון מר. בסופו של דבר זה לא משתלם לנו. החרדים לא הפעילו עלינו לחץ להוריד נשים, אנחנו החלטנו על זה בעצמנו, בגלל ההשחתות".

 

מתי השחיתו בפעם האחרונה?

 

"לפני שנתיים שלוש, לא זוכר. שרפו אוטובוס, זרקו אבנים, היו כאלה שממש השתמשו במוטות ואלות.  אני לא מוכן לקחת אחריות, לא יכול לשאת בנזקים ולא רוצה לקחת את הסיכון.

 

"יש חברות אופנה שלא מוכנות להתפשר איתנו ואני מפסיד עשרות מיליונים בשנה. זו כפייה ואנחנו חלק ממנה והיא נוגדת את השקפתי, אך אני לא יכול לנהל על גבי את המלחמה בכפייה הדתית. בסוף אנחנו נצטרך לפצות את הלקוח ואת חברת התחבורה, אז עד שלא יהיה פתרון אכיפה הדבר הנכון במחינתנו זה להיות חכמים ולא צודקים ולנסות להימנע מפרסומי נשים".

 

תבעו אתכם בעבר?

 

"לא אך זה גורם לנו סיכון קיומי. אם הפרסום על גבי האוטובוסים יפגע באגד, היא תבטל את האפשרות לפרסם על גבי האוטובוסים. ואני לא בא בטענות למשטרה, היא לא יכולה להיות בכל מקום ברחוב החרדי."

 

"זו לא גחמה, מנסיון מר של שנים, אנחנו יודעים שפרסום שכולל נשים מועד לפורענות. זו בהחלט כפייה חרדית, אך זו המדינה שבה אנחנו חיים. אי אפשר להפיל על גבי את כל עניין המלחמה בכפייה הדתית. גם הציבור הנשי צריך להבין את זה".

 

"בנינו לעצמנו חומות של היסטריה"

הרב אורי אילון ממובילי המחאה נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי בירושלים, ממשיך בשליחותו. "כל חברה שתמשיך לצנזר נשים, נדאג שכולם ידעו על זה", הוא מצהיר. "כל מי שחשף את התופעה, הופך להיות אובססיבי. יש לנו הרבה 'סופרי נשים'.

 

"אנחנו עומדים על המשמר בכל הנוגע לחברות הגדולות. בינתיים לא ראינו קמפיינים חדשים של מפרסמים גדולים כי יש האטה בענף הפרסום, אך אנחנו מחכים להם, לא נפסיק לעקוב, ואני מקווה שנראה את השינוי".

 

היו מפרסמים ששינו קמפיינים?

 

"כל מי שהעלה קמפיין לא שינה אותו. חלקם התנצלו אלף התנצלויות הבינו שהם טעו אך, בסופו של דבר השאירו את הפוסטרים המצונזרים.

 

"גם בעיריית ירושלים, שהעומד בראשה הצהיר כי יפעל נגד הדרת נשים והשחתת מודעות, אנחנו לא רואים שום שינוי בינתיים. על הלוחות בהם מפרסמים קמפיינים עירוניים לא הופיעה מאז אף לא אישה אחת. המודעה החדשה של העירייה, 'ריצת הלילה של עמינח', שכוללת צלליות, מוכיחה שהמגמה נמשכת. טוב נו, זה מירוץ לילה ובלילה במילא לא רואים את הנשים כי חושך. אבל אנחנו לא חזיריים, עבר חודש, ולוקח זמן לשנות את כל התפיסה. צנזורה של שנים אי אפשר להוריד בחצי שנייה, זה עניין של מנטליות".

 

שבריר מעודד של תקווה מוצאים חברי קבוצת המחאה של אילון "לא מצונזרת" ב- 140 מודעות נשיות למראה, שהם עצמם תלו בעל גבי לוחות אריאל, חברה בת של העירייה. "רק 5-4 נתלשו", טוען אילון. 

 

"בשלטי אריאל מאוד התפלאו, הם חשבו שכל הפוסטרים יתלשו מיד. רק 4 מתוך 140? זה נתון מדהים שרק מעיד שהצנזור הוא צנזור עצמי ולא קשור לוונדליזם בנינו לעצמנו חומות של היסטריה. ומאז אפשר לראות שהחלו לטפטף נשים לשלטי אריאל. שם מתחילים לראות שינוי".

 

כל החברות הגדולות, מצנזרות נשים דרך קבע בעיתונים החרדיים.

 

"אני מתנגד לצנזור של נשים באופן עקרוני, כל צנזור של אישה זה פורנוגרפיה כי זה להתייחס לנשים כסובייקטים מיניים בכל מצב ובכל זמן. אני מאשים את המפרסמים. אם כל החברות הגדולות יחליטו ביחד שמפסיקים עם השטות הזאת, היא תיפסק".

 

תחרימו חברות כאלה?

 

"אני כבר מקפיד לא לקנות מוצרים שידוע לי שלא יציגו נשים על אריזותיהם כמו תלמה שפע. אני לא מוכן לגדל את הילדות שלי כך. כנראה שהמפרסמים הגדולים כן מוכנים לגדל את הילדים שלהם ככה".

 

מה דעתך על ההחלטה של פוקס להסיר את בר רפאלי מחנות ברמות?

 

"זו החלטה של פוקס לא של הקונים בפוקס. מעטים יפסיקו לקנות במקומות רק כי יש תמונה של דוגמנית, זה להוריד את הדברים לרמת אינטליגנציה נמוכה. זה עוד מיתוס חילוני. רק החילונים מאמינים לזה".

 

"זה נובע מבורות של חילונים"

רחל עזריה, חברת המועצה שתבעה את חברת שילוט האוטובוסים בעיר על שסירבה לפרסם את דמותה מסכימה: זו המצאה חדשה, לכן אין לחילונים מה 'לכבד' פה. אין פה שום בסיס הלכתי, וה'כבוד' הזה נובע מבורות. יש הגדות של פסח ומגילות אסתר עם דמויות נשים מאוירות לפני 300 שנה, זה אף פעם לא היה אישיוּ, זו מן המצאה שאף אחד לא יודע מאיפה היא באה. לכן יש ציבור דתי לא חרדי שקם ומסוגל לומר: 'זאת המצאה, לא היו דברים מעולם, ואם מישהו ממציא המצאה, הוא לא צריך לכפותה על הכלל.

 

"עברנו מהשיטה הידועה של 'חייה ותן לחיות', לתפיסה של סולידריות. זה לא הרחוב שלכם, אנחנו חלק מאותה עיר השכונות יותר מעורבבות".

 

אף אחד לא יודע מתי בדיוק נעלמו הנשים מהפרסומים בבירה. זה נעשה בהדרגה ובתחבולנות. פתאום אוביקטים הופיעו במקום נשים. לפי אילון, במשך שנה וחצי נשים נעלמות לאט לאט ממודעות העיר וירושלים חזרה אחורה במזמן לפרסומות טקסטואליות.

 

רחל עזריה חושבת שכללי המשחק משתנים. "החברות המסחריות בהלם, כי כללי המשחק היו שיש קבוצה קיצונית, שהורסת את הפרסומים הכוללים נשים מאז שנות ה-90 והציבור הלא חרדי שותק. התופעה קיימת כבר כמה שנים, והשינוי הגדול הוא בנו. מצאנו את המצפן שלנו. אנחנו לא מוכנים לעבור על זה לסדר היום ומשנים את כללי המשחק.

 

"פתאום, הוניגמן ואדי חוטפים על הראש. וצריכים להסביר ולהתנצל ואולי להחזיר את הנשים למודעות. פייסבוק נתן לנו פוש היסטרי, פתאום חברות היו צריכות להתמודד איתנו ולא ידעו לאכול את זה ומחקו תגובות. בקיצור, השיח משתנה, גם אם לא נראה שהדברים משתנים. אז אנחנו פה, אך אחד לא האמין שהמחאה תשרוד כה הרבה זמן זה, אבל חודשיים לא יורד מסדר היום".

 

ראית בכל זאת שינוי כלשהו?

 

"באמצע עמק רפאים, ראיתי שלט ענק ובו אישה. כל הגוף שלה הופיע שם. יש גם שלט עם דוגמנית של אסתי לאודר ברחבת המשביר. יש כל כך הרבה חברות שלא נהגו לעניין בשנים האחרונות, כעת המבחן הוא קדימה".

 

חברות השלטים טוענות שמשחיתים שלטים עם נשים. מי יפצה אותן על הפגיעה?

 

"אנחנו חיים במדינת חוק, שיפנו למשטרה".

 

העיתונאי החרדי ארי גלהר מאשר שהבעיה אינה בציבור החרדי. "לא מזמן היתה ברחוב החרדי פרסומת לוויאגרה על האוטובוסים", הוא מספר. "איש לא תלש דבר. אין דרישה של החרדי ברחוב לבוא ולהוריד תמונות עם נשים. חברות השילוט חוששות מהקיצונים כי לפני 20 שנה היו הצתות של תחנות אוטובוס".

 

בציבור החרדי דורשים שבחנות פוקס בקניון ברמות לא יהיו תמונות של הפרזנטורית?

 

"אני מניח שזה קשור לבורות של חילונים, שאומרים לעצמם: 'החרדים בטח מתנגדים להכל, אז בוא נוריד את התמונות מראש, כשאין לזה כל בסיס. הקניון ברמות משרת אוכלוסיה חרדית ברובה, אבל גם בקניון מלחה יש המון חרדים, ולא חסרות שם תמונות של נשים. רוב החרדים מתייחסים לזה בשיוויון נפש. יש את הקיצוניים שעושים רעש, אך הציבור עצמו לא תמיד איתם.

 

זה נכון שבהגדרה חרדים הם נגד תמונות של נשים, אבל כשזה מופיע בפועל ברחוב, בקניון, הם לא מתרגשים, בדיוק כמו שהם נתקלים בחילונית שלבושה באופן לא צנוע. ירושלים העיר הכי מעורבת, אין בה מקום שאין בו יש חילונים וחרדים ביחד". 


פורסם לראשונה 02/12/2011 21:02

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
סנדי בר להוניגמן, כפי שנצפתה בי-ם
בקרוב: GPS שיעלים נשים בכניסה לשכונות חרדיות (צילום: אלישיב פרנקל)
צילום: באדיבות "לא מצונזרת"
קסטרו. חצי גל גדות
בנק הפועלים. במקום עלמה זק: הגמד דן חסכן
צילום: דנה קופל
מודעת בנק הפועלים במרכז הארץ
צילום: דנה קופל
מומלצים