קורונה או לא, המירוץ אחר טכנולוגיה מתקדמת שתאפשר נהיגה אוטונומית מלאה אינו פוסק. רק השבוע נטען באתר תחבורה חשמלית בשם Elevtrac כי יצרנית המכונית החשמלית האמריקאית טסלה עשויה להשתמש במכ"ם שפיתחה חברת Arbe הישראלית. מכ"ם בעל טווח של כ-300 מטר המסוגל להכפיל את מרחק הצפייה לפנים לו מסוגל המכ"ם הנוכחי שבו היא משתמשת. אלא שבארבה טוענים כי "מדובר בכתבה ספקולטיבית, ללא קשר לארבה או טסלה. לא זאת הדרך להודיע על לקוחותינו. אנו נעדכן בבוא העת על כל עסקה".
אלא שהיום היא חושפת את גרסת הייצור של מה שיכול להיות אותו מכ"ם, שגרסת הפיתוח שלו נרכשה כבר לדברי ארבה על-ידי יותר מ-20 יצרניות רכב וספקיות בתעשייה, המעוניינות לבחון את יכולותיו. "מה שמבדל אותנו מיצרני מכ"ם אחרים הוא שבב ייעודי שפיתחנו המשפר דרמטית את ביצועיו", מסביר קובי מרנקו, מייסד ומנכ"ל החברה, שגייסה עד כה 55 מיליון דולר.
כדי להבין עד כמה מתקדם המכ"ם החדש, קבלו את המספרים הבאים: במכ"מים המותקנים כיום במכוניות ומשמשים מערכות בלימת חירום אוטונומיות ובקרת שיוט אדפטיבית יש מעבדים בעלי 12 ערוצים. מכ"ם מתקדם יציע כ-200 ערוצים, ואילו ארבה טוענת כי למעבד שלה יש 2,304 ערוצים, ולכן יכולת ההבחנה שלו גבוהה משמעותית ומסוגלת לזהות בקלות לא רק הולכי רגל ורוכבי אופניים, אלא גם את מהירות וכיוון תנועתם.
"אנחנו היחידים שהדגמנו מכ"ם שעומד בדרישות החדשות שה-Euro-NCAP (ארגון אירופאי המבצע מבחני בטיחות לדגמים חדשים, א"ע) ) יציב ליצרנים החל מ-2022, ואני מאמין שבסוף אותה שנה כבר יירד מפס הייצור רכב סדרתי ראשון עם המכ"ם שלנו. אנחנו בקשר עם יצרנים ועם שני ספקים מרכזיים באירופה ובסין, שמחפשים עבור התעשייה מכ"ם מתקדם כזה, גם עבור מערכות בטיחות אקטיבית בדרגה 3 וגם עבור כלי רכב אוטונומיים מלאים בדרגות 4 ו-5 (בו לא נדרשת מעורבות נהג כלל, א"ע)) שהמכ"מים הקיימים פשוט לא מספיק טובים עבורם".

ארבה לא לבד

הביקוש למכ"ם מתקדם מכניס באופן טבעי חברות נוספות לתחום, כמו RFIsee הישראלית, שבראשה עומד בשנתיים האחרונות ניסים הדס, לשעבר מנכ"ל אלתא, חברת הבת של התעשייה האווירית המפתחת ומייצרת מכ"מים, בין השאר למערכת כיפת ברזל, לחץ, למטוסי ביון ולמטוסי קרב. "עולם הרכב שונה מאוד בדרישות שלו. כאן אין שוק למכ"מים ב-10 מיליון דולר, אלא ב-100 ומשהו דולר, וצריך לפתח מוצר מתאים. אנחנו כבר עם מכ"ם לטווח של 200 מטר, ולמוצר הסדרתי יהיה טווח של 500 מטר. מכ"ם הרכב שלנו הוא בטכנולוגיה של Phased Array, כמו המכ"מים הצבאיים, שהניסיון מהפיתוח והייצור שלהם מאפשר לנו לקצר כעת את הדרך אל מוצר סדרתי".
החברה הדגימה היום ברעננה את יכולת המכ"ם שלה לזהות הולכי רגל בתנועה, כולל ילדים, וכולל דמויות שנעות בסמיכות אך בכיוונים מנוגדים, סיטואציה שמכ"מים רבים, גם צבאיים, מתקשים להתמודד איתה. כמנכ"ל החברה, שהוקמה ב-2016, משמש משה מייסד, פרופסור ערן סוחר הוא סמנכ"ל האסטרטגיה וניר מור, יוצא התעשייה האווירית, הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה. בחברה מועסקים גם שני יוצאי רפאל, ד"ר יצחק שנברג וד"ר אהרון לוי.