שתף קטע נבחר

 

בית הדין הכריע: אתם לא נשואים ולא רווקים

בני הזוג אורן נישאו כדת משה וישראל בטקס פרטי עם רב אורתודכסי, עדים וכתובה. אבל כשהגיעו להירשם ברבנות, נפסק כי הנישואים נחשבים כ"ספק קידושין": הם לא בדיוק נשואים, אך גם לא בדיוק רווקים. עכשיו הם מאיימים לעתור לבג"ץ, ובית הדין דורש מהם להינשא בשנית - ברבנות: "הם התנהלו בחוסר תום לב"

 

 

הכירו את נועם אורן, בחור דתי מירושלים. הוא ובח"לתו נישאו לפני כמה שבועות בטקס אורתודוכסי עם רב אורתודוכסי. הייתה חופה, היו עדים, היה הרב מיכאל אברהם – אבל בית הדין הרבני פסק כי הנישואים נחשבים כ"ספק קידושין", ולכן בני הזוג מצויים כרגע בלימבו מוזר: הם לא בדיוק נשואים – אך גם לא בדיוק רווקים.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

הכל התחיל כאשר אורן ובת זוגו החליטו להינשא כהלכה – אבל בנישואים פרטיים, מבלי להירשם לנישואים ברבנות. לאחר מכן אף נרשמו בבית הדין החרדי של הרב אברהם דב לוין, שאישר את כשרות הטקס. "התחתנו באופן הלכתי לחלוטין, ואחרי החתונה ביקשנו מהרבנות שיכירו בנישואים שלנו", הוא מספר באולפן ynet. "זה לא בדיוק קרה".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"לי היה נורא חשוב שדווקא ביום הכי קדוש וחשוב בחיים שלי, לא יהיו מעורבים חלקים לא מוסריים ולא אתיים", אורן מוסיף, "ואני רואה את התנהלות הרבנות בצורה כוחנית ומונופולית, משהו שלא רציתי שיהיה חלק מהנישואים שלי".

 

"נשואים בספק"

בני הזוג אורן, דתיים כאמור, בחרו להוסיף סעיף "על תנאי" בקידושין, המגן על האישה במצב של גירושין או עגינות, מסבירה עורכת הדין בתיה כהנא-דרור, יו"ר ארגון "מבוי סתום". "ההלכה מצאה לזה פיתרון, אך הרבנות לא מכירה בפיתרון הזה".

 

"אני רואה את התנהלות הרבנות בצורה כוחנית ומונופולית, משהו שלא רציתי שיהיה חלק מהנישואים שלי". נועם אורן ובת זוגו (צילום: ירין טרנוס) (צילום: ירין טרנוס)
"אני רואה את התנהלות הרבנות בצורה כוחנית ומונופולית, משהו שלא רציתי שיהיה חלק מהנישואים שלי". נועם אורן ובת זוגו(צילום: ירין טרנוס)

 

"אנחנו פנינו בהליך הרגיל לאישור הנישואים לבית הדין הרבני, אך שם החליטו החלטה מאוד מוזרה: שמצד אחד הזוג הזה לא ייחשב כנשוי מבחינה הלכתית, ובוודאי לא יירשם כנשוי במדינת ישראל - ומצד שני הוא גם לא פנוי, זאת אומרת שאסור להם להתחתן עם אחרים".

 

כהנא דרור מחדדת כי "פסק הדין של בית הדין הרבני מכריע ואומר שאם מתחתנים עם תעודת הביטוח הזאת, שאגב ההלכה הכירה בה - הרי שהנישואים הם בספק, והוא שולל גם את תוקפם ההלכתי וגם את תוקפם האזרחי".

 

"הרבנות מנסה לשמור על המונופול שלה"

את הזוג השיא הרב מיכאל אברהם, רב אורתודוכסי מוערך המלמד גם ב"מכון הגבוה לתורה" באוניברסיטת בר אילן. אלא שהרב אברהם איננו מוכר כמורשה לסדר חופה וקידושין.

 

"אם הציבור נותן את הגיבוי לעניין הזה, אז היא תמשיך להיות בעלת המונופול". הרב מיכאל אברהם ()
"אם הציבור נותן את הגיבוי לעניין הזה, אז היא תמשיך להיות בעלת המונופול". הרב מיכאל אברהם

 

"ברור שבסאבטקסט הנקודה היא לא האם אני יכול או לא לחתן. אני יכול, וזה לא משנה כלום לגבי תקיפות הנישואין", אומר הרב מיכאל אברהם. "הסאבטקסט הוא בעצם הניסיון לשמור על כוחה של הרבנות, והתואנות שמחמתן אומרים שהקידושין האלה בעייתיים הן חסרות שחר, כמובן, אבל אלה התירוצים כדי לשמור על הכוח".

 

הרב אברהם מדגיש כי "ביקשתי מהזוג - אחרי שהם מתחתנים באופן פרטי - ללכת להירשם ברבנות, כי בדרך כלל אנשים שמתחתנים באופן פרטי לא מגיעים בסוף להירשם, ובעיניי זה מצב מאוד בעייתי, גם משפטית וגם הלכתית.

 

"חלק מהעניין הוא לא התנאי וההסכם שנעשה לפני הנישואין, אלא עצם זה שאנחנו מנסים לרשום נישואין שנעשו באופן פרטי. הרבנות פה בעצם מנסה לשמור על המונופול שלה... דבר אחד ברור: הכוח של הרבנות לא יתערער כל עוד הציבור לא ינסה לשתף פעולה ולערער אותו. אם הציבור נותן את הגיבוי לעניין הזה, אז היא תמשיך להיות בעלת המונופול".

 

הרב אברהם מוסיף כי "אני לגמרי בעד לערער על מעמד הרבנות. אני חושב שהיה צריך לסגור את המוסד המיותר הזה כבר אתמול. זה לא קורה, אז אני יכול רק להמליץ למי שמוכן להיכנס לכאב ראש כזה, לנסות להיכנס אליו. אולי בסוף זה יעזור. נראה".

 

"בנישואים אזרחיים המדינה מכירה. זה אבסורד"

עיקר המחלוקת היא, כאמור, סביב סעיף שהוסיפו בני הזוג בטקס החופה שלהם, שמטרתו להגן על האישה מפני מצבי עגינות וסרבנות גט: "זה חמור מאוד שמדינה שמחייבת את כל אזרחיה להתחתן כהלכה, לא מגנה עליהם מפני מצבים קשים של עגינות. המדינה לא דואגת לפיתרון - אז אנחנו עשינו את זה. לא יכול להיות שבראש מודע נכנסים לנישואים ללא איזושהי הגנה. אבל הרבנות לא משתפת עם זה פעולה".

 

בני הזוג אורן אומרים כי יערערו בפני בית הדין הרבני הגדול, ואם ערעורם לא יתקבל – יגיעו לבג"ץ. "אין לנו ברירה", אומרת כהנא דרור. "נוצר פה מצב אבסורדי שנישואים אזרחיים מוכרים במדינת ישראל - ואילו אנשים שומרי תורה ומצוות שנישאו כדת משה וישראל, לא יירשמו ולא ייחשבו כנשואים".

 

בית הדין הרבני: שיינשאו בשנית

מבית הדין הרבני נמסר בתגובה: "בית הדין הרבני בירושלים דחה בקשת זוג לאישור רטרואקטיבי של נישואין שנערכו ללא רישום מוקדם בלשכת הרבנות המקומית, ושהוסדרו בהסכם חתום שבו תנאים בתוקף הקידושין.

 

"בטקס הקידושין חתמו בני הזוג על 'שטר התנאה והרשאה', ובו תנאים מפורטים לפיהם כאשר יאמר האיש 'הרי את מקודשת לי' במעמד החופה – 'הוא מתכוון לקדש את האישה על פי התנאים הללו', וכן 'כאשר תסכים האישה להתקדש במעמד החופה, היא מתכוונת להתקדש לאיש על פי אותם תנאים'.

 

"הסעיפים במסמך כוללים תנאים לביטול הקידושין בנסיבות של צורך בחליצה או פירוד ביניהם לתקופה שנקבעה בהסכם, או אם האשה תתעבר מגבר זר, וכן הרשאה לשליחות גט. וכן נקבע היעדר תוקף הקידושין בנסיבות שהשטר הנ"ל לא יאושר על ידי בית הדין.

 

"בפסק הדין כתבו הדיינים הרב אוריאל לביא, הרב שלמה תם והרב דוד מלכא כי 'המבקשים לא נרשמו לנישואין בלשכת רבנות מוסמכת, מאחר שהיו מודעים לכך שיסרבו לבצע עבורם תנאי בקידושין, ולכן הם גם מסרבים כיום לפנות ללשכת הרבנות בירושלים לעריכת רישום לנישואין כדמו"י. למרות החריגה שיש במעשיהם מסידור חופה וקידושין ומדרישת החוק והתקנות, הם מבקשים שביה"ד יאשר בחותמתו את מעשיהם בדיעבד, כאילו היה זה אישור טכני בלבד'.

 

"הדיינים סקרו את הספרות ההלכתית העוסקת בנושא, כמו גם את לשון החוק והתקנות, וכן ציינו ש'שטר התנאה וההרשאה' שהוצג - הגם שהוא טומן בחובו הוראות הלכתיות מרחיקות לכת בסוגיות חמורות וסבוכות - לא אושר על ידי גורם הלכתי בר-סמכא. בסופו של דבר פסקו: 'סידור החופה והקידושין נערכו על ידי אדם שאינו מוסמך לרבנות, ואינו מורשה לסדר חופה וקידושין. זאת בניגוד להלכה המחייבת רב מוסמך ומורשה... התנהלות זו היא חסרת תום לב ובדרך שאינה מקובלת, לפיכך גם אם היו הקידושין בתוקף, דינה של הבקשה להידחות'.

 

"כמו כן ציינו הדיינים כי 'במקרה זה התעוררו ספקות רציניים אם הקידושין בתוקף. טרם השלמת הבירור במכלול הנושאים ההלכתיים, דינה של האישה כספק-מקודשת. בית הדין מורה לצדדים להסדיר חופה וקידושין כדת משה וישראל באמצעות הרבנות המקומית, אך ללא ברכות מפני הספק'.

 

"בית הדין פסק כי הצדדים יירשמו ברשימת מעוכבי נישואין לאחרים, והרישום יימחק לאחר הסדרת החופה והקידושין ברבנות המקומית".

 

  • סייע בהכנת הכתבה: קובי נחשוני

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נועם אורן
צילומים: אריאל אלון
ע"ד בתיה כהנא דרור
צילומים: אריאל אלון
מומלצים