שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    איך תימנעו מסכסוך גורלי עם בעל מקצוע

    השיפוצניק הרס את הרצפות, פריטים יקרי ערך נשברו בהובלה, חברת האיטום גרמה הרס טוטאלי בגינה. מה חשוב לכתוב בחוזה מול בעל המקצוע, והאם כדאי לפנות לבית המשפט או שיש פתרון אחר?

    בעלי מקצוע רבים כמו גם צרכנים, טוענים כי החלק החשוב ביותר בהזמנת העבודה הוא ניסוח חוזה מוסכם בין הצדדים וחתימה עליו. לאחר הערכת העבודה והמשא ומתן בנוגע למחיר, חשוב לשים לב בדיוק על מה חותמים.

     

    ברשומות בתי המשפט מופיעים לא מעט מקרים שבהם נקלעו צרכנים לסכסוך משפטי מול בעל מקצוע. למשל: ועד בית שתבע חברה על התקנת אריחים חובבנית, או בעל מקצוע תבע תשלום שלא קיבל עבור העבודה שביצע.

      

    עוד בנושא:

    אל תצא פראייר- איך להתנהל מול בעל מקצוע

    איך לבחור את בעל המקצוע נכון

    חשוב! תעודת אחריות- להורדה

     

    ציון ברזילי, שיפוצניק ותיק, מרחיב: "הבעיות מתחילות בשלב הצעת העבודה וסגירת החוזה. חשוב להסביר כל דבר שהולכים לעשות בפני הלקוח. עבודת שיפוץ כוללת ריצוף, נגרות, חשמל, אינסטלציה - צריך לפרט בדיוק מה ואיך הולכים לבצע בכל שלב, בנוסף לתמחור מדויק ולוח זמנים. כל מצב אחר הוא פתח לצרות".

     

    לפני כשבועיים בית המשפט לתביעות קטנות חייב חברת איטום לפצות בעלי דירה ב-11 אלף שקל. הסיבה: עבודה לא מקצועית שגרמה נזקים לבית ולגינה. במקרה אחר זוג תבע מעצבת פנים על נזקים ועבודה בלתי מקצועית במהלך שיפוץ בביתם שעליו פיקחה. המעצבת מצדה תבעה את הזוג על אי עמידה בתנאי התשלום כפי שנקבע בחוזה ביניהם, וכן על הוצאת לשון הרע. בית משפט השלום בפתח תקווה פסק כי על הזוג לשלם למעצבת 5,000 שקל.

    תוכניות לחוד ותוצאות לחוד? הקפידו על חוזה מפורט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תוכניות לחוד ותוצאות לחוד? הקפידו על חוזה מפורט(צילום: shutterstock)

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    מה ניתן לעשות על מנת להימנע מתקלות דומות מול בעל המקצוע ששכרתם לעבודה? עורך דין תומר אשרוב העוסק בדיני חוזים והוצאה לפועל מסביר: "צריך לוודא מול מי חותמים את החוזה. החוזה צריך להיות מול בעל המקצוע עצמו ולא מול צד ג' או מתווך. יש להקפיד לכתוב פרטים מלאים ככל האפשר כדי שאם תתעורר בעיה, למרבית הסיטואציות יהיו פתרונות מפורטים במסגרת החוזה. רצוי להשאיר זכות יציאה מהחוזה בתנאים מסוימים, כך שלא יהיה בגדר 'חתונה קתולית'. יש לקבוע מקדמת תשלום של אחוז נמוך יחסית ואת היתרה להשלים רק עם סיום העבודה".

     

    עוד מציע אשרוב להתנות כל תשלום בסיום שלב בעבודה, "אם מדובר בעבודת שיפוץ בסכום גבוה, צריך לקבל ערבויות מבעל המקצוע ולוודא שיש ביטוח לכל הפועלים מטעמו. על הקבלן להוכיח זאת במעמד החתימה, אחרת המזמין יהיה חשוף לתביעות מצד הפועלים אם חלילה יקרה משהו".

     

    המלצות נוספות מאתר המקצוענים: כשמזמינים בעל מקצוע חשוב לבצע סקר שוק מקדים, להתרשם מתגובות של גולשים ומוטב רבות ככל האפשר. בסיום העבודה תמיד בקשו קבלה על התשלום, המהווה אסמכתה על העבודה, ודרשו תעודת אחריות.

     

    זקוקים לבעל מקצוע? חשוב לבחור ממקור שיתן לכם פתרון במקרה של בעיה. על כך ניתן ללמוד מסיפורה של צרכנית, שסיכמה עם שיפוצניק עבודה תמורת 27 אלף שקלים, מתוכם 5,000 ישולמו בתום העבודה. לקראת גמר השיפוץ היא הבחינה בכתמים על רצפת הסלון, ולכן סירבה לשלם את יתרת הסכום. היא אף פנתה למוקד הגישור ויישוב המחלוקות של המקצוענים. בבירור מול בעל המקצוע הודה השיפוצניק שהריצוף בסלון פגום ומכער את הדירה, והציע לבצע את העבודה מחדש מבלי לקבל את יתרת התשלום. כך ללא בתי משפט ובתהליך קצר יחסית, יצאו שני הצדדים מרוצים מיישוב המחלוקת. הרי גם לבעל המקצוע חשוב לשמור על שמו הטוב. הרבה פעמים דווקא כשמחלוקת נפתרת באופן כזה, כשבעל המקצוע מקבל אחריות על משגה שעשה ופותר אותו, הצרכן ימליץ עליו גם לאחרים.

     

    במקרה נוסף היו מעורבים צרכן וחברת הובלות. במוקד יישוב המחלוקות סיפרו: "במהלך ההובלה נפל ארגז קרטון שהכיל שידות עץ, מדפים וסולם ממתכת והצרכן דרש לקבל 600 שקל כפיצוי על החפצים שנפגעו. בתחילה חברת ההובלה סירבה לגישור, בתואנה שהסולם היה ישן וחלוד ובכל מקרה מפורט גם בחוזה שנחתם מול הצרכן כי עד סכום של 200 דולר אין החזרים לרכוש. לבסוף הגיעו הצדדים לפשרה - חברת ההובלה תדאג לתיקון פריטי העץ ותפצה את הלקוחה בכ-200 שקל. שני הצדדים יצאו מרוצים מתהליך הגישור".

     

    הכתבה בשיתוף "המקצוענים" - בעלי מקצוע לבית

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים