שתף קטע נבחר

מבקר המדינה: כשל בניהול נכסי הנדל"ן של דואר ישראל

דואר ישראל מחזיק בהיקף עצום של 351 נכסים בשווי 832 מיליון שקל, אולם דו"ח המבקר מגלה כשלים בניהול נכסים אלה: רוב נכסי נדל"ן הדואר לא רשומים על שמו, לקוחות מקבלים שירות במבנים רעועים, שטחים הושכרו ללא תשלום דמי שכירות בעוד שנכסים אחרים - עומדים ריקים. דואר ישראל: "תוקנו מרבית הליקויים"

דואר ישראל מחזיקה ב-351 נכסים בשווי 832 מיליון שקל (כולל נכסי נדל"ן וכלי רכב), משכירה 35 מהם לגורמים חיצוניים תמורת כ-5.5 מיליון שקל (נכון ל-2016) ושוכרת 143 נכסים לביצוע פעילותו השוטפת בעלות של כ-22.8 מיליון שקל, כך חושף דו"ח מבקר המדינה בפרק העוסק בחברת דואר ישראל בע"מ וניהול הנכסים וההתקשרויות.

 

עוד עולה מהדו"ח, כי מרבית נכסי הדואר אינם רשומים כלל על שמה, רבים מהם עומדים ריקים ובמשך שנים חלק מסוכניה לא חויבו בגין שימוש בהם. כמו כן, מבקר המדינה מצא כי הליקויים בהפעלת טכנולוגיה למיון וחלוקת הדואר פוגעים ביכולתה של החברה לספק שירות, ושניהול לקוי של נכסי המקרקעין משפיע משמעותית על חוסנה ויכולה של חברת דואר ישראל לספק שירות נאות לציבור. "העובדה שזה שנים רבות לא מוסדר רישום הנכסים ונפגעת הקצאת המשאבים הראויים לצורך תכלית כה חשובה", קובע המבקר, "מעידה על כשל ניהולי ממושך".

 

 

הפרק המלא בדו"ח המבקר

 

עוד כתבות בדו"ח מבקר המדינה:

המלחמה בזיהום האוויר: ההחלטות נשארו על הנייר, הנזק - 16 מיליארד שקלים בשנה

האוצר לא בלם את המשבר - מאות אלפים נותרו בלי ביטוח סיעודי

שוק הגז הביתי: עדיין נשלט על ידי ספקים גדולים והמחירים גבוהים

ענף הנדל"ן: הון שחור מציף את השוק ולא מטופל

עושים עלינו סיבוב: המיליארדים שהמדינה הפסידה על מכירת תנובה

בחירת הדמויות על השטרות החדשים הייתה פזיזה

דו"ח מבקר המדינה: כל תחלואי הרב-קו

חגיגת מינויים וחריגות שכר בתעשייה הביטחונית ברפאל

 

 

המבקר בדק את אופן הטיפול של חברת הדואר בנכסיה ובהתקשרויותיה, לנוכח ההיקף הגדול של הנכסים שבידיה, שמצריך ניהול באופן אחראי ומקצועי, תוך הקפדה על כללי מינהל תקין ועל אמות מידה של חיסכון ויעילות. עוד בדצמבר 2005 נחתם הסכם העברת נכסים בין המדינה לבין חברת דואר ישראל, במסגרתו הוסדרה העברת נכסים מהמדינה לחברת דואר ישראל.

 

"דואר ישראל אינה פועלת ביעילות הנדרשת"

מדובר, כאמור, ב-351 נכסים, ששוויים הריאלי עלה במידה ניכרת בשנים האחרונות, בהתאם לעלייה במחירי הנדל"ן בארץ. אלה כוללים נכסי מקרקעין בשווי 727 מיליון שקל, לפי הדו"חות הכספיים של החברה לשנת 2015, וכן נדל"ן להשקעה בסך 71.7 מיליון שקל וכלי רכב בשווי 33.7 מיליון שקל.

 

על כן, הדו"ח מצא כי מתוך 351 הנכסים של דואר ישראל, הרוב (328 במספר) אינו רשום באופן מוסדר או רשום חלקית על שם דואר ישראל. רק 16 נכסים נרשמו ברשות מקרקעי ישראל בטאבו, ואילו 25 רשומים על שם רשות הדואר, שכידוע אינה קיימת עוד. 167 נכסים טרם נרשמו בטאבו ו-68 נכסים נרשמו ברשות מקרקעי ישראל אך לא בטאבו.

 

"אי-רישום או רישום חלקי של נכס על שם דואר ישראל גורם לחשיפה משפטית של החברה לתביעות", כותב המבקר, "פוגע ביכולתה של החברה לממש ולהשביח את נכסיה ואף עלול לתת לצדדים שלישיים הזדמנות לטעון לבעלות על אותם נכסים". עוד נכתב שהחברה לא עמדה ביעד שקבעה לעצמה - השלמת רישום 90% מנכסיה עד דצמבר 2015.

 

מרכז מיון דואר ישראל ()
מרכז מיון דואר ישראל

עוד נמצא בחקירת המבקר כי ישנם 14 נכסים שעומדים ריקים מבלי שהם מניבים לחברה שום תשואה. מצב התחזוקה של חלקם ירוד והדבר מקשה להשתמש בהם או להשכירם. אגף הלוגיסטיקה בחברה מסר למבקר המדינה כי במהלך 2017 צפויים להתפנות כ-45 נכסים שהשכרתם הייתה עשויה להניב כ-1.85 מיליון שקל.

 

המבקר מצא כי החברה לא ביצעה כל עבודת מטה לצורך השוואה סדורה ומקיפה בין הנכסים הריקים שלה לאלה שהיא שוכרת ומשכירה. "העובדה שהחברה שוכרת ומשכירה נכסים רבים בעת שחלק מנכסיה עומדים ריקים, מבלי שבוצעה השוואה מקיפה של עלויות ונבחנו אלטרנטיבות זולות יותר, מעידה שהחברה אינה פועלת ביעילות הנדרשת", נכתב בדו"ח.

 

מוקדי שירות שוכנים באזורי ביקוש יקרים

המבקר טוען כי תחזוקה לקויה של נכסים פוגעת בסביבת העבודה של עובדי החברה ומונעת מהם לתת שירות נאות ללקוחות, וכן מהווה מפגע בטיחותי. בביקורת נכתב כי כמה מנכסי החברה, המשמשים למתן שירות לציבור, נמצאים במצב תחזוקה ירוד. אלה ממוקמים ברחוב כורש בירושלים, פרדס חנה, בשונצינו בתל אביב, עפולה, רמלה, נהלל, קריית שמונה, לוד, הוד השרון ואופקים.

 

בנוסף, נמצא כי דואר ישראל משתמשת בנכסים יקרים שנמצאים במקומות מרכזיים לצורך חלק מפעילותו, למרות שניתן היה לבצע את הפעילות במקומות אחרים בעלות נמוכה בהרבה, מבלי שהדבר היה גורם לפגיעה בפעולות או בציבור. אלה כוללים מוקדי שירות כמו מוקד התקשוב ברחוב הצבי בירושלים, הפועל במבנה בשווי 8.2 מיליון שקל, מוקד שירות ברחוב מקווה ישראל בתל אביב שעובד במבנה בשווי 24.76 מיליון שקל ומוקד בנק הדואר ברחוב בית הדפוס בירושלים שנמצא במבנה בשווי 9.3 מיליון שקל.

 

"העובדה שחברת דואר ישראל משתמשת במבנים השוכנים באזורי ביקוש יקרים כל כך להפעלת מוקדי השירות שלה", נכתב, "אינה עולה בקנה אחד עם אמות המידה של ניהול חסכוני ויעיל".

 

"החברה הפסידה סכומי כסף ניכרים"

עוד עולה מדו"ח מבקר המדינה כי במשך שנים חברת דואר ישראל לא חייבה חלק מסוכניה בתשלום עבור השימוש שהם עשו בנכסיה. חלק משירותי דואר ישראל מוענק לציבור באמצעות סוכני דואר, שחלקם פועלים בנכסים השייכים לחברה. מהביקורת עולה שעד 2012 חלק מהסוכנים לא שילמו לדואר ישראל כל תמורה בעד הנכסים שהיא העמידה לרשותם. "החברה הפסידה סכומי כסף ניכרים", קובע המבקר, "אופן פעילות זה מנוגד לכללי מינהל תקין ואינו עולה בקנה אחד עם המצופה מחברה ממשלתית שמחויבת לוודא שלא ייעשה שימוש בנכסיה ללא כל תמורה".

 

עוד נמצא שדואר ישראל שכרה כמה נכסים שנבנו ללא היתר בנייה. למשל, נכס אחד הושכר באום אל-פחם במקום סוכן שעזב, ובנכס נוסף, בג'סר א-זרקא, פועלת סוכנות הדואר במבנה שטרם התקבל היתר לבנייתו.

מרכזי מסירת חבילות דואר ישראל ()
מרכזי מסירת חבילות דואר ישראל
 

נציין כי חברת דואר ישראל כפופה לחוק חובת המכרזים, וחלות עליה נורמות של מתן הזדמנות שווה לפסקים השונים שמבקשים להתקשר איתה. אך כפי שכבר עלה בדו"ח המבקר עוד ב-2009, החברה מבצעת התקשרויות רבות בפטור ממכרז. המבקר כתב בדו"ח ההוא כי על דואר ישראל לחדול מכך, אך הביקורת הנוכחית העלתה שהחברה לא שינתה ממנהג זה.

 

כך למשל, לצורך ניהול מרכזי המסירה של פרטי דואר בעלי נפח גדול בהיקף של 600 אלף שקל לשנה, בחרה החברה להתקשר עם שני ספקים מרכזיים, וזאת ללא הליך מכרז. כמו גם, רבות מההתקשרויות מועברות לוועדות המכרזים ברגע האחרון ללא שהות מספקת לבדוק כנדרש את החלופות.

 

עוד נמצא כי בהתאם ליוזמה של אגף הפיתוח העסקי של דואר ישראל, החל משנת 2014 החברה משכירה שטחים בתוך סניפי דואר מרכזיים לגופים עסקיים פרטיים, כמו למשל חנויות מוצרי אלקטרוניקה ותקשורת. בביקורת עלה שהשטחים הושכרו ללא חוזי שכירות, וכי עד למועד הביקורת נסגרו רוב החנויות מבלי שדואר ישראל גבתה מהן את התשלום הנדרש. בחלק מהשטחים הושאר ציוד של החנויות שהתפנו, מה שמונע שימוש באותם שטחים ומגביר את הצפיפות בסניפים.

 

"המדינה לא תקבל תמורה מלאה ואמיתית כנגד זכויותיה"

המבקר מצא כי החברה לא מטמיעה את הפעלת הטכנולוגיה במכונות למיון דברי דואר ובמכונות האוטומטיות לחלוקת חבילות, מה שפוגע ביכולתה לספק שירותים. לעומתה, חברות פרטיות בישראל התחילו בשנים האחרונות להציב באתרים שונים מכונות אוטומטיות למסירת פרטי דואר בעלי נפח גדול. המכונות מאפשרות ללקוחות להגיע לאסוף את חבילותיהם מבלי לעמוד בתור ולמשוך את מהחבילה בזמנם הפנוי לפי בחירתם. נציין כי משרד התקשורת אישר לדואר ישראל להכניס מכונות כאלה, אך פרויקט זה טרם הבשיל.

 

לצורך מימוש פרויקט המכונות רכשה דואר ישראל שמונה רכבים מסחריים מסוג פיאט דוקאטו בעלות של כמיליון שקל. אך כאמור פרויקט המכונות האוטומטיות לא יצא לדרך ודואר ישראל ניתבה את הרכבים לשימושים אחרים, מבלי לאשר זאת בדרך המתאימה.

מרכז הסחר המקוון במודיעין (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
מרכז הסחר המקוון במודיעין(צילום: מירב קריסטל)
 

ביוני 2010 אישרו ועדת הרכישות של דואר ישראל ודירקטוריון החברה התקשרות בעלות של כ-9.5 מיליון אירו עם חברה לאספקת מכונות מיון דברי דואר. זאת במטרה לשפר במידה ניכרת את תהליך מיון דברי הדואר במרכזים ולהפוך אותו לממוכן, יעיל וחסכוני יותר. אבל עם כניסתן של מכונות אלו לשירות, התאפיינה פעילותן בתקלות רבות והתברר שהן אינן עומדות ביעדי היעילות והחיסכון. דו"ח ביקורת חמור שהכין מבקר הפנים של החברה ב-2015 העלה כי התועלת שהפיקה החברה מהתקשרות זו הייתה מועטה ותפוקת המכונות והניצולת שלהן הגיע לפחות מכ-40% מהיעד.

 

לאור החלטת הממשלה מ-2014, כי חברת דואר ישראל תופרט בעתיד הקרוב, עולה החשש שאי-תיקון הליקויים בתחום ניהול הנכסים עלול להביא לכך שהמדינה לא תקבל תמורה מלאה ואמיתית כנגד זכויותיה בחברה במסגרת הליך ההפרטה הצפוי. "הדבר אינו עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי", נכתב בדו"ח, "בייחוד נוכח הממון הרב שהשקיעה במדינה בחברה במסגרת הסכם ההבראה ב-2015".

 

המבקר מעיר כי ניהול מושכל יותר של נכסיה והתקשרויותיה של חברת דואר ישראל היה תורם לשיפור תזרים המזומנים שלה, בייחוד בהתחשב שהחברה הייתה נתונה בקשיים כלכליים ובמצוקת תזרים מזומנים במשך שנים, ועל כן וקיבלה מהמדינה עזרה כספית בהיקף של מאות מיליוני שקלים. "הגברת היעילות של ניהול נכסי חברת הדואר והפחתת העלויות שהיא נושאת בהן", קובע המבקר, "ישפרו את תפקוד החברה ובכך ישפרו גם את השירות שהיא מספקת לציבור".

 

מחברת דואר ישראל נמסר בתגובה כי "בשנתיים האחרונות ביצעה חברת דואר ישראל קפיצת מדרגה משמעותית בהתנהלותה העסקית ובשיפור השירות ללקוחות. נציין כי הדו"ח מתייחס לשנים קודמות, בהן החברה הייתה במשבר כלכלי עמוק על סף חדלות פרעון, כאשר בשנתיים האחרונות מיישמת החברה רפורמה מקיפה, בין היתר בתחום הנדל"ן, במסגרתה תוקנו מרבית הליקויים".

 

"במסגרת תוכנית רב שנתית לטיפול בנדל"ן, ננקטו שורת צעדים למיפוי, רישום והשבחת נכסי החברה. כיום 76% מנכסי החברה רשומים או נמצאים בתהליך רישום, והשאר נמצא בתהליכי בירור מול הרשויות המקומיות ומול המינהל.

 

"בנוסף, בשנה האחרונה גויס מנהל נדל"ן עתיר ניסיון ובוצעה התקשרות עם כמה משרדי עו"ד לרישום הנכסים ומשרדי אדריכלים לשינוי יעוד התב"ע, לצורך השבחת הנכסים לפני מכירתם. יצוין כי בימים אלה אנו נמצאים בתהליך מכירה והשכרה של נכסים בעלי פוטנציאל כלכלי של עשרות מיליוני שקלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ירון ברנר
סניף דואר
צילום: ירון ברנר
מומלצים