2 צפייה בגלריה
משה ברור
משה ברור
"היה בין אלו שקבעו את הגבול עם ירדן"
(צילום: יובל חן)
"אבי האטלסים העולמי" וחתן פרס ישראל לשנת תשס"ב, פרופ' משה ברור, נפטר היום (שני) לפנות בוקר בביתו בשכונת רמת חן שברמת גן והוא בן 101.
ברור, שבמשך שנים רבות הוציא אטלסים שנלמדו במוסדות חינוך ובאקדמיות בישראל ובעולם, הותיר אחריו אישה, רינה (91), ארבעה ילדים ושמונה נכדים. הלווייתו תתקיים מחר בקרב חוג המשפחה בלבד עקב מגבלות הקורונה.
2 צפייה בגלריה
משה ברור
משה ברור
"עבד עד לפני שבועיים". פרופ' ברור
(צילום: יובל חן)
בתו, ד"ר אורית ברור בן דוד, סיפרה ל-ynet על אביה. "כל השנים אבא שלי התעסק בגיאוגרפיה וקרטוגרפיה, כתב אטלסים. את המהדורות האחרונות הוא הספיק להוציא עוד השנה, הוא לא הפסיק לעבוד עד לפני שבועיים.
ברור היה יועץ של ממשלות ישראל לקביעת הגבולות בהסכמי השלום עם מצרים וירדן, והשתתף בדיונים לקביעת הגבול עם סוריה בשנות ה-90. "אבא היה מעורב בקביעת גבולות, ובין היתר הוא היה בין אלו שקבעו את הגבול עם ירדן", סיפרה בתו. "הוא היה מורה באוניברסיטה ואנשים מכל העולם היו מתקשרים אליו כדי להתייעץ איתו בנושאים האלה. הוא היה איש משכמו ומעלה".
ברור, שבעקבותיו גם ילדיו פנו לאקדמיה, אהב בזמנו הפנוי לשמוע מוזיקה קלאסית ואופרות. "אבא מצא נחת בעיקר בתחומי המדע", שיתפה בתו. "הוא פעל גם להוצאת האטלס הערבי. בזכות אבא, כל האחים פנו לאקדמיה. הוא היה עמוד השדרה של המשפחה, כי הוא איש מיוחד ויוצא מן הכלל".
ברור נולד בווינה בשנת 1919 ועלה ארצה יחד עם משפחתו כשהיה בן שנה. ב-1938 החל את לימודיו באוניברסיטת לונדון, ולאחר מלחמת העצמאות שב לאנגליה כדי להשלים את הסמכתו כדוקטור במדעים. בעבר כתב בעיתון "הצופה", סיקר את מחנה ברגן-בלזן ואת משפטי נירנברג - אירועים שבהמשך גרמו לו לצאת בשאלה, כפי שנהג להסביר.
הוא כיהן בעבר כדיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. בשנים 2006-2014 הוא כיהן כיו"ר ועדת השמות הממשלתית ומאז כיהן כיו"ר של כבוד. את אהבתו למפות קיבל מאביו, שנהג לקחת אותו לסיורים גיאוגרפיים, וכבר בגיל 14 ביצע הגהות למפות שהכין.
פרופ' גדעון ביגר, מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב, שסייע לפרופ' ברור בהוצאת המהדורות האחרונות של האטלסים, סיפר כי "עד יומו האחרון הוא הקדיש את חייו לקידום לימודי הגיאוגרפיה. השליטה שלו במפת ארץ ישראל והעולם הייתה מוחלטת ובכל מפגש איתו יכולת ללמוד משהו חדש, ובעיקר להתפעל מהאהבה שלו לתחום והכישרון הרב ללמד".