דווקא בימים שבהם אפל מפלרטטת עם הערכת שווי היסטורית של 2 טריליון דולר, יש מי שטורחים להזכיר לענקית את הזמנים שבהם נחשבה לאנדרדוג של עולם הטכנולוגיה: בפרסומת מתגרה, המהדהדת את הקמפיין המיתולוגי שליווה את מחשבי המקינטוש של אפל משנת 1984, הציגה בסוף השבוע האחרון חברת אפיק גיימס (Epic Games), מפתחת משחק הלהיט פורטנייט, את "מפת הדרכים" שלה למלחמה חזיתית במי שהפכה, לטענתה, מאנדרדוג למונופול דורסני. "אפיק גיימס יצאה נגד המונופול של אפל. בתגובה, אפל חסמה את פורטנייט במיליארד מכשירים. הצטרפו למאבק כדי ש-2020 לא תהפוך ל-1984. שחררו את פורטנייט".
(צפו: הקמפיין של פורטנייט ואפיק גיימס נגד אפל)
זו רק הסנונית האחרונה במאבק הממושך שמנהלת מפתחת המשחקים מול ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל, שחותכות לה 30 אחוז מהרווחים בתמורה להסכמתן לאפשר את הורדת פורטנייט ישירות מחנויות האפליקציות שלהן. מאפייני ה"גן הסגור" ההרמטי של אפל מציבים במיוחד אותה במוקד המאבק - במכשירי אנדרואיד אין הכרח להשתמש בחנות גוגל פליי כדי להוריד את האפליקציה (על-אף שזו השיטה הבטוחה יותר). במכשירי אפל, מי שלא מוכן לחלוק את עוגת הרווחים שלו עם הענקית ולא יימצא באפסטור, פשוט לא קיים.
4 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
"לעולם לא נעשה את זה". טים קוק
(צילום: AP)
בפרובוקציה מתוכננת ומחושבת היטב, אפיק גיימס שחררה עדכון שהלכה למעשה עוקף את שיטת התשלום של אפל - כלומר את הסכמי השימוש בחנות האפליקציות שלה. קודם, מי ששיחקו בפורטנייט שהורד דרך האפסטור ורכשו במהלך המשחק תוספות וכלי נשק להרחבה - כספם הועבר ישירות, מאחורי הקלעים, דרך מנגנון התשלומים של אפל, שהורידה ממנו את ה-30 אחוז שלה. העדכון של אפיק העביר את התשלום ישירות לקופתה, ובהנחה משמעותית לשחקנים. אפל וגוגל מיהרו להסיר את פורטנייט מחנויות האפליקציות שלהן בטענה שהחברה הפרה את הסכם השימוש. אפיק והמנכ"ל שלה, טים סוויני, שתכננו הכל מראש, הכו בחזרה מיד עם תביעה אזרחית מוכנה: מסמך משפטי בן יותר מ-60 עמודים ובו מפורטת "השיטה של אפל לחסימת תחרות".

גם ספוטיפיי בתמונה

מלחמת אפיק-אפל מצטרפת לתנועת התנגדות הולכת וגדלה בקרב מפתחים מול העמלה הגבוהה שענקית הטכנולוגיה גובה מהם על הזכות להיכלל בחנות, ונגד גישת ה"גן הסגור" שלה. המאבק הזה, שהיה שמור בעבר לשחקניות קטנות יחסית בשוק, מקבל בשבועות האחרונים תנופה עם הצטרפותן של ענקיות טכנולוגיה. מיקרוסופט למשל, ששירות הסטרימינג למשחקים שלה, xCloud, לא זמין במכשירים של אפל (כמו שירותי סטרימינג למשחקים אחרים), וגם פייסבוק, שיצאה בקריאה פומבית לאפל לוותר על עמלת 30 האחוז משירות חדש של הרשת החברתית, שנועד לשרת עסקים קטנים ולאפשר להם לגבות כסף על אירועים. אפל סרבה.
4 צפייה בגלריה
אפ סטור
אפ סטור
אקוסיסטם שמניב מיליארדים. אפסטור
(צילום: shutterstock)
בשנה שעברה הגיש גם שירות הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי תביעה נגד אפל, שבה הדגיש את המשמעות של מה שכינה "מס אפל": מאחר שאפל מפעילה שירות סטרימינג מוזיקלי מתחרה - אפל מיוזיק, שממנו כמובן לא נחתכים 30 אחוז, ספוטיפיי טוענת כי היא לא יכולה להתחרות באמת מול אפל. הדוגמה של ספוטיפיי רלוונטית במיוחד, מפני שהיא מביאה לידי ביטוי את היתרון המובנה של אפל, בייחוד בתחומים שבהם היא מתחרה בעצמה, כמו שירותי סטרימינג למיניהם.
4 צפייה בגלריה
ספוטיפיי
ספוטיפיי
לא יכולה להתחרות עם העמלה. ספוטיפיי
(צילום: shutterstock)
רק לפני שלושה שבועות התייצב מנכ"ל אפל, טים קוק, לשימוע בקונגרס, שעסק בחסימת תחרות ובמונופוליזציה, יחד עם מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - מארק צוקרברג (פייסבוק), ג'ף בזוס (אמזון) וסונדאר פיצ'אי (גוגל). קוק אמר אז, שאפל גובה עמלות רק מ-16 אחוזים מהמפתחים שמוצריהם נמצאים באפסטור, וכי חלק משמעותי מאלה שכן נדרשים להעביר תשלום זוכים להנחה ומעבירים בפועל רק 15 אחוזי עמלה. הוא התעקש שאפל נוהגת בשוויוניות מול קהילת המפתחים ופועלת רבות להגנה על מידע של משתמשים - נקודה שמבדילה את אפל, לטענתו, מענקיות טכנולוגיה דורסניות אחרות.

"לעולם לא נעשה זאת"

אנליסטים מעריכים שהאקו-סיסטם של אפסטור הניב חיובים של יותר מחצי טריליון דולר במהלך 2019 במוצרים דיגיטליים ופיזיים, מתוכם "רק" 61 מיליארד הם כאלה שאפל יכלה לגבות עליהם עמלה של 15-30 אחוזים. אלא שכסף בחשבון הבנק הוא לא המדד היחיד בתעשייה של מידע. העובדה שאפל מאלצת מפתחים "לעבור דרכה" בכל פעם שהמשתמשים שלהם מכניסים כסף, שווה לה הרבה יותר מגובה עמלת התיווך. היא מרוויחה כך את היכולת להחליט מי בפנים ומי בחוץ, היא נחשפת למידע עסקי, ויכולה לנהל את האסטרטגיה שלה בצורה מושכלת יותר.
4 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
בעת השימוע בקונגרס. טים קוק
(צילום: רויטרס )
קולות המחאה כנגד ההתנהלות של אפל הולכים וגוברים בעיקר על רקע משבר הקורונה: 2019 אולי הוכיחה את עצמה בחיובים, אבל ב-2020 העולם כולו עובר לדיגיטל, בתאוצה חסרת תקדים. עסקים קטנים ובינוניים מנסים להמציא את עצמם מחדש, והמעבר שלהם לעולם האפליקציות והשירותים הדיגיטליים שווה לאפל הרבה כסף. באותו שימוע בקונגרס, נשאל קוק אם אפל גוזרת קופון מהמגפה העולמית. "לעולם לא נעשה את זה", הוא השיב.