קבוצה בהובלת חברת הבת של התעשייה האווירית, אלתא מערכות, נבחרה כזכיין להקים ולתפעל את מרכז התשתיות הלאומי לסייבר לתחבורה חכמה בבאר שבע, המוקם בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, נתיבי איילון ומערך הסייבר הלאומי. המרכז מוקם במודל זכייני של שותפות בין המדינה לקבוצת החברות. המדינה תשקיע 8 מיליון שקל בפרויקט והחברות ישקיעו סכום דומה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המרכז הוא חלק מההערכות למעבר לכלי רכב שמתקשרים עם משתמשי הדרך ועם תשתיות תחבורה כמו מערכת רמזורים, מרכזי שליטה ובקרה, שילוט ותשתיות טעינה. בבאר שבע יעסקו בהגנת סייבר של כלי רכב פרטיים, מערכות תחבורה ציבורית, כלי רכב אוטונומיים מכל הסוגים, ותשתיות תחבורה, ויבחנו את עמידותם בפני ניסיונות השתלטות מרחוק, תקשורת רציפה וניטור סכנות עתידיות.
בנוסף ישמש המרכז לבחינה מקצועית ומתקדמת עבור חברות הייטק וסטארט-אפ בתחום האוטומוטיב, ויאפשר לרגולטור בסיס להגדרת התקינה בעולם החדש והמאתגר של תחבורה חכמה וסייבר לתחבורה.
אלתא, שהוקמה כמפעל המכ"מים הלאומי אך התרחבה בשנים האחרונות לתחום הרכב האוטונומי, פיתחה יכולות סימולציה מתקדמות לבדיקת בטיחות לכלים אוטונומיים, ויש לה ניסיון בטכנולוגיות סייבר, זיהוי חולשות רכיבי מערכת ופיתוח מערכות הגנה.
שותפות לה במיזם חברת אניגמטוס, העוסקת בהגנת סייבר לכלי רכב; בומברדייה, המנוסה במעבדות בדיקה לענף הרכבות והסעת ההמונים; וחברת IBI הפועלת בתחום תשתיות וטכנולוגיות בתחום התחבורה והערים חכמות. אוניברסיטת בן גוריון תלווה את המיזם כגוף מחקר אקדמי שמהווה שותף אסטרטגי בקונסורציום.
"נקים מעבדה שתוכל להיות דוגמה לגויים, זה תחום שלא מספיק מטופל בעולם", אמר אדי קליינמיץ, ראש מנהל הנדסה במפעל הסייבר באלתא. "נעסוק בתשתיות ניהול תנועה, בשילוב של מצלמות וחיישנים שמקושרים בינם לבין עצמן ואל כלי הרכב, ונבחן את החוסן שלהם בפני תקיפות סייבר. המרכז ישמש כמכון תקינה לנושא, אך יעסוק גם במחקר ופיתוח".
"מדובר באחד הסגמנטים הכי מעניינים בתחום הסייבר, עם פוטנציאל צמיחה גדול מאוד. אני מעריכה שהמרכז יתחיל לפעול בתוך כחצי שנה", הוסיפה אסתי פשין, מנהלת מפעל הסייבר באלתא.
"מרכז הסייבר הוא צעד משמעותי לקראת עתיד של תחבורה חכמה ובטוחה", אמר מנכ"ל נתיבי איילון, איתמר בן מאיר. "במקביל לשלל הפיתוחים הטכנולוגיים שחברת נתיבי איילון בוחנת ומטמיעה, אנחנו שמים דגש רב על בטיחותם של משתמשי הדרך, מול סכנות קיימות ועתידיות".
שרת התחבורה מירי רגב הוסיפה כי "אנו מניחים היום את התשתית להגנת סייבר שתאפשר את פריצת הדרך ותהפוך את ישראל לחלוצה בשימוש ברכבים אוטונומיים, כצעד משמעותי לירידה דרמטית בתאונות הדרכים וקידום המשק לעולם תחבורה עתידני, שישחרר חלקים רבים באוכלוסייה מהתלות באחזקת רכב פרטי".