שתף קטע נבחר
 

מי אמור לשלם על תיקונים בדירה שכורה?

רגע לפני כניסת השבת הדוד מפסיק לעבוד או שהבית מוצף במים - האם יש להודיע למשכיר על התקלה? מי משלם על התיקון ומה נחשבת תקלה דחופה? המקצוענים עם התשובות

כ-2 מיליון ישראלים מתגוררים בשכירות ומשלמים על התענוג הזה לא מעט כסף. אז אם אתם שוכרים דירה כדאי לכם לדעת כיצד ניתן לחסוך כסף על תיקונים לדירה ומה אומרת הפסיקה בנושא תחזוקת הבית. מי אחראי לתיקונים שוטפים כמו תקלה בביוב, סתימה בכיור, דוד לא מחמם, השוכר או בעל הדירה?

 

עוד בנושא:

לפני החשמלאי: תקלות שתוכלו לפתור בעצמכם

עשה זאת בעצמך, גרסת האינסטלציה

תחזוקה נכונה והמקרר יעבוד שנים ארוכות

 

בשש השנים האחרונות עלה שכר הדירה בממוצע ארצי בכ-49% במצטבר. העלייה הבולטת היא במרכז הארץ כשהעיר השיאנית היא "עיר השוכרים" תל-אביב, שם זינק שכר הדירה בכ-61% מאז 2008. שכר הדירה הממוצע עומד על 3,436 שקלים בחודש, אך בתל-אביב

 הוא גבוה בהרבה ועומד על 5,117 שקלים בחודש. למרות שהשוכרים משלמים אלפי שקלים בחודש, לעתים הם נדרשים גם לשלם על תיקונים בדירה אותה הם שוכרים.

 

מהן התקלות הנפוצות בהם נתקלים בעלי המקצוע בדירות שכורות וכיצד ניתן להתמודד איתן? אומר אייל בגהלי מחשמל אייל: "הבעיה הנפוצה היא שיש מכשיר חשמלי שמקצר את כל הבית. זה קורה בקומקום חשמלי כשמגיעים מים לתושבת של החשמל, וזה גורם להקפצה של ממסר הפחת. כל מה שצריך לעשות הוא לנתק את הקומקום מהחשמל והבעיה נפתרת. לפעמים קורה שבתנור מטבח החוטים מתחממים, כך שהבידוד נהרס וחוט נוגע בחוט, וזה גורם לקצר. גם כאן, מומלץ לנתק את התנור מהחשמל. בנוסף בדירות להשכרה יש שקעים שיצאו ממקומם, מנורות שלא מחוזקות בצורה נכונה ומנורות שלא דולקות. אלו תקלות שצריך להזמין חשמלאי עבורן ולרוב הן סובלות מעט דיחוי ולא דחופות".

 

 (צילום: עומר הכהן) (צילום: עומר הכהן)
(צילום: עומר הכהן)

 

כשמדובר בבעיות אינסטלציה, גם כן יש בעיות דחופות, ובעיות שניתן לדחות את הטיפול בהם בכמה ימים. "אם למשל יש נזילה בכיור, אפשר בינתיים לשים דלי, או לא לסגור את הברז שמתחת לכיור ולא להשתמש בו כמה ימים", אומר פיני ניסים מאיתם מערכות. "אם מדובר בסתימה באחד הכיורים או באמבטיה אפשר לשפוך מלח לימון, אקונומיקה ומים רותחים לתוך הכיור, ולהמתין עשר דקות לפני שפותחים את ברז המים. זה ממיס את כל השומנים ולפעמים פותר את הבעיה".

 

במקרה של סתימה באסלה, "אם יש בבית אסלה נוספת", מציע ניסים "כדאי פשוט לסגור את מכסה האסלה ולא להשתמש בה עד שקוראים לאינסטלטור. מי שמעוניין לנסות לפתור את הבעיה בעצמו, יכול לפתוח את פקק הביקורת שמאחורי האסלה, להחדיר צינור חלול (כמו צינור השקיה של גינה) ולהחדיר דרך פתח האסלה, לכיוון פקק הביקורת. פעמים רבות זה פותר את הבעיה. אם התקלקל הברז מאחור, ניתן לקחת דלי או שניים ולנקות את האסלה לאחר השימוש. אם יש נזילה ממיכל ההדחה, ניתן לסגור את הברז שמאחורי האסלה לאחר כל שימוש".

 

ואם מדובר בפיצוץ בצנרת? "יש שתי אפשרויות: או לקרוא לבעל מקצוע מיידית", מסביר ניסים, "או לסגור את השיבר הראשי של המים, ולפתוח אותו רק אחת לכמה שעות, לצורך שימוש במים ואז ניתן לדחות את הקריאה אם למשל לא תרצו להזמין בעל מקצוע בשבת".

 

מי ישלם?

במקרים רבים הבעיה לא נפתרת בקלות ויש צורך להזמין בדחיפות בעל מקצוע שיחזיר לנו את הזרם. אז מי צריך לשלם על התיקון - השוכר או המשכיר? עו"ד אסף גילר, המתמחה בדיני מקרקעין ובדיני חוזים, מסביר: "על פי החוק ועל פי רובם הגורף של הסכמי השכירות, על המשכיר (בעל הדירה) לתקן כל תקלה או ליקוי שנגרמו כתוצאה מבלאי טבעי - שאינו תלוי בשוכר, כגון: תשתית מים, חשמל, גז וכן ליקויים במבנה (רטיבות, סדקים וכדומה). לעומת זאת, כל תקלה או ליקוי שנגרם כתוצאה מרשלנות או נזק מכוון של השוכר יתוקן על ידי השוכר ועל חשבונו".

 

"הכלל הוא שהמשכיר חייב לתקן כל תקלה ששוללת או מגבילה 'הגבלה של ממש', את השימוש בדירה, תוך זמן סביר ממועד הדרישה", מסביר עו"ד גילר ומסייג, "הבעיה בהגדרה הזו שהיא משאירה מקום לפרשנות בכל מקרה ומקרה, ומעלה למשל את השאלות: 'האם דוד מקולקל מגביל באופן ממשי את השימוש בדירה? מה הוא זמן סביר לתיקון דוד מקולקל? מה הוא מחיר סביר לתיקון התקלה? על פי הפסיקה, אין ספק שבהיעדר מים חמים מדובר בהגבלה של ממש. להערכתי, במקרים רבים, יש מקום לטעון שהזמן הסביר לתיקון תקלה בדוד הוא מיידי, ואינו סובל דיחוי".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

במוקד השירות של המקצוענים מוסיפים: "גם כשהתקלה מצריכה תיקון דחוף, כדאי לבצע סקר שוק קצר ולבקש הצעות מחיר ממספר בעלי מקצוע. בסיום העבודה שאלו על תקופת האחריות הניתנת לעבודה ודרשו חשבונית - זו האסמכתא שלכם שאכן בעל המקצוע ביצע את העבודה".

 

ומה קורה אם השוכר הזמין טכנאי בשבת וזה גבה סכום הגבוה ב-175% מביקור ביום רגיל? גילר מסביר: "אם המשכיר אינו פועל תוך זמן סביר לתיקון התקלה שהיה עליו לתקן, השוכר אכן רשאי לתקן את התקלה בעצמו ולדרוש החזר כספי בסכום 'סביר', בכפוף למתן הודעה על כך למשכיר (אלא אם מדובר בתיקון תקלה דחופה מאוד, כמו פיצוץ בצנרת, למשל). במקרה כזה, אני ממליץ לקבל בכתב כמה הצעות מחיר, על מנת להיות בטוח שבאמת מדובר במחיר סביר, שאפשר יהיה לקבל בגינו החזר מלא. אפשרות נוספת, שרבים אינם מודעים לה, היא האפשרות להפחית את דמי השכירות ולקזז מהם את השווי היחסי של התקלה. הבעיה עם אפשרות זו היא שברוב המקרים קשה מאוד להעריך את הנזק ואת הסכום שיש לקזז".

 

במוקד השירות של המקצוענים אומרים: "מקובל והגיוני שבעלי מקצוע גובים 150-200 אחוז בסופי שבוע, ולכן אם ניתן, כדאי לדחות את הקריאה ליום חול.

 בכל מקרה כדאי לבדוק במחירון את העלות הרגילה כדי שתדעו לחשב את העלות המוערכת גם בחג ובשבת".

 

ומה קורה אם מדובר במקרה שלא סובל דיחוי ודורש טיפול מיידי - כמו תקלה במערכת החשמל. עו"ד גילר: "במקרים דחופים, שברור שאינם סובלים דיחוי או המתנה לתיקון התקלה על-ידי המשכיר, החוק פוטר את השוכר מהודעה מראש למשכיר על התקלה ונותן לו את הזכות לפעול לתיקון התקלה אפילו מבלי להודיע לשוכר על קיומה", מסביר גילר. "גם במקרה כזה, הפיצוי מוגבל לסכום הסביר בגין תיקון התקלה הרלוונטית, תוך שלוקחים בחשבון את עניין הסבירות של הסכום – גם את העובדה שמדובר בסוף שבוע, והתעריף יקר יותר".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

כמובן לא כל התקלות הן קריטיות וקיימות לא מעט תקלות שלא דורשות פתרון דחוף. השאלה היא איך מתמודדים מול בעל הבית במקרים כאלו. "במקרה זה יש כמה אפשרויות העומדות בפני השוכר", אומר עו"ד גילר, "הראשונה היא להודיע למשכיר על הכוונה לתקן בעצמנו את הנזקים, ולקבל החזר כספי סביר או לקזז את הסכום הרלוונטי מדמי השכירות, אם ניתן להעריך את הנזק. האפשרות הקיצונית יותר היא הזכות להתריע בכתב על הפרה של ההסכם ולתת למשכיר אורכה סבירה אחרונה לתקן את התקלות ואם המשכיר עדיין לא יפעל בתקופה זו לתיקון התקלה, הרי שמדובר בהפרה יסודית של ההסכם, שמאפשרת לשוכר גם לתבוע פיצוי בגין הנזק שנגרם לו בגלל הליקויים וגם לפנות את הנכס באופן מיידי".

 

מנעו את התקלה

יש לא מעט תקלות שאפשר למנוע מראש, לחסוך את התיקון ואת הדיאלוג מול בעל הדירה. בגהלי אומר: "כדי לזהות מראש תקלות בבית, כדאי מאוד לגשת ללוח החשמל בזמן שמשתמשים במכשיר חשמלי עם צריכת חשמל גבוהה, ולבדוק אם יש רעשים בלוח החשמל. זה לרוב מה שקורה כשיש מוליכים רפויים. אם יש רעשים כאלה, זה עלול לגרום לשריפה. לכן מומלץ להוריד את המפסק הראשי ולקרוא מיידית לחשמלאי, או להעביר את סוף השבוע ללא חשמל. מסוכן מאוד להשאיר את המפסק דלוק עם רעשים חזקים כאלו".

 

"עוד דבר שמומלץ לעשות", אומר בגהלי, "הוא לעבור בבית ולבדוק את כל שקעי החשמל. בייחוד במזגנים, במכונות כביסה ובשאר המכשירים שצורכים הרבה חשמל. אם מזהים סימנים שרופים, סימנים בצבע שחור, פלסטיק שנמס או שכבר התחיל להיאכל יש לנתק אותו מהחשמל. בשלבים מתקדמים יותר יש גם ריח חזק של פלסטיק שרוף, ומאוד צריך להיות ערניים לזה. זה בהחלט יכול לגרום להתלקחות ולשריפה בבית".

 

"כדאי גם להימנע מלשים מפצלים של שלישייה יחד עם מוצר בעל צריכת חשמל גבוהה", ממליץ בגהלי, "לא לחבר לדוגמה למיקרו גם טוסטר אובן ועוד רכיב שהוא בעל צריכת חשמל גבוה, אלא להשתמש כמה שניתן בשקעים נפרדים".

 

יש מספר בעיות שניתן לצפות מראש גם באינסטלציה. ניסים: "בדרך כלל סתימה מתהווה לאט-לאט. צריך לשים לב אם המים לא יורדים כל כך טוב בכיור, או באמבטיה, ולצפות את התקלה מראש. לעיתים רק ניקוי של שערות יכול לפתור את הבעיה, וזה בהחלט משהו שניתן לעשות לבד. סימן נוסף הוא שמטפטפים מים מקופסת הביקורת של הכיור, וזה עוד סימן שהכיור עומד להיסתם".

 

תקלה בבית? הציצו במחירון המומלץ לצרכן כדאי לדעת כמה יעלה התיקון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים