שתף קטע נבחר

מהיום: מעבר אוטומטי מבזק לספק+תשתית של המתחרות

השלב השני ברפורמת הפס הרחב אמור לצאת היום לדרך. המעבר מבזק לספק+תשתית אינטרנט בחשבונית אחת בחברה אחרת, עובר לממשק אוטומטי, כך שיהיה מהיר ומיידי ולקוחות לא יצטרכו לחכות יותר משבוע. גם שיווק טלפוניה של בזק על-ידי מתחרותיה היה אמור להתחיל היום, אך בזק עתרה לבג"ץ

לא עוד המתנה של למעלה משבוע במעבר לחשבונית אחת של ספק + תשתית אינטרנט? אם הכל יילך חלק (וכנראה שיהיו מהמורות בתחילת הדרך), היום (א') יחל השלב ברפורמת השוק הסיטונאי – רפורמת הפס הרחב, במסגרתו המעבר בין בזק למתחרות יעשה באופן אוטומטי ולא ידני כפי שהיה עד כה, מאז השלב הראשון ברפורמה. במשרד התקשורת מסרו: "דרשנו מבזק להמשיך לתת גיבוי ידני בזמן הקרוב, כגיבוי לממשק האוטומטי". מבזק נמסר כי: "המערכת האוטומטית עובדת, תוך תיאום מלא עם הספקיות למעבר לקוחות".

 

נתקלתם היום בבעיות במעבר מבזק לחברה אחרת? ספרו לנו >>

 

 

רפורמת הפס הרחב החלה בפברואר השנה. במסגרתה כפה משרד התקשורת על בזק להחכיר תשתית אינטרנט (ובקרוב טלפוניה) למתחרות שלה. הרפורמה מאפשרת לצרכנים לעבור בין ספקי אינטרנט שונים בפעולה אחת, ללא צורך בהתקשרות כפולה לספק ותשתית. ספקיות התקשורת יכולות לשכור תשתית אינטרנט מספקיות התשתית (בזק או HOT) עבור הלקוח והכוונה היא שבסופו של דבר היא תביא לביטול מוחלט של ההפרדה הזאת ולקוח יתחבר לשירותי אינטרנט בלבד, בחברה אחת שתקבל תשלום, ותספק שירות (כולל שירות טכני) בעלות נמוכה מבעבר.

 

השלב השני בעצם מציין את תחילת העבודה של הספקיות מול בזק, בממשק ממוחשב. בנוסף, היום בזק אמורה היתה להתחיל להחכיר שירותי טלפוניה קווית למתחרות, כך שאלה יוכלו להציע ללקוח הצעה מוזלת של אינטרנט (תבוטל ההפרדה בין ספק ותשתית) וטלפון קווי שאינו על גבי האינטרנט (כפי שמשווקות כיום רוב הספקיות). במשרד התקשורת מסרו: "בזק מסיבותיה היא, החליה שלא לשתף גם טלפוניה. מבחינת המשרד אין שום מניעה לכך. מדובר בשורת רווח ותו לא, לצד צמצום האפשרויות לצרכן".

 

עד כה המעבר לחשבונית אחת קרטע

השלב הראשון של הרפורמה קרטע משום בעיות טכניות, שגרמו למעבר איטי בין החברות וכן ניסיונות של בזק לעכב מעבר של לקוחות בדרכים שלגיטימיותן עוד תיבדק. משרד התקשורת מתכוון לקנוס את החברה ב-11.3 מיליון שקל אם יחליט שניסתה לשבש את המהלך בדרכים שאינן חוקיות.

 

גם ספקיות האינטרנט לא בהכרח התכוננו כראוי לשלב הראשון. צרכנים דיווחו על זמני המתנה לא רק למעבר עצמו אלא גם לשירות המכירות.

 

בנוסף, רוב החברות קונות תשתית מבזק, משום שמשרד התקשורת עדיין לא קבע באלו מחירי מקסימום מפוקחים על HOT למכור את תשתית האינטרנט שלה. מכאן שללקוח HOT קשה יותר לעבור חברה. חיבור לתשתית בזק כדי לעבור לחשבונית אחת בחברה מתחרה, דורש התקנה של בזק, שעולה כסף.

 

ועוד מהמורה בדרך: על הלקוחות להשיב לבזק את הנתב (מודם-ראוטר) שלהם, מה שאומר שעליהם לרכוש נתב חדש: או באופן פרטי, או מספקית האינטרנט.

 

צרכנים גם התלוננו שהספקיות לא תמיד מאפשרות בקלות שדרוג מהירות אינטרנט בעת המעבר או אחריו. מעבר ממהירות של עד 15 מגה למהירות גבוהה יותר, דורשת בהכרח קנייה של נתב חדש.

 

המחירים ירדו ל-69 שקל ל-100 מגה ספק + תשתית

בין החברות שכבר החלו להציע חבילה של ספק + תשתית: 018 אקספון, 012 סמייל (של פרטנר), 013 נטוויז'ן (של סלקום) ובזק בינלאומי.

 

גם בעבר חלקן הציעו חבילה משולבת של ספק ותשתית שכונתה באנדל. החבילה הזאת הוצעה לשנה בלבד. אחרי שנה, היא התפרקה למחירים גבוהים ששילמו לקוחות בנפרד לספק ולתשתית.

 

דוגמא למחיר סיטונאי מפוקח: בזק מוכרת 40 מגה ב-54 שקל לחודש, לא כולל מע"מ והוצאות תפעול ושיווק.

 

בינתיים, המחירים לצרכן עומדים על מינימום 69 שקל (כאמור לספק + תשתית) לחודש, מחיר אותו מציעה חברת אקספון. אחרי שנה של מחיר מבצע זה, תשווק החברה 100 מגה ב-99 שקל לחודש, 40 מגה ב-89 שקל לחודש ו-15 מגה ב-79 שקל לחודש. מחיר המתחרות דומים או מעט גבוהים יותר.

 

במקביל, סלקום מתכננת להשיק השבוע את שירותי הטריפל שלה. לפי הערכות, כ-25 אלף לקוחות כבר עברו לחשבונית אחת ולפי חוות דעת שפרסם משרד התקשורת בינואר 2014, בזק צפויה לאבד עד 600 לקוחות אינטרנט וטלפון עד 2017 והכנסותיה ירדו ביותר ממיליארד שקל (עמדו על 4.5 מיליארד שקל ב-2013). לפי בית ההשקעות פסגות, מכירות טלפוניה+אינטרנט מהווות כ- 48% מסך המכירות הכולל של כל קבוצת בזק.

 

ואגב הטריפל של סלקום, לא ברור עדיין אם ומתי תבוטל ההפרדה המבנית בין בזק ל-yes באופן שיאפשר גם לה לשווק טריפל. לבזק ול-yes יש תדמית טובה בהרבה בקרב צרכנים מאשר לחברות כמו נטוויז'ן (סלקום) או HOT.

 

מתי נוכל לקנות חבילות שיכילו טלפוניה קווית בזול? תלוי בבג"ץ

לעניין הרפורמה בשיווק הטלפוניה הקווית של בזק מסרו בעבר במשרד התקשורת בעקבות בג"ץ שהגישה בזק, כי "לאור מסקנות הבחינה שערך המשרד, כפי שדווח לבית המשפט, לא‏ היתה כל ‏ ‏מניעה ‏כי ‏בזק תספק ‏את ‏השירות ‏במועד ‏זה. ‏לכן, ככל שתימנע בזק מלספק את שירות הטלפוניה הסיטונאי במועדו, יראה בכך המשרד הפרה של הוראות הרישיון ויפעל בהתאם". ובכן, בזק לא תספק את השירות במועדו.

 

בזק עתרה לבג"ץ וטענה כי ההחלטה על החכרת שירותי הטלפוניה שלה נעשתה במחטף. עוד טענה כי אין ישימות טכנולוגית למכירת קווי טלפון למתחרות שלה, אלא אם תחליף את המתג, מה שיעלה לה מילונים רבים של דולרים וייקח חודשים רבים.

 

בתגובה, משרד התקשורת מסר לבג"ץ ב-7 במאי, כי לאחר ‏בדיקה ‏מעמיקה שערך "ניתן ‏ליישם ‏שירות ‏טלפוניה ‏סיטונאי‏ ברשת‏ בזק ‏במועד. התעריפים ‏אשר ‏נקבעו ‏לשירותים ‏סיטונאיים נמצאו ‏כמכסים‏ את‏ עלויות‏ אספקת‏ השירותים‏ ויישארו ללא‏ שינוי.

 

במשרד התקשורת טענו: "מתן שירותי טלפוניה ברשת בזק אפשרי, בהתאמות קלות בלבד למערכת הקיימת, וזאת תוך פרק זמן קצר ובעלויות זניחות. יתר על כן, הבחינה העלתה כי היישום כאמור מתאפשר במספר פתרונות אפשריים. התעריפים שנקבעו בהחלטת השר הינם תעריפים סבירים וראויים, המאפשרים תחרות לספקי שירות על בסיס שירותים סיטונאיים מחד, ומאפשרים לבזק החזר עלויות בתוספת רווח סביר מאידך".  

 

למרות זאת, המשרד כן החליט להעמיד לשימוע 2 היבטים של ההחלטה, להם אין השפעה על התעריפים הנוכחיים: א. קביעת מנגנון עדכון תעריפי לאחר שנתיים, בהתאם לביקושים באותה העת. ב. התאמת הסכמי רמת השירות (SLA) לרמת השירות אותה מספקת בזק ללקוחותיה הקמעונאיים. בזק מסרה למשרד בבקשה שימנה בורר בלתי תלוי שיבחן את נושא הטלפוניה ויישומו, במסגרת הרפורמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: Shutterstock
מהיום: מעבר אוטומטי מאינטרנט של בזק למתחרות
צילום: Shutterstock
מומלצים