שתף קטע נבחר

ריהוט לבית ולגינה: איך לקנות באחריות

מצד אחד הישראלים רוצים לקנות ריהוט שמיוצר בארץ, מצד שני יש הרבה מאוד תלונות נגד יצרנים בתחום. אז איך בוחרים נכון ומה חשוב לדעת? המקצוענים עם התשובות

50% מהישראלים מעדיפים לרכוש ריהוט המיוצר בארץ, מתוך מטרה לעודד ייצור כחול-לבן, כך עולה מסקר שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש פברואר. הבעיה היא שעל-פי נתוני המועצה לצרכנות, מדי שנה מתקבלות כ-2,700 תלונות בתחום הריהוט.

 

"בגלל שהשוק פרוץ, לצרכנים אין בעצם כתובת במקרים רבים של אי שביעות רצון מהאיכות ומהשירות בתחום הריהוט", אומרים במוקד השירות של "המקצוענים". "מעבר לבחירת בעל מקצוע ממאגר אמין, קריאת חוות דעת של לקוחות קודמים באתר וחיפוש ובירור מידע על בעל החברה באינטרנט, אין לצרכן שמשלם אלפי שקלים שום בטוחה לכך שהוא יקבל את התמורה לכספו".

 

עוד בנושא:

סוגי עץ לרהיטים: מה כדאי

8 טיפים: כך תתנהלו מול בעלי המקצוע

רהיטים לבית ולגינה: מזמינים מנגר או מקטלוג?

 

תו איכות ושירות חדש בתחום הריהוט

בניסיון לפתור את הבעיה הצרכנית, מתנהל בימים האחרונים קמפיין של איגוד תעשיות הריהוט בהתאחדות התעשיינים, שהשיק לאחרונה את תו האיכות והשירות. בעלי מקצוע וחברות בתחום הריהוט שיירצו להתהדר בתו איכות זה, יצטרכו לחתום על תקנון המחייב אותם לעמוד בתנאים של איכות ושירות.

 

על מה מתחייבות החברות? בתחום האיכות מתחייבות החברות לייצר ריהוט בהתאם לתקנים הנדרשים למוצרים, כך שמעל 30% מהייצור יהיה בישראל. לצורך קבלת התו, החברות יצטרכו לקבל ציון משוקלל של 75 ומעלה בבדיקה של בוחן חיצוני אחת לשנה. החברות מתחייבות לגילוי נאות אודות פגמים במוצר, מכירת מוצר מתצוגה וכן מכירת מוצר סוג ב'.

 בתחום השירות, מתחייבות החברות לתת אחריות של מינימום שנה למוצריהן ולציין סייגים והחרגות בצורה ברורה בתעודת האחריות. תחום המענה לפניות, עדיין טעון שיפור בתקנון, ועומד כיום רק על חובה לחזור לצרכן טלפונית תוך 48 שעות מרגע קבלת תלונה או במענה בכתב תוך 14 יום.

 

כיצד תתבצע אכיפת תו האיכות? האיגוד יקיים מעקב ופיקוח, ובמידה וחברה לא תעמוד בתנאים האיגוד יהיה רשאי לשלול מהעסק את הזכות להשתמש בתו, ואף לפרסם את העניין בתקשורת. אמנם לא תוטל על העסק שום סנקציה מעבר לשלילת התו ופרסום העניין, אך הדבר בהחלט יכול לשמש כהרתעה לחברות העוסקות בתחום, ומצביע על מגמה חיובית והתעוררות של מודעות צרכנית בענף.

 

טיפים להתנהלות צרכנית חכמה בתחום הריהוט

אם אתם נמצאים לפני הזמנה של ריהוט לביתכם, ורוצים למזער חילוקי דעות ולהיות בטוחים שתקבלו את מה שהזמנתם, יש כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם בשלב ההתקשרות ובמהלך העבודה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

"הדבר הכי חשוב הוא לברר על הנגרייה ועל בעל המקצוע, ולהקפיד להזמין רק בעל מקצוע שעוסק בתחום הנגרות הספציפי", אומר צביקה יהודה גולדיס מהנגר הנייד. "נגר שמתמחה בבניית ריהוט לחדרי שינה לא בהכרח יודע לבנות מטבחים.

 לא כדאי לפנות לבעל עסק שאין לו את הציוד הנדרש, ושאינו קונה את חומרי הגלם בסיטונאות. גם בגלל שזה יאריך את משך העבודה ואת עלות החומרים וגם בגלל היעדר ניסיון בתחום, שיכול להוביל לתקלות בהמשך".

 

המלצה נוספת קשורה לביקור בנגרייה הרלוונטית. "כדאי לבקר בסטודיו של הנגר, לבקש לראות עבודות קודמות מהתקופה האחרונה, ואף ניתן לבקש להגיע לבית של לקוח כדי לראות את רמת הגימורים", אומר רוסלן מנשירוב עבודות נגרות. "אם מזמינים עבודה יקרה כמו מטבח, שעלותה מגיעה לעתים לסכום של עשרות אלפי שקלים, כדאי להשקיע בשלב החיפוש, לקרוא המלצות וחוות-דעת, לבקש הדמיה של המטבח בתלת-מימד,. כדאי להקפיד על רישום מסודר של חומרי הגלם, איכות הפרזול, זמן האספקה ולהקפיד לקבל חשבוניות ותעודת אחריות".

 

ומה עושים במהלך העבודה עצמה?

מנשירוב: "אם יש בעיה שמתעוררת כבר באמצע העבודה חשוב להתריע עליה, ולדרוש שתטופל. אני באופן כללי ממליץ לצרכנים לחלק את התשלום לשלבים, כך שבתחילת העבודה ישולם רק 30% על החשבון, לאחר אספקת הסחורה ולפני שלב הצבע לשלם 30% נוספים, ורק לאחר הצבע ובסיום העבודה לשלם את היתרה שהיא 40% מהסכום. מרבית השינויים ניתנים לביצוע לפני שלב הצביעה. אם בעל מקצוע אומר שלא ניתן, זה לא נכון. ניתן להחליף אפילו פרזול פנימי, ולכן לא כדאי שכל הסכום יהיה אצל הנגר מראש".

 

מה תחום האחריות הנהוג בתחום? אמנם על פי התו מתחייבות החברות על אחריות לשנה, אבל בתחום הריהוט נהוג לתת אחריות ארוכה יותר. מנשירוב: "צריך להבחין בין אחריות על פרזול לבין אחריות על העץ.

 האחריות על הפרזול היא לרוב של החברה המייצרת. לכן, כבעל מקצוע אני תמיד מעדיף לשלם מעט יותר אבל לקבל אחריות ארוכה יותר, כי זה בהחלט מעיד על טיב הפרזול. יש חברות שנותנות אחריות של 5 שנים על הפרזול, יש שנותנות אחריות של 10 שנים ויש כאלה שנותנות אחריות לכל החיים. לגבי העץ, האחריות הניתנת היא רק על תקלות שנגרמות כתוצאה מבעיה בחומר, התקנה לקויה וכל נזק שהוא בתחום האחריות של בעל המקצוע. נזקים שנגרמים כתוצאה משימוש רשלני, נזקי מים ונזקי אש כמובן לא מכוסים. אם צרכן מזמין מגירה שיכולה לשאת עד 40 ק"ג, ומעמיס עליה משקל של כ-80 ק"ג, היא מן הסתם תקרוס ואז אין אחריות על העניין. כנ"ל לגבי מיטה שנשברת כי קפצו עליה. בעיקרון, האחריות על העץ עצמו שאני נותן היא 10 שנים, וכך גם מקובל בתחום".

 

מחפשים נגרים באחריות? לרשימת המומלצים

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים