שתף קטע נבחר
 

האינסטלטור הכי מסוכן בארץ

גם אתכם עקץ האינסטלטור הכי מסוכן בארץ? ממה כדאי להיזהר בפעם הבאה ואיך משתמשים נכון בפוליסת הביטוח

א', אינסטלטור מאזור המרכז, היה נוהג להגיע לבתים פרטיים ולנפח בעיות קטנות וזניחות שעלות הטיפול שלהן אמורה להסתכם בכמה מאות שקלים. הוא מעורב במספר לא מבוטל של תביעות אזרחיות ואף הוגשו כתבי אישום בעניינו. א' נעצר בחשד שנהג לרמות את לקוחותיו ולאיים עליהם. בין לקוחותיו, גם קשישים. הוא נהג להתחזות ואף להציג את עצמו בשם אחר, לנפח בעיית אינסטלציה קטנה ולגבות בעבורה סכומים מופרזים, לבצע תיקונים שכלל אין בהם צורך, ולאיים על לקוחותיו ולחייב אותם לשלם לו סכומים הגבוהים הרבה מעלות התיקון.

 

עוד בנושא:

עשה זאת בעצמך, גרסת האינסטלציה

בעיות אינסטלציה? הטיפים שיעזרו לכם

מחירון האינסטלציה השלם

 

גם לאחר שבית-המשפט אסר על א' לעסוק בעבודות אינסטלציה, הוא חזר לסורו, והמשיך להונות לקוחות. בהמשך נגזרו עליו 90 יום בהם נאסר עליו לעבוד, ונאסר עליו ליצור קשר עם הלקוחות אשר התלוננו עליו במשטרה.

 בהמשך הוא פעל באמצעות העסקת עובדים תחתיו, ואשר הוא קשר עמם קשר לקבל מלקוחות במרמה ובאיומים סכומי כסף גבוהים עבור תיקוני אינסטלציה. הוא גרם לעובד שלו למסור ללקוחות כתובות ומספרי טלפון שגויים של העסק, על מנת שלא ניתן יהיה להשיגם.

 

כיצד פעלה השיטה? אפרת גילה-דנן, סמנכ"ל השירות של 'המקצוענים', מפרטת: "האינסטלטור היה מגיע לדירה על מנת לבדוק תקלה באמבטיה. אם למשל מדובר רק ברטיבות בקיר שגורמת לקילוף צבע, הוא יכול לומר שיש פיצוץ בצנרת ולשפץ את כל האמבטיה בעלות של 20-15 אלף שקל. הוא אמנם באמת משפץ את המקלחת, אבל במקרה שכלל לא היה צורך בשיפוץ כי לא נגרם שום נזק לצנרת. כך תיקון שאמור היה להסתכם ב-800 שקל וקילוף של צבע בקיר אמבטיה שלא אווררה מספיק, התנפח לסכום גדול מדי".

 

גילה-דנן מביאה דוגמה נוספת: "כשהרובה בין קירות האמבטיה מתבלה, מחלחלים מים מהמקלחת אל הקיר וגורמים לרטיבות. גם במקרה כזה אינסטלטור לא אמין עלול לספר לצרכן על פיצוץ בצנרת ולהגדיר צורך להחליף את כל הקו. במקרה כזה, פתרון לבעיה מסתכם בכ-350 שקל, אבל נוכל יספר שיש צורך להחליף את כל קו הביוב, מארגן לעצמו עבודה באלפי שקלים".

 

יודעים את מי אתם בוחרים? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יודעים את מי אתם בוחרים?(צילום: shutterstock)

 

"כשמדובר בעבודות אינסטלציה, הצרכן אף פעם לא יודע אם שווי הטיפול הוא ריאלי ומשקף את היקף העבודה", אומרת גילה-דנן. בשנים האחרונות אף ערכו כמה תוכניות תחקיר בטלוויזיה שחשפו שיטות עבודה של נוכלים בתחום. תחום האינסטלציה, שלמרבית הצרכנים אין מספיק ידע לגביו, הפך פרוץ, וכך עלויות התיקון עלולות להגיע לאלפי שקלים במיוחד כשבעלי המקצוע מנצלים את חוסר הידע של הצרכנים לרעה.

 

איך נזהרים?

כיצד יכולים הצרכנים להתגונן מפני נוכלים שכאלה? גילה-דנן מציעה מספר אמצעי זהירות: "לפני שמזמינים בעל מקצוע, כדאי לבדוק את חשבון המים ולוודא שאין שינוי חריג בצריכת המים. כדאי לעשות סקר שוק - לקרוא חוות-דעת על בעלי המקצוע לפני שמזמינים אותם, לוודא במחירון מהו המחיר המומלץ לעבודה מסוג זה. כשבעל המקצוע מגיע כדאי לשאול אותו כמה שיותר שאלות ולגלות בקיאות. זה גם יעזור לכם לתחזוקה נכונה לאחר התיקון".

 

ומה לגבי מקרי חירום שבהם אין מספיק זמן להיערך ויש פיצוץ בצנרת? "אם מדובר בשעות הערב כדאי לסגור את השיבר הראשי, להתאזר בסבלנות ולהזמין איש מקצוע רק למחרת בבוקר, כדי לא לשלם תעריף שהוא כפול מהמחיר הרגיל. אם מדובר בעניין שלא סובל דיחוי כדאי לפתור רק אותו נקודתית עם בעל המקצוע, ולא לסגור איתו על עבודה בהיקף גדול יותר", היא אמרה.

 

יש לי ביטוח

כדאי להזכיר שביטוח מבנה כולל לרוב גם כיסוי ביטוחי לנזקי צנרת. "חובה ליידע את חברת הביטוח ולא למהר להזמין בעל מקצוע באופן עצמאי",

 אומרת גילה-דנן, "מרבית החברות נותנות מענה 24 שעות ביממה, ושולחות נציג כונן מטעמן. כדאי שמספרי החירום של חברת הביטוח זמינים לאיתור בשעות חירום".

 

אך גם במקרה שבו מערבים את חברת הביטוח יש להיזהר. "חברות הביטוח שולחות בעל מקצוע מטעמן, אשר בודק את הנזק ולעתים ממליץ ללקוח להחליף את כל הצנרת בטענה שהיא כבר 'רקובה'. חברות הביטוח מממנות רק את התיקון הנקודתי, ולא ממהרות להחליף צנרת או למנוע תאונות שטרם קרו. לעתים, המבוטח בשל לחץ משתכנע ומוסיף את יתרת הסכום ישירות לאינסטלטור, מבלי לערב את חברת הביטוח", אמרה גילה-דנן.

 

מה הבעיה? "למעשה, תשלום ישיר לאינסטלטור במקרה כזה לא חוסך דבר לצרכן", מסבירה גילה-דנן, "ההצעה הכביכול אטרקטיבית ממש מיותרת. הרי גם אם שבוע לאחר מכן יתרחש עוד פיצוץ בצנרת, חברת הביטוח תהיה מחויבת לתקן.

 זו רק מסחטת כספים, ולצערי כמי שעבדה 14 שנה בתחום ונחשפה ללא מעט תלונות כאלה מצד לקוחות, מדובר בעשרות מקרים ביום, שבהם אינסטלטורים מגיעים מטעם חברת הביטוח ומציעים ללקוחות 'שדרוגים' מיותרים מהסוג הזה".

 

"אם מדובר בעבודה 'גדולה' כמו שיפוץ כל חדר המקלחת או ממש החלפת מערכת האינסטלציה בבית", מסכמת גילה-דנן, "מומלץ לקבל 3-2 הצעות מחיר לפני שסוגרים את העסקה, בכל מקרה תמיד מומלץ להזמין בעל מקצוע ממאגר אמין שמפקח על בעלי המקצוע באופן קבוע".

 

מחפשים אינסטלטור אמין? לרשימת המומלצים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים