שתף קטע נבחר

מחירי העוף צפויים לעלות בעד 20% לקראת החגים

גל ההתייקרויות נמשך והמשחטות הודיעו לקמעונאים שהעוף הטרי יתייקר. הסיבות: מיעוט ימי שחיטה לקראת החגים בעקבות חג הקורבן, והמצב הקשה בענף. המגדלים: "הענף בקריסה, אנחנו מוכרים במחירי הפסד והקמעונאים מרוויחים". פרסום ראשון

כמה מהמשחטות הגדולות הודיעו לרשתות שממחר - מחירי העוף יעלו לקמעונאים. גורם בענף אמר ל-ynet שהסיבה היא הפסדים של המשחטות וחג הקורבן הקרב, בו עובדי המשחטות בחופש ואין מי שישחט עופות. התוצאה תהיה עליית מחיר גורפת, כך מעריכים בשוק.

"הרווחיות של הקמעונאים על עוף גבוהה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הרווחיות של הקמעונאים על עוף גבוהה"(צילום: shutterstock)

 

בענף מסבירים שהמגדלים גידלו פחות אפרוחים לקראת חג הקורבן, מחשש שלא יוכלו לשחוט את כל העופות בשבוע הזה, ועקב כך כמות העוף בשוק תקטן. כאמור, סיבה נוספת לעליית המחירים היא המצב הקשה בענף, לאחר שכבר כמה שנים המגדלים והמשחטות מוכרים עוף במחירי הפסד.

 

המשחטות מפסידות 20-10 מיליון ש' בחודש

מגדל אמר ל-ynet שהרשתות בהחלט יכולות שלא לגלגל את עליית המחיר הזאת לצרכן משום שהן במילא מרוויחות יפה על עוף כבר זמן מה: "הקמעונאים קונים את העופות במחיר נמוך, מרוויחים עליו מרווח גבוה והמשחטות מפסידות בין 10 ל-20 מיליון שקל בחודש. כל התעשייה במשבר מתמשך. כיוון שמייצרים הרבה יותר ממה שהשוק צריך, זה גורם לכולם להפסיד הרבה יותר כסף. מספיק ששתי משחטות יפשטו רגל כדי שהצרכן ישלם פי 2.

 

"לייצר עוף עולה 12.5 שקל לק"ג, והרשתות משלמות למשחטות סביב 10 שקלים לק"ג ולפעמים גם 8 שקלים. מעולם לא היה מצבן טוב יותר. המחיר הממוצע בו עוף שלם נמכר לצרכן: 17.90-16.0 שקל.  הן מרוויחות פה לא מעט. כשברשתות עורכים מבצע על העוף השלם (בימים אלה אפשר למצוא עוף שלם גם במחיר 4.90 שקלים, מחיר מבצע מ.ק), מעלים מחירים על חלקים אחרים. היצרנים מפסידים המון כסף והם לא מעבירים את המחיר לצרכן. יש הרבה יותר עוף בשוק מהביקוש. הענף בקריסה, אנחנו מוכרים במחירי הפסד והקמעונאים מרוויחים וגם אחרי העלאת המחיר אנחנו עדיין מפסידים".

 

בישראל פועלות מספר משחטות גדולות, בין היתר, עוף עוז, מילועוף, עוף הגליל ועוף טוב. בעבר היה הסכם איזון בין המשחטות שבוטל ב-2015. המחירים לצרכן לא ירדו בשיעור ניכר כתוצאה מכך, והביקוש בשוק ירד, כך שהמגדלים מייצרים 5 מיליון עופות מעבר לביקוש. הסובלות מכך הן בעיקר המשחטות הקטנות, שדווקא נחשבות ל"יעילות", מונח שאוהבים באגף התקציבים באוצר שכרגע מסרב להסדיר מחדש את השוק.

 

קמעונאי גדול אמר ל-ynet: "נכון שעל העוף הם מפסידים, אבל הם מרוויחים על התערובת ועל האפרוחים. לרוב המשחטות קשורות למגדלים ולכל שרשרת הייצור". עם זאת, יש קמעונאים שכרגע לא שוקלים העלאת מחירים. רמי לוי אמר ל-ynet שכרגע לא נשקלת העלאת מחירים. משופרסל נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבחינה". במחסני השוק מסרו: "כל שינוי מחיר נבחן מול המתרחש בסביבה".

 

ההתייקרות הזאת מצטרפת לעליות המחירים של עד 3.4% במוצרי החלב הלא מפוקחים של תנובה ושל  טרה, לעליית מחירי הבשר הקפוא, הטונה, האורז, מוצרי הנייר, התה והמלח. מאז מחאת הקוטג' ב-2011, לא היה כזה גל התייקרויות בשוק מוצרי הצריכה.

 

במועצת הלול מסרו בתגובה: "אנחנו לא שמענו על עליות מחיר בהיקפים כאלה מול הקמעונאים. מכל מקום המגדלים והסיטונאים עדיין לא מכסים את עלויות הגידול והשחיטה וסופגים מידי שבוע הפסדים ניכרים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים